Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 februari 2011, 10:13:04 »

Vi har kört med det konceptet när det varit så kallt att vi haft behov av tillskott på vår pump.
Funkar bra, men ger lite tungandad luft i huset...
Skrivet av: litenmentuff
« skrivet: 23 februari 2011, 22:22:45 »

senast läste jag i tidningen att  det kommit värmepumpar på 100pack hos ikea för  29kr.
tydligen är det cop 1 på den värmepumpen inte så imponerade kanske men man slipper skatten och priset inkl moms blir endast 62öre/kwh  det är ju faktiskt mindre än hälften av elpriset har legat på dom senaste månaderna :)

så ja elpriset gör ju att det hela tiden svänger vad som är billigare :)
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 22 februari 2011, 11:23:47 »

Jag är helt enig med dig om att det skulle behövas en givare för start och en för stopp, detta finns när man kör EcoAir dockad mot exempelvis annan värmekälla.  Då reglerar den på VP-In och VP-UT vilket troligen fungerar bättre. Laddpumpen ställer till det lite med skiktningen i tanken vilket är synd. Hade troligen varit bättre att köra någon form av brine till en utedel, tror termia har det.

Jepp, det är helt sinnes att man går från 20-25start/stopp till omkring 80st, förändringen kom samma dag som mjukvaran uppdaterades,inga andra ändringar gjorda. CTC har dock svårt att se sambandet, har tjatat med dem sedan november.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 22 februari 2011, 11:17:12 »

på ecoheat fungera det mycket bra att flytta givaren. men där har man inte laddpumpen går hela tiden heller.
jag hade 60-80 starter med givaren i dykröret. nu max 20starter, med vp-givaren flyttad.
hur det fungerar med ecoair ecoel kan jag inte svara på.

men det bästa hade varit om det vart 2st givare, en för start och en för stop.

att du har fått mycket fler starter med den nya program versionen låter helt sjukt. det ända jag vet som är annorlunda som kan påverkar start/stop är att shunten stänger efter 1tim. annars borde detinte vara någon skillnad
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 23:00:29 »

Att flytta givaren fungerar inte som styrningen är nu, det ger samma fenomen men på olika sätt. Eventuellt kan en placering på motsatt sida av tanken i samma höjd fungera bättre, VP-UT stör troligen mindre då.

Föratt det ska fungera optimalt bör reglering ske med start på Panna nedre givare, exempelvis när den har samma temp som rad till. Stopp bör ske när VP-In = RAD-Till +5 grader. Då får man gångtider och kan ackumulera energi i tanken.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 21:55:32 »

lättas är om, vi använder samma namn.
titta i manualen.
panna  ºC= överedelen av tanken (elpanna)
värmepump  ºC =nedere delan av tanken (vp-givare start/stop kompressor)

vp-givaren  sitter normalt i ett dykrör. du har testat att flytta den till botten av tanken. och det tror jag inte är en bra placering.
men att flytta givaren kanske 10cm under dykröret?? skär bort en bit issolering och stoppa in givaren innanför issoleringen.(på samma vis som pann givaren sitter)
eller som jag har placerat min vp-givare. ca 13cm över dykröret och lite åt höger. men med den placeringen så fungerar det inge bra med el-patronen aktiv i pannan.

vid vv-höjning så sätts börvärdet i värmepumpsdelen till vp-max tex55 ºC. med nyare program version  så stänger shunten efter 1tim för att vp ska klara av att nå börvärdet.

Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 16:42:05 »

Har det någon betydelse för VV-höjningen vad bör-värdet på panna nedre är?

