Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 19 november 2023, 09:26:58 »

Jag tog gallret som mall och ritade en cirkel på ytterväggen, och sågade hålen med sticksåg. Var noga med att kolla var stommen till huset är så man inte börjar såga i något bärande! Jag fick anpassa placeringen för att inte behöva såga sönder regelverket…
För övrigt är jag nöjd. Värmer en del av garaget.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 18 november 2023, 10:06:34 »

värmekabel monteras till alla riktiga pumpar för att förhindra detta
Skrivet av: Hogekul
« skrivet: 17 november 2023, 16:11:17 »

Jag har haft monoblocket i ett år nu utan problem. Nu visade den koden FL som innebär något med fukt i systemet. Provade allt möjligt -stängde av pumpen över natten, satte den på avfuktning, drog ut elkontakten så den verkligen skulle starta om. Till slut gick jag ut och tittade på avrinningsslangen. Den var full av is! Klämde och tryckte på slangen och fick bort all is. Nu har den gått i 1,5 dag utan problem. Kollade slangen nyligen och det hade börjat frysa i slangen igen. Detta är mörkligt eftersom det bara är runt -5 grader ute. Den gick ju problemfritt hela förra vintern. Nu funderar jag på hur jag ska kunna isolera slangen från att frysa.
Skrivet av: mce73
« skrivet: 29 augusti 2022, 23:11:03 »

Håll dig långt borta från skräpet IMO.
Dels så måste du ta upp två jättehål för insug och utblås.
Sedan låter maskinen väldigt högt samt är en stor 40kg burk som du måste ha inomhus.

Köp en tvådelad maskin så får du riktig värme när du behöver det.

En annan nackdel är att det sugs in massa insekter samt så blir de två stora hålen i princip två hål rakt in i huset.


Ingen som vet hur det gick hos ARN ??
Skrivet av: Capt.M
« skrivet: 21 augusti 2022, 14:46:17 »

Jaha, jag var visst lite otydlig. Det är inte meningen att ha den i drift alls när jag inte är där. Och eftersom den kommer att gå så lite, kanske som mest 20 (halv)dagar om året, tycker jag inte det är ett alternativ i min enkla stuga med en "riktig" maskin för dubbla pengen. Om jag ska välja något helt annat blir det snarare en elradiator och en portabel AC, så det är i det perspektivet man ska se saken.

Men tack ändå för synpunkten, den är väldigt relevant, speciellt för många andra läsare.

Stugan ligger för övrigt vid Vättern. Sval vår och försommar men mild höst alltså.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 augusti 2022, 12:40:02 »

Jag tänker att det inte är värt risken, dessa vattenläckage också som grädde på moset.

Är det inte bättre du letar efter en luft/luft monterad för under 20k som garanterat funkar, när det är så obevakad drift.
Var i landet ligger sommarstugan ungefär?
Skrivet av: Capt.M
« skrivet: 21 augusti 2022, 12:00:38 »

Jag tittade igenom Julas allmänna köpvillkor och konstaterade att nu går det inte längre att hitta några konstiga försök till undantag kring garantiåtaganden. De har kanske insett sitt misstag på den punkten.

Jag funderar faktiskt på att skaffa en sådan här maskin till min sommarstuga. Kan det i min situation vara vettigt trots allt, eller är det helt hål i huvudet? Som jag förstått tråden är de tekniska problemen med maskinen två:
  • Låg värmeeffekt, mycket lägre än de uppgivna 3,5 kW, speciellt vid låga utetemperaturer
  • Problem med att dräneringen fryser då det blir minusgrader ute
Emellertid, stugan är liten och dessutom kallställs och stängs den för säsongen så snart det blir frostnätter. Så i praktiken är jag ute efter att köra lite stödvärme en handfull helger vår och höst (alltså inte för att få upp temperaturen när man kommer, då tänder man ändå gärna en brasa) samt kyla under någon ovanligt het sommarsemestervecka. Då borde en sådan här maskin ändå kunna ge bra valuta för pengarna tänker jag, eller har jag missat något väsentligt?
Skrivet av: mce73
« skrivet: 08 juni 2022, 20:18:39 »

