Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vakuumsuga rör och innedel.  (läst 3865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vakuumsuga rör och innedel.
« skrivet: 04 oktober 2019, 07:43:19 »
Jag har just köpt en Qlima SJA2219.
Eftersom slangpaketet inte var med fick jag köpa det separat.
Det verkar som att utedelen är gasfylld, så nu undrar jag.
Behöver jag vakuumsuga rören och innedelen, och hur gör man i så fall.
Tacksam för svar.
//Folke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2019, 08:02:43 »
Det är otillåtet för en privatperson att göra det jobbet, du måste kontakta en installatör som är beredd att göra jobbet, och det brukar normalt kosta från ca 4000 kr och uppåt om det är seriös aktör.
Med detta sagt så hittade jag detta när jag sökte på gamla inlägg i forumet:

Vakuumsugning av värmepump

För att vacumsuga behöver du en vacumpump, blå & gul slang samt en vacumklocka. anslut den gula
slangen mellan vacumpumpen & vacumklockans anslutning. observera att den gula slangen har ett mittstift i
ena änden & ett hål i andra. Den ända som har ett stift skall vara kopplad till vacumpumpen.


Anslut den blå slangen under den blå mätarens uttag & utomhusenhetens trevägsventil. Observera att den blå
slangen har ett mittstift i ena änden och ett hål i den andra. Den änden som har ett stift skall vara kopplad på
utomhusenheten.

Kontrollera att den röda kranen på klockan är stängd & att den blå kranen är helt öppen.

Starta vacumpumpen & kontrollera att mätaren går mot -1.

Låt vacumpumpen suga i 60 minuter. Stäng sedan den blå kranen på klockan & stäng av pumpen.

Kontrollera mätarens position & låt den vara i 30 minuter, kontrollera därefter att
mätaren inte har rört sej. Har den rört sej finns det ett läckage & man behöver kontrollera anslutningarna.

Om systemet är tätt kan man släppa på gasen enligt följande: Lossa täcklocket på trevägsventilen, öppna
gaspåsläppet försiktigt genom att skruva insexskruven moturs tills den blå mätaren visar 0 eller strax över.
Stäng gaskranen igen genom att vrida medurs. nu har du ett litet övertryck i systemet vilket medför att lite gas
kommer att sippra ut när du lossar den blå slangen frå trevägsventilen. Detta gör att ingen luft kommer in i
systemet. När du har lossat den blå slangen kan du släppa på gasen helt genom att vrida insexskruven helt
moturs tills det tar emot.

Öppna den övre ventilen pÃ¥ samma sätt.     
             
Nu är vacumsugningen & gaspåsläppet klart.

Källa: Beskrivning som följde med en Trendimport vakuumpump.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2019, 08:16:50 »
Jo, jag vet vad som gäller, men om utedelen är gasfylld går det att bara vukuumsuga rören och innedelen utan att gasen går förlorad.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2019, 08:34:19 »
jo så är ju tanken.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2019, 20:23:00 »
Vet du hur man gör?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2019, 21:16:24 »
Själva grejen med detta är väl att man KAN göra det själv, men man bör inte göra det själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2019, 22:43:46 »
Kan vara bra att veta!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2019, 22:50:19 »
Om man misslyckas med att skruva ihop rören korrekt och tight, så att gasen läcker ut.....

...blir det en dyr läxa.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2019, 07:02:10 »
Det jag vill komma fram till är att det är rätt vanligt att man misslyckas med saker man gör för första gången.
Det skulle tala för att du kontaktar en installatör för att få det gjort.
Det som talar för att du skall göra det själv är själva kärnan i detta projekt, att du köpt en billig värmepump för att du ville ha en billig lösning, kontaktar du en installatör och ber honom göra jobbet så är det inte längre ett billigt projekt.

Det du kan göra är att köpa eller låna en vakuumpump med tillhörande instruktion och göra jobbet själv, du bryter mot lagen, men det gör vi ju lite till mans rätt ofta - så det kanske inte är någon stor sak.

Ett annat alternativ, om du inte öppnat förpackningen, är att byta ut den värmepump du köpt mot en variant med "quick connect" (Om de fortfarande säljer dessa) så blir det mycket enklare att göra det själv, men även då bryter du mot gällande lag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2019, 10:12:56 »
Jula verkar ha blivit hårdare på att sälja pumparna nu. Min kompis hävdar att han var tvungen att visa ID för att köpa sin LVP nu för nån vecka sedan. Och att han sedan blev uppringd för att ge certifikatnummer på den han hade tänkt anlita för installationen.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2019, 15:48:36 »
Man behöver inte legitimera sig för att köpa en vara, vidare så här inte jula något att göra med vilken firma man använder för installationen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2019, 16:02:23 »
Jula kan väl sätta vilka "regler" dom vill för att sälja sina prylar , eller? För lika väl som köpare kan ställa krav för att köpa kan säljare sätta krav för att sälja.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2019, 16:52:44 »
Jula har ingen rätt att neka (diskrimenra) någon att köpa något, under förutsättning att denna kan betala

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2019, 18:00:08 »
Det är väl lite som att man inte fÃ¥r köpa ett vapen utan att uppvisa ett intyg pÃ¥ att man fÃ¥r inneha ett vapen. Det handlar inte alltid bara om betalning. Vissa varor kan vara belagda med restriktioner. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsuga rör och innedel.
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2019, 19:07:57 »
Jula har ingen rätt att neka (diskrimenra) någon att köpa något, under förutsättning att denna kan betala

Pyttsan
självklart kan jag neka dig som företag att köpa en vara eller tjänst det räcker att jag ser att du inte knyter slipsen rätt.
Jag som företag bestämmer detta. Detta är inte allmännyttan. INGEN kan tvinga mig till ett avtal med dig, och ett köp är ett avtal.
Jag har dessutom suveränitet på att sätta priset och ingen har med detta att göra. Du betalar 20tkr för en pump men din kompis 5tkr, det bestämmer jag!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!