Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!  (läst 11321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henke_tungelsta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Köpte min lilla coolix augusti 2008 och den har funkat kanon, sitter i källaren (89+89kvm)och värmer riktigt bra. Även under vintern har den lyckats hålla bra temp. Men nu har den börjat strula! Nu när det blivit 10gr varmt ute!
 Alla lägen funkar utom "heat" läget. GÃ¥r man ifrÃ¥n cool eller auto, med full fläkt, till heat, stannar innedelen tvärt, blir tyst ett tag, och gÃ¥r sedan in i defrost läget.. O sen hÃ¥ller den pÃ¥ sÃ¥där. Det kommer det inget kondensvatten under utedelen. NÃ¥gon som har nÃ¥gra förslag??
Mvh Henke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #1 skrivet: 14 april 2010, 09:49:33 »
Det skulle kunna vara att den alltid startar med defrost vid övergång till heat, och att tempgivaren som inidkerar "defrost slutförd" inte längre fungerar.
Borde vara en givare på utgående rör från utedelen, direkt efter förångaren.

Men jag kan ha fel.

Har du möjlighet att mäta upp tempgivarna när alla borde visa samma temp kanske du kan utesluta detta evetnuella fel i alla fall.
De borde alla visa ungefär samma resistans om temperaturen är likvärdig på alla mätpunkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henke_tungelsta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #2 skrivet: 16 april 2010, 08:00:11 »
Uppdatering!
Har varit i kontankt med supporten på Jula, gick hur bra som helst.Får en ny pump. Även ni som väntar på nya kretskort kan ju glädjas av att de finns hemma.
Mejlet jag fick:

 "Vi har tagit emot din felanmälan och det sÃ¥ att vi gör ett utbyte pÃ¥ denna luftvärmepump.
 Bifogar ett dokument hur detta gÃ¥r till.
 Den pumpen du fÃ¥r istället är en ny anläggning sÃ¥ det blir nya garantier.
 Men tyvärr mÃ¥ste vi avvakta nÃ¥gon vecka innan den nya skickas ut dÃ¥ vi hÃ¥ller pÃ¥ att byta kretskort i dessa pumpar just
nu."
 
 
 

Utloggad MartinNr5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 10:42:28 »
Fick exakt samma problem i natt. Skönt att höra att det verkar vara fler än jag som har problem. Återkommer efter att jag pratat med Jula i morgon.
* 67 m2 sommarstuga konverterad till permanentboende
* Bor i Floda (Göteborg)
* Direktverkande el + kamin i vardagsrum

Utloggad dfi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2013, 23:48:25 »
Fick samma fel på min coolix idag. Den är snart två år och har annars fungerat bra.
Bor i 1-plans villa med inredd källare 65+65m2.

Peter von Sydow

  • Gäst
Peter von Sydow
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #5 skrivet: 07 april 2013, 12:07:51 »
Hej, exakt samma sak hände mig nu under våren. Får ingen fart på fläkten. Röda ikonen för "defrost" lyser. Tipset är alltså att kolla med Jula? Eller finns det något man kan göra själv?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #6 skrivet: 07 april 2013, 12:48:48 »
Hej, exakt samma sak hände mig nu under våren. Får ingen fart på fläkten. Röda ikonen för "defrost" lyser. Tipset är alltså att kolla med Jula? Eller finns det något man kan göra själv?
Kontrollere temperatursensorer, den på hetgass rør på inndel.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad dfi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2013, 21:13:19 »
Felet på min var att den var tom på gas. Enligt Jula så är det i 9 fall av 10 det som är felet när den bara avfrostar, det var tydligen vanligt på den modellen. Fick tillslut en ny. Det blev en Zibro då inte Coolixen säljs längre.
Bor i 1-plans villa med inredd källare 65+65m2.

Utloggad kalle_co

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2014, 15:33:13 »
hej jag har en coolix jsc2-12hrn1-qe som avfrostar ofta men den ger värme men stannar för att avfrosta ofta sÃ¥ jag hinner inte fÃ¥ upp värmen tillräckligt har ca 14-15 grader pÃ¥ full effekt vad kan man göra? finns det nÃ¥gon form av justering som man kan ställa in mvh kalle  ps tacksam för snabbt svar fryser :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med lilla coolixen, defrostar hela tiden!
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2014, 16:53:52 »
Det enda du kan justera är fläkthastigheten och måltemperaturen. Om den stannar oftare för avfrostning än nödvändigt så är det nåt fel på den. Dåligt med gas t ex.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!