Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #210 skrivet: 30 september 2015, 16:09:08 »
En sak jag märkt tydligt med detta forum är att det generellt gillas att diskutera olika "X" som har ingen eller ringa betydelse för "Y".

Ligger det i sakens natur med tanke pÃ¥ forumets inriktning eller är det bara jag!?  Sc:,h

/C
Jag håller med om att skillnaden i ingående köldbärartemperatur mellan inverter och on/off har ringa betydelse. Den stora fördelen med inverter som jag ser det är att det gör det möjligt att dimensionera för 100 % eller mer maximalt effektbehov utan att det blir problem vid dellast. Jag tror att övergången till mer förnyelsebar el kommer att göra att elpriserna kommer att variera mer än i dag. Troligen kommer det att leda till timprissättning införs så att elen en kalla vintermorgnar kommer att bli väldigt dyr. Då vore det trevligt med en värmepump som kan stängas av ett par timmar när elen är som dyrast men som har möjlighet att köra ifatt värmebehovet med billigare el när gatubelysningen har släckts och alla har gjort sitt morgonkaffe. För att inte tala om att slippa tillsatselen som en normaldimensionerad on/off-pump skulle ha dragit

Men att nu diskussionen har hamnat där den har beror på att forumet till viss del befolkas av värmepumpnördar som vill veta hur saker och ting egentligen fungerar. Det är inget att göra åt det. Vi nördar är sådana vi är och tänker inte ändra på oss. Det är bara att gilla läget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #211 skrivet: 30 september 2015, 17:24:37 »
Jag håller med om att skillnaden i ingående köldbärartemperatur mellan inverter och on/off har ringa betydelse. Den stora fördelen med inverter som jag ser det är att det gör det möjligt att dimensionera för 100 % eller mer maximalt effektbehov utan att det blir problem vid dellast. Jag tror att övergången till mer förnyelsebar el kommer att göra att elpriserna kommer att variera mer än i dag. Troligen kommer det att leda till timprissättning införs så att elen en kalla vintermorgnar kommer att bli väldigt dyr. Då vore det trevligt med en värmepump som kan stängas av ett par timmar när elen är som dyrast men som har möjlighet att köra ifatt värmebehovet med billigare el när gatubelysningen har släckts och alla har gjort sitt morgonkaffe. För att inte tala om att slippa tillsatselen som en normaldimensionerad on/off-pump skulle ha dragit

Men att nu diskussionen har hamnat där den har beror på att forumet till viss del befolkas av värmepumpnördar som vill veta hur saker och ting egentligen fungerar. Det är inget att göra åt det. Vi nördar är sådana vi är och tänker inte ändra på oss. Det är bara att gilla läget.

Nej visst men jag tycker kanske att nörddiskussionen kunde fortgå i utgrenad tråd för vanlig användare kommer lätt att bli förvirrad och ev tro det har stor avgörande betydelse för sitt val av anläggning. Det handlar om att väga av emot allt annat.

/C 
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #212 skrivet: 30 september 2015, 17:49:01 »
vanlig användare kommer lätt att bli förvirrad

Ja, visst är det trÃ¥kigt när det är dom som krÃ¥nglar till det med att presentera fakta.  ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #213 skrivet: 30 september 2015, 17:56:13 »
Invertern är ingalunda det enda alternativet om man vill ha 100%   

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #214 skrivet: 30 september 2015, 19:53:32 »
Ja, visst är det trÃ¥kigt när det är dom som krÃ¥nglar till det med att presentera fakta.  ;)

Ingemar Stenmark hade en gÃ¥ng ett skönt citat och det är inte "De bar Ã¥ Ã¥k!" jag tänker pÃ¥. Elvis has left the building!  tummenupp

