Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: TvÃ¥ offertar  (läst 24332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #60 skrivet: 23 januari 2007, 20:42:58 »
Skojare.
Hmm. Jag har haft stort förtroende för den dära Nibekillen (men ej beställt ännu).

En annan sak som jag ifrÃ¥gasatt är att gÃ¥ ut genom fönstret , läst pÃ¥ nÃ¥gon borrsida att man ska gÃ¥ ut 70 cm under markytan genom väggen. Nu har jag 1,5 m tjocka väggar. "Men det gÃ¥r sÃ¥ bra att gÃ¥ genom fönstret det gör vi ofta". Är det ocksÃ¥ skojeri. Kan man gÃ¥ ut genom en krypgrund som sitter under en altan, blir ett par meter innan man kan gräva ner den. En tredje, Ivt, ville flytta pannrummet till den enda tunna väggen vi har och  genom den. En fjärde ville borra in i tvättstugan och gÃ¥ ut genom tvättstugefönstret, blir ett par meter.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #61 skrivet: 23 januari 2007, 21:17:09 »
Får besök av Thoren på fredag. Har försökt förbereda mig och läsa på. De använder styrd kondensering, måste vara samma som fast kondensering, värmer upp en ackumulatortank. Men fått till bra cop trots detta.
Man kan alltså skruva på elementen?
 ::)
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Två offertar
« Svar #62 skrivet: 23 januari 2007, 21:41:03 »
En annan sak som jag ifrågasatt är att gå ut genom fönstret , läst på någon borrsida att man ska gå ut 70 cm under markytan genom väggen. Nu har jag 1,5 m tjocka väggar. "Men det går så bra att gå genom fönstret det gör vi ofta". Är det också skojeri.

I mitt fall sÃ¥ gÃ¥r brineledningarna genom en luftventil i källaren (den som försÃ¥g oljepannan med luft). Isolerar man bara ordentligt sÃ¥ är det nog inga problem att gÃ¥ genom ett fönster heller.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Två offertar
« Svar #63 skrivet: 23 januari 2007, 22:13:43 »
3 m kan ingå, men du får betala (dyrt) för extra meter!
Säg att det ska va 6 meter minst enl normbrunn.
Du kan pruta det garanterat.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Två offertar
« Svar #64 skrivet: 23 januari 2007, 22:15:36 »
Skojare är vad dom är.... medlem i Geotec har att följa det här!


   Utformningskrav för borrning i jordlager med foderrör:

    * Foderrör skall neddrivas minst 2 m i fast berg, dock minst 6 m frÃ¥n markytan.
    * Svetsskarvar mellan foderrör skall vara täta och hÃ¥llfasta mot arbetstryck
    * Tätning mellan foderrör och berg skall genomföras och vara tät. Rekommenderad tätningsmetod, cementering.

Läs mer om Normbrunn -97 här!

http://www.geotec.se/energi/sida_iframe_enormen.html

Ok, jag hade läst den texten innan men hade kommit fram till denna tolkning:

Foderrörert ska knökas ner i berget, minst två meter (inga konstigheter) men om berget är tidigare så ska röret knökas ner så att nedkanten hamnar 6 m från markytan.

Dock, nu när jag skrev detta kom jag ju pÃ¥ att det blir ju 6 meter oavsett....  :o ibland tänker inte hjärnan hela vägen...  huvuddunk

/markus

Ps. Hade ändå tänkt att pruta till mig de extra 3 m eftersom det är så en normbrunn ska vara utformad... Och det är en normbrunn man ska ha, och det är det dom i så fall ska offerera...
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #65 skrivet: 24 januari 2007, 13:10:43 »
Nu är oljan i tanken slut. Eldar nu diesel från dunk fascinerande att se litarna försvinna a 9,70 l. Gick åt 26 l första dygnet då det var -11 ute 18 C inne, verkar ha lugnat sig nu bara -5 ute.
Måste verkligen bestämma mig snart. Är väl minst en månads väntetid på pumpen också.
 huvuddunk
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Två offertar
« Svar #66 skrivet: 24 januari 2007, 13:55:33 »
Ajj oljeeldning vid kyla är ingen lek!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Forceman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Två offertar
« Svar #67 skrivet: 24 januari 2007, 22:19:50 »
Får besök av Thoren på fredag. Har försökt förbereda mig och läsa på. De använder styrd kondensering, måste vara samma som fast kondensering, värmer upp en ackumulatortank. Men fått till bra cop trots detta.
Man kan alltså skruva på elementen?
 ::)

Ja man kan skruva på elementen så länge man inte stänger alla element, då blir det ingen cirkulation.

