Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 september 2013, 15:23:21 »

Citera
Det skulle skapats en databas där användare får skriva in besparing, cop osv. så man kunde jämföra de olika modellerna.
Mkt bra ide!  tummenupp
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 20 september 2013, 01:53:13 »

Nu har jag klurat ut en grej här, som säkert många av er redan vet :D. Att Bosch Compress EHP 11 LWM som är med i Energimyndighetens test är samma pump som IVT Greenline HE.

Och eftersom HE nästan är identisk med HA, med samma COP värden osv, så blir min fråga följande.

Kan IVT Greenline HA verkligen vara lika ekonomisk vad gäller förbrukningen/energiutvninning som NIBE F1245 under vissa förhållanden, med tanke på att NIBE'n sopade golvet med Boschen(praktiskt taget samma som IVT HA) i testet.

Att jag skall sätta volymtank är givet, oavsett vilket märke jag väljer. Och att NIBE kostar ca 8000kr mer i inköp gör inte så mycket ifall den verkligen kan spara in stålarna längre fram. Har ju energibehov med sådär 25.000kW per år eller mer ändå. Enl. Energimyndigheten blir årsbesparingen 2000-2500kr mer per år med NIBE, så merkostnaden för pumpen skulle snabbt sparas in. OM nu testet är rättvist och motsvarar min situation.

Eller är det andra faktorer också som spelar in? Bli f*n inte klok på detta. Sitter här och river mitt hår :D För övrigt verkar NIBE ha bättre support hos tillverkaren och även större stöd än IVT/Bosch här på forumen? Eller är det bara en inbillning?

Det skulle skapats en databas där användare får skriva in besparing, cop osv. så man kunde jämföra de olika modellerna. Det hade nog snabbt framkommit vilka pumpar som är i topp och vilka som är lite lägre i rang.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 september 2013, 20:20:19 »

Kan vara så att med tex en 6kw vp blev effekt täckning 69 % och då föreslår programmet en 8 kw och då hamnar man på 100 % .
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 09 september 2013, 12:55:01 »

I en offert jag har är det angivet önskad effekttäckning 70%. Samtidigt som det står effekttäckning 100% vid själva kalkylen och ingen tillsats av el krävs överhuvudtaget.

Fattar inte hur de får ihop den kalkylen men det ser ju klart vackert ut :D
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 september 2013, 10:47:22 »

Mitt pump med ca 60 % effekttäckning producerar ca 23000 kWh/år för värme och varmvatten. Av det är i genomsnitt ca 800 kWh tillsatsel. Det är 3,5 % av årsvärmebehovet men blir lite mer än 10 % av årsbehovet el för uppvärmning. Kommer man upp till 75 % effekttäckning kan jag bara instämma i att antalet timmar elpatron blir litet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 september 2013, 05:17:38 »

70% effekttäckning brukar ge runt 98-99% energitäckning.
Alltså ca 1% eltillskott, eller i kWh i runda slängar 60-150 kWh/år.

Om du tänkt köra utan termostater (vilket är bra rent generellt) så behöver du en värmepump som kan styra två system.
Huvudstyrningen tillverkar precis så varmt vatten som radiatorerna kräver, och styrning 2 styr shunten till golvvärmen.

När det gäller inkopplingen av tanken så är det svårt att säga säkert vilket sätt som är bäst, men SÄKRAST är det att koppla VP mot tank, och sedan ha en (eller två) extern lågenergi-cirkpump från tank till radiatorer/golvvärme.
Jag är tyvärr helt oerfaren när det gäller shuntade system, så i den frågan är det bättre att någon annan ger dig svar baserade på erfarenhet.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 08 september 2013, 22:41:25 »

100% effekttäckning är av ekonomiska skäl. Ja, alltså blir det 98% så gråter jag inte för det. Men jag vill inte veta av några 70-75%.
Köper hellre en större pump från början och betalar lite mer, så är jag ju på säkra sidan.
Sen skall man ju inte överdriva där heller för då startar han och slår av i ett kör, och det går ju inte heller. Men om jag tar en rejäl pump, och sätter en volymtank/arbetstank som jag kopplar på ett bra sätt, så borde det minska antal starter tycker jag.

Ang. golvytan så är det ca. 140 kvm med radiatorer, 70 kvm med golvvärme.

Det är lite drygt hälften sektionsradiatorer som på bilden, drygt en fjärdedel dubbelpanel och resten enkelpanel. Så det är minst enkelpanel, men de finns ju.