Jag har flyttat givare för panna nedre, problemet är att det inte finns så många olika ställen man kan placera den på. En annan placering tex i botten på tanken ger att tempen i tanken faller fort pga retur från RAD vilket gör att kompressorn startar igen. (VP-givaren antar jag att du menar är Panna nere, dvs mitt i tanken)

Det beror sannolikt på en betydligt bättre placering (dykgivare i tank) på tank-mitt än med VP-UT (anliggning samt isolerad), mätfel således. Jag har försökt kompensera förmätfel men inte blivit helt nöjd och därför tagit bort 0-punktsförskjutningen.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 11:21:00 »

Jag har provat att ändra start diff start/stopp till 10 grader vilket har funkat skapligt (återgått till 5 för jämförelse)

Enligt manualen kan man docka EcoAir till vanlig panna med den styr som finns i utedelen, jag har dock lite funderingar kring hur laddpumpen fungerar med aktuell installation.

Ingen aning om det är en bättre lösning, man får prova sig fram och se hur det blir i verkligheten.

Jag har ställt in att varmvattenhöjning ska vara aktiverat, det har fungerat snyggt och prydligt tidigare, får kolla inställningarna igen verkar det som.

acoair fungera ju lite annorlunda i jämförelse med ecoheat... tittar man noga på loggen så har du nog vv-höjning. men den är väldigt minnemal.
har du testa att flytta vp-givaren? kanske går att hitta en bättre placering för den.

och hur kan tank mitt ha en högre temp än vad VP-ut har? när kompressorn går
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 11:11:29 »

Jag har provat att ändra start diff start/stopp till 10 grader vilket har funkat skapligt (återgått till 5 för jämförelse)

Enligt manualen kan man docka EcoAir till vanlig panna med den styr som finns i utedelen, jag har dock lite funderingar kring hur laddpumpen fungerar med aktuell installation.

Ingen aning om det är en bättre lösning, man får prova sig fram och se hur det blir i verkligheten.

Jag har ställt in att varmvattenhöjning ska vara aktiverat, det har fungerat snyggt och prydligt tidigare, får kolla inställningarna igen verkar det som.

Varmvattenhöjning är aktiverat, märkligt att den inte går upp och fullkondenserar var 4:e start....?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 11:03:41 »

För att med befintlig styrning blir det lite knasigt.

Värmepumpen avger värmen i tanken precis på givare för tank nere, detta innebär i praktiken att dT på 5 grader uppnås direkt utan att man egentiligen tillfört energi till värmesystemet. när värmepumpen stannar och utetemperaturen är under 2 grader (laddpump i  drift) så faller temperaturen direkt vilket innebär att kompressorn vill starta (får vänta 10 in pga startfördröjning).

Det är en skitkorkad styrning, det märkliga är att det verkar vara lite individellt på vilka system som har denna styrning, min styr uppdaterades med ny mjukvara så vips 80 Start/stopp per dygn mot tidigare 20-25st.
om du inte vill använda sommardrift, så kan du ju öka diff start/stop. du kan ju öka den till 20°
om man kör eco airs styr, så styr den ju på returen.
Den önskade returtemperaturen ställs in på meny 1 som värmepumpen ska stanna på, inställningsintervall 20-48 °C
Anger hur många grader returtemperaturen skall tillåtas sjunka innan värmepumpen startar. Inställningsintervall 5 - 10 °C
är det en bättre lösning tycker du?

kör du vv-höjning? ser inte så ut på din logg
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 10:55:08 »

För att med befintlig styrning blir det lite knasigt.

Värmepumpen avger värmen i tanken precis på givare för tank nere, detta innebär i praktiken att dT på 5 grader uppnås direkt utan att man egentiligen tillfört energi till värmesystemet. när värmepumpen stannar och utetemperaturen är under 2 grader (laddpump i  drift) så faller temperaturen direkt vilket innebär att kompressorn vill starta (får vänta 10 in pga startfördröjning).

Det är en skitkorkad styrning, det märkliga är att det verkar vara lite individellt på vilka system som har denna styrning, min styr uppdaterades med ny mjukvara så vips 80 Start/stopp per dygn mot tidigare 20-25st.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 10:48:19 »

Kan man på något enkelt sätt ändra så att man går med fast kondensering mot EcoEl utan att köra "Sommardrift"?

