Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja pump Nibe F1255?  (läst 2120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Välja pump Nibe F1255?
« skrivet: 15 juli 2020, 16:32:31 »
Nybygge i Lidköping, enligt energiberäkning behövs 5,8kW, Boarea 177kvm, Garage (hopbyggt med huset, samma isolering som huset) 42kvm U värde tak 0,11 vägg 0,14 Golv 0,11 Fönstren är typ passivfönster ungefär 36kvm fönster.

TvÃ¥ stycken golvvärmefördelare, huset är enplans med golvvärme i plattan (även i garaget)  Vattenvolym i golvvärmerören 171 liter (20mm rör, Uponor)
Tänker inte ha några rumstermostater någonstans, utan reglerar på kurvan (antar det är en innegivare och en utegivare ansluten till pumpen)

Ventilation är FTX = Heru 130 S EC2

Hur djupt bör borrhålet vara?

Har sett att det finns tre versioner av pumpen med olika varmvattenberedare, koppar, emalj eller rostfritt,  koppar är billigare än de övriga

Länk till vattenkvaliteten i kommunen  https://lidkoping.se/boende-och-miljo/vatten-och-avlopp/vattenkvalitet/

Är detta en lämplig pump?  behövs nÃ¥gon volymtank?

« Senast ändrad: 15 juli 2020, 16:34:02 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2020, 00:04:43 »
Vill du inte ha en S1255?
Badkar?

Ser att du nu bor utan rumsgivare. Jag har försökt men jag har alldeles för mycket solinstrålning i vardagsrummet. Så köra det området utan blir bara konstigt för mig. Vårsol 15 grader ute jämfört med regnperiod sommar 15 grader. Typ 25 respektive 20 grader blir det för mig. Med rumsgivare 22 respektive 20 istället. Om du har dåligt med solinstrålning idag och får mer solinstrålning framöver så trycker jag du ska fundera på om du inte kan tänka dig ha termostater just i det området mot söder. Har man kamin kan det vara gött att golvet slutar värma just där när man eldar.
Se till att du får VP-innegivare, säger du inget kommer du troligen inte få det.

Du kan ju lägga dolt utmätt kabelrör i väggen eller liknande om behovet finns så de vet vart du ska borra och sätta senildosa om du skulle ångra dig i efterhand. Du kan ju göra samma för VP-innegivare också så du kan pröva hur det fungerar utan. Den jag tror fortfarande levereras är hiskligt ful. Men man behöver inte använda original kapsling, själva givaren är ju bara en liten 6 mm stav.
« Senast ändrad: 16 juli 2020, 00:07:34 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2020, 01:10:47 »
Vill du inte ha en S1255?
Badkar?

Ser att du nu bor utan rumsgivare. Jag har försökt men jag har alldeles för mycket solinstrålning i vardagsrummet. Så köra det området utan blir bara konstigt för mig. Vårsol 15 grader ute jämfört med regnperiod sommar 15 grader. Typ 25 respektive 20 grader blir det för mig. Med rumsgivare 22 respektive 20 istället. Om du har dåligt med solinstrålning idag och får mer solinstrålning framöver så trycker jag du ska fundera på om du inte kan tänka dig ha termostater just i det området mot söder. Har man kamin kan det vara gött att golvet slutar värma just där när man eldar.
Se till att du får VP-innegivare, säger du inget kommer du troligen inte få det.

Du kan ju lägga dolt utmätt kabelrör i väggen eller liknande om behovet finns så de vet vart du ska borra och sätta senildosa om du skulle ångra dig i efterhand. Du kan ju göra samma för VP-innegivare också så du kan pröva hur det fungerar utan. Den jag tror fortfarande levereras är hiskligt ful. Men man behöver inte använda original kapsling, själva givaren är ju bara en liten 6 mm stav.

Jag bygger huset själv, men kommer ta in nån rörmokare till pumpen, jag har satt en dosa på 1,30 m höjd vid varje slinga och dragit rör till golvvärme centralen, så finns möjlighet till termostater om behov uppstår.

