Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.  (läst 21529 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« skrivet: 29 april 2013, 20:25:32 »
Vill börja med att be om ursäkt om jag ställt denna högintressanta  ::) fråga förr.
Min undran vad det är styr placeringen av tanklocket på bilar. Varför ibland höger eller vänster sida? Vissa bilar har ju bakom reg plåt tex Peugout 404 plus vissa jänkare. Sedan har vi gamla jaggor med 2 st tanklock.

Hur kan tänket ligga hos biltillverkarna? Anpassning till olika exportmarknader? Eller. Tex volvo xc70 å 960 så satt tanklocken på olika sidor. ( har jag för mig).

Finns det en tanklockslobby  ::) Där standarden sätts....?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #1 skrivet: 29 april 2013, 20:33:55 »
Jag har alltid trott att tanklocket sitter på samma sida som bränslemätaren sitter åt i instrumentbrädan, iaf i 9,5 av 10 fall...
Men det ska heller tydligen inte stämma  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #2 skrivet: 29 april 2013, 20:45:15 »
Tyke, det är en favorit i repris, eller kanske en "deja vu"  ::)

Pth eller Ptv eller varför sitter tanklocken på olika sidor på bilen?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #3 skrivet: 29 april 2013, 20:47:39 »
Jag har alltid trott att tanklocket sitter på samma sida som bränslemätaren sitter åt i instrumentbrädan, iaf i 9,5 av 10 fall...
Men det ska heller tydligen inte stämma  dontknow
Det stämmer inte på min bil. Och inte på min frus heller. Jag tycker dem flesta svenska och tyska bilar har på höger sida.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #4 skrivet: 29 april 2013, 21:28:06 »
Tyke, det är en favorit i repris, eller kanske en "deja vu"  ::)

Pth eller Ptv eller varför sitter tanklocken på olika sidor på bilen?

Kändes lite Deja vu när jag skrev inlägget... Därav min undran i första inlägget. ;)
Får väl skylla på hög ålder :'(

Men vem vet det kanske har tillkommit nya bilmodeller sen sist!

Tyke  :D :D = måndag hela veckan...!
« Senast ändrad: 29 april 2013, 21:32:44 av tyke »
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #5 skrivet: 30 april 2013, 06:41:56 »
Av omtanke om föraren borde alla ha sina tanklock på förarsidan, det sparar man steg på.
För de som är motionsfreakar finns bilar med tanklocket på motsatta sidan.
Tanklock på båda sidorna gör att man kan spara tid, du behöver inte så och vänta utan kan välja höger eller vänster sida av pumpen om det är fullt på den sida där du har ditt tanklock.
Om man känner sig hurting kan man även välja att tanka på motsatt sida förardörren, allt bidrar till motion.
I vissa bilar har det säkert med annan konstruktion att göra, t.ex. var kabelstammarna är dragna, men kanske inte vill ha bensinpåfyllning på samma sida som kabelstammarna?

Men jag VET inte alls vilka teorier som ligger bakom placeringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #6 skrivet: 30 april 2013, 07:49:06 »
Måste bara berätta om min fd kollega som inte var den vassaste kniven i lådan om man säger så :)

När han får många år sedan bytte bil ifrån en Volvo245 till någon liten Subaru så satt tanklocket på vänster sida, Volvo har sitt på höger sida.
Han kör in på macken i byn där han bor för att tanka Subarun för första gången och kör då in som han brukar, men då sitter ju locket på fel sida och pumpslangen räcker inte runt.
Han kör då runt ett halvt varv till andra sidan och försöker där, men det är ju lika där slangen räcker inte runt.
Han står där och kliar sig i huvudet och funderar, mackägaren står inne i butiken och ser detta spektakel och fick sig en rolig stund :)

Slutar med att han åker därifrån för att återkomma nästa dag, han hade väl då studerat bensinlockets placering på bilen och funderat ut hur han ska köra in på macken för att få tanklock och pump på samma sida.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #7 skrivet: 30 april 2013, 10:01:27 »
För en annan som omväxlande kör Volvo 240 och Volvo 940 + V90 så är det bra irriterande att locken sitter på olika sidor.  :-))
Men på dessa bilar så stämmer i alla fall det där med tankmätarens placering.

