Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är mest ekonomiskt  (läst 4852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RAS13

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vad är mest ekonomiskt
« skrivet: 02 november 2006, 15:35:59 »
Som nybliven (3 mån) ägare till en Toshiba RAS13 kan jag ju inte låta bli att fundera lite kring inställningar och driftsfall...

Så då till frågan "vilket är mest ekonomiskt"?

1) låta fläkten köra på ett fast hastighet och öka temperaturen 1 grad eller 2 för att få "rätt" temperatur längst bort i huset

2) ha fast temperatur och öka fläkthastigheten för att nå bort i huset.

Rent spontant känns ju alternativ 1) som det mer ekonomiska men med ökad decibelnivå till följd. Å andra sidan så är ju alternativ 2) mycket mera komfortabelt och mysigt...

Någon mer som haft funderingar åt detta hållet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #1 skrivet: 02 november 2006, 18:45:09 »
Det mest komfortabla är att ha så jämn temperatur som möjligt, altså ökar man luftomsättningen.
Ökat luftflöde ger automatiskt bättre driftsekonomi, du plockar mer värme ur innerdelen med lägre belastning för kompressorn.

Jag kör på max luftflöde så länge jag kan, skall jag titta på tv/film eller nå't så får man sänka ett par snäpp.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad RAS13

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 22:13:58 »
Som ny pÃ¥ forumet var man lite snabb med sin frÃ¥ga...  :D

Jag fann denna länk med mycket matnyttigt. Man blir smått imponerad hur många seriösa här finns som verkar lägga ner hela sin själ i detta område!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10387.0

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #3 skrivet: 03 november 2006, 22:35:35 »
Det mest komfortabla är att ha så jämn temperatur som möjligt, altså ökar man luftomsättningen.
Ökat luftflöde ger automatiskt bättre driftsekonomi, du plockar mer värme ur innerdelen med lägre belastning för kompressorn.

Jag kör på max luftflöde så länge jag kan, skall jag titta på tv/film eller nå't så får man sänka ett par snäpp.

Sänka ett par snäpp och förlora kosing.  LÃ¥ter den sÃ¥ mycket att du inte kan överrösta den med tv'n ;D

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #4 skrivet: 05 november 2006, 02:31:46 »
... Låter den så mycket att du inte kan överrösta den med tv'n ;D
Både ja och nej. En annan är väldigt besatt med att höra alla detaljer, t.ex när jag spelar Vivaldis mysiga stycke "Våren" (ur De fyra årstiderna) ur stereon. Lite här och där när Drottningholm Baroque Ensemble framför den så får man en extra dimension när man hör orkesterns andhämtning, hur dom i sin hängivenhet byter position med fötterna för att pressa ut sista möjliga gnutta känsla till stycket -hur dom då och då lägger an stråken lite hårdare, lite snabbare så att den nästan studsar över strängarna.
Alla dessa detaljer som rör en så gott inombords liksom drunknar lätt om man lägger ut en brusmatta på 30dB ;)
Hehe... jag är en sån som är så knäpp att jag lagt ut 3ggr mer pengar på audio/video än t.ex. bilen. Bilen är iofs inte pinfärsk, det är en '98:a.
Satt och provlyssnade högtalarna i över 5 timmar innan jag slog till... var dessutom tvungen att ta lunchbreak och vila öronen/hjärnan en stund ::)
La väl ner en provtur på 15 minuter innan jag köpte bilen :D
Jag är en så'n som INTE syns så ofta inne på ON/OFF
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #5 skrivet: 05 november 2006, 09:56:00 »
... Låter den så mycket att du inte kan överrösta den med tv'n ;D
Både ja och nej. En annan är väldigt besatt med att höra alla detaljer, t.ex när jag spelar Vivaldis mysiga stycke "Våren" (ur De fyra årstiderna) ur stereon. Lite här och där när Drottningholm Baroque Ensemble framför den så får man en extra dimension när man hör orkesterns andhämtning, hur dom i sin hängivenhet byter position med fötterna för att pressa ut sista möjliga gnutta känsla till stycket -hur dom då och då lägger an stråken lite hårdare, lite snabbare så att den nästan studsar över strängarna.
Alla dessa detaljer som rör en så gott inombords liksom drunknar lätt om man lägger ut en brusmatta på 30dB ;)
Hehe... jag är en sån som är så knäpp att jag lagt ut 3ggr mer pengar på audio/video än t.ex. bilen. Bilen är iofs inte pinfärsk, det är en '98:a.
Satt och provlyssnade högtalarna i över 5 timmar innan jag slog till... var dessutom tvungen att ta lunchbreak och vila öronen/hjärnan en stund ::)
La väl ner en provtur på 15 minuter innan jag köpte bilen :D
Jag är en så'n som INTE syns så ofta inne på ON/OFF




