Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viktigt! E9DKE H-16.  (läst 19037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Viktigt! E9DKE H-16.
« skrivet: 10 december 2006, 10:28:29 »
BOSSSES ÄNTLIGEN SLUTGITLIGA TEORI OCH KONSTATERANDE!

Mer information under Felkod H16 E9DKE




Två H-16 med för lite kompressorolja konstaterade 2005-04, 2005-06


Efter kontroll av en ny E9DKE-3 2005-10
En helt oanvänd E9DKE-3  2005-10 tömdes i dag pÃ¥ all kompressorolja genom att hÃ¥l borrades för att säkerställa total tömning, ett hÃ¥l i kompressor och ett hÃ¥l i vätskeavskiljaren. ca 180ml och lite söl Dvs troligen exakt 220ml.

Detta visar att samtliga maskiner fram till 2005-10 sannolikt är drabbade och förmodligen även senare. Kanske fram till 2006-11

Olja kan efterfyllas relativt enkelt  och är inte behäftad med restriktioner vad gäller försändning eller användning av privatpersoner varvid jag kommer att ta fram en Ã¥tgärdsplan för mina kunder där dessa fÃ¥r gratis Ã¥tgärd om dom köpt med installation och samtidigt försöka tillverka en lösning för "händiga" där man installerat själva och dÃ¥ själv fÃ¥r injecera.  Ännu skall undersökas om överfyllning kan ge nÃ¥gra andra risker i fall om samtliga inte är underfyllda.

Saknade mängden rör sig om 100ml och oljan heter RB68A
E9DKE ökar ljudmässigt något vid kall väderlek och oljan i kompressorn är då som minst.

Denna information visar att man börjar bli lite senil, om en motor pajar sÃ¥ kollar man väl först oljan!  huvuddunk
Hur man väljer att använda denna information är upp till var och en och jag kan bara uppmana köpare av E9 och E12 till besinning, DETTA TAR TID ATT ÅGÄRDA, VI TALAR OM KANSKE 300,000 PUMPAR TOTALT! Om och hur dessa åtgärder från andra leverantörer kommer att se ut det vet bara dom själva och är deras ensak.

Lycka till!

 

 
« Senast ändrad: 10 december 2006, 11:21:46 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #1 skrivet: 10 december 2006, 11:00:59 »
Vilket jobb du har gjort Bosse!

Helt kanon.  Thumbsup

Skulle vara intressant att höra vad Panasonic centralt säger om detta och hur de skulle vilja åtgärda det hela.
Ny kompressor innebär mer jobb för er installatörer, men om de vet exakt vilka kompressorer som är drabbade av för låg oljenivå borde det gå rätt bra att spåra de flesta av pumparna som sålts på laglig väg.

Jag måste dock säga att jag personligen skulle vara tveksam till att bara nöja mig med påfyllning av olja i en kompressor som redan kan vara skadad.
En förlängning av kompressorgarantin till 10 år i kombination med påfyllning av olja kanske jag skulle acceptera. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #2 skrivet: 10 december 2006, 11:07:15 »
Bra jobbat Bosse!

Skall man anta att alla med litet olja pajar, eller endast i kombination med vätskeslag, fukt, strömavbrott mm?

Vilka tillverkningsperioder mer exakt kan det vara?

Borde inte Panasonic vetat detta sedan en tid?...

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #3 skrivet: 10 december 2006, 11:23:33 »
Det finns inte ord för dom som känt till detta och håller tyst i egna syften! fiR: _/- fiR: _/-
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #4 skrivet: 10 december 2006, 11:45:07 »
Det finns inte ord för dom som känt till detta och håller tyst i egna syften! fiR: _/- fiR: _/-
vad sägs om: gängse affärsstrategi anno 2000-talet
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #5 skrivet: 10 december 2006, 13:12:00 »
Sannolikt är befintliga kompressorer inte skadade överhuvudtaget och om en skada på fjädern uppstår så lär den inte hålla någon längre tid.
Inga övriga skador syns på kompressorerna.

Jag kommer att lägga upp en åtgärdsplan bestående av att kunderna kommer att erbjudas ett servicebesök vars huvudsyfte är att oljemängden återställs.

Kostnaderna måste täckas och jag är övertygad om att Panasonic inte tar något ekonomiskt ansvar eller erkänner fadäsen. (men kunderna måste ges en sportslig chans) det är skillnad på en tusenlapp och att få köpa en ny pump när garantin upphört.

Som kund så måste man bevisa att just sin kompressor är drabbad vilket är helt omöjligt att bevisa, utan att maskinen fördärvas och då lär garantin upphöra ändå.

En rörbit som fylls helt med 100ml olja och sen skruvas på serviceuttaget och får sitta där någon dag bör kunna hjälpa dom som saknar en installatör.
Jag börjar tillverka något sådant på måndag så får vi se hur den fungerar. sen kan ju denna återsändas och återfyllas för att skickas till nästa kund.
Kanske inte fungerar för alla men mÃ¥nga är ju händiga. tyvärr fungerar den nog bäst i kyldrift.   

KANSKE 300,000 maskiner ojojojoj men gös inte något så får vi leva med H-16 och oron.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #6 skrivet: 10 december 2006, 14:25:29 »
Tål VP:n 420 ml? Tänk om inte alla pumpar saknar 100 ml??

