Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ngenic Tune  (läst 41656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #45 skrivet: 20 december 2017, 09:20:15 »
Fasta avgiften är väl för nätet, och då tycker jag det är rätt naturligigt att överföringsavgiften ingår, det är ju DET som är nätkostnaden.
Kanske har du lägre fast avgift?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #46 skrivet: 20 december 2017, 10:00:29 »
Du har 290kr dyrare årsavgift än mig för 20A, men jag får betala 14,25öre/kWh i elnätsavgift.
Vet inte om det stämmer längre men just Pite- och Luleenergi har ju varit kända för att vara snorbilliga både på elnät och fjärrvärme.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #47 skrivet: 20 december 2017, 10:08:26 »
Ja, det är ju socialdemokratiskt styra kommuner med allmännyttiga bolag som sköter elnätet och fjärrvärmen, så de bedriver inte direkt ocker, även om jag tycker de är överdrivet generösa med sponsorspengar till diverse aktiviteter som inte har med kärnverksamheten att göra.
De politiska politruckerna ser till att kunna sponsra sina intressen med "skattepengar" från de kommunala bolagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #48 skrivet: 20 december 2017, 10:12:37 »
Varför har du värmepump om elen är så billig?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #49 skrivet: 20 december 2017, 10:17:23 »
Den kostade mer när pumpen sattes in.
Och poolen kostar ju typ 10-12000 kWh/år att hålla varm, tyckte det var väl mycket att ha på nöjeskontot.
Värmepumpen har varit rena guldgruvan.
55 000 timmar med ca 6 kr vinst/timme = 330 000 kr.
Investeringen gick på 80 000 kr = 250 000 kr vinst.
De senaste åren har börsen stigit med över 50% så de där 250 000 har blivit mer än 375 000 kr.
Det har dessutom gÃ¥tt bättre än index för mig, sÃ¥ det har blivit ännu mer.  :)

Men nu räcker det med off-topic, åter till Ngenic Tune.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #50 skrivet: 20 december 2017, 10:26:40 »
Det är intressant med priser för el i olika delar av Sverige osv. men det behövs kanske inte diskuteras i den här tråden mera...

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Ngenic Tune
« Svar #51 skrivet: 24 januari 2018, 12:56:43 »
Kastar mig in lite handlöst, jag borde (ska) läsa på mer
Saxat från en guide jag skrev får många år.... Följt av massa text jag inte läst.
genom att dubblera med modifierad text från mitt inlägg här.

För jag tycker faktiskt om detta system, dels för att jag kan styra värmen via en app (ger pluspoäng vid det nördiga fikabordet på jobbet) men mest för att jag anser mig se en minskad el förbrukning. Och att den gör att värmepumpen reagerar bättre på min stödledning i braskaminen.

Denna vintern har jag kört luft/luft pumpen på 17 Deg C i garaget (60m2) och normalt brukar den stå på frostskydd, 8 Deg C. utom när något ska göras. Och trots 17 Deg C i garaget är totalförbrukningen lägre jämfört med föregående år. Utomhus temperaturen är snarlig denna vinter jmf med förra vintern. Trots 17 C i garaget förbrukar jag mindre el jmf förra året.

Som jag förstått så lurar Ngenic yttertemperaturgivaren med hjälp av en inne temp givare och någon form av algoritm.
Jag kan sitta nöjd, köpa loss utrustningen & tänka på något annat, eller försöka justera in min värmepump så den går som den nu gör.

Kostnaden för Ngenic är inte helt oväsentlig, antingen 5kkr och inga fler avgifter eller 2,5kkr och 49:-/månaden.
Kan jag med bättre intrimning nå samma funktion är det att föredra.

Jag har en tempgivare inne, som jag nu kopplats ur iom installationen av Ngenic. Jag kan se vilken temperatur som värmepumpen nu tror det är på utsidan, och vad jag kan se är att runt 0 deg C så lurar Ngenic pumpen till att det är ca 7 grader varmare.
Om jag är aktiv i eldandet så kan utomhustemperaturen gå upp till 19 grader C.