Har ARN beslutat nåt?
Skrivet av: asgardpark
« skrivet: 06 april 2022, 12:31:25 »

De skulle ta beslut inom 1-3 månader, sa de för ca 1 månad sen.
För min del så löste de sig efter ljuga höll på igen..Fick sms med massa siffror i så jag ringer kundtjänst och frågar vad det är,jo du ska få pengar tillbaka ta med maskinen till varuhuset så hjälper de dig där.
Jo man tackar. Kommer dit och gissa vad ljuga ljög igen, den skulle på service jag säger att jag ska ha tillbaka pengarna de får se efter service.5 veckor senare får jag sms att pumpen är klar. Skickar ett mail till kundtjänst..och hon svarar och säger att hon ser att jag blivit återbetald och har jag mer tekniska frågor ska jag vända mig till tmq för hon svarar från jula. Gött det löste sig tror jag men inte när de gäller ljuga ytterligare 1 vecka går och jag får ett sms att pumpen finns att hämta i varuhuset.Vart riktigt förbannad,ringer upp och frågar va fan de sysslar med o det vet de inte själva.Så jag åker ner till butiken och frågar va fan de håller på att ljuger hela tiden för och hittar på egna lagar och saker, var riktigt jävla sur till slut gjorde de ett återköp på pumpen så jag slapp mer besvär. Konsumentrådgivningen tyckte jag skulle låta arn anmälan va kvar så inte ljuga hittar på egna saker igen.
Så för min del så kommer jag aldrig att handla på ljuga, mina vänner har också slutat handla där..Hoppas de tycker de är värt att behandla sina kunder som smuts
Skrivet av: mce73
« skrivet: 20 mars 2022, 19:32:55 »

Hört nåt från ARN?
Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 14 januari 2022, 14:28:59 »

Såg nu att de ändrat infon om pumpen på deras hemsida..
Väntar dock fortfarande på länken så jag kan recensera produkten men den verkar de inte vilja skicka ut
Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 14 januari 2022, 14:19:07 »

Testade att mejla Jula på den adressen och fick svar att jag anmält de till ARN och de kommer svara genom de..
Så nej tack det blir aldrig mer Jula för min del, borde lära sig att inte behandla sina kunder som smuts
Skrivet av: Kurzbo09
« skrivet: 12 januari 2022, 20:04:29 »

Hej
Vil bara berätter att efter att jag tok och duka opp i Varuhuset och diskuterad med Varuhus chefen så fikk jag ett mailadresse tills ansvarig (Filip) for värmepumper hos Jula. (cs.heatpump.se@jula.com)  Etter å ha sänd alt av dokumentasjon och ett brev med att jag hela tiden ha ansett Jula som ett ansvarsfullt och seriöst förtag så kom det ett mail tillbaks med att dom anser att jag ha ansvar for och undersöka om pumpen kunne levera tills mitt behov men att dom ikke ha marknadsfört den på en tillfredsstillande måte så dom skulle återta dom.
Sände også hela denna tråden tills han så han skulle fatta att det är flera som ha problem med dom.
Så vil med detta anbefaler alle och gjör det samma.
Ha nå lämnad skiten tilbaks å vänta på to stk. splitpump från Daikin istället.
Skrivet av: mce73
« skrivet: 26 december 2021, 20:55:22 »

Ett tips är att prata med varuhuschefen där ni köpt maskinen.
Tror dom är väldigt måna om att ha nöjda kunder.

Julas centrala support är totalt slöseri med tid.
Jag fick väldigt bra respons när jag tog kontakt lokalt.

Skrivet av: Mv
« skrivet: 23 december 2021, 19:37:53 »

Samma här anmälan till ARN då verken qlima eller jula verkar speciellt samarbetsvilliga
Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 22 december 2021, 13:35:42 »

Idag blev det en anmälan till ARN mot Jula då de inte bryr sig och qlima har slutat svara på mail. Har även anmält de till Konsumentverket för de inte följer konsumentköplagen så jag återkommer när jag hör något från de.
Skrivet av: mce73
« skrivet: 17 december 2021, 09:29:26 »

TMQ ger inte med sig.
Jag ger upp kontakten med dom.

