Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny programvara till CTC EcoHeat 300  (läst 18603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #30 skrivet: 23 februari 2012, 17:37:34 »
Jag har tittat på senaste loggen med valen "exakt framledning = JA" och "VV höjning = Nej".

Den går i min mening mycket bättre än innan. Du får i och för sig inte ut något varmvatten överhuvudtaget. Det skulle vara intressant att se "exakt framledning= ja" och "VV höjning = ja". Då jobbar den säkert som en gammal eco el.

Dock jobbar den ganska mycket över den shuntade framledningen. Jag har gjort ett diagram som visar den shuntade framledningen, laddkrets ut när kompressorn jobbar och driftsstatus för kompressorn.

Din shuntade medelframledning ut på systemet var 35 grader.

Medel laddkrets ut när kompressorn arbetar är 42 grader. Det är 7 grader över i medel.

Utloggad ChrilleK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #31 skrivet: 03 mars 2012, 08:58:37 »
Igår hjälpte jag rörmokarn att installera den nya programvaran. Kunde sova betydligt bättre i natt eftersom knäppningsproblemet har reducerats betydligt. Jag har ställt "exakt framledning = ja" och "extra VV = ja". Jag hade dock dragit ner Elpatronen till noll vilket gör att varmvatten inte var mer än 42 grader. Min tanke är att elda i kaminen om kompressorn inte klarar av att värma huset. Det funkade bra innan den nya programvaran blev installerad. Då klarade pumpen att nå till de börvärden som är satta 58, 58 och 42 grader (ö, m resp. n). Men nu klarar den inte det. Beror det på att kompressorn bara tillåts att ladda mot nedre delen av pannan? Eco el, som har nämnt här innan, innebär det att VV värms helt med elpatronen med denna inställning? Eller toppvärms VV från 42 till 58 grader med el-patronen? Bra att förbrukningen (kwh) visas i displayen med den nya programvaran. Någon som vet om det har betydelse om givare finns på returledning (betydelse för drift alltså)?

Utloggad ChrilleK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #32 skrivet: 09 mars 2012, 08:43:33 »
Min erfarenhet av den nya programvara är att den förbrukar mer energi. Jag tippar pÃ¥ att förbrukningen ökade med 10%. Grrr..  fiR:

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #33 skrivet: 09 mars 2012, 19:21:42 »
Min erfarenhet av den nya programvara är att den förbrukar mer energi. Jag tippar pÃ¥ att förbrukningen ökade med 10%. Grrr..  fiR:

Vad har du för datum på programvaran?
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad ChrilleK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #34 skrivet: 13 mars 2012, 20:21:33 »
Datum på programvaran är 20120228. Jag laddade in den nya och ställde till exakt framledning. För ett par dagar sedan ställde jag tillbaka (exakt framledning = nej) och nu går pumpen hur fint som helst. Inga knäppningar och ingen el-patron. Det verkar därmed som man kommit tillrätta med temperatursvängningarna på framledningen utan att man behöver ställa om till exakt framledning.

Utloggad ChrilleK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #35 skrivet: 13 mars 2012, 20:24:09 »
Är det någon som har koll på vilka värden loggfilen innehåller (rubriker alltså)?

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #36 skrivet: 15 mars 2012, 12:38:29 »
Men nya mjukvaran så är det så sällan laddninga av övre så det borde inte bli något problem eller väldigt sällan. Jag skulle aldrig kört i exakt läget.
Vi kör ju v0229

Namnen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45062.30
« Senast ändrad: 15 mars 2012, 12:44:39 av Wilton »

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #37 skrivet: 15 mars 2012, 14:52:16 »
Fick en pdf tillsammans med uppdateringen via mail idag.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad ChrilleK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #38 skrivet: 19 mars 2012, 09:28:06 »
Är det någon mer än jag som börjat misstänka en skamlig förändring i nya programvaran? Jag tror nämligen att man gjort en justering av det som verkligen visas i grafen på displayen. Tidigare har man visat Värme in (den röda linjen) via givaren på röret, dvs ärvärdet. Nu verkar det som att man visar börvärdet, dvs det som regulatorn jobbar mot. Det får till följd att temperatursvängningarna blir skenbart mindre. Om man ställer in systemet utan innegivare blir det en rak linje som följer yttertemperaturen exakt. Usch, det känns inte bra det här. Det verkar som en panikåtgärd pga av problemet med knäppningar i rören.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #39 skrivet: 19 mars 2012, 10:20:47 »
Detta är nog en ren programeringsmiss, får vi hoppas. CTC vet om det.
Ämnet har diskuterats i tråd "Ny bergvärme från CTC!" inlägg 789-793.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #40 skrivet: 19 mars 2012, 12:51:00 »
Japp redan felanmält, jag pratade med ctc idag och han hade inte hört något från mjukvarufolket om när det blir fixat. Men du har dom rätta siffrorna om du loggar.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #41 skrivet: 19 mars 2012, 13:11:11 »
Men känns som att den shuntar riktigt bra (bättre än förut?)
Tog data från en natt där det ser ut som att den skulle ligga på 36 ut så är medel 35.991
När den ligger under i början vid en laddning så ligger den lite högre efter en stund tills medel blir riktigt nära. Men beror väl på hur systemet ser ut i huset.

Utloggad Överfält

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny programvara till CTC EcoHeat 300
« Svar #42 skrivet: 05 november 2022, 15:30:31 »
Är det någon som sitter på den senaste mjukvaran och kan dela med sig av den.

Konstaterar att min pump ligger på orginal från leverans.

-Tack på förhand.


/Patrick

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!