Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmeval Stockholm  (läst 2783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Bergvärmeval Stockholm
« skrivet: 10 november 2008, 16:31:15 »
Hej

Helt ny på forumet - och i bergvärmedjungeln. Funderar på att byta från en 80-tals CTC elpanna med tillhörande Nibe varmvattenberedare (samt en gammal pk12 vedpanna) till bergvärme. Förutsättningar: Enplan plus källare 94+94m2 och elförbrukning cirka 26.000 kwh per år.

Har tagit in offerter från Nibe, Thermia samt CTC

Nibe föreslog sin fighter 1225-8 borrning 160 meter (aktivt 146m) för 135.000

Thermia föreslog Diplomat 8 borrning 142 meter (aktivt) 143.900 (+5000 för optimum)

CTC föreslog Ecoheat 7,5 borrning 134 meter (aktivt) 139.400

Samtliga firmor förbinder sig att demontera de gamla pannorna och alla gav ett seriöst intryck.

Någon kunnig som vill kommentera de olika förslagen samt föreslagna borrdjupen?
Vi är 2 vuxna och 2 små barn (många bad ;)) Bor i Trångsund cirka 15 km söder om Stockholm.

Mvh

Kristoffer


« Senast ändrad: 10 november 2008, 16:34:32 av Triumph_94 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #1 skrivet: 10 november 2008, 19:03:44 »
Vi är 2 vuxna och 2 små barn (många bad ;))

CTC:s värmepump är inte känd för att ge mycket varmvatten, det räcker bra för duschning men till badkar är det lite sämre.

Ca 150 m aktiv borra är tillräckligt.

Nibe 1225 är lite enklare i menysystem och utförande än Diplomaten men båda är bra grejor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #2 skrivet: 10 november 2008, 19:20:27 »
okej,

Tror också att både Nibe fighter och Thermia Diplomat gör bra grejer. Frågan är väl om Diplomaten är värd extraslantarna? Tycker de presenterar likvärdiga effektsiffror med undantag för att Thermia lyfter fram att deras panna är extra snabb att producera varmvatten med TWS-tekniken.

Är det overkill att fundera på optimumvarianten?

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #3 skrivet: 11 november 2008, 12:10:16 »
Min pump är samma som 1225-8 sÃ¥ när som pÃ¥ nÃ¥gon kromlist.  Den klarar att höja varmvattentemperaturen trots samtidig duschning. Ska man fylla flera badkar snabbt efter varandra behöver man separat varmvattentank antar jag.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #4 skrivet: 11 november 2008, 12:12:53 »
Jag tycker att Nibe 1225 duger fint, den fixar att fylla ett normalbadkar. Det är möjligt att TWS ger lite mer varmvatten om detta är en viktig bit.

Optimum reglerar varvtalet på KB och VB-cirkpumparna mot optimal tempdiff, det kan vara en bra grej om man vill slippa mickla med detta själv (installatören gör det oftast inte).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #5 skrivet: 11 november 2008, 12:51:26 »
Skönt att höra att Nibe´n verkar okej. Som oinsatt är det inte helt enkelt att bilda sig en uppfattning om märkena särskilt när de olika säljarna framhåller sitt märke. Thermia menade tex att Diplomat och Fighter inte spelade i samma division ens och att livslängden för Nibe skulle vara väsentligt kortare än den för Thermia pga att Nibe körde med kolv- istället för scrollkompressor.

Tycker ni att jag ska kolla på något mer alternativ innan jag bestämmer mig? IVT? Bosch?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #6 skrivet: 11 november 2008, 13:33:29 »
26 MWh totalt per år blir väl värme ca 21 MWh. Då räcker en pump på 6 kW men det är inget fel att välja en större. Ofta väljer man att ha det varmare inne när värmen blir billigare.

140 meter aktivt borrhål är helt ok. I och med att pumparna är kraftiga i förhållande till värmebehovet blir det inte så ofta de kommer att kontinuerligt.

Skulle tro att elbehovet kommer att minska med 12 000 kWh/år. Tänk på att det kan gå att minska huvudsäkringens storlek vilket ger lägre fast avgift. Troligen räcker det med 16 A.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #7 skrivet: 11 november 2008, 14:37:32 »
Jo en 8kW verkar rätt - alla tre installatörerna har ju föreslagit det också vilket vad jag förstått inte alltid är fallet. Har löst finansieringen också så nu börjar det närma sig beslut. En bidragande faktor till att bestämma sig fort är att jag har något fel med utegivarkretsen på min gamla anläggning. Pannan tror att det är -5 ute hela tiden så det går en del extraenergi i onödan just nu...

Kollade förbrukningen för sept-oktober nu och ser att de ligger i nivå med december-januari 06/07. Onödigt!

Jag vill helst att det ska fungera utan min inblandning i framtiden så blir det thermia så tror jag att det blir optimum modellen.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #8 skrivet: 11 november 2008, 14:40:00 »
Det som är viktigast att ha koll på är "elementen". Eftersom det tidigare varit oljeeldning och elvärme kan dom vara lite klena för ett värmepumpsystem, som inte ger lika varmt vatten. Men det antar jag offertgivarna har kollat?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #9 skrivet: 11 november 2008, 16:47:49 »
Citera
Det som är viktigast att ha koll på är "elementen". Eftersom det tidigare varit oljeeldning och elvärme kan dom vara lite klena för ett värmepumpsystem, som inte ger lika varmt vatten. Men det antar jag offertgivarna har kollat?

Jo, de har varit runt alla tre och kollat både över och undervåning. Vi har ju bott här en vinter och det var nog bara de allra kallaste dagarna (från cirka -15ºC) som vi behövde ha framledningstemperaturer på över 55ºC. Känns inte som om det blir så många dagar per vinter här i stockholm när det blir så kallt. Skulle det bli problem i alla fall så har vi ju möjlighet att elda i öppna spisen här uppe (braskassett) och i framtiden efter renovering av källaren ev. ordna eldningsmöjlighet där nere igen.

Jag antar att vi annars fÃ¥r köra golvvärmen i hallen (elektrisk) pÃ¥ full styrka och sänka innetemperaturen ett par snäpp. Efter 10 Ã¥r i hyresrätt med konstand 23,5 grader är det svÃ¥rt att vänja sig vid 21-22 ºC. Tror aldrig vi haft under 22 sen vi flyttade in. Just nu säger termometern 24,9ºC och det är väl att ta i men skönt är det  ;D

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeval Stockholm
« Svar #10 skrivet: 18 november 2008, 11:16:10 »
Har velat lite fram och tillbaka senaste veckan vilket märke vi ska välja. Nibe firman har sockrat sitt erbjudande till att erbjuda en 1235-8 istället för 1225-8 som offererat. Samma pris gäller. Det lutar åt Nibe trots allt.

NÃ¥gra som har 1235 idag? Synpunkter?

/Kristoffer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!