Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Ecodan + W85YAA avfrostning och gÃ¥ngtider  (läst 14197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ecodan + W85YAA avfrostning och gångtider
« Svar #90 skrivet: 06 mars 2019, 21:30:52 »
En liten fråga ifrån en person som troligen kommer köpa denna pump när vi flyttar in i vårat hus som vi nyligen köpt som har en oljepanna. Hur som helst så tänkte jag slänga in en fråga. Får man bort detta problem med kurvor mm om man har den trådlösa rumsgivaren? Den känns smidig och finns och köpa på ebay för en tusenlapp eller så köper man den här för 4000+-

Och vad jag förstår så har den nya ute pumpen YAA som beteckning?

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ecodan + W85YAA avfrostning och gångtider
« Svar #91 skrivet: 15 maj 2019, 20:01:13 »
En liten fråga ifrån en person som troligen kommer köpa denna pump när vi flyttar in i vårat hus som vi nyligen köpt som har en oljepanna. Hur som helst så tänkte jag slänga in en fråga. Får man bort detta problem med kurvor mm om man har den trådlösa rumsgivaren? Den känns smidig och finns och köpa på ebay för en tusenlapp eller så köper man den här för 4000+-

Och vad jag förstår så har den nya ute pumpen YAA som beteckning?

Ja om du köper den trådlösa rumsgivaren och mottagaren (brukar säljas som ett paket men du bör alltid dubbelkolla för att vara säker) så kör man enbart efter inomhustemperatur. Den lär sig vilken framledningstemp som krävs för att hålla rätt inomhustemp. Tänk på att placera inomhusgivaren rätt, dvs inte i närheten av en radiator. Den ska helst inte sitta så att den påverkas allt för mycket vid matlagning när det blir varmt i köket och inte heller av direkt solinstrålning.

Min sitter i hallen, centralt i huset.
« Senast ändrad: 15 maj 2019, 20:29:28 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!