/C
« Senast ändrad: 30 september 2015, 21:14:41 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #215 skrivet: 30 september 2015, 21:04:27 »
Invertern är ingalunda det enda alternativet om man vill ha 100%
Helt rätt,
både on/off samt inverter kan dimensioneras för 100 % effekttäckning.
Skall man dock ha 100 % effekttäckning med en on/off så tillkommer en ganska så stor tank on 200-300 liter. I ett sådant fall så sticker kostnaden iväg och den investeringen blir dyrare än en inverter.
En annan aspekt är plats, alla har inte plats med en extra tank.
Utöver det så anser jag att invertera har fler fördelar, det går att förändra husets klimatskal i en stor utsträckning. Byta till bättre fönster eller tilläggsisolera vinden, då minskar effektbehovet och on/off-en blir duktigt överdimensionerad. Vill man bygga till eller koppla på ett garage senare, eller om man ställer dit ett attefallshus så blir effektbehovet större, då klarar invertera detta i de flesta fallen också. Klimatet förändras, ded finns milda och kalla vintrar, då är invertern bättre än en on/off dimensionerad för en given DUT.
Tekniken blir billigare också så snart finns det ingen skillnad på en on/off och en inverter.

Valet är dock alltid slutkundens i alla lägen.

Nu blir det fotboll, trevlig kväll.

/D


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #216 skrivet: 30 september 2015, 22:04:31 »
Helt rätt,
både on/off samt inverter kan dimensioneras för 100 % effekttäckning.
Skall man dock ha 100 % effekttäckning med en on/off så tillkommer en ganska så stor tank on 200-300 liter. I ett sådant fall så sticker kostnaden iväg och den investeringen blir dyrare än en inverter.
En annan aspekt är plats, alla har inte plats med en extra tank.
Utöver det så anser jag att invertera har fler fördelar, det går att förändra husets klimatskal i en stor utsträckning. Byta till bättre fönster eller tilläggsisolera vinden, då minskar effektbehovet och on/off-en blir duktigt överdimensionerad. Vill man bygga till eller koppla på ett garage senare, eller om man ställer dit ett attefallshus så blir effektbehovet större, då klarar invertera detta i de flesta fallen också. Klimatet förändras, ded finns milda och kalla vintrar, då är invertern bättre än en on/off dimensionerad för en given DUT.
Tekniken blir billigare också så snart finns det ingen skillnad på en on/off och en inverter.

Valet är dock alltid slutkundens i alla lägen.

Nu blir det fotboll, trevlig kväll.

/D
Men.....i så fall gäller det att inte pruta på borrdjupet
 Det spelar ingen roll att du har effekten i värmepumpen om du inte har energin frÃ¥n berget.
Full circle
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #217 skrivet: 30 september 2015, 22:59:18 »
Men.....i så fall gäller det att inte pruta på borrdjupet
 Det spelar ingen roll att du har effekten i värmepumpen om du inte har energin frÃ¥n berget.
Full circle
Sant igen. Och det gäller både on/off och inverter.

Häls
/D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #218 skrivet: 01 oktober 2015, 18:23:41 »
Helt rätt,
både on/off samt inverter kan dimensioneras för 100 % effekttäckning.
Skall man dock ha 100 % effekttäckning med en on/off så tillkommer en ganska så stor tank on 200-300 liter. I ett sådant fall så sticker kostnaden iväg och den investeringen blir dyrare än en inverter.
En annan aspekt är plats, alla har inte plats med en extra tank.
Utöver det så anser jag att invertera har fler fördelar, det går att förändra husets klimatskal i en stor utsträckning. Byta till bättre fönster eller tilläggsisolera vinden, då minskar effektbehovet och on/off-en blir duktigt överdimensionerad. Vill man bygga till eller koppla på ett garage senare, eller om man ställer dit ett attefallshus så blir effektbehovet större, då klarar invertera detta i de flesta fallen också. Klimatet förändras, ded finns milda och kalla vintrar, då är invertern bättre än en on/off dimensionerad för en given DUT.
Tekniken blir billigare också så snart finns det ingen skillnad på en on/off och en inverter.

Valet är dock alltid slutkundens i alla lägen.

Nu blir det fotboll, trevlig kväll.

/D
Fast nu gör du det felaktiga antagandet att invertern INTE behöver tank vilket den ju faktiskt gör enligt det facit som presenteras tidigare i trÃ¥den  :)  ;)

Det finns säkert gott om datagubbar här som har haft fel i rör tekniska frÃ¥gor men som kan klistra in de inlägg frÃ¥n CC och Cougar som jag Ã¥syftar  :) "love"

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #219 skrivet: 01 oktober 2015, 19:28:37 »
"...vanlig användare kommer lätt att bli förvirrad ..."

