Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat og manglende varmtvann  (läst 3631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2019, 12:24:55 »
Har bytt både honeywell ställdon och LK 525 och föredrar LK 525 alla dar i veckan och hittils har jag inte bytt något på en LK 525 på 11 år.
Först säger du att du bytt och sedan inte???  Sc:,h

Jag tror helt enkelt inte du har nÃ¥got underlag som skulle fÃ¥ mig att ändra stÃ¥ndpunkt.  UtgÃ¥ngspunkten är en Honeywell-ventil som gÃ¥r tillbaka trögt...  Vad gör jag dÃ¥?  Bryter bort ställdon och ventil och monterar dit en LK525 som ingen har mer än 11 Ã¥rs erfarenhet av, eller rengöra/byta insatsen?  Det senare alla gÃ¥nger för min del... BÃ¥de billigare och snabbare och jag vet att fixen är enkel om samma inträffar med ventilen.

Byta till 525 tar längre tid, kräver nya saker och kostar mycket mer och även om den är driftssäkrare så undrar jag om fixen är lika enkel om något skulle hända efter 12 år...

Skulle man montera en ny ventil i vilket fall som helst skulle jag säkert välja en 525 om priset inte avskräcker, men inte skulle jag slänga ut en Honeywell som bara har blivit lite lortig.  Hos mig har det hänt när pumpen var kanske 12 gammal, sÃ¥ sÃ¥ frekvent är inte problematiken här... 

Tycker det är lite som att byta radiator för att termostatpiggen fastnat.  Men ni fÃ¥r naturligtvis göra som ni vill.  Tänk bara pÃ¥ att kunderna kan betala ganska mÃ¥nga timmar för att tvätta den där Honeywell för samma kostnad som lk525. Nästan 6 timmar kan man ha en rörmokare som putsar insatsen om lk kostar 2000 och timlönen är 500.  Och putsningen tog mig väl en kvart och en yrkesman som stött pÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga Honeywell borde nog fixa det pÃ¥ 5 minuter...
« Senast ändrad: 21 januari 2019, 12:36:09 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2019, 13:10:23 »
Frågan var väl om det hade bytts några reservdelar på LK 525 och det var det jag svarade på att jag har inte bytt några reservdelar på Lk 525.Nä håll du på och sätt dit en insatsventil om du vill och tror inte du har erfarenhet av byte av insatsventil för då borde du veta vad ta insatsventil heter på ta maskin.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2019, 14:27:16 »
Frågan var väl om det hade bytts några reservdelar på LK 525 och det var det jag svarade på att jag har inte bytt några reservdelar på Lk 525.Nä håll du på och sätt dit en insatsventil om du vill och tror inte du har erfarenhet av byte av insatsventil för då borde du veta vad ta insatsventil heter på ta maskin.
Om det nÃ¥gon gÃ¥ng har funnits nÃ¥gon rim och reson i vad du sagt, sÃ¥ verkar det i sÃ¥ fall ha upphört helt nu.  Det enda slutsats jag har kunnat dra av ditt babbel är att du bytt 525 ställdon och att du gillar sysslan...  a:gl  ... och att du inte tror pÃ¥ att min Honeywell har behövt fixas.... desto bättre...  ^-^
« Senast ändrad: 21 januari 2019, 14:29:26 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2019, 22:30:29 »
Att det ska bara så svårt att fatta.Jag skrev bara fördelar/nackdelar mellan honeywell och LK 525 sedan att du inte förstår skillnaden så kan jag inte göra mycket åt.Men varför kan du inte berätta för ta vilken insats som passar till hans italienska honeywell ventil.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2019, 22:50:29 »
Att det ska bara så svårt att fatta.
Mmm... det är svÃ¥rt att fatta... mÃ¥ste vara nÃ¥got med elektronisk kommunikaton... kanske nÃ¥gra elektroner försvunnit pÃ¥ vägen.  FörstÃ¥r fortfarande vad det är du har bytt för nÃ¥got pÃ¥ 525an som du sa exakt här:
Har bytt både honeywell ställdon och LK 525
Men varför kan du inte berätta för ta vilken insats som passar till hans italienska honeywell ventil.
Jag har hela tiden talat om Honeywell-ventilen och till den finns olika insatser beroende pÃ¥ uppgift för ventilen.  Eftersom förfaringssättet vid service är densamma oavsett vilken av insatserna man har, sÃ¥ har jag avsiktligt inte begränsat mig till specifik insats.  I mitt fall sÃ¥ var det en VC4013 ventil och en VCZZ6000.  Hade du enkelt  kunna söka dig fram till, skrev om den redan 2012.
« Senast ändrad: 21 januari 2019, 22:56:00 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2019, 01:23:02 »
Märker att du greppar inte riktigt det här.Ställdon är motorn på honeywell ventilen medans Lk525 är komplett både ställdon +ventilhuset och är lätt att byta.vi tar 1795 för Öl 525 men går säkert hitta billigare på nätet. Ska du sätts en VCZZ6000 på en italiensk honeywell?Lycka till.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2019, 07:27:47 »
Har bytt både honeywell ställdon och LK 525 och föredrar LK 525 alla dar i veckan och hittils har jag inte bytt något på en LK 525 på 11 år.
Ja, jag har absolut väldigt svårt att greppa vad du menar att du har gjort med 525. Bytt 525 men sedan inte....