Jag har en USB pinne ansluten och loggar det som går, men jag är inte så duktig på att tolka denna logg och vilka inställningar som ska skruvas på och till vad.

Så vad ska jag skruva på och till vad för att nå samma resultat som utan Ngenic?
Skillnaden i yttertemperatur är väl den där kurvan?
Och att gå hårdare på inne givaren enligt tipsen i tråden har jag redan gjort.
Vilka värden ska jag hålla koll på?
Vad går det att skruva på?
Det där med framlednings temp & Diff, läsa ut & förstå, var & hur?
Termostater, är det lönt att kolla eller bara att byta & börja om från början, för dom är 30år gamla...

Alla tips mottages ödmjukt och tacksamt.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #52 skrivet: 29 november 2021, 18:41:16 »
Nu med elpriset som det är pÃ¥ 5,31 kr vore det ju intressant med nya beräkningar...  Sc:,h
[

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #53 skrivet: 30 november 2021, 07:30:00 »
Jag tror som sagt inte så mycket på den där typen av påhängsmanicker som skall spara el, och återkommer till prisbilden.
Vet inte vilka avtal ni har, och vad man faktiskt betalar för elen, även om spotpriset är högt, men för mig som har "jämtprisavtal" ser det ut på detta sätt till dags dato (Priset sätts varje månad så vi vet ännu inte vad November kommer att kosta, jag räknar med att det kommer att kosta mindre än en krona i alla fall)

Jag ligger i elområde 1. Förstora bilden genom att klicka på den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #54 skrivet: 30 november 2021, 08:07:41 »
Nu mÃ¥ste jag räkna...  ::)

Jag kör Tibber så i kombination med det kanske man kan spara en del men ser man nu på oktober och november som ju får klassas som extrema har jag använt 1675 kWh respektive 1283 kWh till uppvärmning men där ingår ju då även varmvatten. Jag hittade siffror på att varmvatten bör ligga på ca. 1000 kWh/person och år så då för oss fyra i hushållet ca. 333 kWh/mån så om vi ser totalt på okt+nov har uppvärmning (exkl. varmvatten) varit 2292 kWh.

Medelpris i november för mig var 1,02 kr/kWh och i oktober 0,82 kr/kWh så medel totalt 0,92 kr, alltså uppvärmning i medelpris 2109 kr räknar man då på Ngenic's egna siffror på en besparing på 10% så skulle det innebära drygt 211 kr på två extrema månader där det varit både rätt kallt men med tokhöga elpriser så den besparingen är väldigt hög.

Jag har inte någon smart styrning på VP'n idag vilket jag skulle få med Ngenic via Tibber. Smart styrning av laddning av våra två elbilar sparar oss 200-300 kr per månad nu med extrema elpriser men med "vanliga" elpriser är det några tior eller upp till en hundring kanske som bäst så räknar vi in att Tibber kunde lägga på någon procent till så säg i bästa fall då 125 kr i besparing per månad på en Ngenic.

Som Tibber kund får jag den för 3495 kr så om alla månader var som oktober och november 2021 skulle återbetalningstid vara 28 månader men jag skulle tror att "vinsten" under maj-september är minimal eller obefintlig och en mer "normal" månad vintertid kanske max. hälften av vad vi sett nu så då hamnar vi på mer (tror jag) realistiska 111 månader (eller lite över 9 år) innan man kan räkna hem den och det är med Tibber priset!

(Och är du intresserad av Tibber sÃ¥ kan du fÃ¥ en inbjudan av mig, dÃ¥ fÃ¥r bÃ¥de du och jag 500 kr att handla för i deras shop... Kanske en Ngenic Tune...?  :-)) )

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #55 skrivet: 30 november 2021, 08:13:42 »
Vilket elområde?
Har inte satt mig in i tibber så jag vet inte vad de gör. (men vet att en del är nöjda och rekommenderar dem)
OM man nu vill köpa till spotpris timme för timme, och skall ladda en elbil som körs långa sträckor, då tror jag att tibber kan vara bra, men under perioder som dessa måste det vara en mardröm att ha timpris på elen.

