Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terladdning berg CTC  (läst 434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ã…terladdning berg CTC
« skrivet: 07 mars 2024, 15:52:41 »
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför temperaturen i solfångarna ska vara 60 grader varmare än brine för att laddningen ska börja i en CTC i555 Pro enligt fabriksinställningarna? Har det att göra med att det är så stor skillnad i flöde att det blir en lagom temperatur?

Undrar också varför ventilen skickar värmen från solfångarna till berget istället för att skicka direkt till värmepumpen (när den går) och först när den inte går skickar värmen ner i berget?
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning berg CTC
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2024, 16:19:17 »
Om man ser på schemat så går sol upp till kylbatterierna och det var nog inte meningen. Som syns så går KB rakt upp till kyl och tillbaka genom vad det nu är och ner i hålen. Full KB-effekt till hålen blir det bara om shunten stänger för kylan. Shunten för sol öppnar nog inte förrän det är laddat i tanken till max. Sen blir det över på värmen och det går till hålen. Flödet från sol är nog rätt häftigt, tänker mer på att inte KB förvärmt ska få för hög temp på KB, då storknar nog kanske VP. Och därav så när VP stannar så går all KB annan väg.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning berg CTC
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2024, 17:41:51 »
Osäker på om jag förstår dig rätt. Men ser det inte ut som att solvärmen går till botten på tanken? Är det vad du menar med kylbatteri? 18 är en värmeväxlare och 16 är en värmepump i detta fall.

Ok så flödet genom solfångarna är så stort att tempen ut från solfångaren inte går över 60-ish grader (60 grader över brine) förrän tanken närmar sig 60 grader? Därav att berget värms först efter det, att det alltså prioriteras att värma tanken först. Det är ju förståeligt för mig i så fall. Men jag hade önskat att berget (eller helst brine in till värmepump) värmdes även vid låga temperaturer från solfångaren. Det är ju ganska stor skillnad i verkningsgrad med 0 eller plus 5 i brine in tänker jag.
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning berg CTC
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2024, 18:34:05 »
Inte så bevandrad i det med att värma hålen, men då ska shunten som ändrar flödet öppna tidigare för hålen.
Som jag uppfattade det sÃ¥ när VP gÃ¥r, sÃ¥ ska förvärmning ske till KB till VP, den bir bra kall dÃ¥ och ska inte värma botten pÃ¥ tanken. Först när VP stoppar ska det gÃ¥ förbi och ge värme till tanken. Tempen frÃ¥n sol kommer dÃ¥ att öka rejält dÃ¥ ingen avkylning via VP blir. Det är nog inte helt fel med den den konstruktionen, annars kan det bli att sol kyls av och till tanken. Sol kan dÃ¥ kyla tanken och inte bra. Lite rörigt med alla rör är det nog, mÃ¥nga ser det ut vara. Sen att värma hÃ¥len, TJA det tar lÃ¥ng tid att värma pÃ¥ och mycket berg att fÃ¥ värme i, klart det värmer, men bara lite, det är nog mest KB som är i slangarna som värms. Men hur det är tänk att KB ska kylas för kylan som ska kyla huset,  kan jag inte se. Sol gÃ¥r ner till tanken och vänder där, och är varm, gÃ¥r förbi växlaren 18 och upp till taket. >Kylan som är ett eget tätt system snurrar via hÃ¥len och växlaren 18. genom at shunten stÃ¥r för tanken sÃ¥ kommer en del överföringsvärme att värma kylan lite.
Men hur blir det pÃ¥ sommaren när sol ska värma tanken och kylan ska gÃ¥ egen väg. Sol kommer att anta kanske ända ner till minus när VP gÃ¥r ( är ju 3 st ) och inte gÃ¥ till tanken utan till kylan. Kylan kommer dÃ¥ att bli bra kall. och shunten för den kommer att stänga lite.  Växlare 100 kommer att försöka värma KB och det blir inte mycket till värme som tillskott.
Hur mycket fångare har ni på taket, det måste vara massor för att kunna värma på tanken och sedan hålen. Slangarna till hålen PEM får ha mer temp än max 50 C för att inte må illa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ã…terladdning berg CTC
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2024, 21:17:01 »
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför temperaturen i solfångarna ska vara 60 grader varmare än brine för att laddningen ska börja i en CTC i555 Pro enligt fabriksinställningarna? Har det att göra med att det är så stor skillnad i flöde att det blir en lagom temperatur?

Undrar också varför ventilen skickar värmen från solfångarna till berget istället för att skicka direkt till värmepumpen (när den går) och först när den inte går skickar värmen ner i berget?

Nått stämmer inte, 60 C över brine så är temperaturen så hög att solpanelen kan värma tanken.
Borde vara tvärtom, om solfångare är max 60 C högre än brine så kan man värma borran, annars bör den värma i555.

Som de andra skriver så får inte brinetemp bli för hög, det skadar kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning berg CTC
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2024, 10:57:10 »
Nått stämmer inte, 60 C över brine så är temperaturen så hög att solpanelen kan värma tanken.
Borde vara tvärtom, om solfångare är max 60 C högre än brine så kan man värma borran, annars bör den värma i555.

Som de andra skriver så får inte brinetemp bli för hög, det skadar kompressorn.

Tycker också det är konstigt. Kan tänka mig att det kan vara för att inte energi som kan gå till VV ska åka ner i borran? Dock går man ju miste om de tillfällen då solenergin inte når upp i 60 grader över brine. Exv när bergvärmen behöver energitillskott som mest, på vår/höst/vinter.
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Ã…terladdning berg CTC
« Svar #6 skrivet: 14 april 2024, 17:45:17 »
Har solpaneler  och haft Ã¥terladdning  intill dess jag ville ha bättre frikyla  för 10 Ã¥r sedan .  Mina inställningar var att solvärmen  gick  med prioritet till husets uppvärmning  utom pÃ¥ sommaren dÃ¥ varmvatten prioriterades .  Morgon o kväll dÃ¥ temp i frÃ¥n solfÃ¥ngaren  inte räckte eller när tankarna var för varma dumpade jag värme i hÃ¥let .  Man kan aldrig veta om man fÃ¥r nÃ¥tt igen ifrÃ¥n hÃ¥let eller ej . Det är bara stora anläggningar som lyckas lagra med säkerhet .  65 C verkar vara fel.

Flödet i en solfÃ¥ngarkrets är ca 6l/min  ( har en Tacosetter  som mäter)
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!