Går det att ändra så att man använder EcoAir styrningen som kör på dT på T och R till värmepumpen?


varför vill du det?
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 10:27:24 »

Kan man på något enkelt sätt ändra så att man går med fast kondensering mot EcoEl utan att köra "Sommardrift"?

Går det att ändra så att man använder EcoAir styrningen som kör på dT på T och R till värmepumpen?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 21 februari 2011, 10:24:59 »

Bra råd du fått tycker jag....

om du kommer att köra "halvflytande kondensering" dvs mot en Ecoelpanna så sparar du 3-4kr per kompressortimme med en 105. Och med en 107:a cirka 1kr till. (På 3 år kör jag 11.000 kompressortimmar med en 105).

Antalet timmar beror ju på husets värmebehov, behov av VV och hur ofta det är varmare än cirka - 3ºC. (När det är varmare än cirka -3 ºC så klarar en 105:a ofta "normalhuset". Under -5 ºC så går min 105:a 24h/dygn. En 107 går motsvarande mindre antal timmar/dygn, men kan ha kapacitet att klara huset ner till kanske -6 till -8 ºC innan den går 24h/dygn). Vid -15 ºC ute så stannar Ecoair om det inte är Polarversionen.

Det har viss betydelse att inte välja en alldeles för stor pump om man har Ecoel. (Eller kör flytande kondensring mot en liten befintlig panna.) Antalet starter kan bli högt och det lär förkorta livslängden på kompressorn. Kör man fast kondensering mot tank så så blir antalet starter lågt.

Om man väljer en stor pump, går mot liten vattenvolym och/eller har hög framledningstemp, kan man dessutom få problem med det sk 48 ºC stoppet. Ecoair stannar när den får tillbaka returvatten på 46-48 ºC. Om  det är tex -7 ºC ute och pumpen tex startar vid 43 ºC returtemp så hinner den kanske inte gå många minuter förrän returtempen är 46 ºC. Den stannar och står stilla i minst 10 minuter. Tjugo sådana stopp/dygn minskar drifttiden med drygt tre timmar och man har tappat kanske 16kwh värmeproduktion under ett dygn, som måste kompenseras med elpatron.

En liten Ecoair 105 kanske hade gått 24h/dygn och producerat lika mycket värme som en 107:a totalt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 februari 2011, 10:13:52 »

En luft/vatten-värmepump borde rent logiskt vara av tvåstegstyp, eller inverter, just p.g.a den lägre uteffekten som finns tillgänglig på en enstegs on/off-värmepump när effekten som mest behövs.
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 21 februari 2011, 10:11:12 »

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre


Ta 107an. Mitt hus drog ca 25000 kWh och med en 107a så går elen in och spetsar redan vid -1 grad. Jag skulle själv ha valt i 109a så här i efterhand. För att få lite längre gångtider vår/höst kan du sen öka diffen mellan start/stopp.
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 10:02:36 »

Problemet med stor effekt är att du har som mest effekt när du har ett litet värmebehov, för att få skapliga gångtider krävs en volym att ackumulera energi i. EcoEl har bara en pytteliten skätt vatten som värmepumpen kan arbeta mot vilket ger korta gångtider.
Ska du överdimensionera värmepumpen för att klara kalla vintrar rekomenderar jag att öka volymen som kan ackumulera energi.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 21 februari 2011, 09:59:31 »

Hej igen.

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre?

Vilken installatör skall jag tro på? Finns någon som vet?