Dom har däremot nu verifierat och sagt att WDM JA2921 och WDH 129 är samma maskin.
"WDH129/229 och WDH JA2921 är samma maskin. De har samma specifikationer."

Så indirekt har dom också bekräftat att WDM JA2921 som Jula säljer egentligen har hittepå specifikationer.
Ska bli intressant detta.

Allt är mitt fel enligt dom.

När jag ifrågasätter att denna maskin i ett hus som tom har extravärme ska fungera i -15 grader så blir svaren väldigt svävande.


Inväntar fortfarande Jula.
Edit.
Nu har jag fått svar från Chefen på den lokala Julabutiken.
Dom tar tillbaka maskinen.
Så för min del är problemet löst.

Han har lyft detta problem till rätt personer på Jula.
Så vi får se om det kommer någon justering av specifikationer eller dylikt.
Är ju tråkigt om folk köper denna pump med för stora förhoppningar.

Skönt att Jula tog detta på allvar.


Skrivet av: Ottosson_13
« skrivet: 14 december 2021, 09:06:13 »

Efter att Jula vägrat ta emot min reklamation flera gånger, tog jag till slut kontakt med Qlima.
Fick ett mejl där jag skulle besvara ett gäng uppgifter angående mitt problem med frysningen. Dagen efter hade Qlima godkänt min reklamation och idag fick jag pengarna tillbaka från Jula.
De ville inte ha tillbaka pumpen utan den ska jag återvinna själv.
Vet inte varför det gick så mycket smidigare för mig än för er andra.
Är dock mycket missnöjd med Julas kundbemötande och det lär inte bli några dyrare inköp där igen.

Hoppas verkligen att det löser sig för er andra!
Skrivet av: flat7
« skrivet: 14 december 2021, 08:47:49 »

Svar från jula
Hej

 

Vi kan inte hantera en reklamation av produkten utan ett underlag eller godkännande från leverantören.

 

Enligt våra allmänna köpvillkor kan särskilda garantivillkor gälla för produkter från andra leverantörer och tillverkare.

 

Då du gör ett köp hos Jula godkänner du våra almänna köpvillkor.

 

Du finner våra allmänna köpvillkor under länken:

 

https://www.jula.se/kundservice/allmanna-kopvillkor/

 

Önskar dig en trevlig dag!

 

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen

 

Tindra

 

Jula Customer Service

Det där svaret är ju bara fel. Att försöka lägga över på köparen ansvaret att få ett godkännande från leverantören är inget som åligger slutkund. Har man köpt en pryl av jula så är det jula som får lösa sina interna åtaganden gentemot sina leverantörer själva och svara upp mot kunden. Konsumentköplagen är tydlig här och jula har ingen rätt att slingra sig på detta viset.
Skrivet av: mce73
« skrivet: 14 december 2021, 06:51:34 »


Fattar inte att Julas kundtjänst inser problemet.
Sluta hänvisa till TMQ.

Sluta slösa bort kunders tid !
Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 13 december 2021, 21:23:52 »

Jula får gärna hänvisa till vilka dokument de vill men det är fortfarande de som är säljare av produkten. Och svensk lag säger ju att säljaren är ansvarig
Skrivet av: Mv
« skrivet: 13 december 2021, 16:06:31 »

Svar från jula
Hej Mario,

 

Vi kan inte hantera en reklamation av produkten utan ett underlag eller godkännande från leverantören.

 

Enligt våra allmänna köpvillkor kan särskilda garantivillkor gälla för produkter från andra leverantörer och tillverkare.

 

Då du gör ett köp hos Jula godkänner du våra almänna köpvillkor.

 

Du finner våra allmänna köpvillkor under länken:

 

https://www.jula.se/kundservice/allmanna-kopvillkor/

 

Önskar dig en trevlig dag!

 

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen

 

Tindra

 

Jula Customer Service
Skrivet av: Mv
« skrivet: 13 december 2021, 16:04:51 »

Jag har haft minimum 17 grader inne där wdh sitter och ändå har den isat igen så det stämmer inte produkten är ren skit. Problemet är svårt att identifiera då man bryter mot garantin om man skulle öppna maskinen för att se hur den är uppbyggd.
Skrivet av: mce73
« skrivet: 12 december 2021, 23:18:04 »

TMQ nämner att det "måste" vara 7grader inne för att den ska fungera korrekt.

