Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundvattenvärmepump - GÃ¥r det  (läst 4400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kental

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Grundvattenvärmepump - Går det
« skrivet: 24 oktober 2005, 12:18:02 »
Går det att använda en sjö till en grundvattenvärmepump, alltså att pumpa upp sjövatten till pumpen och sen leda tillbaka det till sjön.
Detta på grund av stenig botten med vad det innebär att få ut en kollektorslang. Alternativet är förstås att borra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2005, 17:10:08 »
Går det att använda en sjö till en grundvattenvärmepump, alltså att pumpa upp sjövatten till pumpen och sen leda tillbaka det till sjön.
Detta på grund av stenig botten med vad det innebär att få ut en kollektorslang. Alternativet är förstås att borra...

Jag tror det går bra att göra så, mellanväxlaren måste du kunna ta isär och rengöra samt att du måste ha en flödesvakt på sjövattenslingan som stoppar VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2006, 15:36:08 »
Mellanvärmeväxlaren försämrar COP-värdet.
Strunta i mellanvärmeväxlaren.
Filtrera sjövattnet genom ett sandfilter före värmeväxlaren istället.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #3 skrivet: 11 april 2006, 22:35:12 »
Hur mycket försämras COP värdet egentligen av en mellanvärmeväxlare ?
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #4 skrivet: 12 april 2006, 09:12:26 »
Det beror på. Som vanligt alltså ^-^

COP försämras dels av den extra pumpen dels av eventuellt högre arbetstemp för VP

Högre arbetstemp beror på temperaturskillnaden i mellanvärmeväxlaren som i sin tur beror på värmeväxlarens storlek. Liten värmeväxlare ger högre tempdiff. En oändligt stor värmeväxlare har ingen tempdiff.
"Vanliga" värmeväxlare Dvs sådana man har råd med, har en tempdiff, kanske inte så stor men den finns och det minskar COP.
Varje grad gör en hel del på kalla sidan. På en del pumpar uppemot 5%.

Men å andra sidan även en kollektorslang i ett borrhål en värmeväxlare ::)


Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #5 skrivet: 12 april 2006, 21:14:12 »
Aha.... men nu undrar jag hur man definierar 5%.  Sc:,h

Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig för att göra det begripligt vad jag menar. Här kommer ett tappert försök:

Om mitt hus tidigare drog 40000 kwh som nu tas om hand av värmepumpen.

Motsvarar då de 5 procenten 5% av 40000, dvs 2000 kwh?
Om det är så, skall man då dela siffran med COP? (t.ex. 3)

(Jag frågar på grund av att VP´n, om jag fattat det hela rätt, devalverar Den ekonomiska nyttan av energieffektiviserande åtgärder med ca en tredjedel.)


1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #6 skrivet: 12 april 2006, 21:47:23 »
För en gångs skull har jag en teori som kanske kan vara till nytta för trådskaparen.
Jag har mest ställt en massa frågor på forumet men dristar mig nu till ett svar.

Jag har precis installerat en grundvattenvärmepump vilket omständigheterna tvingade mig att göra.
Inkommande köldbärare ligger på 6-8 grader vilket förhoppningsvis ger en betydligt effektivare värmepump än om jag kört med kollektorslang.
Grundvattenpumpen som lyfter upp vattnet drar 0,55 w och äter därmed upp en del av denna fördel. Om summan av dessa är positiv blir jag inte klok på men jag TROR att lösningen är lika bra eller möjligen bättre än en kollektorlösning hade varit. (avser COP)

Det optimala måste vara att slippa att lyfta vattnet, dvs cirkulera det, samtidigt som man vill åt det minst 4 gradiga vattnet i sjön.
Om man tar vatten från sjön och släpper det nere i sjön igen borde det fungera som ett slutet cirkulerande system.

Jag är osäker på om jag har rätt men om det funkar blir det nog med tiden problem med grejer som fastnar i insuget etc, så lösningen har nog en massa andra nackdelar.

Det var min teori.

Jag kan även meddela att Grundvattenlösningen jag installerat har varit till stort nöje för mig, då alla möjliga problem har diskuterats på forumet såsom tryckslag, bästa sätt att kombinera borran för både dricksvatten och grundvattendrift till VP´n, strul med att returborran inte sväljer tillräckligt med vatten etc. etc.
Strulet med returborran har gett min fru hopp om en ankdamm samt forumdignitärer hopp om nya flugfiskevatten etc, etc. Jag har helt enkelt stort nöje av detta forum och tar av mig hatten för alla kunniga människor som häckar här på sin lediga tid!
« Senast ändrad: 12 april 2006, 22:17:12 av xouriguer »
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad laban2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grundvattenvärmepump - Går det
« Svar #7 skrivet: 13 april 2006, 08:54:21 »
Jag har på min lilla båt (på 20m) en rör värmeväxlare som är 60cm lång och ca 13cm i diameter, den sitter ihop kopplad med en mindre som är 40cm lång och ca 13cm i diameter. Bägge är rostfria, rören o dom har en diameter på 10mm, kommer inte i håg hur många dom är!

Utagen effekt från sjön är ca 3Kw, i detta system.

In vatten tempen är ca 3grader, intaget sitter på 2m djup, i brine systemet ligger tempen på +2C in till värmepumpen.

Sjövatten pumpen tar ca 150W, så det är den extra förbrukning som behövs, slangarna från intaget till utsläppet är korta, gissar på max 2m (32mm slang), flödet är okänt, men det flushar på bra....

Har inte mätt diffen mellan sjövatten i o ut än, men det kommer...

Hitills så verkar det funka bra, denna revision av systemet har bara vart i gång en vecka hitills....

//lasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!