När jag skulle bestämma mig för pump fick jag rekomendationen av CTC att ta en ecoAir105 och av IVT/Autoterm en 6kw pump
min förbrukning då var 25500kwh/år

Monterade en Bosch (Autoterm) på 8kW i 1 november och klarar mig till ca -7 eller -8°C utan elspets
hade jag vetat detta hade jag gått upp en dimention till eftersom jag har stora tankar att ladda i om det skulle behövs

Mitt råd är att köpa en minst en EcoAir107 om du är inne på CTC.
Nu finns väl inte ecoAir 109 längre men annars hade jag nog rekomenderat en sådan
(om du vill ha en 109a kan du kanske ta en Polar som ger 8,5kW vid +7°C ute och 4,6kw vid -7°c ute)

en annan sak som talar för en 107a är att framtida elpriset på vintern troligtvis inte kommer vara lägre än idag
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 21 februari 2011, 09:45:12 »

Effektbehovet föruppvärmning är i det närmaste ett linjärt samband med utetemperaturen (ventilation påverkar) vilket innebär att det är ganska enkelt att se hur stor effekt som behövs vid en given utetemperatur. Det roliga med luft/vatten värmepumpar är att avgiven effekt minskar med fallande utetemperatur, detta innebär i praktiken att du inte kan dimensionera en L/V-värmepump på ett bra sätt.

En del av besparingen du kommer att göra med ny värmepump är i förbättrad styrning av värmesystemet och inte bara en effektivare värmekälla.  Jag kör en EcoAir107 vilken är lite överdim. Jag har även noterat att styrningen av UTEdelen är lite märklig på CTC vilket ger många start stopp, kolla loggning på min hemsida.

SKa du installera värmepump oavsett typ rekomenderar jag att du lägger några tior på att komplettera installationen med mätare för elanvändning, värmemängdsmätare för avgiven värme och vattenmätare för VV. Ställ krav på årsverkningsgrad! Allt under 2 är värdelöst
Skrivet av: NisseNils
« skrivet: 21 februari 2011, 09:36:04 »

Hej igen.

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre?

Vilken installatör skall jag tro på? Finns någon som vet?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 19 februari 2011, 14:20:44 »

Nu har ju vi bergvärme, men ju dyrare elen blir desto mer sparar jag....snart miljonär...inte.

Men sparar väl runt 25000 kWh om året. Det är pengar det!
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 19 februari 2011, 13:10:31 »

Jag kör med en nibe 2020-10 kw
Den klarar behovet till ca-12 men tappar man inte varmvatten så går den till ca-15 för enbart värmebehov till huset.  I december som var den kallaste månaden gick den dygnet runt i stort sett en månad. Hade på elpatronen kanske 30 timmar hamnade på 3200kw inkl hushålsel, Blev 1000 kw mer än normalt.
Ska du luftvatten så dim. så att den klarar minst -10 ºC utan spets, då klarar den sig med bra ekonomi om du inte bor i norr
stirra dig inte blind på att den skall klara -20, tycker min blir totallt orkeslös under -15. 
Vid -20 klarar nibes pumpar bara att lämna 50 ºC på framledningen  så man måste då ha lågtempssystem som klarar dessa låga temperaturer annars stannar vp och går över på elpatron.
Jag har två rum hemma som har lite små element så de blir bara 18 ºC på 50 ºC framledningstemp vid -15 till -20 så det får bli att byta dessa till nästa vinter
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 februari 2011, 23:56:42 »

Lägger mig platt...

Sveriges Radio lyckas med konststycket att med hjälp av värmepump fixa 4 tWh värme från 1kWh elenergi . Vad har vi detta forum till egentligen?

Leve Public Service!
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 18 februari 2011, 09:40:46 »

Skrivet av: larryd
« skrivet: 12 februari 2011, 13:07:17 »

Nja....

Med en Ecoair 107 sparar du cirka 4-5kr/tim på elräkningen under den tid som kompressorn går och det är plusgrader ute. Är det kallare än -10 ºC ute så sparar du kanske bara 2-3kr/tim. Även om huset behöver tre gånger så mycket värme.