Men om jag testar att ha en extra värmekälla så det blir minst 7 grader i rummet och den fryser igen när det blir -5 så blir det ju högst intressant att se vad mer jag ska göra.
Jag tycker inte det ska vara kunden som ska behöva modifiera slangar med extra isolering eller dyl för att produkten ska fungera.
Ok om det i specen står -5 som för WDH129.

TMQ säger att dom kommer att följa ett eventuellt beslut som ARN fattar.
Därför är det ju väldigt bra om alla som haft problem funderar på om dom är nöjda med produkten eller om fler tänker göra en anmälan.
Skicka ett meddelande till mig om det är någon fundering.

Jag väntar fortfarande på ett vettigt svar från Jula (svar från någon annan än den vanliga kundtjänsten), det är egentligen dom som bör lösa detta eftersom dom är säljare.


Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 12 december 2021, 20:19:10 »

Fråga vilken rumstemperatur de rekommenderar att du har extra element på. Jag gissar på minst 16 grader.
Sen tror jag det är oundvikligt att inte behöva värmekabel i dräneringsslangen ändå. Men det kanske du kan bevisa för dem om du håller 20 grader inne.
Skrivet av: mce73
« skrivet: 12 december 2021, 17:54:44 »

Behöver råd från någon som kan tekniken.

TMQ.DK hävdar att problemen med att det isar igen i dräneringen beror på att jag inte har någon extra värmekälla i huset. (dåligt isolerad sommarstuga på 30kvm)

Innan problemen uppstod har maskinen klarat att själv värma upp huset till mellan 13-16grader beroende på vilket rum man mäter.
Den har då varit inställd på 16 eller 17 grader samt fan mode low.

Jag har stängt av maskinen och tinat isproppen i slangen men det frös igen inom 24H, då var det ca -5 ute.
Dräneringsslangen har stuckit ut ca 8cm från huset.

Nu när det uppenbarligen inte finns någon värmeslinga i maskin eller slang så är det väl ifs inte så konstigt att det fryser.
Men TMQ hävdar att det är min innetemp som är problemet.

När den går i defrost läge så blåser den ut kallfuft i det normala utblåset.
Det betyder ju att värmeväxlaren som rumsluften passerar i mitt fall har sugit rumsluften som varit mellan 13-16grader, sannolikt har det blivit kallare mot slutet av defrosten, osäker dock hur länge defrosten körs.

Det jag funderar på är hur rumsluften kan påverka att det ev skulle isa igen ännu mera.

Det som stör mig oerhört är specen som säger att WDH JA2921 ska "Driftområde °C -15 / 35"

WDH 129 som tex Bauhaus / Krauta tex säljer har en spec som säger "Operating range² °C -5 ~ 25"

TMQ vill inte (eller har inte koll) på vad som skiljer dessa två modeller åt.
Det lustiga är att WDH JA2921 finns inte på deras hemsida, men det gör WDH129.
Så eftersom dom uppenbarligen säljer WDH129 så bör dom veta exakt om det skiljer nåt.
Tills dom säger något annat så tror jag att WDH JA2921 är samma maskin med ett eget modellnummer till Jula. (ingen annan verkar sälja den)

I mina ögon så är det ett solklart fall av felaktig marknadsföring.

Ett test vore ju att invänta kallt väder, värma upp huset med annan värmekälla till ca 7-10grader, sedan låta den gå igen.
Isar dräneringen igen denna gång så finns inga tvivel.




 

Skrivet av: mce73
« skrivet: 10 december 2021, 17:53:47 »

Håller på och förbereder att kontakta ARN.
Men väntar på några mail från TMQ och Jula innan jag påbörjar detta.  (är ju inte direkt det roligaste man kan göra)

Hittade detta på Qlimas internationalla site ang spec på WDH 129 och 229  (som jag antar är likvärdiga maskiner)

https://www.qlima.com/product-media/10658/Product%20Sheet/PS_WDH229_21_EN_v2.pdf?index=2

Här står det mer realistiska siffror ang temperatur driftområde.  Just drifttemp området är det absolut största problemet enligt mig.


