Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Krtek
« skrivet: 29 augusti 2021, 16:52:39 »

Då det är en Nibe så antar jag att den styr på gradminuter. Själv skulle jag väl satt givaren efter tanken men är lite tveksam hur stor skillnad det gör i slutändan för gångtiderna i en dylik installation och gradminutsräkning. Men är ju inte svårt eller dyrt att testa.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 11 december 2013, 07:28:00 »

Kört i någon månad nu och jag är kanonnöjd. Fungerar riktigt bra. Det är en radiator som knäpper till en gång ibland, men det är i finrummet och väldigt sällan. Pumpen går dessutom lite längre än tidigare.

Totalt med sticken till garaget från pannan och en akut rörlagning när jag körde en skruv rakt igenom, gick det på ca 10kkr.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 15 november 2013, 22:05:42 »

Jo pumpen kommer gå längre med mera vatten att värma tar det längre tid att få upp tempen och längre tid innan den sjunker så jag tror det blir  tummenupp

Ja visst är det så.. Tillfällig tankeförvirring...
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 15 november 2013, 22:04:02 »

Så här ser installationen ut just nu...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 november 2013, 21:53:40 »

Jo pumpen kommer gå längre med mera vatten att värma tar det längre tid att få upp tempen och längre tid innan den sjunker så jag tror det blir  tummenupp
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 15 november 2013, 21:42:53 »

En annan tanke: Om jag inte flyttar framledningstempgivaren så går inte min pump längre än vad det gjorde innan, eller?
Har tappat tänket ang. hur det fungerar, vilka temperaturer jobbar pumpen mot? Endast framledningen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 november 2013, 12:26:16 »

Ja dom har knäpptankarna hjälper inte mot alla sorts knäppningar  :)
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 15 november 2013, 12:23:50 »

Nej man brukar bara behöva flytta givaren om man har arbetstank.

Ok, jag testar köra litesom det är.
Vaknade upp av knäppningar imorse och tänkte att skiten inte fungerade. Men dom slutade aldrig så jag gick upp och kollade. Det var frugan som startat diskmaskinen. I den låg ngt löst.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 november 2013, 12:13:38 »

Nej man brukar bara behöva flytta givaren om man har arbetstank.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 15 november 2013, 10:15:55 »

Tanken är nu installerad! Blev riktigt bra och jag förlorade nästan alla knäppningar. En fundering jag har: Ska man flytta framledningstempgivaren till efter tanken?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 augusti 2013, 10:29:55 »

Smurfen, denna diskussion är gammal vid detta laget så jag rekommenderar att du söker på alla tidigare avhandlingar om du läsa på i ämnet. Du som är en så frekvent skribent borde ju framför allt veta att Energimyndighetens test visar på att den totala verkningsgraden på systemet inte är bättre på direktkondenserande on/off än på shuntade. Bortsett från CTC kanske, men den är ju begränsad av pannkonstruktionen i EcoEl.

I teorin ska en direktkondenserade erbjuda bättre verkningsgrad, men jag och elbolaget lever i verkligheten. Och där ligger jag och min shuntade lösning på en årsverkningsgrad på 2.8-2.9.  :)

Nibe har bytt till shuntat som jag nämnde ovan, det kanske är en väckarklocka?  ;)

/Marcus

Och vad var svaret på frågan?

Vilken fördel finns det med shunt till en vp som jobbar mot en ganska stort system förutom ev knäppningar  Sc:,h
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 08 augusti 2013, 12:25:14 »

Om man skall ha en tank enbart som volymförstorare, behöver den då verkligen vara precis invid pannan?

Har precis fått hem en UKV 100, skall sättas som volymtank på returen vid EN av mina golvvärmefördelare. Uppskattar att ca 60-70% av det totala VB-flödet går genom denna fördelare. Skall bli väldigt intressant att få den på plats och se vad det ger för effekt i praktiken. Men jag tycker som du, den skall inte behöva sitta precis vid VP, kan inte spela ngn roll vart den sitter seriekopplad på VB så länge hela eller större delar av flödet går genom den. Kan inte få dit en arbetstank vid VP, så detta är den "bästa" räddningen jag kan komma på. Skall bli ett intressant test att utvärdera. Hjälten Carl N kan inte se några nackdelar iaf, så då är det högst sannolikt så.  salut
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 augusti 2013, 17:57:04 »

Ungefär så stor är skillnaden mellan Nibe och Euronom i energimyndighetens test ca 300 kr per år ;)
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 07 augusti 2013, 17:46:56 »

Jag inser efter ännu en titt på VVM310 att returen från värmesystemet går rakt in i pannan och inte i en trevägshunt, my bad!  Skämspådig

Faktiskt en ganska elegant konstruktion, VVM310! Tillskottet sitter förresten efter VP och innan tanken så den verkar kunna ge elpatron även mot nedre delen.

