Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 57300 kr i böter  (läst 5507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
57300 kr i böter
« skrivet: 06 mars 2024, 08:49:57 »
Så hände det då.
Jag har blivit utsatt för en kontroll av en produkt jag sålt.
Det resulterade i böter på 57300 kr och måste återta alla sålda enheter.
Kritiken omfattar avsaknad av Svensk manual, och för dålig teknisk specifikation som gör det omöjligt att utvärdera om produkten håller de krav som ställs inom EU för "Byggprodukter".
Kritiken stämmer, så det är omöjligt för mig att överklaga och få rätt, så det är bara att betala och kontakta alla kunder och erbjuda återtag av produkten, med allt vad det innebär.

Dessa lagar och regler som upprättas med goda föresatser gör det i princip omöjligt för någon som driver små eller medelstora företag att följa de regelverk som finns.
Det här med manualer på alla språk inom EU för att jag ska kunna sälja en produkt är något som inte uppfylls av många som säljer produkter på nätet, om inte tillverkare leverantör är ett Europeiskt multinationellt företag, vilket i sin tur innebär att i princip alla mindre aktörer som säljer importerade varor är lagbrytare och kan dömas till kännbara sanktionsavgifter, jag har troligen kommit lindrigt undan, då det är en av de produkter som vi bara sålt något tiotal av som de klankat ned på.
Hade det varit en produkt som vi sålt tusentals av hade jag nog fått lägga ned hela verksamheten, och gå i pension i Spanien.

Den klämmande punkten här är att vi har så många byråkrater inom EU vars enda uppgift är att komma med fler och mer begränsande lagstiftningar och regler att det på sikt kommer vara helt omöjligt för något företag att inte riskera bli utsatt för liknande, det gör över tid alla organisationer till kriminella, och myndigheterna kan i princip när som helst ta död på ett företag som de inte gillar av olika skäl.
Det kan vara allt från stickprovskontroller till infiltratörer inom myndigheterna som drivs av en agenda (politisk eller religiös t.ex.) som medvetet utsätter företagare som inte delar deras uppfattningar i politiska eller religiösa frågor för förföljelse, utsätter dem för kontroller som medför långtgående ekonomiska konsekvenser.
Inte en enda individ arbetar med regelförenklingar, inte en.
Och om de gör det så resulterar det i ännu mer krångliga regler.
Som t.ex. när de skulle förenkla reglerna kring fyrhjulingar/ATV, istället för 2 olika registreringsformer blev det 4.
Det är förenklingar det!

Som jag ser det är detta bara ett av flera tecken på västvärldens fall, och det kan bara sluta i mörker och elände, troligen att världskrig som gör att vi alla får börja om med anarki och jobba oss upp därifrån.

Det är sånt här som gör att man verkligen funderar om man ska fortsätta eller helt enkelt bara lägga av, sälja ut det man har och gå i pension.
Låta grabben ta en anställning istället och slakta företaget och sälja de delar som går vidare till någon annan mindre vetande individ.

En företagsvänlig lagstiftning och myndighet hade:
Gjort en kontroll som testade om produkten håller måttet enligt EU:S regelverk. (Vilken den högst troligt gör)
Gett oss en chans att ta fram manual på Svenska och delge våra kunder. (Förbättringsarbete)
Istället är de bara ute efter att straffa och stoppa.
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 08:55:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 57300 kr i böter
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2024, 08:56:21 »
suck....det var inte kul....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2024, 08:58:23 »
IEC, DIN, MID, ROHS, REACH, CE, Elkretsen, EN-nomer och Swedacs krav.
Det är bara en del av allt som ska efterlevas.
Finns inte ett företag i världen som kan göra det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: 57300 kr i böter
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2024, 10:48:22 »
Vad surt!  :-\

Jag ser även hur youtube styr "bort" fokus från viktiga energibesparingsvideos/energibesparingsteknik, och lyfter snarare fram en vägg av tramsiga evighetsmaskinsvideos som uppenbart är fake.
Jag måste söka i flera minuter för att få fram det jag egentligen letar efter. Även mina vettiga bidrag om energibesparingar får få om ens några tittare, emedan mina menlösa kortvideos, eller tänkta för en enda specifik användare, får tusentals träffar.. Tack algoritmen...du är verkligen till hjälp för the common good! Lika så är lagstiftningen för småföretagare klockrent framavlad.

