Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ollejoensson
« skrivet: 11 januari 2015, 17:06:01 »

Svar till karlmb:
Tack för kommentaren som jag uppfattar är ämnad min beskrivning av montering av radiatortermostater.
Monteringen inkluderade alla radiatorer m.u.f. en som är belägen i ett gammaldags
torkrum i källaren som fortfarande har originalutförandet nämligen en manuell ventil som kan ställas från stängd till fullt öppen.  För tillfället står den fastrostad
i ett mellanläge. Personligen tror jag inte att detta spelar någon större roll med tanke på att radiatorerna har en anslutning som gör varje radiator oberoende av
de andra och alltså är alla i direkt förbindelse med CPn. Mitt tekniska kunnande ger mig då en viss indikering att en strypning  på en radiator inte bör påverka cirkulationen i det totala systemet. Möjligen har jag fel här.
Nu när vintern gör sig påmind är förbrukningen på min VP definitivt glädjande om jag jämför hur det en gång var men fortfarande springer jag upp och ner i källaren
och försöker att komma på vad det kan vara som möjligen kan ge mig ännu bättre
resultat.
För tillfället grunnar jag på vad det egentligen är som ger VP signalerna för ökning av effektbehovet när det gäller samspelet mellan de båda kompressorerna.
Ibland ser jag hur endast en kompressor kan klara av både VV och radiatorer med
hjälp av en högre temp på  hetgasen medan vid andra tillfällen kompressor 2 startar utan belastning och temperaturer verkar  ha behov för detta.
En s.k. värmebalans är den som sköter detta men jag vet inte riktigt hur.
Borrans "uppförande" begriper jag mig inte mycket på.

Skulle vara kul om jag fick ditt telefonnummer för att noggrant kunna
delge dig mitt "kunskapsbehov"  och kanske få några tips.
Om du är intresserad d.v.s.


     
   

 

     
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 januari 2015, 17:19:54 »

Hur är det strypt, lika mkt i varje rum?
Du kan alltid öppna upp alla strypningar och justera om. Kanske ändå värt jobbet.
Allt syftar till att ge maximalt flöde och minimera nödvändig framledningstemp.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 december 2014, 19:32:59 »

Jag skulle gärna läsa en längre post om detta
Gå in på Lenhovdas radiatorfabriks hemsida. Där kan man hitta Exelark som ger avgiven effekt vid olika temperaturfall. Där ser man hur effekten ändras när temperaturerna ökar.
Skrivet av: ollejoensson
« skrivet: 17 december 2014, 11:18:38 »

Tack alla kommenterare. Nu även en del nya.

Noterar kommentarer och kontrakommentarer gälande VB/Radiatorer/Skåne vinter etc.
Vänligen observera att jag nämnt strypningar på röranslutningarna på radiatorerna
vid monteringen av radiatortermostaterna för många år sedan.   Jag är också benägen att ändra min tidigare VB temperatur in (=från VP mot rad.) till ett medeltal av 42 grader istället för det angivna 45. Utetemp. fortfarande omkr 3 grader.  Kvarstår dock temp.skillnaden in/ut med 4-6 grader vilket säges vara bra och därmed förmodad OK .
Då jag är en aning orolig att nu misstanken om utebliven behövlig rengöringen/genomspolning av radiatorerna skulle vara en orsak till dålig effekt  på systemet,  tycker jag samtidigt att temp.skillnaden in/ut på VB indikerar motsatsen.   
Hur testar jag husets radiatorer en  i taget vad gäller behov av rengöring/genomströmningsförmåga? Täcker en sådan eventuell test även om strypningen av rördimensionerna till radiatorerna är för kraftig och därmed orsakar
reduceringseffekter?

Dec 17
OJ




Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 17 december 2014, 09:36:13 »

Det går inte att räkna med en konstant ökning av framledningstemperaturen vid sjunkande utetemperatur. Strålningen ökar med fjärde potensen på absoluta temperaturen. Konvektionen ökar också snabbare än temperaturdifferensen. Radiatorn blir betydligt effektivare vid hög framledningstemperatur. Det är det som gör att det är rätt hopplöst att dimensionera radiatorsystem för 35 grader framledningstemperatur vid DUT.

