Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar  (läst 13811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobias.fast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« skrivet: 11 januari 2011, 16:51:21 »
Hej allesammans!

Har fått en duktigt saftig elräkning och insåg därför att pannan är felinställd.

Läste igenom medföljande instruktionsbok och justerade pannan efter den då kurvan såg felaktig ut.
Har även börjat trimma in pannan.

Men vad jag är rädd för är att jag har någon felinställning i servicemenyn, alltså den menyn man kommer åt genom att hålla in menyknappen åt vänster några sekunder. Vet med mig att jag har ändrat något där vid ett tillfälle då pannan inte producerade tillräckligt varmt vatten. Funderar därför på om jag ändrat något felaktigt där.

Är det någon som har information om fabriksinställningar i servicemenyn eller någon som kan titta i sin egna servicemeny?

Sitter inte i närheten av pannan nu och kan därför inte skriva var jag har för inställningar men skall så fort jag kommer hem ikväll skriva in det här.

Huset är 120 kvm plus 80 kvm källare vattenburet givetvis och radiatorer i huset samt källaren.

En underlig grej är att jag köpt en atria 8 men funderar på om jag fått en optimum då det finns en optimum meny i serviceinställningarna samt att jag har en plastöverdel till pannan vilket tydligen skall vara specifikt för optimum?

Hoppas någon godhjärtat person vill hjälpa mig lite, elräkningen var för övrigt på 6170:- för en månad... kunde ju lika gärna fortsatt med olja....

Mvh//Tobias Fast

Utloggad tobias.fast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 19:09:25 »
Hej igen!

Här kommer mina inställningar i pannan!

Värmekurva:

kurva 40 ºC
min    22 ºC
max   70 ºC
kurva+5 0 ºC
kurva 0  0 ºC
kurva-5  0 ºC
värmestopp  17 ºC
sänkning 1 ºC   betyder vad?

temperatur:
ute    0 ºC
framledning  34(40)
returledning  35(55)
varmvatten 53 ºC
integral   -   62
brine in  -2
brine ut -3

servicemeny

varmvatten:

start 53(50)
varmvattentid 20m
värmetid 20m
toppvintervall 7d
toppvstopp 60 ºC
inflstartgiv 65%
vikt vvtemp 53 ºC

värmepump

integral a1   60
hysteres      12 ºC
max retur    55 ºC
startintervall  20m
tryckrör      58(140) ºC
utestop -20 ºC
shunttid  60s

tillsats

max steg  1
integral a2  600
hysteres  20 ºC
varmvattenstopp  60 ºC
fördr efter evu 30m

insalation

flertal ointressanta förutom?

loggtid 1m
brinetid på 30sbrinetid av 30s

avfrostning

avfr kurva 0   -10 ºC
avfr kurva -20  -24 ºC
avfr temp  15 ºC
stopp avfr  11 ºC
under 5 ºC avfr  7d
min tid avfr    45m
fläkt start -2 ºC
fläkt stopp  17 ºC

optimum?!

temp diff cirk   8k
temp diff brine    3k
startflöde cirk  7v
startflöde brine  10 v
min flöde cirk  10v
full ladd vv 55 ºC
min ladd vv 50 ºC

SÃ¥ snälla nÃ¥gon är det galet?  :D

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2011, 20:04:40 »
Fick själv en räkning på 6900:- för en villa på 100+100, just december var väl inte så bra för oss med pump då det var så himla kallt.
Tycker inte din räkning låter så farlig.

Är ingen hejare på inställningar så det får någon annan ta.


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 20:06:11 »
Hej,
inställningarna ser helt normala ut.

Behöver du verkligen hela 70 grader som max?
Max retur tycker jag också är hög. Men dessa två temperaturer är beroende av ditt värmesystem och hur hög temperatur huset behöver när det är riktigt kallt, så det kan man inte säga något generellt om.
Med kurva 40 så verkar huset helt normalt.

Sänkning är om man vill ha tempsänkning med separat tidur.

Du verkar ha en Optimum eftersom du ser dessa parametrar i datorn.


Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 23:15:14 »
Varmvattentid och värmetid är ej samma som jag har på min. Har längre varmvattentid om jag kommer ihåg rätt. Sedan har du begränsat värmestegen till enbart 1. Osäker hur det går med legionellakörningen då, körs väl normalt med steg 2. När det är som kallast har jag även svårt art klara värmen om inte steg 2 får köra. Annars ser det OK ut och inget som ser ut att orsaka ovanligt hög förbrukning.

Istället för att prata elpris som har andra variabler som påverkar vore det bättre att veta förbrukningen. Tips är egen elmätare på matningen till pumpen, funkar klockrent för att följa upp statistiken.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad tobias.fast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 10:30:04 »
Tack,

Lelle nej behöver nog inte ha så hög temp på max eller retur, tror jag ställde det efter boken hade lägre tidigare men tänkte testa o se vad som hände.
Har nu sänkt kurva till 35. har sänkt kurvan med två steg under två dygn utan att temperaturen sjunkit? så tog nu ett längre kliv för att se vad som händer.
Ja det verkar som optimum... frågan är om en optimum fungerar på ett bra sätt utan inomhusgivaren?

Aj vad har du på värmetid och varmvattentid? vet att jag har ändrat tiderna på dessa parametrar vid ett tillfälle då huset producerade dåligt med värme i just varmvattnet.
Ändrade till steg 1 då jag blev förbannad över förbrukningen, skall kolla i instrukboken om legionellakörningen fungerar i steg 1. sammanlagd förbr dec var 3376 sommar brukar vi ligga på 500-900.