Så systemet borde ju ändå vara mer åt högtemphållet än lågtemphållet tycker jag?

100% effekttäckning låter ju bra på pappret. Går du "ner" till 70% betyder detta att 30% av värmen den kallaste timmen måste täckas av ren tillsats. Ett par grader över DUT blir 70% värmepumpen heltäckande. Det är väldigt få timmar tillsatsen ligger till med 70% dimensionering. I kWh räknat blir det väldigt liten skillnad mellan 70% och 100%.

Resten av året kommer den lite mindre värmepumpen att gå bättre eftersom den relativt sett har en större vattenvolym att arbeta med, jämfört med den stora 100% värmepumpen.

Om man nu vill göra allt "ordentligt" och har en budget att ta av så hade jag hellre köpt en "lagom" stor värmepump och istället tittat på värmesystmet. Byt dåligt dimensionerade radiatorer och öka system volymen. Vill du ha lika varmt i hela huset kan man grovt säga att den sämst dimensionerade radiatorn sätter värmekurva och därmed framledningstemperaturen för hela systemet.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 september 2013, 22:11:53 »

Roland, det är ganska dålig isolering, knappt någonting. Man kan nästan räkna bort det helt. Sen är det äldre fönster också.
Så nog blir det till o dra på värmen en del om man skall få upp tempen i 20 grader.

Sen har jag som sagt inte bara sektionsradiatorer utan även panelditon. Både enkla och dubbla. Sen skulle man ju kunna köra systemet på lägre temp och byta de elementen som helt enkelt inte hänger med. Det är ju ett alternativ. Men då får man nästan räkna in det i budget.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 september 2013, 22:08:36 »

100% effekttäckning är av ekonomiska skäl. Ja, alltså blir det 98% så gråter jag inte för det. Men jag vill inte veta av några 70-75%.
Köper hellre en större pump från början och betalar lite mer, så är jag ju på säkra sidan.
Sen skall man ju inte överdriva där heller för då startar han och slår av i ett kör, och det går ju inte heller. Men om jag tar en rejäl pump, och sätter en volymtank/arbetstank som jag kopplar på ett bra sätt, så borde det minska antal starter tycker jag.

Ang. golvytan så är det ca. 140 kvm med radiatorer, 70 kvm med golvvärme.

Det är lite drygt hälften sektionsradiatorer som på bilden, drygt en fjärdedel dubbelpanel och resten enkelpanel. Så det är minst enkelpanel, men de finns ju.

Så systemet borde ju ändå vara mer åt högtemphållet än lågtemphållet tycker jag?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 september 2013, 22:07:44 »

I så fall inte bara m2 utan också isoleringsstandard i ytterväggarna. Men Cc, du har sett fler värmesystem än jag. Hur vanligt är det med rum värmda med sektionsradiatorer (tvårörssystem) som kräver så hög framledningstemperatur att en värmepump inte fungerar där? Högtemperatursystem förknippar jag med panelradiatorer. 
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 september 2013, 20:16:36 »

nja Roland ... vi borde nog veta m2 på golvytan också som tilltänkta radiator skall betjäna
innan man "tror" det ska räcka
cocacola

en sektions radiator på 120 lång 40 sektioner och ca 60 hög lämnar 55/45  726 watt
hög tempat  ca 1400 watt
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 september 2013, 19:37:46 »

Sektionsradiatorer enligt bilden betyder för mig att de radiatorerna klarar att hålla huset vid 20 grader med 55 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute. Sen är frågan om de då är strypta med termostater eller ventiler därför att något rum med enkelpanelradiator annars skulle bli för svalt. Möjligen har någon fackman en annan åsikt men jag har aldrig sett att sektionsradiatorer används i högtemperatursystem. Det har alltid varit små panelradiatorer i sådana hus.

Målet 100 % effekttäckning, är det av ekonomiska skäl eller av principiella skäl?   
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 september 2013, 13:25:59 »

Rickard, precis så som jag har tänkt, en arbetstank/volymtank/volymförstorare eller vad man nu skall kalla det.
Termostater skall vi inte ha på golvvärmen, utan det är tänkt att regleras via inomhusgivare. Likaså med elementdelen, också tänkt att regleras via inomhusgivare, automatiskt. Däremot finns det ju termostater på elementen vid behov. På golvvärmeslingorna finns inga termostater, bara ventiler som man kan öppna/strypa med.