Jobbigast av allt är dock när man lånar sambons Ford Focus och måste ha nyckeln med sig ut för att få upp locket...

Får jag välja så har nog tankluckan på passagerarsidan. Några steg extra kanske, men du slipper vara lika försiktig då du öppnar dörren.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #8 skrivet: 30 april 2013, 10:04:37 »
Jag tycker att man för det mesta likförbannat har kortläsaren på motsatta sidan till pumphandtaget  >:(
Så det blir ett spring ändå...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #9 skrivet: 30 april 2013, 10:32:04 »
Får jag välja så har nog tankluckan på passagerarsidan. Några steg extra kanske, men du slipper vara lika försiktig då du öppnar dörren.

Instämmer!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #10 skrivet: 01 maj 2013, 09:12:42 »
Hehe Var och tankade förra veckan och när jag skulle gå in och betala så kom det en tant i en bil från kommunen som skulle tanka.Det började med att hon ställde sig på fel sida och hon körde då runt(svängde 180 grader) och en klassiker så vart det ju fel det med och vi stod inne på macken och funderade på vad hon pysslade med.Nu kom hon på att om hon kör fram så kan hon backa så borde det bli rätt men hon körde för långt så när hon backade så såg hon inte att nu backade hon till en annan pump så det vart ju fel sida det med.Nu kom hon på att jag börjar om så hon körde ut från macken och körde in en gång till och nu vart det rätt trodde vi men det visade sig att nu hade hon lyckas ställa sig vid en pump som inte hade kort och hon skulle nog tanka med kort för nu började hon skrika där ute.Nu körde hon fram till en pump som hade kortläsare men självklart hade hon ställt sig på fel sida igen och precis när jag skulle gå ut och hjälpa henne så åkte hon utan att tanka.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2013, 13:20:01 »
Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;
På PV o Amazon hade man ju påfyllningen rätt praktiskt på bakstammen av bilen så det var aldrig ngt problem att välja pump på macken.
När man gjorde 140 så tänkte man till förstås på hela bilen och av utrymmesskäl så valde man att gå över till att ha påfyllningen på sidan av bilen istället.
Det var även hårdare krockregleringar som gjorde att det blev enklare att undvika brand via en brusten påfyllning vid en påkörning bakifrån.
Alla andra märken drog samma slutsats också i slutet av 60-talet och började flytta locken till sidorna.
Detta var förstås nytt för ingenjörerna i Lundby och man hade stora säkerhetsmässiga utredningar på många saker. Man kom fram till att det säkraste av att placera påfyllnignen på hö sida eftersom merparten av bilarna skulle bli vänsterstyrda, och det därför skulle bli säkrast att stå och fylla med reservdunk utefter vägen, innanför bilen, och inte ute i körbanan.
En mkt logiskt inställning, som jag tror de flesta tillverkare också intog.
Man valde av ngn anledning sedan att sätta påfyllningen på vänster sida på de första Volvo 740. Detta kom sig enbart av den anledningen att man "råkade" dra ut avgasröret på den bilen till höger sida istället för som tidigare till vänster.
Då insåg man att pga brandrisken så vore det mindre bra att ha påfyllningen på samma sida, eftersom avgassystem är varma i en krocksituation...
Så sent i projektet var man tvungen att flytta soppapåfyllnignen till andra sidan istället, dvs vä sida...så nu var man istället tvungen att stå med reservdunken ute i vägbanan (om man nu inte bodde i England, Australien eller Indien....).
Nice, men det var omöjligt tidsmässsigt att istället dra om avvgasröret.
Detta hängde sedan med till 940 och 960 varianterna förstås.
Så till Volvo 850 så hade man lärt läxan, och drog från början avgasröret rätt, till vä bakre hörn på bilen, och därmed blev det på nytt möjligt att sätta soppaluckan på höger sida, i säkerhet för passerande trafik när man står med dunken.

Precis som de flesta bilar ser ut idag...

Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2013, 15:34:05 »
Ja där ser man!

Dom två bilar som jag har hemma är det tvärtom på dvs påfyllning vä förararsidan.
En wv transporter å en ford.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2013, 19:41:30 »
Ja där ser man!

Dom två bilar som jag har hemma är det tvärtom på dvs påfyllning vä förararsidan.
En wv transporter å en ford.