En annan sak som jag ifrågasatt är att gå ut genom fönstret , läst på någon borrsida att man ska gå ut 70 cm under markytan genom väggen. Nu har jag 1,5 m tjocka väggar. "Men det går så bra att gå genom fönstret det gör vi ofta". Är det också skojeri.

I mitt fall sÃ¥ gÃ¥r brineledningarna genom en luftventil i källaren (den som försÃ¥g oljepannan med luft). Isolerar man bara ordentligt sÃ¥ är det nog inga problem att gÃ¥ genom ett fönster heller.  Sc:,h

Jag vet att en del borrfirmor gärna drar in ovanmark på huset för att slippa lekage genom väggen om det är blött och dåligt dränerat.
Thorén värmepump Thor 9KW med VV-tank och Acctank + Frikyla på gång

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #68 skrivet: 24 januari 2007, 22:45:34 »
Forceman
Är du nöjd med din Thoren.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #69 skrivet: 25 januari 2007, 22:35:42 »
Ã…ter kontakt med Nibe.
Han vägrar borra djupare än 137 m. Han har laggt på mer än tillräckligt pratar om att slänga pengarna i sjön. Så det får väl bli någon annan.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Två offertar
« Svar #70 skrivet: 26 januari 2007, 07:11:54 »
Ã…ter kontakt med Nibe.
Han vägrar borra djupare än 137 m. Han har laggt på mer än tillräckligt pratar om att slänga pengarna i sjön. Så det får väl bli någon annan.

Otroligt att det finns sÃ¥na betonghäckar till installatörer.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Två offertar
« Svar #71 skrivet: 26 januari 2007, 10:59:04 »
ja, man kan undra om man inte får köpa det man vill för sina pengar.det verkar finnas endel gråsuggor bland installatörena.

Nör jag fic offert sÃ¥ hade NIBE ett dhupare aktivt hÃ¥l pÃ¥ beräkningen än de offerade som borrdjup :) ochmötes av samma attityd. kunde ev tänkas runda av uppÃ¥t pÃ¥ beräknat. valde bla pga detta annan leverantör. 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Två offertar
« Svar #72 skrivet: 26 januari 2007, 11:20:43 »
Att ge råd till installatören kan va lika känsligt som att säga till läkaren att jag tror mina problem beror på xxxx.

Trampad på tårna, många får trådsmal mun och kan tom bli lite tvär.

Kan inte bero på nåt annat!

Men ME ex torde slå rekordet, en grundare borra i offerten än i kalkylen och ändå påstå att det är onödigt (att följa kalkylen)

Jag hade nåt liknande... 144 aktivt i kalkylen.. vad står då i anbudet jo 140 meter.
Kollade med borrarn (känner han) jodÃ¥ 140 totalt var beställt  fiR: fiR: _/- huvuddunk huvuddunk

jag orkade inte säga nåt till inst utan sa till borrarn att 160 skadar väl inte. Han höll direkt med, 160 ska du ha minst till det där huset!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Två offertar
« Svar #73 skrivet: 26 januari 2007, 11:41:52 »
Om jag inte minns fel så var det typ 140 meter (ej aktivt) och kalkylen sa 147 meter (aktivt). Tog till har 199 (200) meter. dock vet jag inte aktivt djup men det kändes mindre intressant då han inte borrade mer än 200 meter och det borde ge mig det aktiva djupet jag behöver.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #74 skrivet: 26 januari 2007, 13:11:57 »
Ã…ter kontakt med Nibe.
Han vägrar borra djupare än 137 m. Han har laggt på mer än tillräckligt pratar om att slänga pengarna i sjön. Så det får väl bli någon annan.

Helt ofattbart  huvuddunk jag skrev det förut, det är ju du som pröjsar, det är ju du som ska vara nöjd.

Känns inte alls bra jag skulle byta leverantör, om han redan nu är så tjurig innan han ens har sålt pumpen till dig, hur kan han då inte bli efter installationen om det är nåt ni blir oense om.
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!