Jag tycker inte att det är något stort problem att jag inte förstår allt som skrivs här.
Antingen förstår man inte vad som skrivs och är ointresserad av att sätta sig in i det! Då hoppar man helt enkelt över dessa inlägg!
Eller också vill man lära sig mer än vad man kan och då försöker man förstå vad som diskuteras. Och förstår man inte så är det bara att fråga så får man svar.

Har man hängt här ett tag lär man sig dessutom ganska snabbt vilka som är seriösa och som det lönar sig att försöka förstå och vilkas inlägg som man kan "ta litet lättare på"

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #220 skrivet: 03 oktober 2015, 08:35:26 »
Som novis sÃ¥ hänger jag inte med i allt som sägs (skrivs), men tycker ändÃ¥ det är intressant när insatta människor delger sina kunskaper och erfarenheter. Jag ska nedan försöka sammanfatta hur jag uppfattat det och sedan hoppas jag pÃ¥ upplysning.  :)

En stor diskussionspunkt i denna tråd är det varierande flödet på radiatorsystemet för en inverter kontra det fasta för en on/off. Som jag förstått så avger vatten 1,16 Wh/(°C&l) oavsett temperaturområde, det innebär att med ett fixt flöde på 0,5 lps och ett :dt: på 7 °C så motsvarar det en avgiven effekt på 14,6 kW till huset.

Det borde i sin tur innebära att om huset behöver 6 kW i kontinuerlig effekt så måste flödet och/eller :dt: reduceras till 41% av avgiven effekt och det måste gälla oavsett värmekälla (el, bvp .... med utan acc.tank). Sc:,h Hur hanterar då de olika varianterna på bvp då detta?
- En inverter kan välja att minska både flöde och :dt: för nå effektmålet (t.ex. flöde på 0,32 lps och :dt: på 4,48 °C).
- En on/off med fast cp-flöde måste ändra :dt: och det görs genom stilleståndstider.

Nu kanske det blir otydlig hur jag tänker (det är det ofta även för mig själv!), men borde inte en inverter kunna fungera precis likadant som en 10kW on/off när huset behöver 10kW och en 8kW on/off vid ett ett behov på 8kW osv?
Tja, man torde kunna sammanfatta det med att jag inte förstår varför flödet över radiatorerna måste ändras på en inverter då det borde vara effektuttaget över kompressorn som ändras. Sc:,h

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #221 skrivet: 03 oktober 2015, 08:56:47 »
Som novis sÃ¥ hänger jag inte med i allt som sägs (skrivs), men tycker ändÃ¥ det är intressant när insatta människor delger sina kunskaper och erfarenheter. Jag ska nedan försöka sammanfatta hur jag uppfattat det och sedan hoppas jag pÃ¥ upplysning.  :)

En stor diskussionspunkt i denna tråd är det varierande flödet på radiatorsystemet för en inverter kontra det fasta för en on/off. Som jag förstått så avger vatten 1,16 Wh/(°C&l) oavsett temperaturområde, det innebär att med ett fixt flöde på 0,5 lps och ett :dt: på 7 °C så motsvarar det en avgiven effekt på 14,6 kW till huset.

Det borde i sin tur innebära att om huset behöver 6 kW i kontinuerlig effekt så måste flödet och/eller :dt: reduceras till 41% av avgiven effekt och det måste gälla oavsett värmekälla (el, bvp .... med utan acc.tank). Sc:,h Hur hanterar då de olika varianterna på bvp då detta?
- En inverter kan välja att minska både flöde och :dt: för nå effektmålet (t.ex. flöde på 0,32 lps och :dt: på 4,48 °C).
- En on/off med fast cp-flöde måste ändra :dt: och det görs genom stilleståndstider.

Nu kanske det blir otydlig hur jag tänker (det är det ofta även för mig själv!), men borde inte en inverter kunna fungera precis likadant som en 10kW on/off när huset behöver 10kW och en 8kW on/off vid ett ett behov på 8kW osv?
Tja, man torde kunna sammanfatta det med att jag inte förstår varför flödet över radiatorerna måste ändras på en inverter då det borde vara effektuttaget över kompressorn som ändras. Sc:,h
Du glömde en viktig parameter nämligen temperatur. Sänkning av temp ändrar avgiven effekt snarare än justering av flöde.  ;)
Den avgivna effekten regleras med höjd temperatur på radiatorerna vare sig du använder inverter eller on-off.

