Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 Ã¥r med värmepumpen!  (läst 15448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
1 år med värmepumpen!
« skrivet: 30 maj 2004, 10:57:18 »
Tidigare förbrukning ca 40 000 kWh/år.

Efter ett år med värmepumpen konstaterar jag att vår förbrukning har minskat till 21 700 kWh/år.

då ca 12 700 kWh av vår förbrukning består av hushållsel som inte går att påverka med värmepumpen så tycker jag att det är bra siffror.

Vi värmer förutom huset vår utomhuspool från mitten av maj till mitten av September. Vattentemp 30 grader.






« Senast ändrad: 30 maj 2004, 10:58:20 av Rickard »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2004, 01:12:42 »
Bara att gratulera!!

Drygt 27 ned till 9 MWH/Ã¥r är inget att brÃ¥ka om för värme, VV, och  Ã¤ven poolen.  ;)
Bra jobbat  :D ;)

Trots att du även har kostnaden för "konvertering" så får du kort payofftid eller hur?


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2004, 19:29:08 »
Ca 6 Ã¥r, men kom ihÃ¥g att jag gjort all installation själv och hann fÃ¥ konverteringsbidraget pÃ¥ 20 000 kr innan det var för sent!  ;D

MÃ¥nadskostnaderna har sjunkit betydligt - trots ett mindre lÃ¥n som belastar en del.  :(

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2004, 22:41:34 »
Men ett lån (för vp) "skadar" aldrig om man sänker totalkostnaden per månad.....

Man man skall alltid vara försoktig när man lÃ¥nar !!!! Händer det nÃ¥got i omvärden och räntan drar iväg kan man  stÃ¥ där med byxorna nere.... :(

Och då är det inte lika kul.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2004, 22:47:31 »
jag/vi lÃ¥nade till hela VP installationen. det kommer nog landa pÃ¥ 160 000 innan det är klart, men vi fick lÃ¥na allt som botten lÃ¥n pÃ¥ huset, dÃ¥ grannen sÃ¥lde/köpt till ganska mycket mer än vad vi köpte för och vi räknar med att kapa kostnaden frÃ¥n 40000 Kw till 14-16000Kw  totat. (jag tog in offerter innan jag började och alla kom fram till ung. samma siffror som jag sÃ¥ det borde stämma) och det är sÃ¥ pass bra sÃ¥ jag/vi(fru och tvÃ¥ döttrar) borde kunna kompensera vissa svängningar pÃ¥ ränte marknaden! ;)
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

admin

  • Gäst
admin
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2004, 07:30:21 »
Utan att ta ställning till EU:s vara eller icke vara så tror jag inte att räntan kommer att stiga nämnvärt så länge vi är med i EU.

Om det eller bra eller ej vill jag inte spekulera i.

Men billiga lÃ¥n fÃ¥r vi i alla fall!  ;D

Utloggad Hebbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Hebbes Hemsidor
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #6 skrivet: 18 september 2004, 17:01:34 »
 ;D Hej Alla!
Efter ett år med min Nibe 1215-5 så är jag nöjdare än nöjd ;D ;D ;D
Tidigare förbrukning med direktel var c:a 19-20000 kwh.
Kanske också måste säga att tidigare så var man så snål så att kärringen alltid klagade på att hon frös!
Ok, det var väl inte mer än 17-18 grader inne, men det finns ju Helly-Hansen!!! Sistlidna vinter så har vi haft 23 grader konstant inomhus och frugan är nöjd, fast bortskämd ;) Vi har ett hus från 1932 på c:a 100 kvadrat med treglas och div. tilläggsisolering och den totala elförbrukningen, inkl. husållsel slutade på 8975 kwh. Jag skrattar hela vägen till banken! Pumpen har gått totalt 1964 timmar och inte en enda timme tillsatsel.
Visst det kostade cirka 130000 inkl. konvertering till vattenburet men det är värt vartenda öre! I ovannämnda förbrukning ingår en Woods avfuktare i källaren C:a 1200 Kwh. och en dator som förbrukar 600-700 kwh. år.

Kolla gärna mina hemsidor som inte alls har med detta ämne att göra!!!

www.hebbe52.se
Nibe 1215-5 102m aktivt, brine in +7 konstant. (artesiskt vatten c:a 30 L min.)  95m2 + källare 20m2 byggt 1932. treglas + tilläggsisolering. Konverterat från direktel. 10 radiatorer + golvvärme i köket. inst. sep. 2003. Mellersta Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #7 skrivet: 18 september 2004, 21:56:22 »
nog funkar dom helt ok värmepumparna.  ;D ;D
men det var det värsta, jag ligger strax under 10.000kwh och var stolt som en tupp. 8lite större hus iofs)
Men du är värre grattis  ;D
Nu ser du rickard det är inte alla som slösar med hushÃ¥llselen.  ;D
Ni ska få rapport från farsgubbens pump snart, det blir låga siffror, det oxå.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #8 skrivet: 19 september 2004, 08:29:23 »
Citera
Nu ser du rickard det är inte alla som slösar med hushÃ¥llselen.  