Har en F750 i nuvarande hus, som jag byggde tidigare, där används 1 utgivare samt 1 innegivare i hallen, men den sistnämnda används nog bara som en temperaturmätare.
Det huset är känsligt för solinstrålning, det fixar jag idag (om det är flera soldagar i rad) genom att manuellt förskjuta kurvan, och sedan ändra tillbaka när vädret blir mindre soligt igen.

S1255 har väl bara en häftigare display?  Och kostar därför nÃ¥gra extra tusenlappar, jag har inget bubbelbad, men har ett vanligt badkar.

NIBE F750 har ju kopparbelagd bredare, så antar jag kan ta samma till bergvärme pumpen, det verkar vara mjukt vatten i kranarna här, då sparar man in 4000kr på pumpen, jämfört med emalj eller rostfritt.
« Senast ändrad: 16 juli 2020, 01:18:48 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2020, 04:51:00 »
Jag skulle köra pÃ¥ en 1245-8 ett driftsäkrare alternativ, eller 1245-6  om du nu ska klara dig pÃ¥ 5.8 kw.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2020, 08:59:42 »
Borrdjupet tror jag bör vara runt 120 m för att ha marginal men det beror på geologin exakt där det ska borras. En lokal brunnsborrare kan säkert säga det mer exakt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2020, 13:22:31 »
Jag bygger huset själv, men kommer ta in nån rörmokare till pumpen, jag har satt en dosa på 1,30 m höjd vid varje slinga och dragit rör till golvvärme centralen, så finns möjlighet till termostater om behov uppstår.

Har en F750 i nuvarande hus, som jag byggde tidigare, där används 1 utgivare samt 1 innegivare i hallen, men den sistnämnda används nog bara som en temperaturmätare.
Det huset är känsligt för solinstrålning, det fixar jag idag (om det är flera soldagar i rad) genom att manuellt förskjuta kurvan, och sedan ändra tillbaka när vädret blir mindre soligt igen.

S1255 har väl bara en häftigare display?  Och kostar därför nÃ¥gra extra tusenlappar, jag har inget bubbelbad, men har ett vanligt badkar.

NIBE F750 har ju kopparbelagd bredare, så antar jag kan ta samma till bergvärme pumpen, det verkar vara mjukt vatten i kranarna här, då sparar man in 4000kr på pumpen, jämfört med emalj eller rostfritt.

Usch, men det finns ju lösningar som gör att man inte behöver besöka pumpen. Men det kanske bara jag som får snålångest av att man inte känner sig optimal i rattandet, skiljer ett par kilowatt om dagen att inte ha rumsgivare i det området jag hade problem. Sen ändrar man kurvan så stör man ju övriga huset också. Men utjämningen är ju större med FTX.

Cirka 3 st termostater och ställdon och en transformator är ju inte så kostsamt och lösa problemet. Innegivaren är bra till två saker. Dels styra alla slingor som saknar ställdon och få pumpen att fatta hur mycket värmeenergi som är lagrad i stommen.
Eftermonterade rumsgivare nyss mot min del utan golvvärme och har haft två kallperioder efter solsken. Det kommer ingen värme alls till elementen fram tills huset har kallnat. Natt nummer två så kommer det lite stödvärme. Första natten behövdes inget, men det hade ju pumpen inte förstått utan rumsgivare.

Det finns något som heter shuntfördröjning som till vis del hjälper mot detta.

Men du gör som du vill såklart, jag vill bara vara ögonöppnare mest för alla som läser och absolut inte vill ha rumsgivare. Valet är ju fritt, men man bör inte bygga bort möjligheten pga subjektiv åsikt.

Jag tror också S1255 är bara att man betalar för utseende. COP är exakt samma såg jag. Om ska sälja huset direkt när det är klart så kanske någon framtida kund kan ställa massa onödiga frågor varför man satt in en "gammal pump".
Ska man ha det själv kör man ju absolut inte S-serie. Nästan så man vill kolla på F1226 som har nästan samma prestanda som F1245 till bättre peng men ännu sämre utseende.