Vad gäller arbetstank försöker jag utreda vilken som är den bästa metoden att koppla i mitt fall, i följande tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52902.0
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 september 2013, 13:11:56 »

Om du vill ha 100% effekttäckning, och har både golvvärme och radiatorer skulle jag rekommendera dig en arbetstank, då får du inte lika många start och stopp som om du kör direkt mot systemet, och du får även en möjlighet att låta termostater styra temperaturen i ditt system med flera olika typer av värmeavgivande system.
Priser på olika fabrikat kanske du kan få via Värmepumpsforums Offerttjänst, www.energioffert.se
Sök på arbetstank så får du nog många träffar.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 september 2013, 12:53:15 »

Är det en tredjedel golvvärme bör returtemperaturen inte bli något problem då den ger returvatten med låg temperatur även när det är som kallast ute. Vad pumpen kan ge för framledningstemperatur är inte lika viktigt då elpatronerna vanligen höjer temperaturen sista biten när det är som kallast ute.

Vill inte att elpatronerna skall gå igång. Vill vill dimensionera så där bli praktiskt taget 0 tillskott från elpatron. Sedan blir det säkert det under de kallaste vintrar när hela familjen står och duschar samtidigt, men det är förhoppningsvis få gånger det blir så kallt ute och få gånger så extremt mycket vatten används samtidigt. Oftast går ju bara en dusch i taget ändå.

Citera
Finns det ingen möjlighet att ta reda på vad det är för framledningstemperatur som behövs, t.ex. genom inställning av värmekurva på nuvarande system? När byggdes huset? Är det en- eller tvårörssystem?

Vet ej vad det behövs för framledningstemperatur på vintern för det har jag aldrig haft koll på innan av olika anledningar, men det är ett tvårörssystem iallafall. Det är ett äldre hus men totalrenoverat och ombyggt, så det är lite blandade element. Både lite äldre som enl. bild nedan samt även flera enkelpanel och några dubbelpanel. Så det är lite av en blandning.

Lånar bild från styleroom:
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 september 2013, 11:53:42 »

Är det en tredjedel golvvärme bör returtemperaturen inte bli något problem då den ger returvatten med låg temperatur även när det är som kallast ute. Vad pumpen kan ge för framledningstemperatur är inte lika viktigt då elpatronerna vanligen höjer temperaturen sista biten när det är som kallast ute.

Dimensionerar man pumpen för ca 75 % av max effektbehov kommer elpatronerna att gå in när utetemperaturen sjunker under -10 i mellersta Sverige så frågan vad pumpen ensam kan ge för värmebärartemperatur blir inte så relevant. Min pump har ungefär 60 % effekttäckning. Radiatorerna behöver 53 grader fram när det är som kallast ute men då behövs också 3 kW elpatron som höjer temperaturen ca 5 grader. Pumpen behöver alltså aldrig producera radiatorvatten med högre temperatur än ca 48 grader.

Finns det ingen möjlighet att ta reda på vad det är för framledningstemperatur som behövs, t.ex. genom inställning av värmekurva på nuvarande system? När byggdes huset? Är det en- eller tvårörssystem?
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 september 2013, 11:12:53 »

Visste faktiskt inte om det här med Bosch och IVT. Tittade på Energimyndighetens test, nu igen, och Bosch's VP verkar inte vara lika effektiv som IVT'n som testas sida vid sida. Nu är det säkert inte motsvarande modell med tanke på att köldbäraren är R410A i IVT och den traditionella R407C i Bosch's maskin.

Nu har blivit itutad sedan tidigare att Greenline HA är VP'n man skall ha om man har lite äldre hus med dålig isolering där man kör ut lite högre temp i systemet, plus att jag har några enkelpanelelement som ju inte är så effektiva. Ja, det är rättare sagt flera element som skulle kosta för mycket att bara byta ut hur som helst och platsmässigt vill jag helst behålla de för tillfället också (enkelpanel bygger ju inte så mycket utåt och vi har en del ställen där det inte skulle vara så bra att ha djupare element).
Däremot vet vi ju inte än hur bra eller dåligt de elementen fungerar i praktiken. De kanske är tillräckligt effektiva så vi inte behöver köra för högt temp ut i systemet.

Sedan har vi ju ca. en tredjedel golvvärme. ca. 70m2 golvvärme och ca. 140m2 element. Vilket också är lite avgörande.