Jag skulle gärna läsa en längre post om detta
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 december 2014, 09:23:20 »

I tabellen jag har som kommer från SVEPs hemsida en gång i tiden anges -14 för Lund och kuststäderna. I inlandet måste DUT vara lägre. Nu finns det DUT som är definierade för olika typer av byggnader men -20 för Lund låter häftigt.

Det går inte att räkna med en konstant ökning av framledningstemperaturen vid sjunkande utetemperatur. Strålningen ökar med fjärde potensen på absoluta temperaturen. Konvektionen ökar också snabbare än temperaturdifferensen. Radiatorn blir betydligt effektivare vid hög framledningstemperatur. Det är det som gör att det är rätt hopplöst att dimensionera radiatorsystem för 35 grader framledningstemperatur vid DUT.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 17 december 2014, 09:16:18 »

Ojdå, men hur ofta är det så kallt t ex i Malmö eller Lund
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2014, 09:08:10 »

I Nibes dimensioneringsprogram visas DUT på mellan -17 och -21 grader om man scannar av hela skåne.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 17 december 2014, 09:02:43 »

Jag hittar inte vilken DUT Lund har, men jag vill minnas att det ligger kring -12, och egentligen tror jag inte det är lönsamt att dimensionera för mindre är cirka -10 grader, kallare än så är det bara någon enstaka dag, kanske inte ens varje vinte
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 17 december 2014, 08:01:16 »

Nja....

Lund har DUT kring -21 °C så -14 °C är inte generellt för skåne direkt.
Uppvärmning startar vid någonstans mellan +15- +18 °C. Vanlig start temp är kring 25 °C. Med ett  :dt:8 °C så är snittemp over radiator 21 °C. Värmebehovet är linjärt så om TS börjar med 25 vid +15 så har han ökat 20 °C I framledning på 15 °C utetemphöjning. Det ger en framledningsökning om 20/15= 1,33 °C/ °C
Så vid -14 °C så kommer framledningen att vara (14*1,33)+45=64 °C. Tycker att det är för högt för ett ekonomiskt värmesystem. Därav min rek. att se over radiatorkretsen. Kanske en Fernox sköljning skulle göra susen om de är skitiga på insidan.

Häls
Daikin
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 december 2014, 07:47:17 »

Man dimensionerar inte för -20 i Skåne. För många orter är DUT -14 grader. Räknar man med att DUT = -14, att värme behövs från 18 grader och att radiatorerna vid DUT ska avge (14+18)/18 ggr så mycket värme som vid 0 grader blir framledningstemperaturen vid DUT någonstans mellan 55 och 60 grader (beroende på returtemperatur plus att jag inte var så noga) om den är 45 vid noll grader. Detta enligt Lenhovdas kalkylprogram. 
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 16 december 2014, 20:20:54 »

Det är ett hus i Skåne så 45 grader framledning vid runt noll grader ute behöver inte vara fel. Är värmesystemen designade för samma framledningstemperatur vid DUT blir det så att ett hus i Skåne vid noll grader ute behöver högre framledningstemperatur än huset i Norrland vid noll grader.

Men det är aldrig fel att kontrollera att det inte finns radiatorer med för låg temperaturdifferens. Baserat på min egen erfarenhet skulle jag vilja hävda att det kan vara mycket lönsamma timmar att trimma in ett radiatorsystem.

45 °C vid 0 tradigt innebär över 70 °C vid -20 °C. Låter högt i mina ögon (givet att uppvärmning startar vid +15 °C med en framledning om 25 °C)

Se över radiatorkretsen, alternativt kontrollera om värdena är rätt angivna.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2014, 20:03:19 »

Det är ett hus i Skåne så 45 grader framledning vid runt noll grader ute behöver inte vara fel. Är värmesystemen designade för samma framledningstemperatur vid DUT blir det så att ett hus i Skåne vid noll grader ute behöver högre framledningstemperatur än huset i Norrland vid noll grader.

