Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?  (läst 1024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
*Varning för lekmanna-spekulationer*

Ja du hörde rätt. Eftersom att det större delen av "vinter-halvåret" är mellan -5 till +5, så är vi extremt sällan nära DUT. Som jag har förstått det så skall man ligga med Delta-T för golvvärme runt 5 vid DUT, men när det är mildare ute (läs Göteborgs-vinter) så kommer Delta-T över golvslingorna ligga på 2-3 grader. Samtidigt så vill VP har större Delta-T för att gå effektivt.

Innebär detta att vi Göteborgare måste leva med sämre COP? Eller skall man skaffa cirkulationspumpsstyrning som kan justera delta-t till 5 oavsett utetemperatur?

Min pump visar 668kWh förbrukat och 3015 kWh avgivet = COP på 4,5? Det är ju en bit ifrån 5,7 från glädjekalkylen man fick med offerten...
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 17:05:33 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2022, 17:16:09 »
Hej!
Eftersom du har en arbetstank med 4 rör så kan du ha olika flöden över värmepump och golvvärme.
Nu är jag inte expert på IVT GEO inställningarna men kan du där ändra flödeshastigheten på värmebäraren, så är det inte nödvändigt med "golvvärme" inställningen när du har en arbetstank, du kan istället optimera flödet över värmepumpen för bästa COP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2022, 17:26:45 »
Hej!
Eftersom du har en arbetstank med 4 rör så kan du ha olika flöden över värmepump och golvvärme.
Nu är jag inte expert på IVT GEO inställningarna men kan du där ändra flödeshastigheten på värmebäraren, så är det inte nödvändigt med "golvvärme" inställningen när du har en arbetstank, du kan istället optimera flödet över värmepumpen för bästa COP.

Tack för att tar dig tid att svara :-) Uppskattas verkligen! I Geon så har jag automatisk hastighet på pumpen mot arbetstanken tror jag. Geo är inställd med "Arbetstank: Ja" vad det nu innebär. Den är också inställd på "Golvvärme: Ja". Cirkulationspumpen från arbetstanken till golven (Pico) är också inställd på golvvärme och inte radiatorer.

Menar du golvvärmeinställning på VP eller på CP från AT till golv?

Kan det vara så att om hastigheten ut till golven är för hög (nu delta 2,5), så är returvattnet för varmt, vilket innebär att tankens botten blir relativt varm och därmed returen till pumpen också varm oavsett hastighet från VP? Delta-T mellan VP och AT går aldrig över 3 grader vid aktuellt klimat trots automatisk CP.

Jag gissar att var min hjärna låst sig är att jag vill ha delta 5 även vid 0-gradigt ute för pumpens skull...Jag tänker att, om inte golven ger ifrån sig tillräckligt med värme så går den värmen tillbaka till VP (via AT) oavsett och försämrar COP.

Jag har inte heller någon shunt eller termiskt skydd efter AT så jag gissar att Golvvärme-inställningen i VP också skyddar mot att för hett vatten går ut till golven?
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 17:35:23 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2022, 17:44:21 »
En tumregel pÃ¥ GV är ca 4 C i diff  fram/retur och ställes med strypning av flödet för varje slinga, fÃ¥r du ihop det ( tar nog nÃ¥gra dagar att fÃ¥ till det ) sÃ¥ ska VP ställas in i kurvan där är bra temp i huset och regleras efter utetempen. Farten pÃ¥ flödet kan sättas ner kanske och diffen ökar. Du fÃ¥r prova dig fram, inget gÃ¥r att säga exakt dÃ¥ varje hus är en egen individ .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2022, 17:52:27 »
Jag skulle ställa om i GEO:n till Golvvärme:Nej.
Cirkpumpen från arbetstanken till golvvärmen är däremot OK.

För att skydda golven så ställer du in max framledning på typ 40 C och justerar även till kurvan efter husets förutsättningar.
Det innebär att golvvärmens termostater ska stå på max när kurvan justeras in.

Sen kommer framledningen från värmepump till arbetstanken alltid ligga högre än från tanken till golvvärmen om du ska ha olika tempdiff.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2022, 17:54:47 »
En tumregel pÃ¥ GV är ca 4 C i diff  fram/retur och ställes med strypning av flödet för varje slinga, fÃ¥r du ihop det ( tar nog nÃ¥gra dagar att fÃ¥ till det ) sÃ¥ ska VP ställas in i kurvan där är bra temp i huset och regleras efter utetempen. Farten pÃ¥ flödet kan sättas ner kanske och diffen ökar. Du fÃ¥r prova dig fram, inget gÃ¥r att säga exakt dÃ¥ varje hus är en egen individ .

Tack igen 25fOCUS, när det var -8 så kanske jag hade delta 4 över slingorna. Problemet är att pumpen är ju inverterstyrd och går aldrig på max (sett 45% som mest vid värmekörning). Och dessutom så varierar det med utetemperaturen som du vet mycket bättre än mig. Jag har aldrig varit i närheten av DUT. Jag har ställt in slingorna efter Uponors rekommendation med lite justering för att få jämnt delta över slingorna. Men sen påverkar ju flödet från AT delta över samtliga slingor. Så jag har svårt att veta vad som är ett effektivt delta-t med 0-gradigt klimat då det enda man vet är vad delta skall vara vid DUT.

Tack Carl N jag provat att ändra till Golvvärme Nej (man kan bara ändra mellan golv, radiator eller fläkt så väljer radiator). Alla termostater är öppna (har inga). Jag har framledningsgivaren på röret ut från AT till golven.
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 17:58:26 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2022, 19:53:07 »
Det där med gÃ¥ effektivt ska man ta med en nypa salt. Det kanske skiljer ca 2% i verkningsgrad om man gÃ¥r ner till 2-3 graders temperaturdifferens, jag har inte testat. Har däremot testat mellan 6 och 9 grader och det skiljde ca 1% inom intervallet. Det är R407 i min pump. Är det R410 i pumpen blir skillnaden mellan 2-3 grader och optimal differens lägre. Lägger man ihop inverkan av de högre vintertemperaturerna och nÃ¥got sämre effektivitet hamnar göteborgaren klart pÃ¥ vinstsidan.     

Glädjekalkylen avser nog endast uppvärmning av huset, inte inklusive varmvattenberedning där COP av naturliga skäl blir mycket lägre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Måste Göteborgare lära sig att leva med sämre COP?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2022, 21:17:42 »
Vad ni kan! Stort tack! Jag tror jag blir lite klokare för varje dag som går verkar det som :-)
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Miramithe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Lite missvisande om din installatör säger att man kan få 5,7 i cop. Jag fick en geo 512 installerad i september och energikalkylen säger klart och tydligt cop 3,5 på helåret.
Doch har jag ett hus från 1969 som inte är tilläggsisolerat, har högtrmp radiatorer och det ligger i Dalarna. Så jag kommer aldrig komma upp i cop 5,7.

Har du arbetstank = ja. Växlar pumpen snabbare mellan vv och värme produktion, har man arbetstank kommer det inte knäppa i rören.

Inställningar för gv, radiator eller fläkt har att göra med reglerparametrar och du ställer även maxtemp till kurvan på samma ställe.

Delta t ställer man också in och då reglerar den varvtalet på värmepumpen så man får inställt delta t vid dut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!