Skulle aldrig falla mig in att blanda in en utomstÃ¥ende som skall styra min värme, den ligger ju precis där jag vill ha den, kan för mitt liv inte förstÃ¥ hur det skulle gÃ¥ spara nÃ¥t pÃ¥ att nÃ¥gon annan blandar sig i. Sorry  dontknow
Har man en icke fungerande villaregulator eller handshuntar en el eller oljepanna är det en annan sak, men som sagt...
Kanske är jag för dåligt påläst.
« Senast ändrad: 30 november 2021, 08:16:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #56 skrivet: 30 november 2021, 08:27:50 »
Jag bor i Stockholmsområdet...

Tibber styr laddning av elbilen genom att starta/stoppa laddning via bilarnas App (BMW och VW) när priset är högt/lågt under dygnet och så kan man lägga in att det alltid ska vara minst t.ex. 70% laddat kl 07:00 på morgonen oavsett och då håller Tibber koll på hur länge det tar att ladda upp till 70% och gasar på så den hinner dit (men oftast är ju priset billigt på natten så vi har ännu aldrig haft annat än 100% på morgonen).

På samma sätt kan Tibber lägga sig i styrningen av VP'n via Ngenic Tune och hindra VP'n från att starta (eller snarare lura VP'n att det är väldigt varmt ute) om elpriset är väldigt högt. Samma sak där, man kan säga att det aldrig får sjunka under t.ex. 18 grader inne.

Nu är det ju inte alla som vill gå och ratta värmekurvor och annat på VP'n när temperaturerna förändras ute, jag har inte rört min VP (annat än att starta/stoppa poolvärmen) på säkert 5 år... Att låta TIbber styra den "smart" skulle jag inte ha något emot, men som sagt så är tillbehören för dyra för att det ska löna sig... :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #57 skrivet: 30 november 2021, 09:04:01 »
Jag ser uppenbara problem med att ha som kallast inne när elen är som dyrast, för det sammanfaller med morgontoalett och middagstid när man vill ha varmt och skönt inne.
Men visst, är man beredd att offra lite komfort för att spara pengar så kan det väl vara bra, men då tror jag i så fall mer på att sänka temperaturen hela tiden, inte bara när man är hemma (och den är som dyrast).
Det är ett bra initiativ att försöka hjälpa till att spara el och pengar, men jag håller med dig om att lejonparten av vinsten för den tjänsten och hårdvaran går till kostnader/avgifter hos tjänsteleverantören, och inte verkar de tjäna pengar heller.
https://www.allabolag.se/5568174790/ngenic-ab-publ
Märkligt att de saknar bokslut för 2020?

Eller har de blivit uppköpta av Tibber?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dickj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Ngenic Tune
« Svar #58 skrivet: 18 januari 2022, 09:52:40 »
Jag ser uppenbara problem med att ha som kallast inne när elen är som dyrast, för det sammanfaller med morgontoalett och middagstid när man vill ha varmt och skönt inne.
Men visst, är man beredd att offra lite komfort för att spara pengar så kan det väl vara bra, men då tror jag i så fall mer på att sänka temperaturen hela tiden, inte bara när man är hemma (och den är som dyrast).
Det är ett bra initiativ att försöka hjälpa till att spara el och pengar, men jag håller med dig om att lejonparten av vinsten för den tjänsten och hårdvaran går till kostnader/avgifter hos tjänsteleverantören, och inte verkar de tjäna pengar heller.
https://www.allabolag.se/5568174790/ngenic-ab-publ
Märkligt att de saknar bokslut för 2020?

Eller har de blivit uppköpta av Tibber?

De gick publika i somras: https://ngenic.se/foretag/investor-relations/pressrelease/?slug=idag-inleds-handeln-av-ngenics-aktie-pa-nasdaq-first-north-growth-market
IVT 495, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga - loggar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!