Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...  (läst 8057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« skrivet: 07 november 2007, 18:31:07 »
Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen, men vem hade väntat nåt annat. Själv handlar jag snart inte en enda sak i Sverige, då allt går att hitta till mycket lägre pris i andra länder. Å vad beror då dom höga priserna på, ja enligt undersökningen så var anledningen "brist på konkurrans". Nåt annat svar var enligt mig, inte heller att vänta, nåt som med all önskvärd tydlighet visas här på forumet...

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #1 skrivet: 07 november 2007, 18:43:54 »
Som vanligt är det så att om man skall ropa bristande konkurrans så bör man också tala om vilka företag som kan uppvisa "övervinster"

Jag tror inte det finns så många som finns i sverige, elektronik/datahandel tex är ju inte ngn direkt vinstaffär för företagen som håller på med det, vad jag vet är det bara Siba som har en rimlig vinst, elgiganten och netonnet gick med förlust tex.

Vi har självklart ett högre kostnadsläge i sverige pga högre moms + att landet är glest befolkat och stort.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #2 skrivet: 07 november 2007, 18:45:13 »
"brist på konkurrans"
mvh humlan.

HA!

Hur definierar man det faktum att det bara finns en matvarubutik, en bensinstn, filial för bygg mm i min håla då?

K-rauta i luleå tex har en särskild prislista för norrbotten.....och det är i luleå, med 70000+ innevånare.

Skrattretande med "brist på konkurrans"
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 19:21:55 »
"brist på konkurrans"
mvh humlan.

HA!

Hur definierar man det faktum att det bara finns en matvarubutik, en bensinstn, filial för bygg mm i min håla då?

K-rauta i luleå tex har en särskild prislista för norrbotten.....och det är i luleå, med 70000+ innevånare.

Skrattretande med "brist på konkurrans"

Då är det inte brist, utan ingen konkurrens. Men jag kan trösta dig med att dom snart får det å det genom Internethandel med matvaror. Vi t.e.x, köper redan matbröd bakat 8-9 mil från oss, fast just nu finns ingen Internet-butik, men den öppnas i början av nästa år... Så vänta ska Du få, snart är det inte mycket Du behöver dra iväg å köpa i butik...

Ang Mike:s pÃ¥pekande sÃ¥ kan jag nämna, att jag precis i dagarna köpte varor frÃ¥n Conrad i Tyskland, dÃ¥ dom hade ett erbjudande till betydligt lägre pris än i Sverige. Självklart beställde jag i Tyskland, men döm om min förvÃ¥ning när den svenska butiken hävdade att jag skulle betala svenska priser. Detta trots att jag vid en förfrÃ¥gan avböjt att handla i Sverige!! DÃ¥ svarade jag att om dom inte höll det köpeavtal jag redan tecknat med Conrad i Tyskland, sÃ¥ fick affären vara. Men att dom kunde förvänta sig att jag skulle gÃ¥ vidare med saken, dÃ¥ det var ett solklart avtalsbrott... Självklart fick jag dÃ¥ köpa varorna till överenskommet pris  :)

Vad vill  jag dÃ¥ säga med det här? Jo att mÃ¥nga köper in Ã¥ lagrar sina varor centralt för hela Europa, Ã¥ att det inte kan finnas nÃ¥gra större fördyrande omkostnader. Allt kommer ju frÃ¥n ett Ã¥ samma ställe (centrallagret) sÃ¥ det är enbart butik Ã¥ personal som kostar lite olika, men knappast sÃ¥ att det motiverar nÃ¥gra större prisskillnader. Dessutom om det är sÃ¥ dÃ¥lig förtjänst/lönsamhet, varför etablerar man sig i köpstäder som t.ex Birsta utanför Sundsvall? Inte ens jag kan förstÃ¥ att det nÃ¥nsin kan komma att finnas nÃ¥n lönsamhet där. ÄndÃ¥ sÃ¥ blir elektronik Ã¥ byggvaruhusen bara fler Ã¥ fler....

