Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tv antenn =Gammalmodig  (läst 1194 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tv antenn =Gammalmodig
« skrivet: 17 oktober 2023, 20:13:11 »
Är inte direkt bäst på it osv… dvs teknikhandikappad ;)
Har för stunden lyckats installera med hjälp så klart! tummenupp Kanaler på tv’n via min smarttv.

Men fundera på om man inte skulle slänga upp en antenn på taket o kunna köra oldschool dvs via antennen som jag förstått endast innebär boxers utbud SVT 1 o 2 4 an o Kunskapskanalen? Dvs inget abonnemang utan fria kanaler.

Tror att tvn har boxermodul?

Vad rekommenderar ni om man som jag bor högt men långt ifrån tv master?  Vilken typ av antenn?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2023, 20:24:59 »
Vad är långt? Vännäs ligger väl 150km bort för mig, fungerar ofta bra med längsta antennen man hittar och en fet förstärkare 😎

Lägg in var du bor på teracoms hemsida, återkom med resultat

https://www.teracom.se/privat/
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2023, 21:08:15 »
Har aldrig använt antennen så jag tog ner den 2016 när vi bytte vindskivor.
Allt går att se via mobilen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2023, 00:48:39 »
jag har antenn och boxer.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2023, 08:01:20 »
En bra början när det gäller att välja tv-antenn är att kolla vad grannarna har för slags antenner och hur höga master de sitter på.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2023, 08:12:23 »
Jag har också antenn och boxer, men betalar för utbudet i typ familjepaketet.
Tittar nästan aldrig på annat än Youtube, men betalar för både Netflix, Viasat, amazon och HBO plus ändå.
Nästan ett måste idag om man vill kunna se sport av olika slag från tid till annan.
Jag tittar mest på skidor, utförsåkning och skidskytte, men de hoppar mallan olika aktörer då och då så man lessnar till sist att hålla på.
Denna antenn satte lokala boxerexperten upp när vi bytte för ett par år sedan.
https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/marknat/antennpaket/antennpaket-norrland-super-turbo?gclid=Cj0KCQjw4bipBhCyARIsAFsieCyqrcvai5gzc-aRdthXJTjzXzdfDmGroCaEHCVYhuiR8WToaN8TBmkaAjgyEALw_wcB
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2023, 08:29:38 »
Kikade på Teracom tydligen är masten i Mora den rekommenderade. Gissar på att det är 9-10 mil dit fågelvägen. Det som kan ställa till det i mitt fall är nog även topografin! Har en slänt precis i den riktningen bara 200 m bort o höjden på toppen ligger 30 meter över husets placering enligt lantmäteriets karta ???

Sneglat på de fåtaliga grannarnas antenner tidigare de tycks vridna åt lite olika håll IOM att det är ganska kuperat runt om byn.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2023, 10:11:24 »
Var tvungen o ta fram kompassen! Till min stora glädje hade jag fel om riktningen ::) Jag klarar nog slänten i sidled. Såg att grannen närmast har samma riktning. Nu gäller det bara att få upp en antenn så högt som möjligt!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2023, 10:13:30 »
Det kan nog vara värt att prova med lite olika antennplaceringar i ett sånt där fall. Ibland kan det bli mycket bättre signalstyrka bara för att man flyttar antennen någon meter i sidled.

Tänk på att antennkabeln har ganska hög dämpning, det lönar sig att försöka hålla ner kabellängden så mycket som möjligt. Om du ska sätta upp antennförstärkare, sätt den nära antennen (det finns förstärkare avsedda att sättas upp på mast utomhus), så att inte kabeldämpningen får signalen att drunkna i brusmattan redan före förstärkaren. Efter förstärkaren spelar det mindre roll om det blir en lång kabel med hög dämpning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2023, 10:49:56 »
Det finns utmärkta riktantenner med inbyggd förstärkare, dom strömförsörjs genom koaxialkabeln så det är en enkel installation.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2023, 11:59:45 »
Antennen som rickard länkade till  tummenupp

Men ska inte vara inbyggd förstärkare, fungerar bättre med skild.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2023, 23:47:54 »
Jag ser det lite som en beredskapsfråga att ha en riktigt antenn så man kan se marksänd television i händelse av att internet lägger av pga sabotage etc.