Är det månne en elmätare/energimätarprodukt du fått föreläggande på?  Sc:,h

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: 57300 kr i böter
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2024, 11:36:32 »
Har jag fel när jag *trott* att om en produkt man säljer kräver ”specialkunnande” för att installera så behövs ingen svensk manual? Engelsk räcker?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2024, 13:42:59 »
Det var en brandvarnare som vi primärt sålde 2014 till 2017, tillsammans med inbrottslarm, men efter att vi slutat sälja larmen har vi haft en handfull brandvarnare på hyllan, de köpte en av dessa och satte dit oss på det.
Elmätarna är nog OK, om man bortser från manualerna på vissa modeller, men det har jag börjat grotta i nu.
Vi är ju annars helt kontaktbara via telefon för support om någon stöter på problem - jag kan tycka att det är bättre, men det är ju inte jag som skriver reglerna.
För övrigt finns det ingen som säljer något i Sverige som uppfyller alla krav, frågan är bara om man råkar ut för granskning eller ej.
Och så är det ju detta med "duktig flicka"-syndromet på svenska myndigheter, i Sverige övertolkar vi alltid alla regler.

Om vi säger så här, jag tror inte att något företag i Italien betalat sanktionsavgift för en brandvarnare utan dokumentation...

Undersökte för en tid sedan det här med elmätarnas godkännanden, och det visar sig att Sverige krav på fukttålighet är så höga att inte ens Kamstrup, Siemens eller ABB som levererar till energibolagen uppfyller kraven.
När jag e-postade exempel på regelbrotten, bland annat en länk till en artikel där kamstrup monterade 7000 elmätare som inte uppfyllde kraven, så fick jag bara gallimatias tillbaks från myndigheten.
Troligen är reglerna bara till för att utestänga små aktörer som kan skada Europeisk industri, inget annat.
Det är en möjlighet för myndigheterna att förhindra att importerade varor tar över.
Lite som att man stoppade Huwaei p.g.a. säkerhetsbrister, samma sak lär det väl bli med Kinesiska elbilar och annan uppkopplad utrustning framöver.
Om inte annat så när USA startar kriget mot Kina.

Förra veckan sålde jag en artikel till Siemens, för att godkänna mig som leverantör var jag tvungen att skriftligen intyga att mina leverantörer inte nyttjar barnarbetare, att de anställda tillåts och uppmuntras att vara facklig anslutna och ett tiotal andra mer eller mindre stringenta regler och förkortningar.
INGEN kan veta detta, så jag gjorde som alla andra, skrev på.

Tror inte att Siemens har ryggen fri ändå, de är skyldiga att VETA, inte lita på hörsägen.
Så om någon kan bevisa att min leverantör motarbetar facket på arbetsplatsen sitter nog Siemens ESG-poäng ändå risigt till.

Världen är sjuk, och bara ett storkrig kan ändra på detta.
Kanske vore det bättre om Kineserna och Ryssarna tog över, där finns inga regelverk man behöver följa i alla fall.
Västvärlden är på väg in i en lång mörk period, det blir jag mer och mer övertygad om.

Enda hoppet står väl till Trump och andra högerpopulister runt om i västvärlden, men inte heller de verkar ju ha detta med regelkrångel speciellt högt upp på dagordningen.

Trump lär dock hamna i fängelse eller bli mördad av CIA innan valet, det är lika illa i USA som i Ryssland.

Javier Milei
Har blivit min stora idol, han ska lägga ned 50% av Argentinas myndigheter och förenkla regelverken för att få fart på landet som stelnat i kommunism.
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 15:30:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: 57300 kr i böter
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2024, 16:12:36 »
Fy fan, deppa inte ihop.

Vi hade en granne några hus bort som blev tillknycklad av skattemyndigheterna där han fick betala skatt för någonting han tyckte var felaktigt.  Det slutade med att han la ner sin industriverksamhet i källaren och kastade ut sina 3 hyresgäster för han skulle inte dra in en enda extrakrona till skattemyndigheterna. Han var bitter och arg resterande tid i livet.
Hade han istället fortsatt med sin verksamhet, i alla fall fortsatt hyra ut sina 3 hyreslägenheter så hade han tjänat mycket pengar livet ut, lägenheterna stod outhyrda +20 år.