Jag hade jämförde lite lösningar på Nibes sida. F1245 är ju en sannolikt mindre servicekrävande lösning under produktens livslängd jämfört med F1255. ON/OFF v.s. inverter.

Men F1255 har effektreglering och F1245 har fullt ös. I vissa fall kan man behöva utjämningskärl med F1245, om det skulle knaka varje gång pumpen startar.
Utjämningskärl UKV200 kostar 7600 kr rek pris.

Då hittade jag en annan lösning: F1145 + AHPS 10-300. Går beredaren sönder i framtiden behöver man inte även kasta ut värmepumpen. Som det brukar bli efter 16-22 år. Utjämningskärl är inbyggt i AHPS 10-300.
Lösningen kostar 93500 kr i rek pris medan F1245-8 kostar 88125 kr i rek pris. F1255 kostar 99.325 kr i rek pris.

Med golvvärmndplatta och ditt fall så blir det säkert kanon med en enkel F1245-8 eller F1226-6 (som är trefas) för rek 68800 kr.
« Senast ändrad: 17 juli 2020, 13:24:49 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2020, 13:53:33 »
Hur resonerar ni som föreslagit -8 pump (i stället för -6 pump)  Det är ett nybygge sÃ¥ enligt reglerna sÃ¥ mÃ¥ste man spärra pumpen pÃ¥ 5,8kw

Jag ser ju till att jag kan eftermontera termostater om jag vill, men man ska ju huvudsakligen styra med kurvan, men har man termostater överallt sÃ¥ kan ju dessa strypa alla pÃ¥ en gÃ¥ng, och dÃ¥ mÃ¥ste man ha bypass och sÃ¥dant.    Men jag kommer aldrig att ha termostater pÃ¥ alla kretsar.

Jag har garage, vardagsrum kök och hall Ã¥t söder (öppen planlösning vardagsrum, kök och hall)  och sovrummen och nÃ¥gra andra rum Ã¥t norr.               En del förslÃ¥r ju att ha termostater i bara sovrummen (som min värmepumpsinstallatör gjorde för F750:in)   Men det kanske är bättre att ha dem i den solbelysta delen?

Nuvarnande hus har vardagsrum och kök (öppen planlösning mellan dessa och hallen) Ã¥t söder och sovrummen mestadels Ã¥t norr, och det blir ju väldigt varmt i vardagsrum, kök och hall när solen värmer.  Har inga termostater i det huset (ännu) 

Är Uponor golvvärmefördelare i mässing i båda husen.

Ska kolla på era förslag.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2020, 18:08:21 »
Knak eller knäppningar i rören skulle jag säga att du får med både 1245 och 1255. Problemet inte främst när maskin startar utan när den byter från varmvatten till radiatorer och pumpar ut några liter riktigt varmt vatten.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2020, 18:16:20 »
Under kompressordriften är förbrukningen 1,3-1,7 kW. Även med 8 kW.
F1226 går bara effektbegränsa med tillbehör "EFFEKTVAKT EBV 200" (2700 kr+). I de andra ingår det, lite smartare styrning också. Men jag är osäker på om de godkänner en F1226 vid nybygge nu när jag tänker efter, efterssom den går ändra i efterhand. Alla nyare ställs blockeringen in vid uppstart och sedan går det aldrig mer ändra. I praktiken är bara extra eltillskottet som begränsas.

Nya 6 kW är bara enfas, det vill man inte ha.

Styrning i sovrum tycker jag inte du behöver, det kommer du få till med kurvan efter alla slingor har fått grundinställning och efterjustering.
Ditt 750-hus hade säkert fått svalare medel med termostater. Men inte kallare än när du manuellt dragit ned värmen förstås.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Välja pump Nibe F1255?
« Svar #9 skrivet: 18 juli 2020, 05:20:21 »
då menar du 6kw inverter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!