Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???  (läst 4978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« skrivet: 01 oktober 2007, 21:03:04 »
Ser stadig pÃ¥stander pÃ¥ forumet at lagerskade pÃ¥ viftemotor til innedel skyldes bruk av Ioniseringen . Jeg for min del tviler pÃ¥ at det har noe som helst Ã¥ bety for levetiden pÃ¥ lagrene om du bruker Ion. eller ikke . Er det noen som kan forklare evt. grunnen til at dette skal ha noe Ã¥ si . Tror faktisk at produsentene hadde lagt inn begrensninger pÃ¥ bruken da . Tror det er slik at " alle " tror det har noe Ã¥ si fordi "alle" sier det . Dere som er fagfolk har kanskje noe erfaring eller kunnskap om dette . Hos meg stÃ¥r ioniseringen pÃ¥ hele tiden . Og det kommer den til Ã¥ gjøre til til det kommer opplysninger om at det er skadelig for omgivelser eller pÃ¥virker pumpa negativt . Kom gjerne med innspill sÃ¥ kanskje myten kan gravlegges eller ikke  Sc:,h
 Sc:,h Raptus  *vinkar*
« Senast ändrad: 02 oktober 2007, 19:18:18 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2007, 20:22:23 »
Fortsatt ingen som har noen kunnskap om saken  Sc:,h Sc:,h
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2007, 20:34:00 »
I så fall tror jag mer på statisk elektricitet beroende på de höga luftflöden och den torra luft som blir under kalla perioder utomhus.
Fast å andra sidan, varför har inte alla värmepumpar drabbats av samma fenomen, är keramiska lager vanliga hos andra tillverkare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2007, 09:56:12 »
Kan lagerproblemet også ha sammenheng med at fettet i lagrene har for tynn viskositet og mister smøreevne ved varmedrift . Men ved bruk bare på kjøling så blir det ikke problem . Kanskje ....... Sc:,h
Men av tidligere innlegg pÃ¥ forumet sÃ¥ ser det ut som problemet blir sÃ¥ Ã¥ si borte ved Ã¥ sette inn lager av høyere kvalitet  eksempelvis svensk fabrikat  a:gl. SÃ¥ grunnen er kanskje at produsent bruker for simple lager i motorene .
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2007, 11:50:07 »
Är mera bekymrad över livslängden på L/L pumpar än orsaken till lagerskadan.

Har två Panasonic E9DKE. En har gått en vinter, den andra två vintrar. Den äldsta (som jag kört på ION) har ett tydligt missljud (kvitter) i innerdelen, som ökar. Den andra sitter i garaget och körs inte med ION. Den är helt tyst än så länge.

Om jag reklamerar, kommer min seriösa leverantör säkert att säga att det är normalt slitage. I så fall tror jag livslängden är begränsad till 3-4 högst 5 år. Och det är tveksamt om jag hinner tjäna in investerade pengar!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2007, 12:59:48 »
Ok Larryd , det  styrker min antakelse fordi du i garasjen sannsynligvis ligger pÃ¥ en betydelig lavere temperatur enn inne i huset. Det er og  den eldste pumpa di som har flest driftstimer som brÃ¥ker og som har varmest driftsforhold. Men Ã¥ bruke bare to pumper som sammenligningsgrunnlag blir jo og litt lite , fordi det kan være tilfeldig hvilken som lagrene havarerer pÃ¥ først. Vi trenger mange Ã¥ sammenlikne med. Jeg har jo og noe Ã¥ sammenligne med i den forstand at vi er 11 som har lik pumpe og alle kjører med Ion pÃ¥ . Alle har gÃ¥tt omtrent like lenge , men bare to av oss har byttet viftemotor p.g.a. lagerproblem og det var etter bare et halvt Ã¥rs drift (nÃ¥ har de gÃ¥tt et Ã¥r). SÃ¥ min konklusjon fra den episoden er : Vi var to som var uheldig med lagerkvalitet og de 9 andre var heldige. Men heldigvis har vi en seriøs leverandør som stiller velvillig opp pÃ¥ garanti.Men det ville vært bra om proffene pÃ¥ forumet har mer Ã¥ bidra med . Men Ã¥ bytte viftemotor er jo gjort pÃ¥ tjue minutter , sÃ¥ holder en motor i fire Ã¥r sÃ¥ er det forsÃ¥vidt greit . Betyr jo bare to motorbytte i løpet av pumpas antatte levetid ( 12 Ã¥r )*vinkar*
Raptus
« Senast ändrad: 05 oktober 2007, 13:05:36 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Barilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2007, 15:33:30 »
Är mera bekymrad över livslängden på L/L pumpar än orsaken till lagerskadan.