Eller som gubben Wi........n i Kumla, han blev också tillknycklad av en myndighet och det enda han gjort dom sista 20 åren har varit och vakta sin gamla affärsrörelse som förfallit, vet inte om han kände att han svek sin döde bror om han gjorde sig av med skroten. Gubben satt ca 14 timmar om dagen i en bil och skrev upp alla bilnummer som åkte förbi under årets alla dagar, vaktade så inga myndigheter eller privatpersoner skulle gå in på hans mark och stjäla eller forsla bort hans saker. Hade han bara sålt sin mark hade han kunnat leva som en kung på en söderhavsö och dricka paraplydrinkar ur urgröpta ananaser hela dagarna under resterande tid i livet. Han har inga arvingar så det finns grannar i närheten som vill hjälpa honom så han slipper tjafset med myndigheterna men då får Wi......n skriva över marken till grannen. ::)  Inte konstigt att han inte litar på någon.



Jag förstår ditt missnöje men det enklaste är att bara droppa det bakom sig och kämpa vidare.
Att han har rätt i sak kan man förstå men jag kan inte förstå hans agerande, skulle tro att han kände sig korkad som inte förstod hur prylen fungerade och hur den skulle kopplas in, kanske tyckte han det var pinsamt att fråga om hjälp.

Jag är rätt säker på att han hade både fått hjälp eller kunnat lämna tillbaka brandvarnaren om han hört av sig direkt till dig istället.
"Ser att du skriver DE KÖPTE EN var det någon som uteslutande ville klämma åt er och var inte alls ute efter en fungerande brandvarnare?"

Kämpa och bli ingen bitter gammal gubbe. :)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 57300 kr i böter
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2024, 16:39:53 »
Beklagar

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: 57300 kr i böter
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2024, 20:17:13 »
Var du medveten om problemet innan?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: 57300 kr i böter
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2024, 20:34:58 »
57600 är väl inte hela världen när man gör en miljon i vinst. Skulle man lägga ned för det räknas man väl snarast som rättshaverist.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2024, 20:57:49 »
Nog är det lite märkligt om man gör en kontroll och hittar så pass allvarliga brister så man utfärdar böter på 57300 kr då borde man väl direkt kolla över det övriga sortimentet också om man nu tycker manualer är så viktiga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2024, 07:25:53 »
Fy fan, deppa inte ihop.

Jag förstår ditt missnöje men det enklaste är att bara droppa det bakom sig och kämpa vidare.
Att han har rätt i sak kan man förstå men jag kan inte förstå hans agerande, skulle tro att han kände sig korkad som inte förstod hur prylen fungerade och hur den skulle kopplas in, kanske tyckte han det var pinsamt att fråga om hjälp.

Jag är rätt säker på att han hade både fått hjälp eller kunnat lämna tillbaka brandvarnaren om han hört av sig direkt till dig istället.
"Ser att du skriver DE KÖPTE EN var det någon som uteslutande ville klämma åt er och var inte alls ute efter en fungerande brandvarnare?"

Kämpa och bli ingen bitter gammal gubbe. :)

Det var boverket själva som köpte brandvarnaren i någon form av stickprovskontroll, enligt vad de hävdar i alla fall.
Kan precis lika gärna vara någon av mina konkurrenter som har kontakter på myndigheten som vill sätta dit mig.
Som vi alla sett på senare tid så har ju samtliga myndigheter i Sverige infiltrerats av krafter som inte vill Sveriges bästa - nu tror jag väl kanske inte att det är fallet just nu, men även om det inte är fallet denna gång så ska man nog vara uppmärksam på det kommande problemet med myndighetsfolk som är korrupta på ena eller andra sättet.
Kan väl säga så pass att vare sig advokaten som kommunicerat med mig, eller den som beställde varan har namn som jag kan uttala, eller ens skilja på vad som är för eller efternamn.
Än en gång, jag misstänker inget korrupt i detta fall, men man ser ju inte precis framtiden an med tillförsikt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2024, 07:29:11 »
Var du medveten om problemet innan?

Jo, problemet med manual på enbart engelska var jag medveten om, alltså det lagmässiga problemet, det är ju inget problem för en Svensk kund med en engelsk manual till en brandvarnare precis, två knappar.
Vad kan liksom gå fel?
Skulle tro att 50% eller mer av det som säljs i Sverige/EU idag inte har manual på det språk som varan säljs i, ser inte detta som ett problem när alla har en översättare i sin mobil.
Här borde ju lagstiftningen ändras så att MIN skyldighet enbart vore att informera om på vilka språk manualen finns, sen är det upp till kunden om de vill köpa eller ej.
Språkkravet är idiotiskt år 2024.
Sjukt.