Min lilla Ecoair 105 går 24tim/dygn när det är kallare än -5 ºC. Men jag sparar mindre och mindre på elräkningen ju kallare det är ute.
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 12 februari 2011, 12:31:29 »

De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup

Underskatta inte inverkan av att maskinen stannar vid kyla eftersom det är perioder då man måste värma med 100% el. Jag delar inte riktigt åsikten om att det skulle vara så extrema vintrar, däremot var det mycket milt under bla 2007.  Men jag minns att det i slutet på-80 och början på 90 ofta var -30 eller kallare.

Jag bor i Värmland ungefär i höjd med Stockhom och har en ecoair 107. Uppskattningsvis står den stilla ca 20% av tiden när det är kallt.
I December 2010 stod maskinen stilla 17% av tiden pga utetemp, i November 25%. Jag hade i December ett medeleffektbehov  av 7,3 kW.

Jag har också problem med att starta maskinen efter stopp vid kyla, motorskyddet löser ut. Speciellt när den stått stilla flera dagar eller om temperaturen stigit fort. Antar att den går tungt när den blivit djupfryst?
Just nu står maskinen pga lågtryck. Tror att det kan vara fläkten som frusit, ska strax gå ut och kolla.

I övrigt, besparingen med maskinen som installerades 2007 verkar blivit ca 20% men då värmer jag mindre yta än tidigare.
Bifogar ett diagram på energiförbrukningen
Skrivet av: pmt
« skrivet: 05 februari 2011, 11:31:48 »

Angående COP. Enligt specen så har t.ex. 2025 10 kw bättre COP än 6 och 8 kw.

Däremot har 14 kw sämre COP än 10 kw. Vet inte varför det är så men det kändes inte direkt som någon nackdel att välja just 10:an.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 04 februari 2011, 20:45:33 »

Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Men kom igen nu, det är väl totalt ointressant i ett fall som detta, eller tror du på allvar att pumpen ska stå o gå i flera hundra år?

Nä 150 år räcker ju, sen kan jag köpa en ny ::)
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 04 februari 2011, 20:39:43 »

Men jag tycker jag har fått en uppfattning av att ju större pump man väljer desto sämre cop. Vet inte om det gäller alla. Men när jag tittade för ett år sen på luft luft till mina föräldrars sommarstuga så verka det som att ju mer effekt man ville ha desto sämre cop. Gäller kanske inte luft vatten? Vår luft vatten på 10 kW är för liten tycker jag. Den behöver el tillskott redan runt noll grader. Men under dom delarna av året det är på plussidan så går den riktigt billigt. Det är nog svårt att avväga hur stor pump som betalar sig.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 04 februari 2011, 18:44:12 »

Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Men kom igen nu, det är väl totalt ointressant i ett fall som detta, eller tror du på allvar att pumpen ska stå o gå i flera hundra år?
Skrivet av: NisseNils
« skrivet: 04 februari 2011, 15:35:35 »

Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 04 februari 2011, 15:06:08 »

Kör en Nibe 2025-10. Den är igång till -20 utan några problem. Pumpen stod still i ca. 3 timmar i december när temperaturen dippade till -21, så det var helt odramatiskt.

Väljer du en större pump så kan du eventuellt klara dig utan el-tillskott. Mitt hus behöver inget tillskott av elpatron.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 03 februari 2011, 18:52:51 »

Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skrivet av: NisseNils
« skrivet: 03 februari 2011, 18:40:34 »

Eco Polar lär kosta c:a 3000 kr mer än Eco Air, kanske svårt att tjäna in under normala Hallandsvintrar. Finns det någon som känner till om det finns några oberoende tester av värmepumpar? Det fåtal jag själv hittat är några år gamla och knappast aktuella.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 02 februari 2011, 23:21:55 »

Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar..........