mvh humlan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #4 skrivet: 10 november 2007, 17:27:42 »
Ang Mike:s pÃ¥pekande sÃ¥ kan jag nämna, att jag precis i dagarna köpte varor frÃ¥n Conrad i Tyskland, dÃ¥ dom hade ett erbjudande till betydligt lägre pris än i Sverige. Självklart beställde jag i Tyskland, men döm om min förvÃ¥ning när den svenska butiken hävdade att jag skulle betala svenska priser. Detta trots att jag vid en förfrÃ¥gan avböjt att handla i Sverige!! DÃ¥ svarade jag att om dom inte höll det köpeavtal jag redan tecknat med Conrad i Tyskland, sÃ¥ fick affären vara. Men att dom kunde förvänta sig att jag skulle gÃ¥ vidare med saken, dÃ¥ det var ett solklart avtalsbrott... Självklart fick jag dÃ¥ köpa varorna till överenskommet pris  :)


Kan ett företag som har verksamhet i Sverige leverera från Tyskland och på så sätt komma undan svensk moms? Jag tror inte det. Om ett företag säljer för mer än 320000 SEK till sverige måste de debitera svensk moms 25% oavsett var inom EU företaget finns.

http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publikKonsumentEuropa/showquestion.asp?id=309

Hade du svensk moms på din faktura från Conrad? Annars är det nog olagligt...

Jag tycker det är diskriminerande mot oss som bor ganska långt från gränsen, samma med alkoholinförsel, om man själv transporterar över gränsen blir det andra regler.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #5 skrivet: 10 november 2007, 18:18:08 »
Jag fick varorna från svenska Conrad, till det pris jag avtalat med tyska Conrad..., nåt jag självklart åxå var berättigad till. Moms är inget jag tänker på när jag handlar, utan bara vad jag ska betala i slutänden... Momsen är generellt 9% lägre i Tyskland, så det är väl den skillnad jag skulle se som rimlig + ytterligare nån % i högre kostnad. Så allt över ca 15% högre pris i Sverige, tycker jag inte verkar rimligt att betala.

mvh humlan.

PS. Moms-sater inom EU: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_2005_en.pdf om inget ändrats på senare tid...DS.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #6 skrivet: 10 november 2007, 19:14:13 »
Så de hade prutat då för att få samma slutpris men med svensk moms?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #7 skrivet: 10 november 2007, 20:02:23 »
Så de hade prutat då för att få samma slutpris men med svensk moms?

Prutat..., nja.., priset i Tyskland var nersatt (ca 40%) från ordinarie pris, därför valde jag att handla i den tyska butiken. Du får ett val när Du beställer, om Du vill handla i Tyskland eller om Du vill handla i Sverige, å jag valde då p.g.a det låga priset att handla i Tyskland. Att då komma efteråt å påstå att jag ska betala efter svenskt pris, det är ju helt orimligt, när dom själva ger mig möjligheten att välja köpställe. Men det kan ju finnas många fler anledningar att inte välja att köpa genom den svenska butiken/sidan..., jag behöver t.ex inte ens vara svensk, bara för att jag råkar sitta i Sverige å göra en beställning...

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #8 skrivet: 10 november 2007, 20:04:42 »
Momsen är 19% i Tyskland så skillnaden är inte så stor längre, den höjdes i år.

Conrad MÅSTE ta ut svensk moms på 25% mot svenska kunder så jag antar att de ganska omgående måste införa att inga leveranser kan ske till sverige från den tyska siten.
Regeln är som sagts i tråden att om de säljer för mer än 320000:- till sverige så måste de ta svensk moms.

Flera tyska bolag tex technikdirekt har dragit till domstol pga fusk med detta.

Netonnet:s tyska site hade väldigt tydligt deklarerat att momsen mot svenska kunder var 25% och så gör också de större tyska elektronikhandlarna som levererar mycket till sverige.