Sedan är det lite kul att bara slå på TVn och se något av det som går just då istället för att köra streaming hela tiden. 

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2024, 14:27:32 »
Återkopplar apropå en fundering!

Om jag nu beställer tex den antennen som Rickard tipsade om. Är det möjligt att placera den på vinden utan att förlora för mkt mottagning IOM att jag har plåt tak? Enligt spec så går det. Men hur mkt förlorar man i kvalite dontknow

Vinner några meter i höjd på vinden…Plus att den är skyddad ifrån vädrets makter tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2024, 14:45:02 »
En bekant hade haft problem med mottagningen via mast i flera år lite till och från så där som det kan vara när han skulle byta tak slängde han antenn på vinden genom vindsluckan på gavel och fick perfekt bild så där fick den ligga så länga han bodde kvar i huset. Men klart man ska ha antenn jag skulle inte orka strema allt och visst ip tv funkar ju bra det med om man har bra uppkoppling.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2024, 15:57:30 »
Med antenn på vinden och plåttak, inte så där bra. Då ska den peka mot masten genom gavelspetsen. Sen när snön lägger sig på plåttak så kan det bli sämre mottagning. Men det blir att prova, i bland blir det kanon och i bland riktigt illa.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #15 skrivet: 14 mars 2024, 18:14:00 »
Har tyvärr valmat tak….Så ingen gavelspets   :P
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2024, 19:15:39 »
Har tyvärr valmat tak….Så ingen gavelspets   :P
Beroende på väderstreck mot en mast och vilket rum som burken står i, så att skruva den på sidan om ett fönster kan gå. T.o.m. en trappa upp. Har ni dålig mottagning nu.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2024, 10:45:10 »
Beroende på väderstreck mot en mast och vilket rum som burken står i, så att skruva den på sidan om ett fönster kan gå. T.o.m. en trappa upp. Har ni dålig mottagning nu.

Har ingen antenn alls! Kör via mobilmasten o heter det streamar  .,;-
Blir nog på utsidan iaf på kortsidan av huset kommer upp ca 4-5 meter ifrån backen så längsta stegen bör räcka…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tv antenn =Gammalmodig
« Svar #18 skrivet: 03 april 2024, 22:37:54 »
Igår hämtade jag ut antennpaketet som Rickard tipsade om.

Jag har också antenn och boxer, men betalar för utbudet i typ familjepaketet.
Tittar nästan aldrig på annat än Youtube, men betalar för både Netflix, Viasat, amazon och HBO plus ändå.
Nästan ett måste idag om man vill kunna se sport av olika slag från tid till annan.
Jag tittar mest på skidor, utförsåkning och skidskytte, men de hoppar mallan olika aktörer då och då så man lessnar till sist att hålla på.
Denna antenn satte lokala boxerexperten upp när vi bytte för ett par år sedan.
https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/marknat/antennpaket/antennpaket-norrland-super-turbo?gclid=Cj0KCQjw4bipBhCyARIsAFsieCyqrcvai5gzc-aRdthXJTjzXzdfDmGroCaEHCVYhuiR8WToaN8TBmkaAjgyEALw_wcB

Glad i hågen hade jag tänkt o försöka få upp antennen endera dagen då jag har haft förmånen o ha haft en skylift till låns ett tag. Typiskt nog behövde den rättmätiga ägaren liften akut…   :o Så jag får avvakta ett tag då jag inte vill upp o vingla på långstegen…

Förövrigt så var de väldigt hjälpsamma o trevliga på digitalexperten då jag ringde o rådfrågade tummenupp

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!