Tror det skiljde 8 lök mot en 107a men så ger den lite högre effekt oxå

payoff tid på typ.....400år ::)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 februari 2011, 22:01:08 »

Hej.
Har en årsförbrukning på c:a 23000 kwh med olja vintertid och elpatron till varmvatten övrig tid. Bergvärme är inget alternativ då jag har dåligt med utrymme att borra och stort djup till fast berg. Funderar därför på värmepump luft/vatten men känner viss tvekan efter att ha läst en del inlägg på denna sida. Enligt reklamen skall pumparna klara både värme och varmvatten till -15 eller, för vissa pumpar, -20 grader. Nu har flera beskrivit att elpatronerna börja gå in med spetsvärme redan vid -5 grader vilket skulle innebära att man, mer eller mindre, endast har en elpanna när det blir riktigt kallt. Säljarna talar om årsverkningsgrad men det är väl effekten på den del av året som man förbrukar mest energi och elen är som dyrast som borde vara intressant? Har hört att värmepumpar är ovanliga i övriga Europa p g av deras högre elpriser och vi verkar vara på väg åt samma håll.
Har även läst tips om hur man ändrar inställningar och manuellt kopplar ur elpatronerna för att få bästa effekt från värmepumpen. Detta borde väl installatören klara av att ställa in så det fungerar utan att köparen skall behöva experimentera vidare?
Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid långvarigt elavbrott? Bör man välja en pump som inte har pannvatten ut till pumpen? Hörde även att CTC Eco Air är lämpligare i södra Sverige än Eco Polar som uppges klara -20 grader. Vet någon varför?


Jag kör Luft/Vatten i mellersta Sverige. Visst går det en del el, men det hade jag räknat med...

Problemet med värmepumpar som hämtar energin från uteluften är att dom får lägre uteffekt ju kallare det blir. De uppgivna effektsiffrorna gäller vid +7 grader ute och en pump som enligt specifikationerna är på 10kW ger bara halva den effekten vid -15.
Behöver ditt hus 10kW när det är riktigt kallt så är det alltså inte en 10kW VP du behöver...

Men, om anläggningen är riktigt byggd och förutsättningarna dom rätta så skall pumpen gå så mycket som möjligt och göra så gott den kan ända ner till den temperatur då den slår av. Elpatronen skall bara spetsa med de sista nödvändiga Watten. Att spetsvärmen går in vid -5 betyder alltså inte att huset bara värms med elpatron då det blir -5 grader.
Ex: Min VP klarar själv att värma huset ner till ca -10 grader. Den 26/1 var lägsta temperatur -14,4 och medeltemperaturen -7,8. Under det dygnet gick VP'n 17,5 timmar totalt och elpatronen drog 12kWh.

Kopplar du ur elpatronen så sparar du givetvis en del el, men å andra sidan blir det ju kallt inne. Elpatronnen går ju in för att VP'n inte orkar hålla värmen i huset, så den är ju inte bara av ondo. Visst finns det folk som har manuell styrning av eltillskottet och låter det bli 16 grader inne när det är som kallast ute för att spara några kWh. Jag tycker dock att det är värt några kronor extra att det är jämn och behaglig temperatur inomhus.
Trimmar du in anläggningen optimalt så får du iallafall så lite elpatrondrift som möjligt. Att installatören skall klara av att justera in allt så att du inte behöver göra nånting är nog tyvärr en utopi - Det är ju det här forumet ett levande exempel på.
Skrivet av: erp
« skrivet: 02 februari 2011, 21:57:27 »

Polarversionen använder köldmediet R404a medan den vanliga EcoAir använder R407c, som lär innebära något bättre COP än R404a.

erp
Skrivet av: 109an
« skrivet: 02 februari 2011, 21:48:05 »

Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar..........

Tror det skiljde 8 lök mot en 107a men så ger den lite högre effekt oxå
Skrivet av: rdm
« skrivet: 02 februari 2011, 21:39:39 »


Att EcoAir är mer lämplig än EcoAir Polar i södra Sverige, beror helt enkelt på att det sällan blir -20º och knappast -15º heller i södra Sverige.