Vad jag har förstått så fungerar de flesta VP ypperligt i lågtemp system, i välisolerade hus, medan det inte verkar vara lika vanligt med VP som är optimerade för mer åt högtemp-system-hållet i dåligt isolerade hus med dåligt eller oisolerade grundplattor. Och då har jag som sagt blivit itudad att Greenline HA är en VP som lämpar sig väldigt bra för just vårt typ av hus. Av den anledningen har vi inte tittat på varken IVT PremiumLine EQ, eller Viessmann, eller andra VP som verkar vara optimerade för lågtemp.

Fast jag kanske är felinformerad :D ...det är ju inte svårt att bli lurad när man inte är expert inom området.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 08 september 2013, 09:58:11 »

Kolla på Bosch samma grejer som Ivt eftersom Bosch äger Ivt. Men Bosch har sämre garantier kolla även energi myndighetens test.

Jag skulle också kolla Bosch som är billigare än IVT, garantier är ofta  försäkringar som går att förlänga årsvis för den som så vill.
Har själv en högvärmesystem efter en 80 tals
elpanna och har fungerat bra med en föregångare till en Bosch.
Och varför inte kolla på Viessmann också?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 september 2013, 08:17:35 »

Kolla på Bosch samma grejer som Ivt eftersom Bosch äger Ivt. Men Bosch har sämre garantier kolla även energi myndighetens test.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 september 2013, 00:09:31 »

Har sett NIBE F1245 10kW för runt 56.000kr eller däromkring som billigast. Rek utpris enligt IVT är drygt 71.000 kr för Greenline HA C11.

Då är ju IVT'n 1kW "större", men även om man väljer en 12kW NIBE kostar den runt 59.000 kr som billigast.

Vad IVT skulle kunna hamna på som billigast har jag ingen aning om, för ingen verkar sälja de på nätet. Därför kan man inte bara jämföra priserna så här. Väldigt tråkigt tycker jag!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2013, 22:43:05 »

Har ingen koll på priserna men Nibe 1245 är bättre utrustad innegivare effektvakt usb loggning är standard det tror jag inte Ivt har men dom har bättre garantier om du servar vp.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 07 september 2013, 22:12:45 »

Hmm, ja då kanske NIBE är ett lika bra alternativ. Sämre garantier än IVT, men jag har för mig att NIBE F1245 10kW är billigare än IVT Greenline HA C11. Sedan är det kanske gränsfall med 10 kW visserligen, men då är ju 12 kW nästa steg.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2013, 20:04:28 »

Funderar på det, men är den verkligen lämpad för äldre dåligt isolerade hus med lite av ett högtempsystem? Greenline HA fixar 65 grader med bara kompressorn, så den känns ju väldigt bra. Vissa säger dock att NIBE fixar det också? Men det verkar ju inte bekräftas av NIBE själva... en djungel detta som sagt. Hade VP kostat 1000-lappen hade man ju kunnat prova på vinst o förlust, men dessa rackare går ju loss på runt 80.000 kr :D (beroende på modell då förstås)

Lättare sagt än gjort kan jag säga :D ...installatören är ju inte alltid den man pratar med heller från början, utan ofta är det en säljare. Den som dimensionerar kan ju vara jätteduktig. Sen när de skickar ut installatören så är det någon sommarjobbare som gissar sig fram, så blir det pannkaka av det hela iallafall. Har varit med om det många gånger tyvärr.
Det finns ju också jätteduktiga installatörer också, men man skall ha turen att få en sådan. Och det är väldigt svårt att kolla upp sådant där och blir garanterad av att man får en sådan. Har också råkat ut för att man har blivit bokad en viss installatör som man har pratat med innan och som är hur duktig som helst. Men sen när arbetet skall utföras kommer en vikarie som är mindre duktig och allt slutar med mycket krångel och många samtal  :o

Så av den anledningen, och inför en sådan här stor och kostsam installation, vill jag vara 110% förberedd så jag verkligen vet vad som behövs göras i mitt fall, så jag kan styra upp det själv i olika situationer som kan uppstå med mindre kunnig personal. :)

Nibe 1245 ger max 65 grader på framledning med kompressor max 70 grader med hjälp av elpatron och returen får vara max 58 grader.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 september 2013, 19:10:01 »

Det behöver inte vara högre framledningstemperatur i äldre hus. De har ofta stora radiatorer som är dimensionerade för självcirkulation. Hus som behöver mer än 55 grader i framledningstemperatur är enligt min erfarenhet ofta från 80-talet. Fast det kanske räknas som äldre.