Reglerna är solklara!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #9 skrivet: 10 november 2007, 20:32:28 »
Svensk moms är OK, det gör det ännu lättare Ã¥ se den reella priskillnaden. SÃ¥ där ryker ännu ett argument varför t.ex samma tyska varor är billigare än svenska  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #10 skrivet: 10 november 2007, 20:52:09 »
Hej
tjaa håller med humlan,nått är fel i sverge allt är dyrare nästan

vi kollade upp röjsågar ...det skiljer bara ca 4000-4500 per såg ...med inräknad moms
helt sjukt
i sverge går en såg på ca 8500-9000kr minus moms

stället där vi köper våra sågar tar 4500kr st inkl moms för dom
å det va bara frågat om en såg.jag kommer förmodligen att beställa 20st

har jag tur så landar vi på ca 4000kr per såg minus moms dvs då bör sågen kosta
ca 3200kr in i firman
jag har bättre pris in i min firma än vad svenska återförsäljarna har in i sina firmor
nån stans är det nått som inte stämmer ..men jag klagar inte



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #11 skrivet: 10 november 2007, 21:12:23 »
Hej
tjaa håller med humlan,nått är fel i sverge allt är dyrare nästan

vi kollade upp röjsågar ...det skiljer bara ca 4000-4500 per såg ...med inräknad moms
helt sjukt
i sverge går en såg på ca 8500-9000kr minus moms

stället där vi köper våra sågar tar 4500kr st inkl moms för dom
å det va bara frågat om en såg.jag kommer förmodligen att beställa 20st

har jag tur så landar vi på ca 4000kr per såg minus moms dvs då bör sågen kosta
ca 3200kr in i firman
jag har bättre pris in i min firma än vad svenska återförsäljarna har in i sina firmor
nån stans är det nått som inte stämmer ..men jag klagar inte




Det är precis det jag säger, nÃ¥t mÃ¥ste va fel med den svenska prissättningen. Nu har Vi även uteslutet momsen, kvar finns alltsÃ¥ endera dÃ¥lig konkurrans, eller en extra helt onödig mellanhand. Ev fördyrande omkostnader i Sverige, kan omöjligt motivera sÃ¥ stora priskillnader..., det är ju döda ting/varor Vi pratar om, inte tjänster.... AlltsÃ¥ mÃ¥ste ursprunget för varan, vara samma för alla, Ã¥ därmed även priset. SÃ¥ varför detta i mÃ¥nga fall, nästan dubbla priset i Sverige  Sc:,h Är det pÃ¥lagor inte andra länder har, sÃ¥ mÃ¥ste dessa bort. Men är det rena pÃ¥slags-marginaler, dÃ¥ är det dags för butikerna att vakna, annars kommer allt fler att handla utomlands. Ã… det kommer att svänga snabbt, det förstÃ¥r alla som är insatta i hur enormt fort handeln över Internet nu ökar..

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #12 skrivet: 10 november 2007, 21:18:53 »
Ni överdriver ganska duktigt nu hörrni...
Kör man prisjaktagenter för tyskland så ser man att prisskillnaden inte är speciellt stor längre, lägger man till de 6% i momsskillnaden + frakt så är priset ofta detsamma numera.
Jag köpte tidigare en hel del ityskland och England men det är ett minne blott numera, det förekommer tom ibland att varor är billigare i sverige.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #13 skrivet: 10 november 2007, 22:09:51 »
DÃ¥ bör Du byta sökmotor....  :) Det stämmer visserligen pÃ¥ en del saker, men lååångt ifrÃ¥n ens hälften. Kolla t.ex vad ett Vista OP kostar i Tyskland..., inte sÃ¥ svÃ¥rt längre dÃ¥, att begripa varför det finns sÃ¥ mÃ¥nga sÃ¥ mÃ¥nga kör piratversioner i Sverige...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Sverige (Stockholm) 3:e dyrast i världen...
« Svar #14 skrivet: 11 november 2007, 01:29:08 »
hej
tjaa det här gäller mycke grejer  gpsmaskiner jag kollat pÃ¥ frÃ¥n usa
hundpejlar,kikarsikten mm mm

ta bara en sako stutsare som tillverkas i finland,rimmligen bör den va billigast i finland
eller i norden ....nää här kostar dom ca 12-15 000 kr
i usa så tippar jag att det går att köpalös den för 8-10 000kr
trots att dom skickat varan runt hela värden

där borde väl frakten slå igenom ochså eller har jänkarna allt frakt fritt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!