Att det fanns ett speciellt byggproduktförordning (EU) nr 305/2011 2019/1020 visste jag inte, trodde att CE och UL skulle räcka.
Det är helt omöjligt för någon som inte arbetar heltid med sånt där att hålla reda på alla regler förstås.
Övriga regler de hänvisar till är:
kap 8 paragraf 3 i plan och byggförordningen [2011:338]
kap 11 paragraf 5 i plan och bygglagen
Artikel 4, 8 och 17.5 i plan och bygglagen
Harmoniserade standarden SS-EN 14604:2005 upphöjt i 1
Artikel 2,21 i byggproduktförordningen
Artikel 13 i byggproduktförordningen
Artikel 56-59 i byggproduktförordningen
Kapitel 11 paragraf 38 i plan och bygglagen
Artikel 11C i förordning (EU) nr 2019/1020
Artikel 2,23 i byggproduktförordningen
Artikel 2,24 i byggproduktförordningen

Tror det var 2-3 ytterligare hänvisningar till olika lagar som jag brutit emot för att jag sålt en brandvarnare från ett stort multinationellt företag.
Nu har jag inte läst alltihop förstås, men jag är nästan säker på att det finns motstående lagstiftning om man skulle fingranska det där, och en duktig advokat skull säkert kunna få mig ur knipan, men det kostar förstås lika mycket eller mer, och gör att det drar ut på tiden ännu mer än det här kommer att göra, 2-4 veckor kommer vi att få jobba med detta nu, p.g.a. 47 sålda enheter för 6-9 år sedan, total intäkt 7000 kr, och totala utgifter på över 60 000 kr, får väl se det som karriärens sämsta affär när det gäller min företagarkarriär i alla fall.
Jag har inget problem med just detta ärende, men ser man framåt så är det förstås omöjligt att klara denna typ av kontroller om de skulle vara frekventa, det finns förstås inget företag som inte går klämma dit om myndigheterna vill det.
Inget.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 07:45:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2024, 07:52:36 »
57600 är väl inte hela världen när man gör en miljon i vinst. Skulle man lägga ned för det räknas man väl snarast som rättshaverist.

Jo, och jag är långt ifrån en rättshaverist.
Har redan meddelat alla som köpt, betalat boten, och vi uppdaterar listan över vad våra kontakter med kunderna resulterat i.
57 000 kr är förstås kaffepengar, jag har förlorat 125 000 kr, privata pengar, på Nibe-aktien de senaste månaderna - så just pengarna oroar mig inte.
Det är den totala makten som myndigheterna har att stoppa valfritt företag att driva sin verksamhet, om de skulle bestämma sig.
Det ska gudarna veta att det finns lagar och regler som gör att inte ens de stora multinationella företagen som har horder med anställda som enbart jobbar med detta skulle klara om myndigheterna bestämde sig. (Se t.ex. VW som nästan dödades för att de "fuskat" med testerna av utsläpp)
Det jag också tycker är anmärkningsvärt är att myndighetens uppgift primärt inte är att hjälpa företagen göra rätt, utan granska och straffa.
I mitt fall hade det förstås haft tillräcklig effekt om jag varit tvungen att återkalla varorna och betala tillbaks pengarna, det är ju sånt man hela tiden riskerar som företagare, och det har jag fått göra många gånger.
Av det lär man sig att bli bättre, och gör inte om samma misstag.
En viss typ av proportionalitet hade ju också varit önskvärt, jag är helt med på att det inte ska löna sig att medvetet och uppsåtligt ta genvägar, men 9 gånger omsättningen i bot?
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 09:19:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2024, 07:57:19 »
Nog är det lite märkligt om man gör en kontroll och hittar så pass allvarliga brister så man utfärdar böter på 57300 kr då borde man väl direkt kolla över det övriga sortimentet också om man nu tycker manualer är så viktiga.

Boten är ett fast belopp, oavsett hur många produkter i sortimentet som inte uppfyller kraven.
Det är alltså specifikt utformat för att drabba små företag, uppstickare, och skydda de stora.
Det här är alldeles säkert något som storföretagen i Europa lobbat igenom i EU för att skydda sina verksamheter mot lågpriskonkurrens.
T.ex från små aktörer som vill sälja billigt och därför inte har råd att ta fram manualer på 14 olika språk, som dessutom ständigt ska uppdateras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!