Men det är aldrig fel att kontrollera att det inte finns radiatorer med för låg temperaturdifferens. Baserat på min egen erfarenhet skulle jag vilja hävda att det kan vara mycket lönsamma timmar att trimma in ett radiatorsystem.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 16 december 2014, 16:42:19 »

Har du 45 °C på framledningen vid +3 °C och 19-20 °C innetemp, så tycker jag du även ska titta över dina radiatorer. Behöver du mer än 55-60 °C (vad klarar din pump av att producera?) när det blir kallare så kommer den börja gå på elpatron mer och mer. Inte för att den inte effektmässigt skulle klara av att värma ditt hus, men för att kompressorn inte klarar av att göra de temperaturer ditt hus kräver.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 15 december 2014, 16:10:28 »

Vad har du för märke på VP? Häftigt med två kompressorer på en vp med så "liten" effekt
Skrivet av: ollejoensson
« skrivet: 15 december 2014, 15:30:52 »

Jag upptäcker att facktermerna är aningen olika och missförstånd därmed lätt kan uppstå
Jag har upptäckt att mitt svar till Karlmb angående framledningstemp är min Värmebärare
där IN/UT motsvarar  från/till VP och kan möjligen förvillat Roland om tyckte att de var omväxlade.
Jag svarade då Roland att KB (köldbärarens)angivna siffror var riktiga i förhoppningen att han menat just KB's temperaturerna.
Ber om ursäkt om jag förbryllat er med att svara mer än en individ i samma svar.
         
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 december 2014, 16:25:18 »

Aha, det handlar om en pump med två kompressor. Jag utgick från att det var en kompressor vilket är det vanliga. Då skulle man kunna säga att pumpen har gått 65 % av tiden med full effekt. Jag gissar att när bägge kompressorerna går hela tiden under en längre tid blir KBin -2 till -3. Borrhålet borde ha borrats djupare men det är ingen katastrof, det är väl inte så ofta det är -10 en längre tid i Skåne. 

Det är svårt att säga om tätningen har något med den låga köldbärartemperaturen att göra. Till en pump på 10 kW som är dimensionerad för normal effekttäckning skulle jag vilja ha 200 meter borrhål.
Skrivet av: ollejoensson
« skrivet: 14 december 2014, 14:57:47 »

Tack <ErikB. Jag hoppas du har rätt.
Svar till Roland's andra inlägg:
Tack för kommentaren.
Tiderna uttryckta i procent anger VP's  halva kapasitet och den som hade prioritet
vid tillfället.  Den andra halvan kommer in automatiskt vid behov och beroende på gjorda inställningar.  Slarvigt av mig att inte uppge detta från början.
Som info kan då nämnas att för Nov  var denna andra "halva" igång 5,4 % av tiden och för de 12 dagarna i början av December var denna andra "halvans" igång 30% av tiden.
De tidigare månaderna (April-Oktober) var denna andra "halva" aldrig igång.
Den tredje tilläggsmöjligheten (=en trestegs elpatron)har hittills aldrig varit igång.
Varje "halva" drar 1,7Kw.
 KB's angivna temperaturer är riktiga där UT/IN står för från/till VP.
   
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 december 2014, 09:41:51 »

Har pumpen gått 97 % av tiden i december kan den inte gå så mycket mer oavsett hur kallt det blir senare i vinter. Köldbärartemperaturerna kommer inte att sjunka så mycket mer.

Men jag får inte siffrorna att gå ihop. Pumpen bör dra runt 3 kW eller strax under det när den går. Har den gått 97 % i december bör det bli 60-70 kWh/dygn men uppmätt förbrukning är 53. Har pumpen gått nästan kontinuerligt bör det ha blivit ett antal timmar tillsatsel också.

December i år har varit varm där jag bor. Jag tror det gäller södra Sverige också. I så fall verkar pumpen underdimensionerad om den har gått nästan hela tiden under december.

Temperaturerna för värmebärare ut och in måste ha blivit förväxlade. 
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 14 december 2014, 09:16:37 »

Hej!

Jag tycker att dina siffror ser bra ut.
Under uppvärmningssäsongen så går det mellan 500-1500 kWh per månad, inget konstigt.

Kb -1° när pumpen går kontinuerligt är inget alarmerande heller.

/ErikB
Skrivet av: ollejoensson
« skrivet: 13 december 2014, 16:21:42 »

Tack Karlmb och Roland.
Mina kontringssvar:
Termostaterna på radiatorerna är helt öppna är m.u.f källaren som nämndes.
Dock är en viss strypning i rördimensionerna utförd vid monteringen av dessa
termostater för många år sedan.
Eftersom värmebäraren IN är omkring 45C  vid denna ute temp.  och UT 4-6 grader lägre tror jag att VB (framledningstemp) är OK.
VP gick 43% av tiden i Oktober// 76% i November // och hittills 97% i December.
Förbrukning är tagen från pumpens display men alltid kollad mot husets el.tavla och korrekt.