Nordiska specen
Driftområde °C -15 / 35

Internationella specen.
Operating range² °C -5 ~ 25

Den internationalla specen stämmer ju nästan exakt med "våra" problem.
Alla prb började runt -4 till -5 enligt mig.

Kan det vara så att TMQ (Klimabrands etc) har överspecat produkten så att den ens ska kunna säljas i norden.
Med den internationella specen hade jag aldrig köpt den.

Undrar vad Qlima international säger om att köra den i -5 till - 15

Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 09 december 2021, 13:01:23 »

Har med varit i kontakt med kommunens konsument rådgivning, de säger som ovanstående säger det är Julas skyldighet att ta emot reklamation. Ringde och tala om det för Jula men de hänvisar till qlima och att jag skulle ta de med leverantören sa i princip att jag inte handlat direkt från leverantör utan av Jula vilket står på mitt kvitto, som vanligt lyssna de inte. Blir arn i helgen.
Skrivet av: Kurzbo09
« skrivet: 08 december 2021, 20:54:23 »

Ha varit i kontakt med TMQ och dom konstanterade via mail att det inte är fel på dom sitt produkt. Dom är inte intresserad av å ta tilbaks dom da dom endast är tenkt som supplemang tills annan värmekälla.
Dräneringen är tydligen ett lokalt problem som en for fixa själva dom ha inte havt problem med detta si dom.
Ha mailad til Jula om skitten men dom är lika lite villiga tills å hjälpa till. Fick svaret att reklamationer är Qlima ansvariga for inte Jula.
Fick se en instruks i Butiken i Linköping der det står att dom inte fick ta imott reklamationer i Butiken dom ska henvisa tills TMQ.
Ha varit i kontakt med Konsumentvägledarn i kommunen och fått svaret att det är Jula som säljare som ha ansvaret for å ta dom tilbaks. Dom är også ansvarliga for Marknadsföringen som är på hemsidan och i butiken.
Så ska kontakta dom imorron å klargöra det for dom. Annars for det bli ARN med den omtalen det för med seg for Jula. Produkten är inte i närheten av å levera det dom marknadsförer det som. Det kallas for falsk marknadsföring å är grunn nok til å häva köpet.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 08 december 2021, 12:04:31 »

Ringde qlima igår igen och sa att jag ville ha pengar tillbaka för deras skitprodukt som inte fungerar, dansken skratta bara och sa hejdå.. pratat med Jula om det de är inte deras bekymmer. Jag ska ta allt med qlima, får ett mail av de idag där de skriver att det är Jula som man ska ta reklamation med. Ringde upp Jula och de säger att det är qlima så jag vidarebefordra mailet till Jula så där står jag och är jävligt förbannad nu. Får se vad som händer i eftermiddag då jag tänker besöka varuhuset och reklamera skiten.

Danskarna har nog sålt denna utan garantier till jula och danskarna har absolut ingen som helst skyldighet att följa svensk lagstiftning såsom KKL. så tom jag hade skrattat åt dig om jag satt i danmark.

Juridiskt skall du gå på säljaren och är säljaren ett företag i sverige (JULA) så gäller svensk lag.
kontakta som jag skrev tidigare kommunens konsumentrådgivare eller håll för evigt käften.
Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 07 december 2021, 09:47:35 »

Ringde qlima igår igen och sa att jag ville ha pengar tillbaka för deras skitprodukt som inte fungerar, dansken skratta bara och sa hejdå.. pratat med Jula om det de är inte deras bekymmer. Jag ska ta allt med qlima, får ett mail av de idag där de skriver att det är Jula som man ska ta reklamation med. Ringde upp Jula och de säger att det är qlima så jag vidarebefordra mailet till Jula så där står jag och är jävligt förbannad nu. Får se vad som händer i eftermiddag då jag tänker besöka varuhuset och reklamera skiten.
Skrivet av: Ottosson_13
« skrivet: 06 december 2021, 12:29:33 »

Hej!
Köpte denna pump för några veckor sedan och fick exakt samma problem som er andra när utomhustemperaturen började gå under nollan. Innan dess var jag faktiskt mycket nöjd med pumpen.

