Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sorptionsavfuktare inställning  (läst 1138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorptionsavfuktare inställning
« skrivet: 28 november 2021, 12:17:25 »
Har en sorptionsavfuktare Acetec EvoDry 18 P under huset(krypgrund). Ni som har sorptionsavfuktare vad har ni för inställning på fuktnivå, kör ni på hög eller låg nivå etc?

Är nybörjare på den som så hade varit intressant att höra vad som kan vara rimligt att ställa den på, just nu står den inställd på RF fuktnivå 60% och fläkt som går konstant samt inställd på hög. Finns möjlighet till någon inställning som heter RF+temperatur.

Är nybörjare på avfuktare så tacksam för alla tips och råd kring användning är uppskattat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sorptionsavfuktare inställning
« Svar #1 skrivet: 29 november 2021, 10:41:40 »
Eftersom den drar en del ström så skulle jag ställa in den på RF + temperatur.
Denna bilden ger en indikation på hur man kan ställa in grejerna optimalt.
70 % och -5 C kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sorptionsavfuktare inställning
« Svar #2 skrivet: 29 november 2021, 11:27:50 »
Eftersom den drar en del ström så skulle jag ställa in den på RF + temperatur.
Denna bilden ger en indikation på hur man kan ställa in grejerna optimalt.
70 % och -5 C kanske?

Tack för information. Ja tänkte också att alltid köra på 60% oavsett temperatur lät väl bra med tanke på att driftskonstnad. Nu har jag precis fått den installerad så tänkte till en början köra den på RF tills miljön under huset är stabiliserat då kanske det kan vara bra att ändra lite. Enligt installatören rekommenderas dock alltid 60% RF.

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sorptionsavfuktare inställning
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 21:05:02 »
Jag står inför samma dilemma och fick samma råd från installatören, att köra på den mest aggressiva inställningen året runt skulle vara den bästa.. Köpte kanske inte argumentationen helt men det är säkert det att ta det säkra för det osäkra speciellt om det varit omfattande fukt i virke osv, så det verkligen får torka ut ordentligt.

Min maskin är en DH4 som då är inställd på 55% RF med kontinuerlig fläkt. Då jag tog upp frågan med installatören menade han att man kan sätta upp den till 65% RF efter en tid och testa sig fram genom att mäta fukthalten i en referensbräda.

Är dock lite inne på att sätta den på mögelkurva istället som jag tycker verkar smart, vilket ger
55% RH vid temperaturer över 15C
65% 5-15C
70% under 5C

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sorptionsavfuktare inställning
« Svar #4 skrivet: 01 december 2021, 17:18:37 »
Ja det låter smart. Jag tänkte börja med att slänga ner en termometer/hygrometer för att mäta över tid hur nivåer blir där nere med RF 60%. Fick höra av installatör att det kan ca 1 år innan miljön där nere stabiliserats helt.

Jag har även på min maskin någon likande funktion som heter RF+temperatur som anpassar till någon % högre RF per grad om temperatur är mellan 0-15 C. Vidare finns låg och hög nivå där jag nu kör på hög. Vad jag förstått körs maskinen på halvfart om jag väljer låg vilket också kanske testas framöver.

Än så länge har jag bara kört kort tid med avfuktaren med förbrukning på ca 3-4 kwh per dygn på avfuktaren med kontinuerlig fläkt på. Endast fläkten drar ca 85w.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!