 
       
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2014, 15:38:37 »

Ungefär hur många timmar per dygn går pumpen när det är någon plusgrad ute?
Är elförbrukningen uppmätt med separat elmätare eller är det en uppgift från pumpens display?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 13 december 2014, 14:34:06 »

Vad har du för framledningstemperaturer? Ev termostater på elementen fullt öppna?
Skrivet av: ollejoensson
« skrivet: 13 december 2014, 12:49:38 »



-2 vån funkisvilla 200 kvm boyta + källare.   Stora dubbelglas  fönster.   
  Byggår: 1937.  Tillsatt extra isolering på vinden och i spalten mellan tegelstenarna i ytterväggarna.   
-Plats: Kullabyggden NV Skåne. 
-VP 10 Kw. Installerad och uppstartad  April 11 2014
- Borran  170 met.  Isolerad (=tätad med Muoviterm )   Diam. 113 mm
-Berg (gråberg)  vid 4 m djup -Vatten vid 72 met.
-Vattennivån befann sig  nära markytan dagen efter borrningenn  innan tätningen genomfördes
-Vattenmängd  150 lit/tim enligt borrprotokollet   
-KB slingan provtryckt.

Uppstartnings  iaktagelser.
April 13:          Dygnsförbrukn.    34 Kwh   Ute temp:  5-10 C
April 14-24            -”-                    21   -”-        -”-       8-17 ”   
Maj                      -”-              15 - 5  -”-        -”-     11-28 ”
Juni                      -”-                   10  -”-        -"-     17-20 ”
Juli                      -"-                  1,5  -”-        -”-     24-18 ”
Augusti                 -”-                 3,5   -”-        -”-    24-15 ”   
 September          -”-                   5,5   -”-       -”-    18-14  ”   
Oktober                -”-                 17,5  -”-       - ”-     14-5  ” 
November            -”-                  33,0  -”-        -“-     5-2   “
December  1-12    -“-                  53,0 -“-         -“-    1-4    “

Note 1:
Oktober - December har några nätter haft  minusgrader
Note 2:
Köldbäraren UT/IN  C
April:  2/4 -  10/11 //  Maj: 7/8 -  16/17 // Juni:   10/10-14/16   
Juli:  18/17 - 10/10 //  31 Aug.: 9/9 // 30 Sept.: 13/13 //
31 Okt.: 7/6 // 30 Nov.: 0/1 // 1- 12 Dec.:  -3/-1  -   -1/1

Mina  kommentarer och frågor: 
Med  medelutetemperatur omkring +3  i  Nov./ Dec. ligger alltså min
VP  på en förbrukning på omkr. 1600 Kwh/månad  och är  högre än
mina förväntningar.  Jag ängslas för de månader som ute temperaturen
går ner till -10 och lägre vilket mycket väl kan hända i Skåne.
Oroar jag mig i onödan?  Är kanske   värdena normala?
Min oro har ökat när jag erfar att en  VP- brukare (med samma VP märke)  i regionen  har
en  förbrukning av  15 Kvh/dygn att jämföra med mina 55 Kvh / dygn.
Visserligen är denne VP-brukares hus lite mindre och mycket välisolerat
men å andra sidan är komressoreffekten  aningen mindre och hustemperaturen
1-2 grader högre än min och borran endast 110 met. .   

Kan tätningen av borran vara orsaken till  KB’s  låga In  temp Nov Dec?. 
Bortsett från  stundtals lite höga temperaturer på  komressorgasen  tycker jag
att VP fungerar korrekt.
CP på KB  går med max speed. Manuellt mode.           
CP på VB  går på ¾ speed. Manuellt mode.
Temp och kurvlutning är in ställda för de 19-20 grader som erhålles inne i huset. Allt OK 
Varmvattenberedaren 300 lit  och inställd för 45 C och OK
Ingen golvärme utan endast radiatorer.
EndaST  2 radiatorer i källaren.  Båda inställda på reducerad effekt.      
Tre stegs elpatron ännu ej  varit i bruk. 
Tätningen av borran är en  kommunpålaga   

Vore tacksam om ”föståsigpåarna” på detta forum  kunde kommentera ovanstående och
förhoppningsvis ge lite råd och tips.

OJ
Dec 2014

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!