Efter kontakt med Jula blir jag bara hänvisad till Qlima/TMQ.

Har nu mejlat Jula igen där jag förklarat att Qlima inte verkar särskilt intresserade av att hjälpa oss och att jag önskar lämna tillbaka denna värmepump utan tjafs, eftersom den inte håller vad den lovar på hemsidan. Får se vad som händer...
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 06 december 2021, 11:09:48 »

Nu är det på tiden att Jula får en knäpp på näsan i sina oseriösa värmepumpsaffärer.

Så all lurade på denna produkten gör en reklamation hos säljaren eller gå via kommunens konsumentvägledare till ARN.
Tig för evigt eller anmäl nu!
Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 06 december 2021, 05:18:59 »

Har varit i kontakt med qlima kundtjänst och det är tydligen inte deras bekymmer att pumpen läcker. De säger att det är en stödpump och att man ska ha en annan värmekälla upptill vilket inte står på julas hemsida. Sen är det kallt ute vilket man får tänka på, påpeka att det står att den skulle fungera mellan -15 till+35 fast de svarar de inte på.
Påpeka att Julas kundtjänst sa att de skulle kontakta de och hade många med samma problem de svarar de heller inte på.
Får bli ett besök till Jula i veckan med pumpen och kräva pengar tillbaka för nu är det deras bekymmer då inte qlima eller deras kundtjänst bryr sig.
Här är nummer till qlima kundtjänst 0313045665 om någon vill ringa dit men var beredd på att vänta, sista gången jag ringde tog det över 2 timmar
Skrivet av: mce73
« skrivet: 05 december 2021, 09:51:21 »

Ang Julas svar.
Först så lär ju deras kundtjänst endast jobba efter sina fasta rutiner och standardsvar.
Detta är ju sannolikt ett designfel på produkten.

Att gå vidare direkt mot Clima känns ju tämligen meningslöst om dom inte har en lösning med uppvärmd dränering eller annan lösning för att förhindra frysning.

Jag ska dock testa ett tag till först nu när slangen är kortare.

Jula har ju sålt produkten och bör väl få hantera en retur helt enkelt.
Det är ju 60 dagars öppet köp.

Edit
Har inte ens gått 24H och dräneringsslangen är helt genomfrusen, den sticker ut 8cm från fasaden. Det borde väl inte vara för långt?

Har förövrigt mailat till TMQ.dk  (Klimabrands hamnar man på)

info@klimabrands.dk
service@klimabrands.dk

Tycker att alla som har köpt dessa och har prb borde maila dit.
Jag förklarade att jag ville att apparaten köps tillbaka (om Jula vägrar ta tillbaka den på öppet köp) om dom inte har en lösning på problemet.

Jag ser inte hur man ska kunna lösa detta förutom att försöka få till någon uppvärmning av slangen.

Skrivet av: Mv
« skrivet: 05 december 2021, 09:10:32 »

Svar frpn jula kundtjänst


 

Tack för att du hörde av dig till oss.

 

Om produkten läcker vatten beror den på dräneringsslangen är tilltäppt eller att vattnet inte rinner i rätt riktning.

 

Kontrollera att det inte är stopp i slangen. (smuts eller klämd)
Se till att vattnet har fritt flöde (att de kan rinna neråt).
Klipp av slangen något vid behov.

 

Vill du reklamera produkten kontaktar du leverantören, TMQ, då de själva hanterar reklamationer på deras produkter.

 

Ha en trevlig dag!

 

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen

 

Tindra

 

Jula Customer Service
Skrivet av: mce73
« skrivet: 04 december 2021, 18:30:27 »

Då var det min tur.
Igenfryst dräneringsrör och blött inomhus  :(

Känns som ett konstruktionsfel, det har ju varit rätt kallt (-7) men hela funktionen är ju bara fel, den måste ju givetvis fungera i minusgrader.
Borde ju vara uppvärmning på vattnet som ska rinna ut, eller värmeslinga i slangen.