Har två Panasonic E9DKE. En har gått en vinter, den andra två vintrar. Den äldsta (som jag kört på ION) har ett tydligt missljud (kvitter) i innerdelen, som ökar. Den andra sitter i garaget och körs inte med ION. Den är helt tyst än så länge.
Som raptus säger, lite svårt att jämföra dessa då de inte alls jobbar på samma förutsättningar.

Om jag reklamerar, kommer min seriösa leverantör säkert att säga att det är normalt slitage. I så fall tror jag livslängden är begränsad till 3-4 högst 5 år. Och det är tveksamt om jag hinner tjäna in investerade pengar!
Har du en Sverigepump kommer garantin att gälla i 5 år på fläktmotorn.

/Barilla

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2007, 17:08:50 »
Om du reklamerar nu så får du fläktmotorer med keramiska lager.
jag antar att din levererantör har samma reservdelar som min tillhandahåller.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2007, 18:29:01 »
Men du da ts-f  har du noen teorier i sammenheng med lagerproblemene ? Regner med du har vært borti dette som forhandler. *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Barilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2007, 19:11:21 »
Men du da ts-f  har du noen teorier i sammenheng med lagerproblemene ? Regner med du har vært borti dette som forhandler. *vinkar* Raptus
Enligt den svenska generalagenten (Kinnan) beror lagerhaverierna på att maskinerna är bygda för att producera kyla* och då snurrar inte fläktarna lika mycket som vid värmeproduktion. Produceras värme snurrar fläkten konstant från september till april, och då blir lagrena utslitna.

* givetvis är dom anpassade för att producera värme, om dom säljs som värmepumpar.

/Barilla

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2007, 19:15:34 »
Jag tror inte på att det fråga om statisk elektricitet som är orsaken överhuvudtaget.

Kollar lager på CKP och dessa har märken invändigt efter strömgenomslag, sen säger Panasonic att detta är åtgärdat och tar fram nya motorer som skickas ut och dessa får inga problem, sen byter man modell och lagerljuden uppträder igen men denna gång så har lagren inga tecken på strämgenomslag!
Däremot så ligger det rikligt med fett på axeln som läckt ut. hur keramiska lager skulle åtgärda detta vet inte jag.

Det kan ju tänkas att mina två motorlager som jag kollat ändå har haft strömgenomslag och jag oturligt nog sågat itu dessa just där märkena sitter eftersom dessa bildas kl 12 och kl 6 men jag gissar att antingen så är problemet med strömvandring helt löst och detta nu ersatts med fettsmältning pga av hög temperatur eller så är problemet nu löst genom att keramiska lager har satts in (vilket skulle vara enormt märkligt då sådana är svindyra och isolation går att göra på betydligare enklare väg. (även bakre lagret skadas och detta är isolerat eftersom ytterringen inte har någon kontakt med ledande materiel.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2007, 19:32:30 »
Bra svar Bosse , men da er vi vel enige om at ion  ikke har betydning i forhold til lagrenes levetid . ;D
Raptus
« Senast ändrad: 05 oktober 2007, 20:06:03 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lagerskade p.g.a. Ion drift ???
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2007, 20:39:44 »
Nu har jag inte öppnat någon fläktmotor från TE modellerna men dom är nästan helt förskonade från missljud från fläktmotorerna.
Jag har sålt riktigt mycket TE modeller men just E9DKE verkar vara den enda med riktigt mycket reklamationer på lagerljud.
Min förhoppning är att dom nya fläktmotorerna med keramiska lager ska göra att jag slipper en del fläktlager problem framöver.

mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!