Nibe, Thermia och IVT bedömer jag som likvärdiga rent tekniskt. CTC fungerar lite annorlunda. Min magkänsla är att modellerna med en massa finesser är så pass mycket dyrare att en ev. högre verkningsgrad inte betalar sig. Jag skulle t.ex. inte vilja betala mycket för varvtalsstyrda cirkulationspumpar. Det viktiga är att få pumpen att fungera bra ihop med det värmesystem man har, justera in rätt temperaturdifferens över radiatorerna osv. Det finns ingen installatör som har det som en del av leveransen utan det får man ordna själv.   
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2013, 17:05:23 »

Egentligen är det returtemp som är det kritiska, jag tror Nibe och IVT är rätt likvärdiga i det fallet.
Om jag vore du skulle jag propsa på att få volymtanken på returen, fördelen är att den kan avge en del värme till pannrummet och då sänka returtemp lite samtidigt som framledningen går direkt till radiatorerna utan att kylas via en volymtank.
Nackdelen är att den inte funkar som "knäpptank" på returen.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 07 september 2013, 12:42:39 »

Ska du inte kolla på Viessmann också?  :D

Funderar på det, men är den verkligen lämpad för äldre dåligt isolerade hus med lite av ett högtempsystem? Greenline HA fixar 65 grader med bara kompressorn, så den känns ju väldigt bra. Vissa säger dock att NIBE fixar det också? Men det verkar ju inte bekräftas av NIBE själva... en djungel detta som sagt. Hade VP kostat 1000-lappen hade man ju kunnat prova på vinst o förlust, men dessa rackare går ju loss på runt 80.000 kr :D (beroende på modell då förstås)

Citera
Det som spelar mer roll är att få tag på en kunnig och ansvarsfull installatör.

Lättare sagt än gjort kan jag säga :D ...installatören är ju inte alltid den man pratar med heller från början, utan ofta är det en säljare. Den som dimensionerar kan ju vara jätteduktig. Sen när de skickar ut installatören så är det någon sommarjobbare som gissar sig fram, så blir det pannkaka av det hela iallafall. Har varit med om det många gånger tyvärr.
Det finns ju också jätteduktiga installatörer också, men man skall ha turen att få en sådan. Och det är väldigt svårt att kolla upp sådant där och blir garanterad av att man får en sådan. Har också råkat ut för att man har blivit bokad en viss installatör som man har pratat med innan och som är hur duktig som helst. Men sen när arbetet skall utföras kommer en vikarie som är mindre duktig och allt slutar med mycket krångel och många samtal  :o

Så av den anledningen, och inför en sådan här stor och kostsam installation, vill jag vara 110% förberedd så jag verkligen vet vad som behövs göras i mitt fall, så jag kan styra upp det själv i olika situationer som kan uppstå med mindre kunnig personal. :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2013, 08:51:19 »

Ska du inte kolla på Viessmann också?  :D
Klart att säljarna argumenterar för sin produkt, i verkligheten så är skillnaderna oftast så små att de inte spelar nån större praktisk roll.
Det som spelar mer roll är att få tag på en kunnig och ansvarsfull installatör.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 06 september 2013, 22:16:30 »

"Duktig" IVT säljare påstår att IVT Greenline HA är likvärdig NIBE F1245, och att IVT PremiumLine EQ är ett steg högre än bägge dessa två.

Och när jag påpekar att NIBE F1245 har fått jättebra betyg i Energimyndighetens test menar han att Greenline HA passar bättre i äldre hus där framledningstempen är högre.

Vidare blir jag inte klok på vad det är för konkreta skillnader på Greenline HA och HE.

Varenda säljare jag pratar med pratar bra om sitt och skit om andra märken. Säljaren för NIBE säger att Greeline HA inte alls är i samma klass som NIBE F1245 och att NIBE'n dessutom är vassare än PremiumLine EQ.

Therminasäljare säger att deras är bäst och CTC säljare likaså (att CTC är bäst).

Det känns som att Greenline HA passar bäst i mitt fal, och då med extra volymtank. Förresten menar IVT säljaren på att Greenline HA är mer effektiv och sparar mer energi än NIBE F1245, när Greenline HA modellen kombineras med en volymtank. Hur han får ihop det exakt vet jag dock ej. Naturligtvis nekar NIBE säljaren till detta och menar att det är total nonsens.

Så lätt var det att välja bergvärmepump :D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!