Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: WDH JA2921  (läst 17940 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #30 skrivet: 27 november 2021, 23:26:59 »
Skaffat en igår som jag slängde upp på väggen i garaget. Kör på 30+ är inte nå vidare varmt i garaget än 9-10+. Är 10- ute. Dåligt flås i den tycker jag. Jag tycker den är tyst.
Det blir inte varmt snabbare bara för termostaten ställs högre än man vill.

Om det är allt för kallt i garaget vid uppstartstillfället så kan du behöva värma upp garaget med något annat först. Den kan få problem redan vid första avfrostning om det inte finns energi att hämta från rumsluften. Så fort den avfrostat vid normal rumstemperatur så behövs ingen extern värme mer.

Sen är det verkningsgrad vid låg temperatur och effekt som avhör om garaget kommer hålla sig varmt eller inte.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Ehrnholm

  • Gäst
Ehrnholm
SV: WDH JA2921
« Svar #31 skrivet: 29 november 2021, 08:19:04 »
Har värmt garaget till 25+ flera ggr nu med gasol och det är 10+ när jag kommer ut på morron. Rinner om den så golvet är blött med. Inget i dränerings slangen alls. Isbildning under aggregatet. Ångrar mitt köp det är 100% säkert

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #32 skrivet: 29 november 2021, 14:13:19 »
Har värmt garaget till 25+ flera ggr nu med gasol och det är 10+ när jag kommer ut på morron. Rinner om den så golvet är blött med. Inget i dränerings slangen alls. Isbildning under aggregatet. Ångrar mitt köp det är 100% säkert
har du den i kylläge eller hur kan det bli blött på golvet?

Ehrnholm

  • Gäst
Ehrnholm
SV: WDH JA2921
« Svar #33 skrivet: 29 november 2021, 15:56:31 »
Så klart inte. Den dränerar inte som den ska antar jag. Skrivit till återförsäljarna att jag vill lämna tillbaka å ej ha en ny. Dom vill att jag ska skruva upp den och titta om något på kretskortet sitter löst... nej tack. har haft en luftvärmepump med utedel förut å det här är ren å skär dynga jämfört. Presterar som en byggfläkt för 299kr

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #34 skrivet: 29 november 2021, 17:22:19 »
Har du kollat om eventuella ventiler för självdrag kanske är öppna? 

Angående behov av värme, är garaget byggt med modernt isolerad platta och dubbelisolerde garagedörrar?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #35 skrivet: 29 november 2021, 18:29:12 »
Skumt, det borde vara en dräneringsanslutning någonstans. Finns inte det, och om inte kondensvattnet går ut via utblåset utomhus på ett säkert sett som inte riskerar läckage i väggen eller rena kondenstömningsstörningar så är det ju en misslyckad produkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #36 skrivet: 29 november 2021, 18:45:03 »
Jag har svårt att tro att en sådan grundläggande funktion inte är implementerad men never say never...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #37 skrivet: 29 november 2021, 18:51:11 »
Jag har svårt att tro att en sådan grundläggande funktion inte är implementerad men never say never...
Tänker också så, och hoppas det. Men får lite kalla kårar - så det inte rinner vatten i folks väggar. Men den misstanken borde gå bekräfta eller dementera om man installerat en.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Ehrnholm

  • Gäst
Ehrnholm
SV: WDH JA2921
« Svar #38 skrivet: 29 november 2021, 20:09:08 »
Jojo finns dränering ut i väggen med slang. Men kommer inte en droppe där. Funkade kalas med förra luftvärmepumpen i garaget. Även med enkla garagedörrar. Synd den gick sönder  tummenupp. Nått fel är det på den iaf. Sen så skulle jag tippa på att den här inte hör hemma i ett garage. Den orkar inte värma 50kvm med betongplatta.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #39 skrivet: 29 november 2021, 20:30:24 »
Har du:

- kollat om dräneringen är frakt-pluggad?
- anslutet röret genom dräneringshålet och tryckt till så att den sitter ordentlig?
« Senast ändrad: 29 november 2021, 20:35:54 av Boilerplate4U »

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #40 skrivet: 29 november 2021, 20:51:07 »
Såg att Jula äntligen lagt upp alla manualer på webbsidan. Länk: Luftvärmepump Qlima Monoblock WDH JA2921. Klicka på "Specifikation" och bläddra längs ner. Laddar även upp samtliga pdf'er här för framtida referens.

Ehrnholm

  • Gäst
Ehrnholm
SV: WDH JA2921
« Svar #41 skrivet: 30 november 2021, 08:00:08 »
Den är kopplad med slang direkt på. Ingen plugg. Har 5+ i garaget idag 11- ute. Hoppas verkligen det är fel på den här. Annars är det dynga deluxe. Is droppar under aggregatet.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #42 skrivet: 30 november 2021, 08:09:58 »
Den är kopplad med slang direkt på. Ingen plugg. Har 5+ i garaget idag 11- ute. Hoppas verkligen det är fel på den här. Annars är det dynga deluxe. Is droppar under aggregatet.

Vad har du för typ av konstruktion på garaget när det gäller isolering av tex golv och garageport?

När det gäller dräneringen antar jag att du följt manualen enligt klippet nedan:

Lyft upp enheten på väggen, rikta in de hängande hålen mot krokarna på upphängningsskenan och sätt enheten försiktigt på plats. Skjut samtidigt röret genom dräneringshålet. Om den trådlösa kontrollen (säljs separat) har köpts, ska den installeras och anslutas. NOTERA: Änden på den yttre vattenrörledningen ska placeras i ett öppet utrymme eller i avlopp. Undvik skador eller sammandragning av dräneringsröret för att säkerställa att enheten dräneras.
« Senast ändrad: 30 november 2021, 08:17:15 av Boilerplate4U »

Ehrnholm

  • Gäst
Ehrnholm
SV: WDH JA2921
« Svar #43 skrivet: 30 november 2021, 08:29:26 »
Japp det är som det ska med lutning på slangen ut.
Är ett isolerat garage med vanliga garagedörrar med tätning på sidorna. Tror inte 700w funkar att värma så bra med i mitt fall. Har ju samma efekt med min byggfläkt på 600w som den här nu när det är kallt ute. Kanske vore annan historia och haft den "innomhus" 

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #44 skrivet: 30 november 2021, 08:57:14 »
Japp det är som det ska med lutning på slangen ut.
Är ett isolerat garage med vanliga garagedörrar med tätning på sidorna. Tror inte 700w funkar att värma så bra med i mitt fall. Har ju samma efekt med min byggfläkt på 600w som den här nu när det är kallt ute. Kanske vore annan historia och haft den "innomhus"
Så kanske det är. En tumregel för effektbehov är ca 75W per kvadratmeter och en yta på 50 kvm mindre bra isolerad betongplatta kan i värsta fall behöva minst det dubbla dvs 150W * 50 = 7500W och då räcker tyvärr inte WDH JA2921 till för jobbet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!