Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥lsdiameter  (läst 10535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad neos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Borrhålsdiameter
« skrivet: 04 februari 2011, 18:29:55 »
Hej!

Har fått två offerter på Thermia optimum 10.
Borrhålsdiametern är 115mm på den ena och 140mm på den andra offerten. Borrdjupet är samma. 170m
Har det någon betydelse för effektiviteten på pumpen?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 18:33:41 »
Ta den grövre och stoppa i 4 32 slang i stället för 2 40 som är standard. Du får typ 10 % mer kyleffekt på det sättet *vinkar*

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 11:48:33 »

Ta den grövre och stoppa i 4 32 slang i stället för 2 40 som är standard. Du får typ 10 % mer kyleffekt på det sättet *vinkar*

Är det inte vettigare att lägga pengarna på djupare borra istället?

4x32 kan inte trolla fram någon kyleffekt, med bibehållen verkningsgrad på värmepumpen.




Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 12:16:18 »
Jaha  dÃ¥ ljuger ditt älskade IVT alltsÃ¥ ;)

Vi kan hämta upp lite mer med 4 32 än med 2 40.  18% tror jag det var IVT sa.  10% säger Thermia.   Sedan mÃ¥ste ju hÃ¥let vara dimensonerat för det uttaget *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 12:37:11 »
Det måste gå att ta ut högre effekt från borrhålet med 4x32 än 2x40. Ungefär 1/3 av värmeöverföringsmotståndet ligger i borrhålet med 2x40 slang. Kan man exempelvis halvera det innebär det att man kan ta ut 20 % mer värme från borrhålet med samma deltaT köldbärare-berg. Är ökningen med 4x32 10 % betyder det att värmeöverföringen i borrhålet är ca 40 % bättre än med 2x40.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 12:43:14 »
Kanon Roland, visste att du skulle gilla att räkna lite på detta Thumbsup *vinkar*

Vad hade du för betyg i matte?   Jag hade 2 :'( ;D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 13:26:44 »

Jaha  dÃ¥ ljuger ditt älskade IVT alltsÃ¥ ;)


Varför inte svara pÃ¥ min frÃ¥ga, istället för att visa avundsjuka pÃ¥ min värmepump. Ska kolla om jag inte kan fixa en till dig ocksÃ¥.  ;D

Jag har aldrig förnekat att 4x32 ger högre effekt. Den effektökningen är säkert användbar vid kortvarig komfortkyladrift, när höga effekter krävs under kortare perioder.

Vid värmepumpdrift så är det bergets värmeledningsförmåga som begränsar effektuttaget d.v.s. för att öka effektuttaget så måste temperaturen på borrhålsväggen sänkas. Det i sin tur medför att förångningstemperaturen sjunker, vilket i sin tur försämrar verkningsgraden/COP.

Ställer frågan igen:
Är det inte vettigare att lägga pengarna på djupare borra istället?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 13:31:59 »
Jag tillhör dem som inte tycker att man mÃ¥ste borr in absurdum.  Men visst  borrning Thumbsup

Jag tar en X-11. ;D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 14:19:52 »

Jag tar en X-11. ;D

Nja...X11 inverter som styr pÃ¥ framledningen med gradminuter. DÃ¥ fÃ¥r du en värmepump som startar upp trots att det inte finns ett värmebehov. En sÃ¥dan värmepump har du redan i din Thermia med Jeff-reglerningen.  :'(

Med det vill jag påstå att Thermia, Nibe och IVT PremiumLine fungerar bra så länge det finns ett värmebehov över 30% av maxbehovet, men faller det ner under 30% så finns det förbättringar att tillföra. Ett av dessa har jag presenterat i tråden "Alternativ rumgivare Thermia" som avser styrning med rumstermostat på plint 307+308.

Skickar istället en 11 kW on/off som vid övertemp jobbar med stillastående kompressor. :D



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 15:48:24 »

Vid värmepumpdrift så är det bergets värmeledningsförmåga som begränsar effektuttaget d.v.s. för att öka effektuttaget så måste temperaturen på borrhålsväggen sänkas. Det i sin tur medför att förångningstemperaturen sjunker, vilket i sin tur försämrar verkningsgraden/COP.


Visst sänks temperaturen vid borrhålsväggen men i och med att värmeöverföringen i själva borrhålet blir bättre kan man få samma köldbärartemperatur vid högre effektuttag per meter aktivt hål.

Sen är frågan vilket som blir billigast, ett hål med 2x40 eller ett grundare med 4x32.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 19:14:07 »

Ökar uttagen effekt från kollektorn, så måste effekten från berget också ökas. Det görs endast med en större temperaturskillnad mellan borrvägg och ostört berg.

Nu har borrväggens temperatur inget värde för värmepumpens verkgningsgrad/COP, för det är förångningstemperaturen som är intressant. Hur den kan ökas med 4x32, hoppas jag få svar på.
Antar att det var vad "vp oraklet" ville göra gällande i trådens andra inlägg.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 19:59:33 »
Ta den grövre och stoppa i 4 32 slang i stället för 2 40 som är standard. Du får typ 10 % mer kyleffekt på det sättet *vinkar*

Vad är kyleffekt?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 20:46:36 »
Det som vi hämtar upp ur hÃ¥let och det som vi vill ha, kallas kyleffekt.  Egentligen försöker vi ju kyla ner marken och vi blÃ¥ser i väg värmen som bildas, ut i huset eller i VVB.  Precis som kylskÃ¥pet. Samma sak fast lite större, och det är samma sak i fastighetsvärlden, bara MKT större    och lite mer finesser. *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 20:49:48 »
Lexus.  Om jag kan hämta upp 10% mer kyleffekt, sÃ¥ kommer jag ju fÃ¥ en högre förÃ¥ngningstemp.  Jag skulle inte borra kortare och kompensera med 4 kollektorer.  Men jag skull stoppa i 4 32  i en befintlig brunn,  Förutsatt att jag kommer fram till att det ska funka, när jag dimensionerar kollektorn *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 21:09:15 »
Det som vi hämtar upp ur hÃ¥let och det som vi vill ha, kallas kyleffekt.  Egentligen försöker vi ju kyla ner marken och vi blÃ¥ser i väg värmen som bildas, ut i huset eller i VVB.  Precis som kylskÃ¥pet. Samma sak fast lite större, och det är samma sak i fastighetsvärlden, bara MKT större    och lite mer finesser. *vinkar*

OK då är jag med. Kyleffekten är alltså den värmeenergi som flyttas från borran till värmebäraren i ett visst ögonblick?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!