Som jag skrev, i teorin är det bättre att köra utan shunt. Men vi lever i verkligheten och det finns många andra parametrar. Nibe presterar inte särskilt bra i testet, så uppenbarligen är Mecaterms VP tillräckligt mycket bättre för att uppväga nackdelen med shunten. Den är totalen som räknas i min värld.

Vilken normal konsument bryr sig om COP är 2.9 eller 3.0? Om elräkningen för värme är 9333 eller 9665 per året spelar absolut ingen roll... Då har man inte råd med hus!  ;)

/Marcus

 
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 augusti 2013, 17:10:39 »

Dela stigaren och sätt två 90 °-böjar då, dra rör vågrätt och koppla in en 500l tank från Blocket för en femhundring?
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 07 augusti 2013, 17:05:09 »

Nej det behöver den nog inte vara, men stigare och retur försvinner upp i bjälklaget och ner i plattat precis intill.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 augusti 2013, 16:54:25 »

Det är lite svårt med plats intill pannan. En 100 liters tank (tex) är lite mer lättplacerad. Jag får se hur det blir. Ska fundera ett tag, men visst en 500l hade ju gett riktigt bra buffert. Bygga om så man shuntar ut från den kanske? Är det någon fördel med att göra det ?

Om man skall ha en tank enbart som volymförstorare, behöver den då verkligen vara precis invid pannan?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 augusti 2013, 16:13:54 »

Det är just därför att jag läst mycket om helt flytande eller shuntad framledning jag är säker på att helt flytande kondensering ger högre cop om allt annat är lika har energimyndigheten gjort såna tester  Sc:,h Men naturligtvis finns det vp med shunt som har högre cop än andra vp med helt flytande kondensering pga att dom har bättre komponenter. Har Nibe verkligen börjat med shunt på 310 känns som ett steg bakåt är det inte som Bosch kör att dom shuntar in elspetsen men att vp jobbar helt flytande för max cop eller har dom shunt för att få en buffert till avfrostning ? Känns det inte surt att shunten ska sabba dom sista 0.1 copen tänk att ha cop på 3 på en luft/vatten. Nu han Carl före men postar ändå.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 augusti 2013, 16:05:54 »

Nibe själva har däremot byggt VVM 310 som är shuntad och lagt ner VVM300.

Nja, shunten på VVM310 är för att shunta in tillskott, om man kollar på systemprincipen så går radiatorreturen till botten av den inbyggda tanken eller direkt till värmepumpen (när den går och värmer huset).
Idén med VVM310 är att bottendelen på tanken med VV-slingan (avskiljd med skiktplåt) ska funka som en arbetstank.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 07 augusti 2013, 14:33:47 »

Smurfen, denna diskussion är gammal vid detta laget så jag rekommenderar att du söker på alla tidigare avhandlingar om du läsa på i ämnet. Du som är en så frekvent skribent borde ju framför allt veta att Energimyndighetens test visar på att den totala verkningsgraden på systemet inte är bättre på direktkondenserande on/off än på shuntade. Bortsett från CTC kanske, men den är ju begränsad av pannkonstruktionen i EcoEl.

I teorin ska en direktkondenserade erbjuda bättre verkningsgrad, men jag och elbolaget lever i verkligheten. Och där ligger jag och min shuntade lösning på en årsverkningsgrad på 2.8-2.9.  :)

Nibe har bytt till shuntat som jag nämnde ovan, det kanske är en väckarklocka?  ;)

/Marcus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 augusti 2013, 12:46:35 »

Alltför grov generalisering vilket alltid bör undvikas. Dock är det korrekt i just detta fallet; att bygga om en VVM300 är meningslöst med tanke på kostnaden. Nibe själva har däremot byggt VVM 310 som är shuntad och lagt ner VVM300.

Inom on/off-LVVP kör Mecaterm/Euronom, Nibe och CTC shuntat idag. IVTs kombimodul har dock utjämningskärl inbyggt men är direktkondenserande.

/Marcus
Vilken fördel finns det med shunt till en vp som jobbar mot en ganska stort system förutom ev knäppningar  Sc:,h
Skrivet av: SW
« skrivet: 07 augusti 2013, 12:32:12 »

Hej
Jag såg just denna länken, så jag vet inte vad som är aktuellt.
Men   ............
Om du vet hur ev tank skall se ut så kan du beställa en sådan hos Strömsnäspannan    http://www.stromsnaspannan.se/
Tala met PETER.

