Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reservvärmarna gÃ¥r inte vid avfrostning -> knäppningar  (läst 931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangan82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har problem med knäppningar i golvvärmesystemet. Jag är övertygad om att det går att lösa utan knäpptank men det kräver att systemet agerar som jag vill. Så här beter det sig nu: Det är runt nollan utomhus, jag har 15 l/min i flöde och framledningstemperaturen är ~38 gr. Avfrostning börjar genom att använda värmen i golvvärmen. Temperaturen i golvvärmen sjunker raskt ungefär 10 °C och det får till följd att det knäpper. Vet inte vad som sker först här näst men när avfrostningen är mer eller mindre färdig så går reservvärmarna på och temperaturen i golvvärmen stiger raskt igen, och det knäpper förståss igen. Jag vill att reservvärmarna går igång direkt när avfrostningen börjar för då slipper jag temperaturedippen. Vet nån vad som kan vara fel?

Nått som gnager i bakhuvuet är att mitt flöde varierar med tiden. Det går mellan 7 och 16 l/min. 20 min här och 20 min där.

En sanitycheck på mitt antagande:

P =m*cp*dt     Effekt = massflöde * specifik värmekapacitet * temperaturskillnad
Dt = 9000/0.25/4200 = 8,6 gr. Så 9000 w (reservvärmaren) är tillräckligt för det temperatur drop jag ser....ungefär

Och hur mkt is kan 9000w smälta? Låt säga att isen inte är underkylt och värmaren är på 120s. Q = cp* vikt.
9000*120/334000= 3 kg! Tror knappast jag har 3 kg is på utedelen och 120 s är inte i överkant.

Mer info om systemet i min signatur.
Altherma 3 EHVH08S23DA9W. 180 kvm hus + 40 kvm fristående garage. Inomhusdelen står i garaget så garaget är lite uppvärmt. VVC som går då och då. Golvvärme från -91. Runt nollan utomhus varierar flödet mellan 7-16 l/min. Problem med knäppningar i golvet. Parametrar: dT = 5°C; 13 °C ute -> 28°C tillopp; -18°C ute-> 40°C Tillopp; 5-00 -> 0; 5-01->3; 5-03->4; d-03->2; offset temperatur-> 2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!