Tyke  :D

Var mynnar avgasröret?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2013, 20:37:23 »
Var mynnar avgasröret?

Motsatt sida dvs höger  :).Köper din förklaring!
 Har äldsta sonen på besök å på hans Audi med dubbla avgas rör sitter tanklocket på höger sida.

Hur som haver tack för uttömmande svar.

Vem vet jag kanske ställer samma fråga nästa år.. ::) apropå Deja vu kontra kort minne... tummenupp

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #15 skrivet: 02 maj 2013, 13:20:14 »
Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;

Tack för den insikten  tummenupp
 förklarar en del man funderat över
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #16 skrivet: 02 maj 2013, 16:29:58 »
Sitter och funderar på vad det var för en bil jag hade då, man öppnade tanklocket innifrån förarsätet, nere till vänster om stolen.  Sc:,h   Vart mycket spring fram o tillbaka innan det vart tid för att tanka. På höger eller vänster sida...gör ju inte så mycket, måste ju ändå röra på mig dubbelt upp för öppna locket tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2013, 16:47:09 »
Sitter och funderar på vad det var för en bil jag hade då, man öppnade tanklocket innifrån förarsätet, nere till vänster om stolen.  Sc:,h   Vart mycket spring fram o tillbaka innan det vart tid för att tanka. På höger eller vänster sida...gör ju inte så mycket, måste ju ändå röra på mig dubbelt upp för öppna locket tummenupp

Fiat har ju haft denna placering bredvid stolen, men vilken mod av Fiat kommer jag inte ihåg riktigt, är 25år sedan jag skruvade med dessa, Uno/Ritmo/Tipo kanske Sc:,h

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #18 skrivet: 02 maj 2013, 18:53:05 »
Sitter och funderar på vad det var för en bil jag hade då, man öppnade tanklocket innifrån förarsätet, nere till vänster om stolen.  Sc:,h   Vart mycket spring fram o tillbaka innan det vart tid för att tanka. På höger eller vänster sida...gör ju inte så mycket, måste ju ändå röra på mig dubbelt upp för öppna locket tummenupp

Eller så kan man göra som en chef jag hade en gång. Som var van vid gamla 245'or.
Han fick en sprillans tjänstebil har för mig att det var en ford sierra.
Han hade missat finessen med öppningsmekanismen... Han använde en skruvmejsel istället.. :) det var en hel del bucklor runt luckan.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #19 skrivet: 02 maj 2013, 20:06:55 »
Vem i helvete hittade på den korkade iden att ha ett särskilt reglage för att öppna tankluckan?? FiR
Vari ligger nyttan med att behöva dels komma ihåg att låsa upp innan man går ur bilen, dels behöva leta efter den förbannade spaken?
Sedan centrallåsen slog igenom på varenda skit-bil så kan man väl låta det låsa o låsa upp istället, precis som det alltid har varit på Mercedes...?
Allvarligt, jag tror jag skulle avstå att köra en bil med tankluckereglage inifrån.
« Senast ändrad: 02 maj 2013, 20:43:31 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #20 skrivet: 02 maj 2013, 21:55:43 »
Är ju olika på bilarna det där.
Min förra Passat hade en knapp i dörren som öppnade tankluckan, Skodan som jag kör idag har nån tryck-grej som fjödrar tillbaka luckan när man ska tanka.
Men på båda bilarna låste sig luckan när man låste bilen.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #21 skrivet: 02 maj 2013, 22:10:16 »
När jag och tantaloan var ute och åkte på motorvägen så diskuterade vi tanklocken och avgasrören och det stämmer att tanklocket å avgasröret inte sitter på samma sida tummenupp

