Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överlever värmepumpen om elpriset fortsätter att vara högt vintertid?  (läst 14198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej.
Har en årsförbrukning på c:a 23000 kwh med olja vintertid och elpatron till varmvatten övrig tid. Bergvärme är inget alternativ då jag har dåligt med utrymme att borra och stort djup till fast berg. Funderar därför på värmepump luft/vatten men känner viss tvekan efter att ha läst en del inlägg på denna sida. Enligt reklamen skall pumparna klara både värme och varmvatten till -15 eller, för vissa pumpar, -20 grader. Nu har flera beskrivit att elpatronerna börja gå in med spetsvärme redan vid -5 grader vilket skulle innebära att man, mer eller mindre, endast har en elpanna när det blir riktigt kallt. Säljarna talar om årsverkningsgrad men det är väl effekten på den del av året som man förbrukar mest energi och elen är som dyrast som borde vara intressant? Har hört att värmepumpar är ovanliga i övriga Europa p g av deras högre elpriser och vi verkar vara på väg åt samma håll.
Har även läst tips om hur man ändrar inställningar och manuellt kopplar ur elpatronerna för att få bästa effekt från värmepumpen. Detta borde väl installatören klara av att ställa in så det fungerar utan att köparen skall behöva experimentera vidare?
Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid långvarigt elavbrott? Bör man välja en pump som inte har pannvatten ut till pumpen? Hörde även att CTC Eco Air är lämpligare i södra Sverige än Eco Polar som uppges klara -20 grader. Vet någon varför?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Att elpatronen går in och spetsar vid en viss temperatur, innebär inte att pumpen stannar. Den går hela tiden ner till exempelvis -15º och sparar ström.

Jag har aldrig hört att någon pump frusit sönder, den risken är nog ganska överdriven.

Att EcoAir är mer lämplig än EcoAir Polar i södra Sverige, beror helt enkelt på att det sällan blir -20º och knappast -15º heller i södra Sverige.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Jag bor i södra sverige men tog en Polar edition ändå, nu bor jag i inlandet och faktum är att vid 3 tillfällen har det gått ner under -20 så pumpen stannat. Rätt eller fel val? Vad vet jag, min anläggning har iallafall fungerat kanon, som erp skrev så går elpatronerna in och stöttar, pumpen jobbar oförtrutet vidare men med lägre effekt
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Så är det säkert, här har också varit strax under -20º vid 3 tillfällen under 2010. Det är dessa tre tillfällen som inträffat under de senaste 50 åren jag kan komma ihåg, och att temperaturen går under -15º här i Blekinge eller Skåne är väldigt sällsynt. Däremot händer det att vintrarna varken innehåller snö eller temperaturer under -10º. De första åren jag hade min pump, gick pumpen hela vintern utan en enda timme på elpatronen. De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup

Jag tycker tex en dag som idag när snön o isen smälter o det rinner rännilar efter gatorna, gräsmattorna börjar bli gröna o solen skiner är helt j...a underbart studs studs studs

Vi har haft 3 nätter totalt senaste året med temp under -15. Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar men jag hade säkert sparat 20-25kr om pumpen inte stannat.

Sedan vet jag inte om verkningsgraden i spannet -5->-15 är sämre eller lika mellan normal o polar.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0

Att EcoAir är mer lämplig än EcoAir Polar i södra Sverige, beror helt enkelt på att det sällan blir -20º och knappast -15º heller i södra Sverige.


Om jag minns rätt så är EcoAir (ej Polar) lite mer effektiv än Polar vid en del temperaturer, och det gör att den kan funka bättre under vissa förhållanden.


Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar..........