För att  :dt: över värmepumpen ska bibehÃ¥llas sÃ¥ mÃ¥ste flödet justeras ner annars höjs  :dt: när effekten reduceras.
« Senast ändrad: 03 oktober 2015, 09:11:27 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #222 skrivet: 04 oktober 2015, 09:55:57 »
Hei,
Jeg ombygget min on/off VP til inverterstyrt VP. Det enste jeg gjorde var å montere en standard industri inverter på kabel som gir strøm til VP scroll kompresoren, og en PID regulator som styrer inverteren.

Jeg gjorde ingen modifikasjon på "on/off styringen" på VP.

PID regulatoren min har et 4-20mA output signal som regulerer VP scroll kompressor speed etter varmebehovet i min bolig.

Erfaringer:
Mindre strøforbruk
bedre driftsforhoild (mindre antall start/stopp)
30% effektøkning på VP som er til god hjelp dersom du har en marginalt dimmensjonert VP
Mindre støy fra VP (den sviver roligere)

Dersom du kjøper en VP med inverter, så er det en "lowest bidder inverter" som er montert i VP. Den kan du ikke optimalisere slik du får muligheten kontra å kjøpe en vanlig industri inverter.

Driftsforholdene for min VP scroll kompressor er mellom 30 og 70 Hz. Dersom du har en helt vanlig scroll kompressor er det viktig st du ikke kjører den med lavere varvtal enn 30 Hz fordi da fÃ¥r ikke kompressoren smøring. E-loggeren  til Rickard har relé som jeg anvender til Ã¥ gi trip signal til VP, dersom driftsforholdene kommer ut av lage.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #223 skrivet: 06 oktober 2015, 21:03:22 »
ps läs de inklippta svaren dÃ¥ jag fortfarande inte lyckats lära mig hur man klipper ur separata stycken  help :::_)

Då kan jag äntligen bidra med något till detta forum, för en gångs skull.

Jo, när du klickar på "Citera" för att besvara ett inlägg så kan du se att det högst upp till vänster, ovanför texten som ska citeras, står [quote author o.s.v.] och att det under texten står [/quote].

Detta är "tag:arna" som gör att texten presenteras som ett citat i webbsidan i den aktuella forumtråden.
Du kan även använda dem för att kapsla in delar av den text som du vill citera, för att "bryta upp" den i mindre delar/sektioner.
Anta att du vill besvara följande text i flera delar:

Jag anser att fördelen med inverters är blabla för att bläbläblä.
On/off-pumpar har å andra sidan fördelar när blablabla och bläbläblä föreligger


För att dela upp ovanstående på 2 citat så kapslar du in dem med genom att kopiera översta tag:en (hela långa harangen) och klistra in ovanför det textavsnitt du vill citera och ser därefter till att avsnittet avslutas med [/quote] under.

[quote author bla bla bla o.s.v.]
Jag anser att fördelen med inverters är blabla för att bläbläblä.
[/quote]

Sedan skriver du ditt svar här....

[quote author bla bla bla o.s.v.]
On/off-pumpar har å andra sidan fördelar när blablabla och bläbläblä föreligger
[/quote]

Och här skriver du ditt andra svar...

Glasklart, eller?  ;)

LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #224 skrivet: 20 oktober 2015, 06:49:58 »
Ledsen om jag misat om detta redan står i tråden (har läst 60%) av alla 15 sidor hittills.

Är påväg att skaffa bergvärme till ett nyinköpt hus och försökt sätta mig in i olika märken och modeller.

Fråga: Anpassar man borran efter maxeffekt även på en inverter? Om så borde borrningen bli "rejält dyrare" för att borra för en inverterpump kontra en on/off då maxeffekten är högre. Lägg där till att invertermodeller är ungefär 10K dyrare så är ju frågan om det rent ekonomiskt är försvarbart att köpa en inverter.

Har jag fått allt om bakfoten är frågan jag ödmjukt ställer mig....?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!