Har kortat ner dräneringsslangen så kort det går nu för en sista test, blir det samma får Jula helt enkelt tillbaka skiten.

Ni som har haft samma fel, hur långt utstick har ni på slangen från huset?

Var lite tveksam från början måste jag erkänna, men tog helt förgivet att den var testad i kyla.

Jula säljer ju den som en luftvärmepump och inte en AC.

Mvh
Micke
Skrivet av: Christian Kurz
« skrivet: 03 december 2021, 23:45:11 »

Hej
Jag ha pressis installerat 2 stk av denna modellen.
Säckert det dummaste jag ha gjort i livet.
Dom ska klara 60 til 85 m3 mina står i rom på 80 och 85 m3 bra isollerad(50-60 cm i tak 20 til 25cm i vägg  och  dom klarer inte å holder tempen när en körer opp den med värmefläkt tills 20 grader när det är 3-5 minus ute.Slå en avtillegsvärmen så sjunker tempen direkt.
Ha varit i kontakt med leverandör och dom mener det är tenkt som ett tillegevärmare inte som primärt värmare.
Dom menar att du inte skal kunna sammenlikna dom med en split pump. Ha tidligere varmet opp dom samma utrymmen med en splitpump från 2005 på en värmeeffekt på 2.7 kw 
Hverken Jula eller Produsenten  är villigt til å ta ansvar for produktet.
ADVARER for å installera pumpen i bustad da den frysa til på insiden med resultatet att vatten inte kommer fram tils dräneringsslangen men ränner på innsiden av väggen med resultat av vattenskada.
Sitter her med to stk pump som jag tyckte som mange andra skulle slip.pa instalationen  nen är bara 1800tigare.
Så inte köp detta produktet om du inte vilha bekymmer.
Reklamen sier att det är samma effekt ogfordelar en en Split pump men kundservice sier att du inte kan sammenlikna dom.
Monoblocken klarer inte oppvärming själva den må ha hjälp av tillegsvärme och da anser jeg att vitsenär borta.

Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 02 december 2021, 16:03:31 »

Vart iväg på min första felsökning på ej fungerande ”värmepump” och det var en Monomaskin från Jula.

Felbeskrivning = ger ej värme.

Maskinen sitter i en sommarstuga på ca 60kvm - kallt som satan inne ca +3 grader ute -7

Maskinen knuffar runt luften men det är knappt ljummen luft ur maskinen. Inga delmål maskinen den sk leverera ca 1,3kw värme vid -7grader. Så kanske räcker för ett litet kök på 20kvm. Bara att meddela kund att de köpt helt fel maskin för ändamålet. 

Nu ska jag dit efter nyår och sätta upp en ”vanlig” maskin och denna får sitta kvar för endast kylning sommartid.  Så jag tackar och bockar för ett extra jobb och extra maskin att installera.

Dessa verkar vara rena skärpet när det gäller vinterbruk skaplig stödvärme så länge det är plusgrader. Och helt ok kyla på sommaren. Men att kalla det för värmepump är nog fel. Borde kallas AC med stödvärme (vid plusgrader)

Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 01 december 2021, 21:50:55 »

Hur menar du nu? Öppnar man enheten har man ingen garanti kvar.
Lyft upp enheten på väggen, rikta in de hängande hålen mot krokarna på upphängningsskenan och sätt enheten försiktigt på plats. Skjut samtidigt röret genom dräneringshålet. Om den trådlösa kontrollen (säljs separat) har köpts, ska den installeras och anslutas.  9 NOTERA:  Änden på den yttre vattenrörledningen ska placeras i ett öppet utrymme eller i avlopp. Undvik skador eller sammandragning av dräneringsröret för att säkerställa att enheten dräneras.
Sorry, hjärnsläpp - glöm det där med att öppna enheten.