Då säger tantaloan att avgasröret sitter så långt ifrån trottoarerna för att skona dom gående Sc:,h
Vi konstaterade att alla bilar utom en hade tanklocket på högersida och avgasröret så långt ifrån trottoaren ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #22 skrivet: 02 maj 2013, 22:45:28 »
Var ute med hunden, passade på att springa in på en stor parkering för att titta vilka bilar som har tanklocket på vänster sida och avgasröret mot trottoaren..
Toyota
Kia
Nissan
Var dom bilar jag hittade, är dom bilarna egentligen framtagna för länder med vänstertrafik? dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #23 skrivet: 02 maj 2013, 22:59:37 »
Min Chrysler hade tanklocket på vänster sida. Visserligen hade den en japansk motor, men karossen är nog framtagen i första hand för länder med högertrafik...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #24 skrivet: 02 maj 2013, 23:14:11 »
Först tyckte jag att frågeställningen var väl simpel. Men inser nu att det är av stor betydelse att veta var tanklocket sitter, kanske mer än att veta varför det sitter där det gör. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #25 skrivet: 03 maj 2013, 10:24:49 »
Är ju olika på bilarna det där.
Min förra Passat hade en knapp i dörren som öppnade tankluckan, Skodan som jag kör idag har nån tryck-grej som fjödrar tillbaka luckan när man ska tanka.
Men på båda bilarna låste sig luckan när man låste bilen.

Rent ut sagt sinnessvagt av dem att lägga extrapengar på ett helt onödigt reglage med wire/el-dragning o allt när det oftast bara leder till irritation! hahaha!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #26 skrivet: 03 maj 2013, 10:27:20 »
När jag och tantaloan var ute och åkte på motorvägen så diskuterade vi tanklocken och avgasrören och det stämmer att tanklocket å avgasröret inte sitter på samma sida tummenupp

Då säger tantaloan att avgasröret sitter så långt ifrån trottoarerna för att skona dom gående Sc:,h
Vi konstaterade att alla bilar utom en hade tanklocket på högersida och avgasröret så långt ifrån trottoaren ;)

Du kan hälsa tantaloan att hon har helt rätt! :o
Det finns ju ingen lag på att skona gående i detta avseende, men så brukar man resonera.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #27 skrivet: 03 maj 2013, 10:58:46 »
Du kan hälsa tantaloan att hon har helt rätt! :o
Det finns ju ingen lag på att skona gående i detta avseende, men så brukar man resonera.

 Sc:,h utom vid export till det Britiska Imperiet ::)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #28 skrivet: 03 maj 2013, 17:23:19 »
Mmm..
Ni skulle bara veta vilka kostnader o onödiga idiotproblem som skapas för biltillverkarna av att de ännu inte lärt sig köra på rätt sida i vissa delar av världen...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #29 skrivet: 04 maj 2013, 11:22:49 »
Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;
På PV o Amazon hade man ju påfyllningen rätt praktiskt på bakstammen av bilen så det var aldrig ngt problem att välja pump på macken.

Volvo PV hade påfyllningen i vänster bakskärm.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #30 skrivet: 04 maj 2013, 22:12:57 »
Volvo PV hade påfyllningen i vänster bakskärm.

Helt korrekt, ber om ursäkt för detta faktafel!
Åtminstone satt ju påfyllningen på rätt sida om man betänker att bilen framtogs när det var vänstertrafik..
Att det sedan är samma sida som avgasröret beror nog bara på slumpen, eller möjligen på att det var enklare att dra röret förbi bakaxeln på höger sida pga panhardstaget.
Krock/brand-aspekten hade man nog inte tänkt på på 40-talet..
« Senast ändrad: 05 maj 2013, 16:01:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #31 skrivet: 05 maj 2013, 09:17:37 »
Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #32 skrivet: 05 maj 2013, 16:08:36 »
Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.

Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.
Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.
(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.
Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)
Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida...,  och omsorg om sina kunder! tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #33 skrivet: 05 maj 2013, 17:48:25 »
Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.
Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.
(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.
Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)
Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida...,  och omsorg om sina kunder! tummenupp

Tja, Japan och flera andra länder i Asien har vänstertrafik. Knappast en liten marknad, och det fanns väl en rätt populär Nissan Skyline som enbart fanns högerstyrd?

När det gäller de två tanklocken på en del Jaguarer så berodde väl det på att de hade två tankar, en på var sida, och det innebar att man alltid måste fylla på båda sidor. De hade en omkopplare på instrumentbrädan som valde tank, och tankmätaren styrdes även av denna omkopplare.