Ja en egen elmätare vore kanske inte så dumt.. var kan man köpa en sådan?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 11:14:12 »
Vore jag som du och kan använda en så låg kurva skulle jag sätta max temp på framledning till 55 ºC och max retur till 48 ºC så finns i princip ingen risk att kompressorn stannar då du stöttar med elpatron.

Det spelar ingen som helst roll för optimumfunktionen om du har innegivare eller inte. Det optimum gör är att hela tiden hålla temperaturdifferensen på fram och retur på 8 ºC för radiatorslingan resp 3 ºC mot utedelen då kompressorn går.

Det är ingen fara att sätta en relativt hög tid för vattenvärmning för om det efter värmningen fortfarande finns värmebehov kommer pumpen automatiskt att fortsätta med värme.
Nackdelen kan vara att man under tiden kan känna av att temperaturen i huset sjunker lite.

När du har så liten tillskottseffekt, 3 kW tar det längre tid att värma varmvattnet framförallt vid legionellakörning. Det kan vara bättre när det är kallt att toppvärma med el och snabba på förloppet så att man får mer tid för ekonomisk kompressordrift för värmen.
Vad händer sen om det blir kallare än -20 ºC ute? Klarar huset sig på 3 kW då utetempen är -25 ºC och kompressorn stannat? Det är efter det som eltillskottet skall dimensioneras.
Ställ upp den på steg 2 i alla fall, dvs 6 kW.

Elmätare kan man hitta begagnade på lite olika ställen, sök på nätet. Även Rickard som driver detta forum säljer elmätare i sin webshop.


Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 11:26:38 »
Varmvatten starttemp 50  ºC är väldigt högt. Det gör att vp kommer att göra vv ofta. Eftersom vv är prioriterat kommer du att tappa pÃ¥ huset vilket i sin tur kommer att medföra mer eltillsats.
När min är klar med vv sÃ¥ har jag en temp pÃ¥ startgivaren som är 53  ºC. Det innebär att tempen endast fÃ¥r sjunka 3 gr innan en ny vv-körning pÃ¥börjas.
Sänk till 40-44 gr ca
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011, 21:18:38 »
Missade varmvatten start - har du haft denna satt till 50 hela tiden eller är det något du ställt in nu? Detta göra att pumpen drar mer än vad som behövs. Precis som Tobocop skriver gör det att varmvatten körs alldeles för frekvent. Jag har min på 38 och det klarar vi bra. Värmetid har jag på 30 och varmvatten på 40.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad asiaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2011, 09:05:52 »
väl en väldigt normal nivå på förbrukning, hade själv tot på närmare 6000KWH för Dec, VP drog väl då för ca 4500KW.
kör själv en Atria 12 men oxå många kvadrat att värma upp..ca 350m2 (garage på 50 inkl). Har dock oljepannan kvar, tack o lov...går det ner mot minus 15, har VP svårt att hänga med...även med tillskott. stötte tex med olja mellan jul och nyår och gjorde gått. Har svårt se vad besparingen är..tidigare gick det väl åt 500 literolja/månad under Vintern men då milda vintrar. Just nu ett par pluss grader går den perfekt, men ska idag borra bort lite is som ganska fort byggs på...men så fort runt 0 och strax under går en patron in :(
Men i det stora hela så säkert en besparing , uppskattar ca 10 000/år
Asiaten

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2011, 19:41:43 »
Asiaten,

Även vår Atria 8 går in med första steget vid någon minusgrad. Dock gjorde vi av med 3½ m3 olja vid "normal" vinter och Atrian drar motsvarande vinter ca 10-11K kWh så inbesparingen är helt klart där... Dock, kalla vintrar sticker det iväg, ca 14-15K kWh.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad asiaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2011, 07:47:04 »
AJ,
Ja det är så nog för de flesta...Drift el hade vi tidigare ca 12 000KWH, el tot ligger nu på ca 34 000KWH, detta kall vinter, VP istallerades Nov 2009. Dvs förbrukning VP ca 20 000 KWH detta konta 3M3 drygt en mild Vinter, så besparing är det även dessa vintrar men man hade önskat mer. Oljepannan är från 2004, så nog ganska effektiv och jäkla skönt att kunna stötta, tur man inte lyssnade på ALLA experter som sa att man skulle slänga ut den.
Man ser dock att !2an inte räcker till utan man skulle nog behövt ngn storlek större, hade tänkt att borra men har en besvärlig tomt med höga stöd murar så ville inte riskera ngt, men med facit i hand så hade man nog borrat ändå, sedan frågan vad besparingen blivit kontra Atrian man nu har?
Asiaten

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2011, 04:25:22 »
har du ställt min cirk pÃ¥ 10v  sÃ¥ rullar den 100% hela tiden o du tappar vitsen med optimum ställ den pÃ¥ 3V sÃ¥ fÃ¥r du funktion pÃ¥ pumpen

Utloggad tobias.fast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2011, 00:32:06 »
Tack alla för goda tips och råd.
El-Micke: ska jag ändra enbart min flöde cirk till 3v eller även startflöde cirk som nu står 7v samt startflöde brine som nu står 7v.
Återigen stort tack har precis ställt ner varmvatten start till 40 ser vad som händer o sker.

Utloggad haz_69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 8 Servicemeny inställningar
« Svar #14 skrivet: 22 december 2015, 06:53:14 »
Hej kan någon vänlog själ förklara de olika rubrikerna förmvarmvatten i servicemenyn?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!