Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F2025-10 + VVM300 i en enplans villa med källare, inkoppling av volymtank?  (läst 17555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Fram till igår så hade jag huvudbry om vad jag skulle ha för värmeproduktion i vårt nya hus som vi snart ska flytta in i..
Jag vände fram och tillbaka mellan luft/vatten och markvärme, men så igår råkade jag gå in på Blocket och hitta en F2025-10 med VVM300 för 50kkr. Oanvänt på pall och inplastat. Där har dom stått i två år, men jag kunde inte låta bli ändå.

Det jag är rädd för är att den möjligtvis kommer vara lite för stor för huset (112m²+112m²), men samtidigt tycker jag att det är skönt att jag vet att värme kommer finnas. Pga. den känslan så kommer jag nog sätta in en volymtank så att pumpen får lite extra att jobba med. Helst skulle jag vilja ha en tank med en varmvattenslinga i där jag kan öka på tempen på ingående varmvatten i pannan.

Vad tror ni om den funderingen? I huset finns det en bubbelpool som kan fyllas med 300 liter varmvatten och därför skulle jag gärna vilja ha lite extra varmvatten. Ska man koppla en sådan tank på framledningen eller returen?

Tips på tank och hur man ska koppla det?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tänkte du förvärma vv i tanken och sedan skicka in det i beredaren i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Ja precis. Behöver inte lyfta det jättemÃ¥nga grader utan jag tänkte för att  :dt: mellan fram och retur ska bli lite högre. Har fÃ¥tt för mig att det ska vara nytta med detta sÃ¥ pumpen fÃ¥r jobba lite mer.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
För att en volymtank ska göra nytta så bör den sitta på laddslingan mellan 2025 och VVM.
Om du ska förvärma varmvatten så tror jag att ingående laddning (från 2025 till VVM) är det bättre alternativet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Nu hängde jag inte med riktigt.. Ska inte tanken sitta på elementslingan?

Sätter man den på laddslingan så värmer den väl inte upp mer vatten? Har ingen aning, men det är roligt att höra om iaf ;) ...
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Varför krångla till installationen?

VVM ska fungera ihop med 2025-10 kw.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har inte vvm300 växelventil så den jobbar flytande mot radiatorerna om det är så bör man kunna placera en volymtank med slingor i mellan vvm300 och radsystemet och få ner antalet starter på vp samt förvärma vv innan beredaren i vvm300.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Jag ska inte krångla till installationen, Rocas. Jag ska säkerhetsställa så att inte pumpen kommer starta och stoppa för ofta eftersom risken finns att den är överdimensionerad! Naturligtvis fungerar 2025 utmärkt mot vvm300 eftersom dom såldes ihop. Men har jag inte tillräcklig volym i elementslingan så bör man utöka detta (20 liter/kW pump).

Precis så jag tänkt mig Smurfen!
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmm... Jag tänkte nog inte riktigt klart där, fick för mig att VVM300 shuntar värmen men dÃ¥ är det ju inte.  SkämspÃ¥dig

Det funkar nog utmärkt att sätta volymförstorartanken på stigare eller retur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Vilket är smartast ang. stigare eller retur? Returen medför ju att förvärmningen av tappvarmvattnet inte blir så stor som man sätter på stigare väl?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle satt den på stigaren då minskar risken för knäppningar i radiatorerna samt att du kan förvärma vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Har ni något förslag på en tank som skulle kunna användas?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nibes ukv är ju rätt vanlig men den har ingen slinga till vv en beg 500 liters acktank funkar bra eller kw300/500 som har slinga säljs på bla rinkabyrör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Skulle en sån här funka?? http://www.blocket.se/blekinge/IVT_DVB_200_FC_Varmvattenberedare__Plattvarme_45442085.htm?ca=23_4&w=2
Priset stämmer överens om vad jag tänkt mig..

Jag funderar dock på om det är smart att alltid låta tappvattnet gå genom den? Det känns som att det skulle dra extra energi. Kanske skulle göra en koppling så man kan stänga en ventil för att bypassa tanken. När man vet att man ska bada osv så öppnar öppnar man ventilen och tappvarmvattnet går genom beredaren... Fast det är kanske inte så hygieniskt... ?
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 10:08:33 av MattisH »
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om det är en förrådsberedare är det risk för legionella om du ska förvärma vv där och anslutningarna bör vara minst 22 mm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!