Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av ny större luftvärmepump  (läst 6236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 10 mars 2018, 17:13:06 »
Det låter ju bra.
Dock verkar jag inte hitta att Panasonic har veckotimer på sina pumpar så man kan välja timer för olika temperaturer och fläkthastighet under olika tider på dygnet vilket vi saknar nu.
Toshiba har detta men verkar inte va nån bra app så man ser förbrukning istället..
Vet inte hur Mitsubishi är på dessa två punkter riktigt?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2018, 17:39:13 »
Titta på Daikin Caldo XR40.
sjukt hög effekt och verkningsgrad.
/D

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2018, 20:29:52 »
Titta på Daikin Caldo XR40.
sjukt hög effekt och verkningsgrad.
/D


Den verkar ju inte säljas ens?

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2018, 22:55:02 »
Inte via webben hos "tredjepartsförsäljare" såsom polarpumpen.se . Kolla pris med lokala certifierade installatörer, standard efter ROT skulle jag tro den ligger på 19-22.000kr

https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-luft-v%C3%A4rmepumpar/Optimised%20Heating/caldo-xr.html

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #19 skrivet: 11 mars 2018, 09:51:02 »
Den låter ju bra måste jag säga, så det lutar nog åt den om den eller annars Toshiba. Mitsubishi verkar ingen prata för, inte hittat så mycket åsikter om den alls faktiskt.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2018, 09:56:19 »
Jo, jag är oerhört nöjd med min FH50, en helt grym pump som ger massor med värme även om det är kallt. :-)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #21 skrivet: 11 mars 2018, 15:20:49 »
Det låter ju bra.
Dock verkar jag inte hitta att Panasonic har veckotimer på sina pumpar så man kan välja timer för olika temperaturer och fläkthastighet under olika tider på dygnet vilket vi saknar nu.
Toshiba har detta men verkar inte va nån bra app så man ser förbrukning istället..
Vet inte hur Mitsubishi är på dessa två punkter riktigt?
Man behöver ingen app för att kolla pumpens förbrukning eftersom det brukar ändå inte stämma med den verkliga förbrukningen, dessutom kan man utgå ifrån att dessto mer utrustning som finns på pumparna ju mer fel kan det uppstå på dem. En pump ansluter man med jordad stickpropp från insidan av huset inkl en jordad stickproppsmätare av lite bättre sort typ voltcraft e.d, då har man alltid full koll på pumpens förbrukning.

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #22 skrivet: 11 mars 2018, 18:45:05 »
Har inte hittat någon sådan energimätare som verkar bra där man kan få fram information i mobilen och historik. Annars vore det klart bäst.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2018, 13:01:54 »
Nej de finns säkert inga sådana energimätare heller, men varför måste du just ha siffrorna i mobilen?? Räcker de inte med att du har siffror och historik i elmätaren på väggen intill pumpen menar du??

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2018, 14:12:29 »
Nej de finns säkert inga sådana energimätare heller, men varför måste du just ha siffrorna i mobilen?? Räcker de inte med att du har siffror och historik i elmätaren på väggen intill pumpen menar du??

Jodå visst finns det en del såna mätare, bara voltcraft verkar ha två som dock verkar ha kassa appar till. Om den ska läsas av där den sitter i uttaget kan det kvitta då det sitter under den lägsta steget på en trappa som man måste krypa in till. Aldrig sett någon som har uttaget på väggen brevid pumpen..
Sen verkar ju såna mätare också ha en skaplig felmarginal så frågan är om det verkligen är bättre mätning än det inbyggda i pumparna.
Får nog gräva lite djupare i detta.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2018, 14:48:01 »
Jodå visst finns det en del såna mätare, bara voltcraft verkar ha två som dock verkar ha kassa appar till. Om den ska läsas av där den sitter i uttaget kan det kvitta då det sitter under den lägsta steget på en trappa som man måste krypa in till. Aldrig sett någon som har uttaget på väggen brevid pumpen..
Sen verkar ju såna mätare också ha en skaplig felmarginal så frågan är om det verkligen är bättre mätning än det inbyggda i pumparna.
Får nog gräva lite djupare i detta.

Länk till voltcraftmodellerna?

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #27 skrivet: 13 mars 2018, 08:14:07 »
Vill man ha full koll så skall man ha en logger 3030 + webbtjänsten e-logger.se.
Men än så länge kan vi inte styra värmepumparna, det kanske kommer.
Bor du i norra Sverige skulle jag nog nästan rekommendera en kraftig värmepump med R410A, verkar som att R32-värmepumparna ännu inte riktigt optimerats för kallt klimat, typ kallare än -20 grader.
Det är i alla fall den bild jag får av det som skrivits i forumet i vinter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av ny större luftvärmepump
« Svar #28 skrivet: 13 mars 2018, 16:35:29 »
Ok det låter ju som en bra mätare även en m den kostar en del. Får läsare närmare om den iallafall.
AngÃ¥ende kylmedel sÃ¥ är det nog inte sÃ¥ noga vilket dÃ¥ jag bor under Vänern och sällan har ens -15 som tur är 😊

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!