Det var röret jag ville åt. Frågan är om det på något sätt sitter löst och släpper pga av dålig fäste som orsakar läckage inne i maskinen.
Skrivet av: Mv
« skrivet: 01 december 2021, 21:25:57 »

En fråga till alla som haft problem med dräningen: har ni gjort enligt manualen och öppnat enheten och monterat röret som ska ansluta till dränineringen? Om detta är gjort och det fortfarande är problem med dräneringen skulle jag reklamera maskinen och hävda konstruktionsfel.
Hur menar du nu? Öppnar man enheten har man ingen garanti kvar.
Lyft upp enheten på väggen, rikta in de hängande hålen mot krokarna på upphängningsskenan och sätt enheten försiktigt på plats. Skjut samtidigt röret genom dräneringshålet. Om den trådlösa kontrollen (säljs separat) har köpts, ska den installeras och anslutas.  9 NOTERA:  Änden på den yttre vattenrörledningen ska placeras i ett öppet utrymme eller i avlopp. Undvik skador eller sammandragning av dräneringsröret för att säkerställa att enheten dräneras.
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 01 december 2021, 19:58:55 »

En fråga till alla som haft problem med dräningen: har ni gjort enligt manualen och öppnat enheten och monterat röret som ska ansluta till dränineringen? Om detta är gjort och det fortfarande är problem med dräneringen skulle jag reklamera maskinen och hävda konstruktionsfel.
Skrivet av: Perfa76
« skrivet: 01 december 2021, 18:53:46 »

Min direkta känsla är att den där slangen för dränering av vattnet som föreslås gå ut genom väggen, att den skulle behöva ha en värmekabel i sig så att det inte riskerar att bli en ispropp i den när det är kallt ute. Ju längre slang utomhus, desto större risk för propp.

En kollega funderar på att skaffa en sådan här värmepump, men avser låta kondensvattnet rinna till en golvbrunn inomhus i det utrymme där den skall sitta.

Någon som kan testa om problemet löses med en kort värmekabel?
Skrivet av: Mv
« skrivet: 01 december 2021, 18:53:14 »

Stort varningens finger!!!!!! Kööööp absolut inte gott folk. Pumpen har fungerat klanderfritt till idag och jag har sett att det rinner ut på utsidan men i min förvåning idag blött i köket !!!!!! Och inte lite....absolut en köp ej produkt återstår att se nu hur jula ställer sig till detta
Skrivet av: Asgardpark
« skrivet: 01 december 2021, 14:04:14 »

Har exakt samma problem, inget åker ut ur slangen.
Ringde julas kundtjänst och de kunde inte göra något utan jag fick ringa qlima kundtjänst. Två timmar tog det att komma fram och de tyckte de var märkligt att den läcker, skulle ta bilder på hur allt var monterat på utsidan och insidan.
De hade sålt ca  5000 sa tanten på kundtjänst...och ingen hade varit trasig, vilket jag inte riktigt tror på
Skrivet av: Ehrnholm
« skrivet: 01 december 2021, 12:58:00 »

Efter mycket om och men så ska jag få en ny. Men den säljs med tanke på att den klarar som bäst av "35"m2.
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 30 november 2021, 19:56:00 »

statistik är ju möjligheternas metod.
Eller som man brukar säga: lögn, förbannad lögn och statistik.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 30 november 2021, 19:13:55 »

statistik är ju möjligheternas metod

det säger inget om hur många som kom in i landet eller hur fördelningen var

50 sålda kanske
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 30 november 2021, 15:07:38 »

typiskt säljsnack för de har ju inte haft den så länge..
När det gäller försäljningsstatistik finns det ju liksom inget annat att jämföra med än när modellen lanserades i butik, eller hur? ;-)

Jag var där nyligen för ett byte och passade på att fråga i infodisken. Hon sa att i vissa butiker hade den gått åt så snabbt att de knappt hunnit fylla på lagren och var restad på många håll.

Med som sagt, vi får se hur det utvecklar sig med omdömen när kunderna har använt maskinen ett tag...
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 30 november 2021, 14:43:38 »

Rätt sak på rätt plats brukar man ju säga. I det här fallet kanske inte så bra för ett 50 kvm garage med betongplatta. Enligt säljaren på Jula den mest populära VP de någonsin haft så vi får se hur det utvecklar sig med nya omdömen om ett tag...
typiskt säljsnack för de har ju inte haft den så länge..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!