Jag misstänker starkt förbikopplad elmätare, får nog slå energibolagen en signal :o :o :o

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #9 skrivet: 19 september 2004, 22:13:32 »
Jag hopps Ã¥r att  komma under 4000kwh i hushÃ¥lls el i Ã¥r ..... Fast dÃ¥ har jag inte belysning pÃ¥ mina hus tomtar :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #10 skrivet: 19 september 2004, 22:26:17 »
Jag skulle vilja göra en ny schablon för "normal" hushållsel-förbrukning.

Som följer...

Normal hushållsel = 5000 kWh + 500 kWh/person och år.

Denna siffra skall sedan kompenseras med 0 till +6000 kWh för den grad av pryltokighet som drabbat den/de boende.

Normalt borde man även kunna säga att de 500 kWh/person och år som finns i grundschablonen kunde höjas till ca 1000 kWh/år för de fall personen i fråga är man.

Inget ont om dig ME, men om man bara förbrukar 4000 kWh i hushÃ¥llsel sÃ¥ lyser det inte i sÃ¥ mÃ¥nga fönster om natten.  ;) (om ens i nÃ¥got  :-\)

Motor och cupevärmare till bilen vintertid - vet du vad det är?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #11 skrivet: 19 september 2004, 22:54:57 »
Citera
Motor och cupevärmare till bilen vintertid - vet du vad det är?

jag hävdar att det här är det enda som kan krascha en hushållselbudget.
1000kwh/månad skulle man nog kunna klämma genom uttaget, vid maxad körning!! men man ska väl bo i hyreshus för att ha råd med det!? avgiften ligger kring 80:-/månad!!!!!!!!!

Mest allt annat i huset hjälper ju till med uppvärmningen.
Om man nu lyssnat pÃ¥ vÃ¥ra enträgna rÃ¥d att installera en rumsgivare  ;D hoppas att ingen här saknar den, dÃ¥ fÃ¥r ni skämmas  :o

FTX ventsytem med inbyggd elpatron som ställs för högt är oxå helt förödande då får man ju luftvärme!!!

cirkpumpar drar en hel del Rickard har väl några såna pga av poolen.
Har man lågenergilampor rakt igenom drar dom ingen ström alls (nästan). 10 st som lyser dygnet hela året runt drar ca 1000 kwh/år!!!!!!!!! men dom ger ju en hel del värme tillbaka!!!!!!
Datorn tycker jag man kan styra med en grenkontakt med avstängning på. då fimpar man ju rubbet.

Du måste ha nåt som stjäl ström rickard.

Vi kanske ska köpa mätprylen som man kan sätta mellan elprylen o uttaget o kolla.
nÃ¥n sa att den kostade ca 150:-  hos clas olsson

Jag har flera ampéretÃ¥ngmätare, men det är sÃ¥ jobbigt att rota i elcentralen  :-[




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #12 skrivet: 19 september 2004, 23:32:15 »
Jag har två st sådana där mätare för 150 spänn, kan verkligen rekomendera dessa, jag har mätt vår förbrukning på rätt många prylar nu och kommer till 8100 kWh/år i hushållsel inklusive poolen (pump+lyse), då är vi 3 st i hushållet.
Det som inte är med i detta är kaffebrygg, brödrost, belysning samt alla maskiner som pluggas i väggarna, t.ex då man bygger om (borr, slip, såg osv) så jag tror inte ett ögonblick att vi ligger under 11000kWh/år för närvarande, och det utan motorvärmare (Mälardalen)
Nu har jag dessutom skaffat flera stycken 3-fasmätare så nu blir det enklare att mäta bl.a vägguttag samt belysning.

Den som har flest prylar när han dör vinner.....
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #13 skrivet: 19 september 2004, 23:41:06 »
Jo pengarna är ju runda för att rulla ;D
Har en del jag oxÃ¥, men mÃ¥nga av mina prylar drar ej el  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:1 år med värmepumpen!
« Svar #14 skrivet: 20 september 2004, 08:14:54 »
1/9 hade jag bott i vårt hus i ett år. Total elförbrukning ligger på 24588 kwh i detta ligger 10 mån VP drift på 14114 kwh vilket ger 10474 i hushållsström.

I hushÃ¥llsströmmen ligger ett ej angivet antal byggtimmar under vinterhalvÃ¥ret och dÃ¥ användes 1000 w lampa  :o det gav en hel del värme kan jag lova, den är numera ersatt av 4 st 20 w lÃ¥genergilampor som snickarbelysning och jag har ett betydligt lägra vinande i elskÃ¥pet.

Vi är 2 + 2 och skulle tro att den verkliga hushållsströmmen ligger på ca 8000 kwh men nästa vecka kommer ny kyl/frys, spis, diskmaskin samt tvättmaskin i energiklass A och prylarna från tidigt -70 tal kommer att vara ett minne blott. Genom detta räknar jag med att kapa ytterligare 1500-2000 kwh.

Vi får se om det stämmer om ett år.
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!