Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: WDH JA2921  (läst 18329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asgardpark

  • Gäst
asgardpark
SV: WDH JA2921
« Svar #90 skrivet: 06 april 2022, 12:31:25 »
De skulle ta beslut inom 1-3 månader, sa de för ca 1 månad sen.
För min del så löste de sig efter ljuga höll på igen..Fick sms med massa siffror i så jag ringer kundtjänst och frågar vad det är,jo du ska få pengar tillbaka ta med maskinen till varuhuset så hjälper de dig där.
Jo man tackar. Kommer dit och gissa vad ljuga ljög igen, den skulle på service jag säger att jag ska ha tillbaka pengarna de får se efter service.5 veckor senare får jag sms att pumpen är klar. Skickar ett mail till kundtjänst..och hon svarar och säger att hon ser att jag blivit återbetald och har jag mer tekniska frågor ska jag vända mig till tmq för hon svarar från jula. Gött det löste sig tror jag men inte när de gäller ljuga ytterligare 1 vecka går och jag får ett sms att pumpen finns att hämta i varuhuset.Vart riktigt förbannad,ringer upp och frågar va fan de sysslar med o det vet de inte själva.Så jag åker ner till butiken och frågar va fan de håller på att ljuger hela tiden för och hittar på egna lagar och saker, var riktigt jävla sur till slut gjorde de ett återköp på pumpen så jag slapp mer besvär. Konsumentrådgivningen tyckte jag skulle låta arn anmälan va kvar så inte ljuga hittar på egna saker igen.
Så för min del så kommer jag aldrig att handla på ljuga, mina vänner har också slutat handla där..Hoppas de tycker de är värt att behandla sina kunder som smuts

Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #91 skrivet: 08 juni 2022, 20:18:39 »
Har ARN beslutat nåt?

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #92 skrivet: 21 augusti 2022, 12:00:38 »
Jag tittade igenom Julas allmänna köpvillkor och konstaterade att nu går det inte längre att hitta några konstiga försök till undantag kring garantiåtaganden. De har kanske insett sitt misstag på den punkten.

Jag funderar faktiskt på att skaffa en sådan här maskin till min sommarstuga. Kan det i min situation vara vettigt trots allt, eller är det helt hål i huvudet? Som jag förstått tråden är de tekniska problemen med maskinen två:
  • LÃ¥g värmeeffekt, mycket lägre än de uppgivna 3,5 kW, speciellt vid lÃ¥ga utetemperaturer
  • Problem med att dräneringen fryser dÃ¥ det blir minusgrader ute
Emellertid, stugan är liten och dessutom kallställs och stängs den för säsongen så snart det blir frostnätter. Så i praktiken är jag ute efter att köra lite stödvärme en handfull helger vår och höst (alltså inte för att få upp temperaturen när man kommer, då tänder man ändå gärna en brasa) samt kyla under någon ovanligt het sommarsemestervecka. Då borde en sådan här maskin ändå kunna ge bra valuta för pengarna tänker jag, eller har jag missat något väsentligt?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #93 skrivet: 21 augusti 2022, 12:40:02 »
Jag tänker att det inte är värt risken, dessa vattenläckage också som grädde på moset.

Är det inte bättre du letar efter en luft/luft monterad för under 20k som garanterat funkar, när det är så obevakad drift.
Var i landet ligger sommarstugan ungefär?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #94 skrivet: 21 augusti 2022, 14:46:17 »
Jaha, jag var visst lite otydlig. Det är inte meningen att ha den i drift alls när jag inte är där. Och eftersom den kommer att gå så lite, kanske som mest 20 (halv)dagar om året, tycker jag inte det är ett alternativ i min enkla stuga med en "riktig" maskin för dubbla pengen. Om jag ska välja något helt annat blir det snarare en elradiator och en portabel AC, så det är i det perspektivet man ska se saken.

Men tack ändå för synpunkten, den är väldigt relevant, speciellt för många andra läsare.

Stugan ligger för övrigt vid Vättern. Sval vår och försommar men mild höst alltså.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #95 skrivet: 29 augusti 2022, 23:11:03 »
Håll dig långt borta från skräpet IMO.
Dels så måste du ta upp två jättehål för insug och utblås.
Sedan låter maskinen väldigt högt samt är en stor 40kg burk som du måste ha inomhus.

Köp en tvådelad maskin så får du riktig värme när du behöver det.

En annan nackdel är att det sugs in massa insekter samt så blir de två stora hålen i princip två hål rakt in i huset.


Ingen som vet hur det gick hos ARN ??

Hogekul

  • Gäst
Hogekul
SV: WDH JA2921
« Svar #96 skrivet: 17 november 2023, 16:11:17 »
Jag har haft monoblocket i ett år nu utan problem. Nu visade den koden FL som innebär något med fukt i systemet. Provade allt möjligt -stängde av pumpen över natten, satte den på avfuktning, drog ut elkontakten så den verkligen skulle starta om. Till slut gick jag ut och tittade på avrinningsslangen. Den var full av is! Klämde och tryckte på slangen och fick bort all is. Nu har den gått i 1,5 dag utan problem. Kollade slangen nyligen och det hade börjat frysa i slangen igen. Detta är mörkligt eftersom det bara är runt -5 grader ute. Den gick ju problemfritt hela förra vintern. Nu funderar jag på hur jag ska kunna isolera slangen från att frysa.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #97 skrivet: 18 november 2023, 10:06:34 »
värmekabel monteras till alla riktiga pumpar för att förhindra detta

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #98 skrivet: 19 november 2023, 09:26:58 »
Jag tog gallret som mall och ritade en cirkel på ytterväggen, och sågade hålen med sticksåg. Var noga med att kolla var stommen till huset är så man inte börjar såga i något bärande! Jag fick anpassa placeringen för att inte behöva såga sönder regelverket…
För övrigt är jag nöjd. Värmer en del av garaget.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!