Om jag minns rätt så är EcoAir (ej Polar) lite mer effektiv än Polar vid en del temperaturer, och det gör att den kan funka bättre under vissa förhållanden.

Skrivet av: rabalder
« skrivet: 02 februari 2011, 19:51:06 »

De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup

Jag tycker tex en dag som idag när snön o isen smälter o det rinner rännilar efter gatorna, gräsmattorna börjar bli gröna o solen skiner är helt j...a underbart studs studs studs

Vi har haft 3 nätter totalt senaste året med temp under -15. Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar men jag hade säkert sparat 20-25kr om pumpen inte stannat.

Sedan vet jag inte om verkningsgraden i spannet -5->-15 är sämre eller lika mellan normal o polar.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 02 februari 2011, 19:40:10 »

De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup
Skrivet av: erp
« skrivet: 02 februari 2011, 18:17:17 »

Så är det säkert, här har också varit strax under -20º vid 3 tillfällen under 2010. Det är dessa tre tillfällen som inträffat under de senaste 50 åren jag kan komma ihåg, och att temperaturen går under -15º här i Blekinge eller Skåne är väldigt sällsynt. Däremot händer det att vintrarna varken innehåller snö eller temperaturer under -10º. De första åren jag hade min pump, gick pumpen hela vintern utan en enda timme på elpatronen. De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

erp
Skrivet av: 109an
« skrivet: 02 februari 2011, 17:49:54 »

Jag bor i södra sverige men tog en Polar edition ändå, nu bor jag i inlandet och faktum är att vid 3 tillfällen har det gått ner under -20 så pumpen stannat. Rätt eller fel val? Vad vet jag, min anläggning har iallafall fungerat kanon, som erp skrev så går elpatronerna in och stöttar, pumpen jobbar oförtrutet vidare men med lägre effekt
Skrivet av: erp
« skrivet: 02 februari 2011, 17:42:37 »

Att elpatronen går in och spetsar vid en viss temperatur, innebär inte att pumpen stannar. Den går hela tiden ner till exempelvis -15º och sparar ström.

Jag har aldrig hört att någon pump frusit sönder, den risken är nog ganska överdriven.

Att EcoAir är mer lämplig än EcoAir Polar i södra Sverige, beror helt enkelt på att det sällan blir -20º och knappast -15º heller i södra Sverige.

erp
Skrivet av: NisseNils
« skrivet: 02 februari 2011, 17:02:00 »

Hej.
Har en årsförbrukning på c:a 23000 kwh med olja vintertid och elpatron till varmvatten övrig tid. Bergvärme är inget alternativ då jag har dåligt med utrymme att borra och stort djup till fast berg. Funderar därför på värmepump luft/vatten men känner viss tvekan efter att ha läst en del inlägg på denna sida. Enligt reklamen skall pumparna klara både värme och varmvatten till -15 eller, för vissa pumpar, -20 grader. Nu har flera beskrivit att elpatronerna börja gå in med spetsvärme redan vid -5 grader vilket skulle innebära att man, mer eller mindre, endast har en elpanna när det blir riktigt kallt. Säljarna talar om årsverkningsgrad men det är väl effekten på den del av året som man förbrukar mest energi och elen är som dyrast som borde vara intressant? Har hört att värmepumpar är ovanliga i övriga Europa p g av deras högre elpriser och vi verkar vara på väg åt samma håll.
Har även läst tips om hur man ändrar inställningar och manuellt kopplar ur elpatronerna för att få bästa effekt från värmepumpen. Detta borde väl installatören klara av att ställa in så det fungerar utan att köparen skall behöva experimentera vidare?
Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid långvarigt elavbrott? Bör man välja en pump som inte har pannvatten ut till pumpen? Hörde även att CTC Eco Air är lämpligare i södra Sverige än Eco Polar som uppges klara -20 grader. Vet någon varför?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!