Jag beställde på 250 liter med en förvärmningsslinga för tappvattnet.
Jag har kopplat den som TEKNIKTANK och hoppas att det kommer att fungera fint. Det visr sig väl efterhand i höst och vinter.
Lycka till !

SW
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 07 augusti 2013, 11:47:59 »

500 liter visst, men har du ont om plats får du in en (isolerad) 300 liters på 600x600 mm. Som utjämningskärl är den ändå mångdubbelt större än vad VP-tillverkarna själva använder.

Ska du sätta in en "gigantisk" tank så tänk på att justera systemet så att det inte drar igång elpatron eftersom det tar väldigt lång tid att nå börvärdet. Ändra tiden för elpatron eller sänk hysteresen på framledningen. Det senare ger ju inte minst lägre temperaturvariationer och mindre knäppningar.

/Marcus
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 07 augusti 2013, 11:38:16 »

Ingen fördel med shunt om man inte har väldigt knäpp känsligt system.

Alltför grov generalisering vilket alltid bör undvikas. Dock är det korrekt i just detta fallet; att bygga om en VVM300 är meningslöst med tanke på kostnaden. Nibe själva har däremot byggt VVM 310 som är shuntad och lagt ner VVM300.

Inom on/off-LVVP kör Mecaterm/Euronom, Nibe och CTC shuntat idag. IVTs kombimodul har dock utjämningskärl inbyggt men är direktkondenserande.

/Marcus
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 06 augusti 2013, 23:13:40 »

Ok. Då testar man med tank för för att se hur systemet fungerar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 augusti 2013, 22:15:30 »

Ingen fördel med shunt om man inte har väldigt knäpp känsligt system.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 06 augusti 2013, 22:05:39 »

Det är lite svårt med plats intill pannan. En 100 liters tank (tex) är lite mer lättplacerad. Jag får se hur det blir. Ska fundera ett tag, men visst en 500l hade ju gett riktigt bra buffert. Bygga om så man shuntar ut från den kanske? Är det någon fördel med att göra det ?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 augusti 2013, 15:38:18 »

Varför inte 500 liter då finns det många.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 06 augusti 2013, 15:32:36 »

Ja dom har ju lite finish :P
En oisolerad tank hade ju fungerat som ett finfint element i gamla pannrummet (har ingen värme alls där idag), men tycker det är svårt att hitta små tankar. Tips mottages gärna!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 augusti 2013, 15:19:08 »

Ska man bara ha den som volym förstoring duger nästan vilken tank som helst men ukv tankarna är ju lite finare och är isolerad men har man den i tex en källare kan det vara bra med en oisolerad tank.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 06 augusti 2013, 14:51:19 »

Upp igen..

Nu börjar värmesäsongen närma sig lite och jag börjar titta på detta igen. Ska man sätta en UKV eller ska jag sätta vilken random acctack som helst? UKV kostar ganska mkt mer än många andra alternativ på marknaden.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 04 maj 2013, 23:10:53 »

Jodå, ventilerna sitter där redan. Stänger jag dom är jag rädd för att pumpen kommer gå ännu mer on-off. Slå över på elpannedrift känns ju sådär när pumpen står där så fint.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 04 maj 2013, 22:48:44 »

Visst blir det bra så. Men har du separata slingor till källaren så du kan stänga av markplan i pannrummet. Jag har kopplat det så hemma. Men jag har bara en huvudstam. Så ska man ha komfort får man köra med aktiva termostater. Då stänger dom på markplan men är fortfarande öppna i källaren. Och du har ändå rejäl vattenvolym och jobba med. För tillfället kör jag med fullt öppna termostAter och innegivare. Men det har varit soligt nu någon vecka vilket gjort att tempen sjunker sakteliga i källaren hela tiden. Tyvärr reglerar termostater skit dåligt. Annars är det de bästa om man har källare.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 04 maj 2013, 16:51:33 »

Upp...
Nu är det aktuellt igen.. Pannan är installerad och det knäpper ganska ordentligt i vissa element när pumpen går samt att jag tycker att pumpen startar lite väl ofta (179ggr på en vecka). Samtidigt har vi väldigt varmt på ovanvåningen och kallt i källaren.

Min tanke är att med en tank så kan man stänga värmen till ovanvåningen (via kulventiler) och fortfarande kunna köra pumpen till värme på nedanvåningen. Detta blir möjligt om man kopplar till en tank, samtidigt som jag kanske får sen stabilare temp på radiatorerna så att det inte knäpper så mkt?

Tanken som jag funderat på innan vill jag förstora upp (500liter) så att möjligheten finns till en vattenmantlad kamin, utrymme finns det väldigt gott om i gamla pannrummet.

