Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Korta rörlängder  (läst 14131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Korta rörlängder
« skrivet: 08 januari 2006, 21:24:46 »
Har läst att vissa luft/luft pumpar är förfyllda för rörlängder mellan 3 - 7 meter. Vad händer om det är ex 1 meter

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korta rörlängder
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2006, 22:15:43 »
Egentligen ska installatören "pysa ut" litegrann. För min maskin var det tydligen 15 gram per meter som är kortare än minimilängden enligt dokumentationen. Herregud, 15 gram är ju ingenting! :o :o

Undrar hur många installatörer som har med sig en digitalvåg och väger utedelen eller som försöker pysa ut lite på känn ??  ??? Sc:,h :o

MVH/Gano

Utloggad joker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Korta rörlängder
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2006, 22:32:36 »
Tack Gano

Men vad blir följden om man inte tömmer ut rekomenderad mängd vilket jag aldrig hört någon gjort?


Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korta rörlängder
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2006, 17:57:32 »
Det vet jag faktiskt inte, för att var helt ärlig. Jag har själv ca 0,8 meter rör mellan ute- och innedel utan att ha tappat ur kylmedia och jag har inte haft några problem som jag vet om. ::)

En del Panasonic HE har tydligen haft problem med avfrostning, problemen har varit större på maskiner med korta rör enligt en annan sträng här på forumet.

MVH/Gano

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Korta rörlängder
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2006, 16:24:25 »
Splitmaskiner är menade att dom skall gÃ¥ lite överfyllda och det sitter en liten tank (slurkeburk) som avkokning av ev kvarvarande köldmedium i vätskefas sker innan den sugs in i kompressorn, även skillnader om smÃ¥ mängder ytterligare köldmedium som blir om utpysning ej gjorts kan leda till kompressorhaveri det som händer är att avkokning sker inne kompressorn och denna blir dÃ¥ sÃ¥ kyld att kondensering av köldmedium uppstÃ¥r i kompressionsutrymmet och kompressorn havererar (vätskeslag). givetvis mÃ¥ste vissa omständigheter uppfyllas för att senariot skall fullbordas. Men jag pyser till lite om rören är korta! om man är osäker sÃ¥ när slangen lossas efter att köldmedium släppts pÃ¥ sÃ¥ kan man lossa denna snabbt och sedan Ã¥teransluta den och sen lossa den igen!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korta rörlängder
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2006, 15:59:29 »
Hej Bosse.

Tydligen var det minst en installatör som pyste i varje fall. :)

Tack för bra svar.

MVH/Gano

Utloggad Desmond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Freonberoende!
SV: Korta rörlängder
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2006, 21:59:29 »
Hej!

Det finns ju olika lösningar på det där med för korta rör..
Många gör en slinga bakom utedelen för att inte behöva TÖMMA ur gas.
Att pysa ut gas anser jag vara en ganska oseriös form då du inte har någon egentlig kontroll på hur mycket du tömmer ur och dett kan få konsekvenser.
en digitalvåg är onekligen något som bör vara standard utrustning i en montörs bil!
En värmepump har oftast inte mer än runt ett kilo gas i sig och små skillnader i gasmängden kan ge bla. fel kondensering, du kan få problem med is etc
 
MVH Anders (som inte skulle klara sig en dag utan vågen.. :) )

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta rörlängder
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2006, 21:01:50 »
Splitmaskiner är menade att dom skall gå lite överfyllda och det sitter en liten tank (slurkeburk) som avkokning av ev kvarvarande köldmedium i vätskefas sker innan den sugs in i kompressorn, även skillnader om små mängder ytterligare köldmedium som blir om utpysning ej gjorts kan leda till kompressorhaveri det som händer är att avkokning sker inne kompressorn och denna blir då så kyld att kondensering av köldmedium uppstår i kompressionsutrymmet och kompressorn havererar (vätskeslag). givetvis måste vissa omständigheter uppfyllas för att senariot skall fullbordas. Men jag pyser till lite om rören är korta! om man är osäker så när slangen lossas efter att köldmedium släppts på så kan man lossa denna snabbt och sedan återansluta den och sen lossa den igen!   

Har för mig att dagens kompressorer är bättre utrustade med fjädrar på ventilerna för att hindra just vätskeslag.
Rätta mig om jag har fel. VP's utedel är dimensionerad för att omhänderta allt köldmedie och 'slurkburken' är en
vital organ i just detta syfte. Men jag tror att om kompressorena tar stryk av korta rör t.ex. 0,8m så är det MÅNGA
VP-ägare runt om i landet som får problem...

BjörnK

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Korta rörlängder
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2006, 21:33:57 »
Ett problem är att veta hur stor fyllningen egentligen är. Har märkt vid tömmning av helt nya maskiner att det kan skilja en hel del. Bäst vore om pumparna levererades tom o sedan fylldes upp med exakt rätt mängd soppa efter rörlängd.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta rörlängder
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2006, 18:02:51 »
Har inte någon dålig erfarenhet av varken Mitsubishi eller Panasonic när
det handlar om fyllningen.....Nordic Air derimot.... ;)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Korta rörlängder
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2006, 20:46:00 »
Hej!

