Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)  (läst 1874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« skrivet: 28 februari 2018, 18:04:36 »
Ja, då kör vi vidare.. ::)

Så här ser min gamla Toshiba Daisekai (RAS-13GAVP-E) ut i slutet av en avfrostningscykel. Det tar väldigt lång tid, uppskattningsvis 10-15 minuter, men som synes blir det ändå inte isfritt. Dom övre lamellerna blir rena och fina men ja.. En rejäl isklump i bottentråget som går 10 cm upp på förångaren.

Hur åtgärdar jag det här mer än temporärt med varmt vatten?

« Senast ändrad: 28 februari 2018, 18:12:47 av Gwlyddyn »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2018, 18:26:39 »
Har du öppnat upp under tråget?? och har du fått ordning på värmekabeln i tråget så att den verkligen fungerar och ligger rätt?? Har du slagit på riktigt varmt vatten så att du har fått den helt ren eller?? Jag tycker att den ser ut precis som när du visade den senast.
För min egen gamla Toshiba Daisekai (RAS-13GAVP-E) är en riktig mästare på avfrostning och håller sig alltid helt ren oavsett vinter.
« Senast ändrad: 28 februari 2018, 18:31:27 av Karis »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2018, 18:45:24 »
En sak till bara, du ligger väl inte och fiskör bara med pumpen och har en del andra element mm som värmer i pumpens närhet vilket kan innebära att pumpen går på låg effekt och därmed bygger på extra mkt is innan den frostar av. Du måste gasa på lite ordentligt med pumpen så att den värmer rejält, det triggar dessutom avfrostningarna så att pumpen avfrostar på ett mer normalt sätt.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2018, 20:04:15 »
Det visade sig att jag har en gammal klasskompis som tidigare jobbat som servicetekniker på värmepumpar.

Han konstaterade rätt omgående att värmekabeln är sopslut. Blir att beställa en ny sån imorgon. tOOmten

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2018, 20:08:51 »
Ja det ser onekligen ut som att kabeln i trÃ¥get är helt kass och det gÃ¥r inte alls att klara sig utan kabel pÃ¥ pumpen mitt i smällkalla vintern. 

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2018, 20:10:08 »
Ja det ser onekligen ut som att kabeln i tråget är helt kass och det går inte alls att klara sig utan kabel på i smällkalla vintern.

Det är tydligt. :)

Fick även tips om att dra ner små "öglor" i dräneringshålen i bottentråget för att i ännu större mån undvika istappar.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2018, 20:23:24 »
Ja räcker den till för det så är det ingen dum ide, de är inte så långa de där 75 watts kablarna tot 1,5 meter tror jag de är tot med anslutningssladden. Men det är viktigt ivf att kabeln ligger rakt över de resp öppningarna i tråget och kan man få till lite böjar nedåt på den i öppningarna så är det bra.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2018, 14:46:00 »
-"Hur svårt kan det vara?"

75 W värmekabel installerad. Det fanns inte ens någon i min utedel så inte märkligt att den isar igen. Inte heller fanns det någon plats i plinten för nämnd kabel så jag satte den bara på inkommande. Återstår att se hur den funkar. (Fick spola varmvatten i 10 minuter innan all is var borta..)


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2018, 16:10:41 »
Finns en hel del gamla modeller som snurrar runt om i landet utan värmekabel och ganska många verkar klara sig ändå.
Det är nog nu med riktigt kallt ute som kanske flera har börjat uppmärksamma sin igenisade utedel av dom som saknar kabeln eller så ser dom inte sin utedel och därmed inte märkt något
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2018, 16:24:19 »
Finns en hel del gamla modeller som snurrar runt om i landet utan värmekabel och ganska många verkar klara sig ändå.
Det är nog nu med riktigt kallt ute som kanske flera har börjat uppmärksamma sin igenisade utedel av dom som saknar kabeln eller så ser dom inte sin utedel och därmed inte märkt något

Förra vintern rullade den utan problem men nu blev vädret övermäktigt. Nu är det nästan så man önskar kallt och fuktigt väder så man får se om den levererar. :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2018, 16:49:03 »
Nä det räcker med kyla nu  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2018, 18:41:23 »
Nä det räcker med kyla nu  :)

Det räckte för flera veckor sedan. ;)

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2018, 23:59:06 »
Hade turen att komma med i Eons "Experimentet" och fick då utrustning för ögonblicklig mätning av elmätaren samt tre eluttag. Eluttagen mäter jag fortfarande och ser att värmepumparna drar ca 100 W när de stängs av då det är under nollan ute. Förstår att det är värmekabeln, något man inte kan spara in på. https://www.youtube.com/watch?v=SBjw0xDNHw4https://www.youtube.com/watch?v=SBjw0xDNHw4
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2018, 00:36:25 »
Tex Mitsubishis värmekabel går bara in under avfrostningen och några minuter efter så det kanske går att mikla till något på din maskin om du eller någon på forumet är lite påhittig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daisekai - Orkar ej frosta av helt. (bild)
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2018, 18:08:42 »
Hade turen att komma med i Eons "Experimentet" och fick då utrustning för ögonblicklig mätning av elmätaren samt tre eluttag. Eluttagen mäter jag fortfarande och ser att värmepumparna drar ca 100 W när de stängs av då det är under nollan ute. Förstår att det är värmekabeln, något man inte kan spara in på. https://www.youtube.com/watch?v=SBjw0xDNHw4https://www.youtube.com/watch?v=SBjw0xDNHw4
Ja de klart att värmekabeln i tråget är påslagen från några +grader och nedåt kallare utetemp och stänger inte ned utan att du gör pumpen helt strömlös isf, för du stänger väl inte av pumpen normalt annars väl vid minusgrader ute??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!