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #7 skrivet: 10 december 2006, 14:27:41 »
Bra jobbat Bosse!  Thumbsup

Va det någon som sa Panasonic? knUp

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #8 skrivet: 10 december 2006, 16:29:52 »
Jag kommer att lägga upp en åtgärdsplan bestående av att kunderna kommer att erbjudas ett servicebesök vars huvudsyfte är att oljemängden återställs.

Hej

Borde inte panasonic ihop med återförsäljarna gå ut med en åtgärdsplan ,så alla oroliga ägare av den här pumpen kan få reda på vad som är fel och få detta åtgärdat.

Så länge som jag inte får en rimlig förklaring på vad som är fel och blir bara hänvisad till 5 års kompressor garanti så är inte jag nöjd Panasonicägare.

Jag kan bara se till vad Saab gjorde med min bil angående tändkassetten som eventuellt kan gå sönder så valde de att åtgärda dessa med att byta alla dessa.

Som sagt var vad gör PANASONIC jo de hänvisar till garantin??

Vad händer då när jag får felkod H16 när garantin har gått ut nu de vet vad det antagligen är för fel.
Jag är inte nöjd med svaret från Panasonic.

Jag vill veta om det är något fel på pumpen som gör att den kan gå sönder vid något specifikt tillfälle och isåfall få det åtgärdat.
Även om min och andras funkar och det procentuellt inte är så många som har drabbats så vill man ju veta om det finns något fel på pumpen.

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #9 skrivet: 10 december 2006, 17:05:22 »
Det finns ett stort problem här!

Panasonic är en elektronikjätte vars produkter landar på tusen olika sätt ända hit till jordens baksida, det finns inget bra fungerande återförsäljarnätverk som gemensamt kan ställa krav på Panasonic eftersom pumparna köps en här och en där.

De enda som riktigt kan dra Panasonic i örat är generalagenterna och dom är rädda om sina kontrakt och ser bara till sig själva och hur dom kan utnyttja situationen till sin fördel. (SÃ¥vida inte orsaken till att panasonic skickar en massa japaner är att dessa fixar pumparna bakom en lÃ¥st dörr) 

Jag kommer att lämna en protest till Panasonic direkt och till min återförsäljare och jag uppmanar andra att göra detsamma.
Det kommer inte att betalas ut några pengar till återförsäljarna såvida inte en gemensam rättegång skulle kräva detta (ca 5 år)
Om vi återförsäljare klagar och får köpa nya maskiner till billigare priser så kommer prisnivån att sänkas ytterligare och skulle inte generera några pengar.

Med anda ord problemet är förmodligen så stort att det är för sent att någonsin få panasonic att ta sitt ansvar och att ge några som helst besked.


 Jo Nässjö det finns inget problem med din pump (inte än)
« Senast ändrad: 10 december 2006, 17:09:02 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #10 skrivet: 10 december 2006, 17:31:48 »
Om en plasmatv har en komponent som sannolikt/gissningsvis kommer att paja 50% av samtliga på 10år så kommer inga reparatörer att skickas ut för att åtgärda detta i förebyggande syfte.

Det är som Fazer säger hemelektronik! inte bilar för 200,000kr  men eftersom vi själva vill se pumparna som en stabil grund i uppvärmningen sÃ¥ jämför vi automatiskt hellre med bilindustrin.

Det är numera hemelektronik och hemelektronikens lagar gäller för att allt annat "verkar" omöjligt.

Men eftersom vi är Svenskar och som järnvägens fader i USA sa "Ge mig Svenskar,snus och wiskey och jag ska dra järnväg ända ner i helvetet!"
SÃ¥ löser vi detta om inte annat själva!     
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #11 skrivet: 10 december 2006, 18:00:06 »
Hej
Det får bli att vi får hoppas på det bästa!

Eller om någon kan komma på hur man testar/framkallar detta fel så man vet om man har den felet på pumpen innan garantin går ut??????????????
Men som sagt pumpen funkar hur bra som helst nu.

Hur länge kan det vara rimligt att en värmepump skall hålla?

För min egen del tycker jag 10 år!
Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #12 skrivet: 10 december 2006, 21:24:33 »
Hmm, drabbade pumpar bör vara E9DKE och E12DKE, right? Men mellan vilka tillverkningsdatum?

Bosse hade nån bild innan med en fristående kompressor där man såg att en del av den far frostbelagd men inte hela, kan man inte använda nåt liknanden för att klura ut sin oljenivå?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #13 skrivet: 10 december 2006, 22:18:36 »
vet ni någon som har en värmekamera som går att låna går det att se oljenivån.
enl följande:1.kör pumpen länge och väl så oljan är riktigt varm(flera timmar)
2. stäng av pumpen och klä av isoleringen från kompressorn.
3.eftersom den delen av kompressorn som badar i olja är den som svalnar långsammast så kan man tydligt urskilja var oljenivån är med kameran.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
SV: Viktigt! E9DKE H-16.
« Svar #14 skrivet: 10 december 2006, 22:59:07 »
VIKT!!!!
Ni som har era firmor VPGR, Bosse, TSF och er andra, kan ni inte väga ouppsatta utedelar? Kanske ni har flera exemplar ifrån den tiden kvar, jämfört med ngn ny.

100ml Olja borde i alla fall väga ca dubbelt så mycket som 100ml vatten, = 2hg, ifall de inte har bytt andra delar i utedelen borde det gå att väga dessa. (tänk på värmekabeln så att inte den vägs med)

Detta går naturligtvis inte att göra för de som redan satt upp sina pumpar, men ni andra kanske kan fylla på de som inte väger tillräckligt.

Bara en tanke.

J
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!