Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥lsdiameter  (läst 10626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2011, 21:14:34 »
Tillgänglig kyleffekt är det som är intressant i payoffen
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2011, 22:19:20 »
Tillgänglig kyleffekt är det som är intressant i payoffen
Cocacola

Och vad är det?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2011, 22:30:17 »
Kyleffekten är det som allt handlar om.  Kyleffekt plus kompressorns effekt blir din värmeeffekt.  Din besparing är samma som din upphämtade kyleffekt. Samt att styrsystemet bidrar till din besparing, fast en del här inte hÃ¥ller med mig om det. *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2011, 22:58:11 »
Kyleffekten är det som allt handlar om.  Kyleffekt plus kompressorns effekt blir din värmeeffekt.  Din besparing är samma som din upphämtade kyleffekt. Samt att styrsystemet bidrar till din besparing, fast en del här inte hÃ¥ller med mig om det. *vinkar*

OK. Jag tror jag förstår vad ni menar. Anledningen till att jag frågar är ju att jag inte på något sätt är kyltekniker, men däremot tror mig ha hyfsade fysikkunskaper. Intressant att stöta och blöta mina kunskaper mot er som verkligen kan. I fysiken har jag ju lärt mig att "skapa kyla" är detsamma som att ta bort termisk energi. Termodynamiken säger ju att termisk energi bara kan strömma från en varmare plats till en kallare. I borran så strömmar alltså termisk energi från berggrunden till brine, men ni kallar det att man kyler berggrunden. Dvs, kyleffekten borde alltså vara den termiska energin som flyttas från berg till brine i ett visst ögonblick, men med ett minustecken inslängt framför? Har jag fått till det här rätt? Hoppas ni förstår vad jag menar även om kanske inte alla uttryck är korrekta.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2011, 23:06:46 »
ja det är det vi gör, vi "skapar" kyla i berget och flyttar den överskotts energien (kyleffekten ) in i det objekt som man vill värma ,
Labold när jag sitter med en beställare diskuterar jag aldrig värmeeffekten från en värmepump. i kalkyl för pay offtiden är strömmen bara en kostnad och ingen vinst , Därav den nogranna intrimningen vid start av en värmepump.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2011, 23:10:53 »
Vilken är den vanligaste borrhålsdimensionen vid bergvärme för småhus?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2011, 23:53:18 »

OK. Jag tror jag förstår vad ni menar. Anledningen till att jag frågar är ju att jag inte på något sätt är kyltekniker, men däremot tror mig ha hyfsade fysikkunskaper. Intressant att stöta och blöta mina kunskaper mot er som verkligen kan.



Ser att din avatarbild är solen.

Solen är pappa till solenergi, vindkraft, bioenergi, vattenkraft, vågkraft m.m. Men det finns ytterligare två förnyelsebara värmekällor att tillgå. Vilka då?
« Senast ändrad: 06 februari 2011, 10:28:36 av Lexus »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2011, 09:34:37 »
Kanon Roland, visste att du skulle gilla att räkna lite på detta Thumbsup *vinkar*

Vad hade du för betyg i matte?   Jag hade 2 :'( ;D

På min tid var det bokstäver som gällde som betyg.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2011, 09:40:08 »
OK  stort A alltsÃ¥

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2011, 09:50:38 »
Lexus.  Om jag kan hämta upp 10% mer kyleffekt, sÃ¥ kommer jag ju fÃ¥ en högre förÃ¥ngningstemp.  Jag skulle inte borra kortare och kompensera med 4 kollektorer.  Men jag skull stoppa i 4 32  i en befintlig brunn,  Förutsatt att jag kommer fram till att det ska funka, när jag dimensionerar kollektorn *vinkar*
Vad är max borrdjup med 4X32mm slang innan tryckfallet blir för stort? instinktivt borde det landa på ca 150m.

Jag har aldrig installerat någon 4X32mm anläggning, men jag har monterat en40mm Turbulence collector (med invändig spiral), men jag kan inte påstå att skillnaden var påtaglig.
För att märka skillnad så måste man antagligen montera en vanlig kollektor, provköra och sedan byta ut den mot en spiral och göra mätningar..
alla borrhål är ju olika
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2011, 09:54:09 »
Parallellkopplar man  slangarna borde 300 - 400 m inte vara nÃ¥tt problem
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2011, 14:23:58 »
Är 4x32 slangarna parallellkopplade blir det lägre tryckfall än med 2x40.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2011, 14:30:25 »
 Thumbsup Roland det är helt rätt.
det finns en liten fördel här ocksÃ¥ om man väljer en kollektor med ett lägre flödes motstÃ¥nd. Det gÃ¥r Ã¥t lite mindre pumpström vilket ska tas i beaktning dÃ¥ den strömmen gäller alla dom drift timmar som hÃ¥let kommer att nyttjas  speciellt om det är riktigt djupa borr hÃ¥l
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2011, 15:44:14 »

OK. Jag tror jag förstår vad ni menar. Anledningen till att jag frågar är ju att jag inte på något sätt är kyltekniker, men däremot tror mig ha hyfsade fysikkunskaper. Intressant att stöta och blöta mina kunskaper mot er som verkligen kan.



Ser att din avatarbild är solen.

Solen är pappa till solenergi, vindkraft, bioenergi, vattenkraft, vågkraft m.m. Men det finns ytterligare två förnyelsebara värmekällor att tillgå. Vilka då?


Antar att du menar energikällor, vindkraft och vågkraft exvis ger ju inte direkt värmeenergi. Jag drar till med gravitationskraft (tack månen) samt den djupa geotermiska värmeenergin (alltså den som inte kommer från solens uppvärmning av jordskorpan).
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhålsdiameter
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2011, 16:05:31 »


OK. Jag tror jag förstår vad ni menar. Anledningen till att jag frågar är ju att jag inte på något sätt är kyltekniker, men däremot tror mig ha hyfsade fysikkunskaper. Intressant att stöta och blöta mina kunskaper mot er som verkligen kan.



Ser att din avatarbild är solen.

Solen är pappa till solenergi, vindkraft, bioenergi, vattenkraft, vågkraft m.m. Men det finns ytterligare två förnyelsebara värmekällor att tillgå. Vilka då?


Antar att du menar energikällor, vindkraft och vågkraft exvis ger ju inte direkt värmeenergi. Jag drar till med gravitationskraft (tack månen) samt den djupa geotermiska värmeenergin (alltså den som inte kommer från solens uppvärmning av jordskorpan).


Ja, naturligtvis menar jag energikällor, vilket du också hade räknat ut.

Du har helt rätt, att det är månen via tidvatten och geotermisk energi, som tillsammans med solen bidrar med förnyelsebar energi.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 694
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!