I min ungdom jobbade jag på en mack, och det fanns en i byn som hade en sån jagga, och det var lite bökigt att fylla den kommer jag ihåg.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #34 skrivet: 05 maj 2013, 20:57:28 »
Mmm, kanske kommer det att ändras med ökad bilandel i Asien, men tills nu är det mkt få modeller som säljs enbart på högerstyrda marknader, och då blir det oftast störst volymer vänsterstyrt.
Mm, jaggan hade en ovanlig lösning, idag har man förbindelse mellan tankhalvorna, vilket ger mkt huvudbry om man ska ha en kardan igenom, men det går att lösa med en bränslepump ändå.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare på min nyinstallerade F2025-10
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #35 skrivet: 05 maj 2013, 21:15:25 »
Något som är bra när man har bilar med locket på olika sidor är den lilla pilen i bensinmätaren vid pumpen som pekar på var pumpen är!
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #36 skrivet: 06 maj 2013, 14:21:49 »
Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #37 skrivet: 06 maj 2013, 14:25:52 »
Jag googlade, 360, s40 och 440 har alla tanklocket på höger sida som jag kunde se, kan det vara olika på samma modell dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #38 skrivet: 06 maj 2013, 20:18:35 »
Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?

Märkligt, det var inte en gasbil eller nåt?
De har ofta gasen på andra sidan jfrt med bensin.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #39 skrivet: 06 maj 2013, 20:59:08 »
S40 verkar ha på vänster sida fram till ~04
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #40 skrivet: 06 maj 2013, 21:00:53 »
Hmmm, det hade jag missat, men då kan vi faktiskt ha sett ett exempel på en bil vars ursprungsmarknad gett den ett lock på "fel" sida.
S40 togs nämligen fram ihop med Mitsubishi, dvs den byggdes i samma fabrik som Mitsu Carisma var det väl.
Mkt av monteringen i en bil avgörs av hur avgassystem, drivlina och komponenter som soppatank monteras och där kan man inte ha för mkt variation.
Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.
Fas2 är en update efter att man slutat bygga bilar ihop i Holland, och då slapp man dessa begränsningar, samtidigt som man kanske ändå ville köpa vissa verktyg nytt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #41 skrivet: 06 maj 2013, 21:02:14 »
Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...? dontknow
Citera
S40 FAS1 hade på vänster sida, Fas2 som kom 00 flyttade tanklocket till höger sida.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 21:04:54 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #42 skrivet: 06 maj 2013, 21:55:01 »
Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...? dontknow

Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #43 skrivet: 07 maj 2013, 09:59:32 »
Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).

 ;) OK, ibland går det snabbt!
Iaf så tror jag fas2 var när man kastade ut Japanerna ur fabriken i Holland.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #44 skrivet: 07 maj 2013, 19:13:01 »
Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.

Riktigt stora "högerstyrdheter" kan man hitta i en del Mitsubishi från 80-talet, t ex Space Wagon. Inte nog med att drivpaketet är spegelvänt jämfört med normala bilar med tvärställd motor, dessutom sitter bromshuvudcylindern på höger sida av torpedväggen och följaktligen ingår en mycket lång axel i pedalstället på vänsterstyrda exemplar.
Men det är inte den enda bakvändhet som den tillverkaren har åstadkommit, en sak som gav mig mycket huvudbry en gång var att hel/halvljusomkopplaren ligger på jordsidan av strålkastarlamporna!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #45 skrivet: 07 maj 2013, 23:59:47 »
har nästan bara haft jänkejärn sen jag tog körkort och tanklocket brukade sitta bak bakom regplåten, förutom på herrgårdsvagnar där det satt på vänster sida.
på en Cheva K10- 82 med 6.2 diesel jag hade fanns det dubbla tankar, och ett lock på vardera sidan,  gick totalt 190 liter i den, och en omkopplare på brädan valde vilken tank som skulle nyttjas, den omkopplaren slog även om så mätaren visade rätt tank.

annars så stämmer det nog att avgassystemets dragning påverkar placeringen, på volvo 740 t.ex. så går ju systemet på höger sida pga en rakställd motor med avgas till höger (vanligast så vid radmotorer) och då sitter hela tanken enbart på vänster sida, då blev det nog för bökigt att dra påfyllningsröret över till höger, volvo 240 hade ju en centralt placerad tank och avhasröret gick "runt" den, inte lika brandsäkert.


Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #46 skrivet: 08 maj 2013, 10:05:56 »
Såg att i min Focus fanns t.om en pil brevid bränslemätarsymbolen som pekade åt det håll tanklocket sitter (höger).
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #47 skrivet: 08 maj 2013, 14:09:58 »
Jag har en Skoda Octavia miljödiesel och på den vet man aldrig var man har tanklocket  ::)
Det går så långt emellan tankningarna så man glömmer bort var de satt  *roflmao*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #48 skrivet: 08 maj 2013, 15:55:27 »
 hahaha!

Har en saab 9-3 och den står mest vid en pump å tankas, löjligt liten besintank och en hög bensinförbrukning :'(
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #49 skrivet: 08 maj 2013, 19:05:08 »
Kia med Engelsk V6'a - 1,2-1,4 i snitt. Mitt rekord på långkörning är den gången jag kom 63 mil på 62 liter bensin...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #50 skrivet: 08 maj 2013, 20:00:22 »
Senaste långkörning ( förra veckan )
1.02 l/mil. 74 mil. Full last. Snitt hastighet 105km/h
Volvo V70 2.4i automat.
Tanklock höger sida;)

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #51 skrivet: 08 maj 2013, 21:11:35 »
Vore skönt å få komma sist eller först beroende på hur man ser på saken  dontknow  :).
1.22 li/ mil som minst... Långkörning å nästan enligt lagen vad det gäller farten. :)
1.5 li/ mil i snitt blandad körning. Mkt kallstarter å korta turer.
1.8-2.0 li/mil korta resor å mycket på draget 2.5-3 ton.

Kanske inte personbilsvikt iom 2.9 ton men bra benutrymme... ;)
Tanklock vä avgasrör höger å 130 li i tanken när man fått löning a:gl

Ronny å Ragge bil dvs Fård.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #52 skrivet: 09 maj 2013, 17:51:08 »
Det slog mig nu att bilar med motorn baktill (t ex äldre Skoda och VW, VW-bussar fram till T3), där det alltså inte finns någon konflikt mellan avgassystem och bränslepåfyllning, utan undantag har tanklocket till höger.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #53 skrivet: 09 maj 2013, 22:13:17 »
Det slog mig nu att bilar med motorn baktill (t ex äldre Skoda och VW, VW-bussar fram till T3), där det alltså inte finns någon konflikt mellan avgassystem och bränslepåfyllning, utan undantag har tanklocket till höger.

Hade inte en del tanklock i framskärmen? ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #54 skrivet: 10 maj 2013, 07:34:42 »
Mustangcabben vi hyrde i San Francisco för ett par veckor sedan hade locket på vänster sida. Det fanns dessutom inget separat tanklock utan det var integrerat med luckan. Mycket smart! Ingen risk att man glömde locket när man tankade.

Den hade dessutom den vanliga indikeringen i tankmätaren som visade vilken sida locket satt på. Slangen hängde på vänster sida och den hade en pil som pekade till vänster.

Den drog i snitt 0,85 på de 430 mil vi körde nercabbat om det inte var för varmt.  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #55 skrivet: 10 maj 2013, 08:02:04 »
I min tankmätare hänger slangen på höger sida och en pil pekar till vänster (där locket sitter).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #56 skrivet: 10 maj 2013, 10:25:44 »
Hade inte en del tanklock i framskärmen? ;)

Jodå! Exempelvis en VW-modell på 60-talet. Kunde vara besvärligt att tanka på vintern om huvlåset frös ihop.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #57 skrivet: 13 maj 2013, 13:17:40 »
Hade inte en del tanklock i framskärmen? ;)

Jodå, alla VW typ III (1500/1600) och typ IV (411/412) har tanklocket innanför en lucka på höger framskärm, likaså senare exemplar av typ I (bubblan). Man öppnar det med en spak eller dragknopp till höger under instrumentbrädan (inte samma som för framhuven, vilken öppnas med en spak i handskfacket).
Skoda 1000MB från 60-talet har tanklocket mycket väl dolt i form av ett Skoda-märke på höger framskärm. Det finns ett precis likadant, men utan tanklocksfunktion, på vänster framskärm. Senare Skoda med svansmotor har istället tanken under baksätet  (portalformad tank med ett urtag i mitten för växellådan, och en tvärgående grov slang längst ned som förbinder de båda tankbottnarna) och ett normalt skruvlock ovanför höger bakre hjulhus.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!