Det finns ju olika lösningar på det där med för korta rör..
Många gör en slinga bakom utedelen för att inte behöva TÖMMA ur gas.
Att pysa ut gas anser jag vara en ganska oseriös form då du inte har någon egentlig kontroll på hur mycket du tömmer ur och dett kan få konsekvenser.
en digitalvåg är onekligen något som bör vara standard utrustning i en montörs bil!
En värmepump har oftast inte mer än runt ett kilo gas i sig och små skillnader i gasmängden kan ge bla. fel kondensering, du kan få problem med is etc
 
MVH Anders (som inte skulle klara sig en dag utan vågen.. :) )


Ett klarläggande! om man är det minsta osäker så skall man naturligtvis hellre göra en kringla.
Jag och ingen annan montör heller, skulle lägga rören i en kringla!
Och vågen spar jag till dess jag behöver fylla en maskin!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korta rörlängder
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2006, 18:43:02 »
Tänkte jag skulle väcka den här gamla trÃ¥den till liv igen. Den har ju trots allt haft ganska mÃ¥nga läsare. Nu behöver jag lite hjälp.  :)

Alla maskiner som testas hos SP testas med 7,5 meter rörlängd, det är ganska lÃ¥ngt det. Jag fÃ¥r det inte att stämma riktigt med värmebehovet i mitt hus och den effekt som SP mätte upp, min pump verkar ge mer än vad SP mätte i uteffekt (jag har 0,8 m rör), och därför grunnar jag pÃ¥ följande:  Sc:,h Sc:,h

-Vilken inverkan har rörlängden pÃ¥ uteffekten, är det en rak linje ? Har för mej att Bosse VP la ut ett diagram, men hittar det inte. Vad ger 1 m kortare rör ?  Sc:,h  För min del blir det ju 6,5 meter kortare, men det kanske är "dumt" att räkna sÃ¥ ?

-Om uteffekten pÃ¥verkas, sÃ¥ mÃ¥ste verkningsgraden ocksÃ¥ pÃ¥verkas. Hur mycket ? Det är ju faktiskt ganska enkelt att räkna ut, ineffekten är ju oförändrad.  :) :)

MVH/Gano       



Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Korta rörlängder
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2006, 22:02:41 »
Tänkte jag skulle väcka den här gamla trÃ¥den till liv igen. Den har ju trots allt haft ganska mÃ¥nga läsare. Nu behöver jag lite hjälp.  :)

Alla maskiner som testas hos SP testas med 7,5 meter rörlängd, det är ganska lÃ¥ngt det. Jag fÃ¥r det inte att stämma riktigt med värmebehovet i mitt hus och den effekt som SP mätte upp, min pump verkar ge mer än vad SP mätte i uteffekt (jag har 0,8 m rör), och därför grunnar jag pÃ¥ följande:  Sc:,h Sc:,h

-Vilken inverkan har rörlängden pÃ¥ uteffekten, är det en rak linje ? Har för mej att Bosse VP la ut ett diagram, men hittar det inte. Vad ger 1 m kortare rör ?  Sc:,h  För min del blir det ju 6,5 meter kortare, men det kanske är "dumt" att räkna sÃ¥ ?

-Om uteffekten pÃ¥verkas, sÃ¥ mÃ¥ste verkningsgraden ocksÃ¥ pÃ¥verkas. Hur mycket ? Det är ju faktiskt ganska enkelt att räkna ut, ineffekten är ju oförändrad.  :) :)

MVH/Gano       




Gennerellt så ligger optimal rörlängd på upp till 3 meter utan annat än försummbara strömningsförluster, dock är alla diagram för inverters vid nominell effekt och detta visas med diagram som inte påverkas i någon större omfattning av en förlängning, men när effekten ökas så ökas även strömningsförlusten och därför skall man alltid hålla rörlängden så kort det går! Med 0,8m så finns inga bekymmer med några strömningsförluster!

Men när tillverkarna säger att rörlängden kan ökas till 15 meter utan att dimma upp sugledningen " så visst det funkar utan att maskinen skadas"
men jag skulle fundera en gång till även om man dimmar upp denna!

Alla kyltekniker känner till att långa rör leder till felaktiga värden på manometern som ansluts till sugsidan, alltså trycket sjunker i sugledningen ju närmare kompressorn man kommer, därför drar kompressorn mindre ström ju längre rör man drar!

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korta rörlängder
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2006, 09:07:00 »
Fick till slut tag på ett lämpligt diagram i en servicemanual. Diagrammet graderat ner till 2 m rörlängd. Helt rak linje i diagrammet.

Skillnaden för min del med superkorta rör (0,8 meter) gentemot SP:s värden (uppmätta vid 7,5 meter) skulle bli:

- Cirka 1 grad varmare utblÃ¥s.  :)

- Drygt 0,1 kW högre uteffekt, d v s pumpen kanske fixar en extra minusgrad (pÃ¥ vÃ¥rt lilla hus)  :)

- Drivströmmen ökar nÃ¥got, likasÃ¥ ökar rörtrycket (mindre tryckfall).  Sc:,h

MVH/Gano 

Fullmåne och ett fullt huvud.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Korta rörlängder
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2006, 16:49:45 »
Fick till slut tag på ett lämpligt diagram i en servicemanual. Diagrammet graderat ner till 2 m rörlängd. Helt rak linje i diagrammet.

Skillnaden för min del med superkorta rör (0,8 meter) gentemot SP:s värden (uppmätta vid 7,5 meter) skulle bli:

- Cirka 1 grad varmare utblÃ¥s.  :)

- Drygt 0,1 kW högre uteffekt, d v s pumpen kanske fixar en extra minusgrad (pÃ¥ vÃ¥rt lilla hus)  :)

- Drivströmmen ökar nÃ¥got, likasÃ¥ ökar rörtrycket (mindre tryckfall).  Sc:,h

MVH/Gano 

Fullmåne och ett fullt huvud.

Drivströmmen skall minska pga att mindre tryck i sugledningen skall ge mindre kompressorarbete = mindre mängd pumpad gas!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 463
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!