Haha fan Paxmax man kan tro när man läser ditt inlägg om ditt stereo intresse att du är "klonad" har en bekant som är precis lika "besatt" som dig av stereoprylar. Trodde att hans sambo skulle lämna han ett tag där......han va helt galen satt upp sÃ¥na här äggkartor (eller vad det nu heter) i hela vardagsrummet dessutom sÃ¥ hängde han upp lakan pÃ¥ pÃ¥ olika ställen i vardagsrummet och möblerade om rummet massor med ggr innan han va nöjd. Vet inte exakt hur mkt pengar han lagt ut pÃ¥ hifi utrustning men det är nog en hel del tror att själva slutsteget hette "krell" och sen sÃ¥ var det nÃ¥got i anläggningen som hette "harman kardon"  jaja nu ska jag sluta svammla om nÃ¥got jag inte har en endaste aning om. Trodde bara att min bekant var "unik" i sitt hifi intresse men nu förstÃ¥r jag att det finns fler som oxÃ¥ är sÃ¥där extremt intresserade.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad dumper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har värmepump!
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #6 skrivet: 05 november 2006, 10:29:58 »
ON/OFF trodde du hade inverter??? *roflmao* *roflmao*
Småland
Nyinköpt Panasonic E9DKE-3

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #7 skrivet: 05 november 2006, 13:10:47 »
Finns det inget bra sätt att omvalndla ljudeffekt till värme energi.
Mina Cervin Vega lÃ¥ter bÃ¥de mycket och allt som oftast. Ingen risk  att jag kommer att höra den pump jag köper :-). (är jag vaken är stereon pÃ¥. Somna till vilket oljud som helst gör jag med. Testade väckarklocka av modell gammal med tvÃ¥ bjällror och ställde den i en plÃ¥tbunke. Inte vaknar man av det. Den enda väckarklocka som fungerar är en timer till vägguttaget och en stark strÃ¥lkastare i fejan. Det vaknar man av)

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #8 skrivet: 05 november 2006, 13:30:46 »
 Sc:,h
Jag blir lite yr av fläktfarten, många säger att den skall stå på max,
men den kör i alla fall inte fullt hela tiden, men kan det vid behov om jag förstått rätt.
Då är min undring följande:
Vad är det för skillnad på fläktläge "AUTO" och "MAX" ?
Funkar det inte på samma sätt oavsätt inställning ?
 *roflmao* *roflmao*
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #9 skrivet: 05 november 2006, 18:43:00 »
Kolla denna trÃ¥d sÃ¥ kanske du fÃ¥r svar pÃ¥ det du undrar över    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10050.msg95408#msg95408




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #10 skrivet: 07 november 2006, 16:47:18 »
Jag tror jag förstår.
Mer ekonomi med med "maxfläkt", mer komfort med "autofläkt (lägre ljud)".
Tack Krister.
Morsning
 :) :) :)
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #11 skrivet: 07 november 2006, 17:29:12 »
Helt rätt.....  ;)


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #12 skrivet: 30 december 2006, 10:51:31 »
Vid låga effekter exempelvid 1kW ger max fläkthastighet inte bästa ekonomi. På grund av att fläkten då drar mycket effekt i förhållande till kompressorn.
Exempelvis Fläkt 90W Kompressor 200W

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad är mest ekonomiskt
« Svar #13 skrivet: 30 december 2006, 12:10:12 »
Vid låga effekter exempelvid 1kW ger max fläkthastighet inte bästa ekonomi. På grund av att fläkten då drar mycket effekt i förhållande till kompressorn.
Exempelvis Fläkt 90W Kompressor 200W
Pana E9's fläkt drar väl som mest 30W tror jag... den ger ju iaf COP 1 i värme så helt bortkastat är det inte.
Sen får man inte glömma! lägre fläktfart ofta = sämre täckning av huset!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!