Och du tycks ha svÃ¥ry.för att fatta att jag har en grÃ¥ Honeywell och att den blÃ¥ du talar om inte är en Honeywell, sÃ¥ de jar jah inte uttalat mig om.  Det ör du som konsekvent har söarvat och kallat den Honeywell, medan nör jag yalar om Honeywell sÃ¥ menar jag det.
Det är den italienska modellen av honeywell
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2019, 10:54:25 »
Men jösses jag skriver att jag inte har bytt någoting överhuvudtaget på en LK 525 är det så svårt att greppa?Medans honeywell har jag bytt både stälddon och motor.Om nu det fungerar så bra med honeywells växelventil varför är det då så många som har problem med dom och varför ser du inga LK 525 som strular.?
Åh den grå honeywell är tillverkad i ungern medans den blå är tillverkad i italien.Dom fick inte förlängd licens pga kvaliten höll inte måttet därför la dom tillverkningen i ungern.

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2019, 10:56:04 »
Men jösses jag skriver att jag inte har bytt någoting överhuvudtaget på en LK 525 är det så svårt att greppa?Medans honeywell har jag bytt både stälddon och insatsventil.Om nu det fungerar så bra med honeywells växelventil varför är det då så många som har problem med dom och varför ser du inga LK 525 som strular.?
Åh den grå honeywell är tillverkad i ungern medans den blå är tillverkad i italien.Dom fick inte förlängd licens pga kvaliten höll inte måttet därför la dom tillverkningen i ungern.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #24 skrivet: 22 januari 2019, 14:26:37 »
Men jösses jag skriver att jag inte har bytt någoting överhuvudtaget på en LK 525 är det så svårt att greppa?
Ja, det är hur svårt som helst att greppa vad du säger.
Har bytt både honeywell ställdon och LK 525
Vad betyder det här med avseende på 525....

Det du inte greppar är att det är lätt att rekommendera det senaste och det som ger mest förtjänst, men svårt att veta vilket som verkligen är bäst på 20 års sikt, speciellt om komponenten inte funnits så länge.

Men ändå lätt för vissa rörmokare att komma med rekommendationer. Inte så många år sedan man fick rådet att slängs ut Honeywell och montera esbe. Hur gick det med det rådet?

Vissa rörmokare gillar att byta till nya prylar reflexmässigt, eller kanske vinsten?  Om en Honeywell gÃ¥tt i 12 Ã¥r och sedan behöver en rengöring för att gÃ¥ VPns livslängd ut, sÃ¥ är det väldigt mycket billigare än att byta ut till en annan ventil.

« Senast ändrad: 22 januari 2019, 14:40:56 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2019, 17:57:57 »
I vissa pumpar får man byta med något års mellanrum, och det är inte kunden själv som byter, det är det jag menar, kan du skruva själv, kvittar det väl vilken ventil man har, men som gemene vp ägare är idag, kan de inte ens slå på nödläge, hur ska de då kunna byta insats i en honeywell? På en Lk525 behövs det inte.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #26 skrivet: 22 januari 2019, 18:20:17 »
På en Lk525 behövs det inte.
Mmm.... skall nog byta till en LK525 när den har 20 Ã¥rs användardata samt youji har sagt vad han har haft för allvarliga problem med LK525 eftersom han klart och tydligt sagt att han har bytt dem...  ;)

Förresten.... vet du om Honeywell ställdonet drar ström hela tiden i VV-läget?  Kanske kan jag räkna hem 525an dÃ¥ pumpen stÃ¥r mot VV typ 6 mÃ¥nader/Ã¥r.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #27 skrivet: 22 januari 2019, 19:34:57 »
Den borde vara dragen, när den växlar mot vv ja, men tror inte den drar mängder, om den inte är så fiffigt gjord att den växlar, och fastnar i något hack, som den sen hoppar över och återgår till, har inte undersökt nå mycket, brukar bara byta insatsen, motor har jag bytt en gång, men då hade beredaren sprungit läck och drällt vatten över hela pumpen.

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #28 skrivet: 23 januari 2019, 06:42:54 »
Men du behöver inte byta till en LK 525 eftersom du verkar vara väldigt skeptisk och har alldrig sagt att honeywell är dålig men under dina 12 år hur vet du om ventilen inte står och småläcker hela tiden och vad blir det för ekonomi på det?Jag kollar alltid om växelventilen kärvar och dom flesta gör det tyvärr utan kunden märker något.Själv bytte jag ut min honeywell för 7 år sedan till en LK 525 och innan bytte jag insatsventilen 3 gånger på honeywells växelventil.Angående ESBE ventilen skulle jag nog föredra honeywell ventilen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia diplomat og manglende varmtvann
« Svar #29 skrivet: 23 januari 2019, 07:10:46 »
2 VV laddningar per dygn när inget VV tas ut och ingen uppvärmning, sÃ¥ vet jag att det fungerar tillräckligt bra för mig.  När uppvärmning är igÃ¥ng brukar det bli 3 ggr/dygn eftersom den börjar VV laddning 2 grader tidigare dÃ¥ för att mibska starter.

Säkert misskötte den sig ett litet tag innan det blev sÃ¥ tydligt att det blev uppenbart men tror inte det var länge. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!