Vad säger ni?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 februari 2013, 20:35:28 »

Kamin kan du väl koppla mot en ukv tank om du vill men du bör nog ha en shunt och kanske en 500 liters tank.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 februari 2013, 20:27:35 »

Nej, Jaghar tänkt lite mer på det och tror nog att jag kör utan förvärming. Tanken med förvärmingen var ju inte att öka på  :dt: också. Men jag funderar fortfarande på att istället för ex ukw låta installera en sån tank som jag visade på bild. Då kan man installera en vattenmantlad kamin eller nåt.

Jaja, hinner säkert ändra mig någongång till innan det är dags :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 februari 2013, 19:53:51 »

Jag tror inte du får så där jättemycket extra med vv om du förvärmer det via rad kretsen naturligtvis beroende på framledning men du får vv till bättre cop det enklaste är tyvärr så tråkigt som att köpa en 100 liters elberedare och koppla den efter vp står den på 60 grader så behöver den normalt inte värma många grader men du får mera vv volym som räcker till stora vv tapp.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 februari 2013, 19:14:42 »

Den ger väl inte över 300 liter varmvatten... Det är det som är problemet.
Bubbelpoolen är stor men samtidigt så är pumpen stor så att det kanske orkar ladda på.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 28 februari 2013, 19:07:42 »

Jag funderar dock på om det är smart att alltid låta tappvattnet gå genom den? Det känns som att det skulle dra extra energi. Kanske skulle göra en koppling så man kan stänga en ventil för att bypassa tanken. När man vet att man ska bada osv så öppnar öppnar man ventilen och tappvarmvattnet går genom beredaren... Fast det är kanske inte så hygieniskt... ?

Men, räcker inte VVM300? Varför köra tappvatten genom volymförstoraren?
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 25 februari 2013, 19:42:28 »

Skulle den här tanken fungera?

http://www.nsvarme.se/39-vaar%20nya%20tank.htm

Till denna skulle man ju också kunna ansluta en kamin i framtiden kanske??
Helst skulle jag velat ha VVM500 att koppla till, kan man få sålt en VVM300 för rimliga pengar?

Skrivet av: MattisH
« skrivet: 25 februari 2013, 19:12:55 »

Ja jag såg det senare också.. Det ska vara en slingberedare..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 februari 2013, 16:56:09 »

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2013, 16:17:36 »

Om det är en förrådsberedare är det risk för legionella om du ska förvärma vv där och anslutningarna bör vara minst 22 mm.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 25 februari 2013, 09:55:29 »

Skulle en sån här funka?? http://www.blocket.se/blekinge/IVT_DVB_200_FC_Varmvattenberedare__Plattvarme_45442085.htm?ca=23_4&w=2
Priset stämmer överens om vad jag tänkt mig..

Jag funderar dock på om det är smart att alltid låta tappvattnet gå genom den? Det känns som att det skulle dra extra energi. Kanske skulle göra en koppling så man kan stänga en ventil för att bypassa tanken. När man vet att man ska bada osv så öppnar öppnar man ventilen och tappvarmvattnet går genom beredaren... Fast det är kanske inte så hygieniskt... ?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2013, 08:41:58 »

Nibes ukv är ju rätt vanlig men den har ingen slinga till vv en beg 500 liters acktank funkar bra eller kw300/500 som har slinga säljs på bla rinkabyrör.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 24 februari 2013, 22:06:22 »

Har ni något förslag på en tank som skulle kunna användas?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 februari 2013, 21:57:25 »

Jag skulle satt den på stigaren då minskar risken för knäppningar i radiatorerna samt att du kan förvärma vv.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 24 februari 2013, 21:55:02 »

Vilket är smartast ang. stigare eller retur? Returen medför ju att förvärmningen av tappvarmvattnet inte blir så stor som man sätter på stigare väl?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 februari 2013, 21:44:39 »

Hmmm... Jag tänkte nog inte riktigt klart där, fick för mig att VVM300 shuntar värmen men då är det ju inte.  Skämspådig

Det funkar nog utmärkt att sätta volymförstorartanken på stigare eller retur.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 24 februari 2013, 20:23:10 »

Jag ska inte krångla till installationen, Rocas. Jag ska säkerhetsställa så att inte pumpen kommer starta och stoppa för ofta eftersom risken finns att den är överdimensionerad! Naturligtvis fungerar 2025 utmärkt mot vvm300 eftersom dom såldes ihop. Men har jag inte tillräcklig volym i elementslingan så bör man utöka detta (20 liter/kW pump).

Precis så jag tänkt mig Smurfen!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!