Tror det skiljde 8 lök mot en 107a men så ger den lite högre effekt oxå
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Polarversionen använder köldmediet R404a medan den vanliga EcoAir använder R407c, som lär innebära något bättre COP än R404a.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hej.
Har en årsförbrukning på c:a 23000 kwh med olja vintertid och elpatron till varmvatten övrig tid. Bergvärme är inget alternativ då jag har dåligt med utrymme att borra och stort djup till fast berg. Funderar därför på värmepump luft/vatten men känner viss tvekan efter att ha läst en del inlägg på denna sida. Enligt reklamen skall pumparna klara både värme och varmvatten till -15 eller, för vissa pumpar, -20 grader. Nu har flera beskrivit att elpatronerna börja gå in med spetsvärme redan vid -5 grader vilket skulle innebära att man, mer eller mindre, endast har en elpanna när det blir riktigt kallt. Säljarna talar om årsverkningsgrad men det är väl effekten på den del av året som man förbrukar mest energi och elen är som dyrast som borde vara intressant? Har hört att värmepumpar är ovanliga i övriga Europa p g av deras högre elpriser och vi verkar vara på väg åt samma håll.
Har även läst tips om hur man ändrar inställningar och manuellt kopplar ur elpatronerna för att få bästa effekt från värmepumpen. Detta borde väl installatören klara av att ställa in så det fungerar utan att köparen skall behöva experimentera vidare?
Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid långvarigt elavbrott? Bör man välja en pump som inte har pannvatten ut till pumpen? Hörde även att CTC Eco Air är lämpligare i södra Sverige än Eco Polar som uppges klara -20 grader. Vet någon varför?


Jag kör Luft/Vatten i mellersta Sverige. Visst går det en del el, men det hade jag räknat med...

Problemet med värmepumpar som hämtar energin från uteluften är att dom får lägre uteffekt ju kallare det blir. De uppgivna effektsiffrorna gäller vid +7 grader ute och en pump som enligt specifikationerna är på 10kW ger bara halva den effekten vid -15.
Behöver ditt hus 10kW när det är riktigt kallt så är det alltså inte en 10kW VP du behöver...

Men, om anläggningen är riktigt byggd och förutsättningarna dom rätta så skall pumpen gå så mycket som möjligt och göra så gott den kan ända ner till den temperatur då den slår av. Elpatronen skall bara spetsa med de sista nödvändiga Watten. Att spetsvärmen går in vid -5 betyder alltså inte att huset bara värms med elpatron då det blir -5 grader.
Ex: Min VP klarar själv att värma huset ner till ca -10 grader. Den 26/1 var lägsta temperatur -14,4 och medeltemperaturen -7,8. Under det dygnet gick VP'n 17,5 timmar totalt och elpatronen drog 12kWh.

Kopplar du ur elpatronen så sparar du givetvis en del el, men å andra sidan blir det ju kallt inne. Elpatronnen går ju in för att VP'n inte orkar hålla värmen i huset, så den är ju inte bara av ondo. Visst finns det folk som har manuell styrning av eltillskottet och låter det bli 16 grader inne när det är som kallast ute för att spara några kWh. Jag tycker dock att det är värt några kronor extra att det är jämn och behaglig temperatur inomhus.
Trimmar du in anläggningen optimalt så får du iallafall så lite elpatrondrift som möjligt. Att installatören skall klara av att justera in allt så att du inte behöver göra nånting är nog tyvärr en utopi - Det är ju det här forumet ett levande exempel på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar..........

Tror det skiljde 8 lök mot en 107a men så ger den lite högre effekt oxå

payoff tid på typ.....400år ::)

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Eco Polar lär kosta c:a 3000 kr mer än Eco Air, kanske svårt att tjäna in under normala Hallandsvintrar. Finns det någon som känner till om det finns några oberoende tester av värmepumpar? Det fåtal jag själv hittat är några år gamla och knappast aktuella.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Kör en Nibe 2025-10. Den är igång till -20 utan några problem. Pumpen stod still i ca. 3 timmar i december när temperaturen dippade till -21, så det var helt odramatiskt.

Väljer du en större pump så kan du eventuellt klara dig utan el-tillskott. Mitt hus behöver inget tillskott av elpatron.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!