Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #135 skrivet: 24 september 2015, 14:24:52 »
Erfarenhetsmässigt så tycks det vara bäst att ha ett högt flöde över värmepumpen men lågt i berget, de anläggningar med två hål går oftast mycket bättre (varmare KB, högre cop) än anläggningar med ett hål men totalt samma borrdjup.
Givetvis är det många andra faktorer som spelar in och det är för få anläggningar som jag har att luta mig emot, men det är min uppfattning..
Det borde väl i sÃ¥ fall hänga ihop med att du kan fÃ¥ ett högreflöde med 2 slangar  och mindre motstÃ¥nd pÃ¥ dubbla hÃ¥l Ã¥ter igen ett samband med högt flöde.

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #136 skrivet: 24 september 2015, 16:00:11 »
Trådskaparen här: många rekommenderar ju pump (gärna on/off) + extra tank i mitt fall.
Om jag skulle lyckas trolla fram lite mer utrymme i den för värmepumpen avsedda platsen, skulle en 100 liters extra tank/VVB göra någon nytta, eller måste det vara större?
Blir skillnaden mellan valet av inverter- eller on/off-pump mindre eller mer viktigt då (alltså med en 100 liters extra tank)?
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #137 skrivet: 24 september 2015, 17:01:19 »
Trådskaparen här: många rekommenderar ju pump (gärna on/off) + extra tank i mitt fall.
Om jag skulle lyckas trolla fram lite mer utrymme i den för värmepumpen avsedda platsen, skulle en 100 liters extra tank/VVB göra någon nytta, eller måste det vara större?
Blir skillnaden mellan valet av inverter- eller on/off-pump mindre eller mer viktigt då (alltså med en 100 liters extra tank)?
Det är ju att föredra om du kan få in en tank och det är att föredra om du kan få ett jämnt flöde bonus nummer två är att du kan får upp volymen vilket gör att du får större valfrihet att välja maskin, on off maskinen ökar risken för knäppningar men tanken hjälper till att minska dom med Daikin invertern så finns dom inte.
prismässigt så kan du komma undan billigast med en nibe 1226 men med en sämre besparing.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #138 skrivet: 24 september 2015, 17:28:50 »
Det är väl normalt efter vv beredning som knäppningar uppkommer och det gör ju både inverters samt on/off vp så det bör inte spela nån roll för den delen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #139 skrivet: 24 september 2015, 17:43:24 »
Det kan man ju undvika om man tex stoppar cirkpumpen en liten stund när växelventilen slÃ¥r om sÃ¥ att vattnet fÃ¥r kallna lite innan man sedan "smyger" iväg pumpen  igen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #140 skrivet: 24 september 2015, 17:54:46 »
Daikin har ju lyckats lösa problemen med knäppningar, vet ej hur men det funkar, jag har aldrig några knäppningar.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #141 skrivet: 24 september 2015, 19:05:03 »
Det är väl normalt efter vv beredning som knäppningar uppkommer och det gör ju både inverters samt on/off vp så det bör inte spela nån roll för den delen.
Daikin har faktist löst det  tummenupp att ingen annan har tagit tag i detta tidigare är lite märkligt  Sc:,h

gäst999

  • Gäst
gäst999
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #142 skrivet: 24 september 2015, 19:24:40 »
Så är det i min värld också.

Vad jag kommer ihåg testade David Rinnan olika hastigheter på köldbärarpumpen och kom också fram till att högsta hastighet gav bäst resultat. Frågan är om testerna har gjorts under tillräckligt lång tid. Det räcker inte att köra någon timme då det tar betydligt längre tid för temperaturerna i borrhålet att ändras.

Jag förstår inte varför det skulle vara så. Jag tycker att optimalt värde på deltaT för köldbäraren borde vara större delen av gliden (en del av köldmediet är ju redan förångat när det kommer in i förångaren) plus överhettningen vilket skulle bli 5-6 grader men det verkar inte vara så. En förklaring kan vara att det till skillnad mot kondensorn inte handlar om värmeöverföring i motström utan det är ordentlig omrörning på köldmediesidan i förångaren.

Roland, Skall man inte tänka lite mer 3D, att inte värmeöverföringen är lika på alla djup samt termisk kortslutning.
Därav kanske högre flöde alt parallella hål alt on-off med högt uttag/stå stilla alla är bättre jämfört att köra inverter kontinuerligt med lågt uttag.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #143 skrivet: 24 september 2015, 19:57:57 »
Personligen så tycker jag att det är allt lite dumt att skylla på värmepumparna för knäppningarna. Det hänger ju mera ihop med hur byggnanden är konstruerad med rörgenomföringar osv. Tittar man inom industrin så är det ordentligt tilltaget vid genomföringar, långa ledningar så finns det expansionsböjar tex.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #144 skrivet: 24 september 2015, 20:58:59 »
Daikin har faktist löst det  tummenupp att ingen annan har tagit tag i detta tidigare är lite märkligt  Sc:,h
Jo dom har ju en funktion som stoppar cp en stund tror jag vet dock inte hur bra det funkar vet ingen som har Daikin och som tidigare haft knäppningar med annan vp men det lär komma rapporter och kopior om det funkar bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #145 skrivet: 24 september 2015, 21:02:08 »
Personligen så tycker jag att det är allt lite dumt att skylla på värmepumparna för knäppningarna. Det hänger ju mera ihop med hur byggnanden är konstruerad med rörgenomföringar osv. Tittar man inom industrin så är det ordentligt tilltaget vid genomföringar, långa ledningar så finns det expansionsböjar tex.
Nja jag tänker nog att det är lättare och billigare om problemet löses i pumpen även om jag mer än gärna gör om värmesystem optimalt. Men det är inte många som är villiga att pröjsa det.
Men detta problem inträffar mest i enrörs kretsar med tunna raddar och liten vatten volym.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #146 skrivet: 25 september 2015, 09:30:44 »
Roland, Skall man inte tänka lite mer 3D, att inte värmeöverföringen är lika på alla djup samt termisk kortslutning.
Därav kanske högre flöde alt parallella hål alt on-off med högt uttag/stå stilla alla är bättre jämfört att köra inverter kontinuerligt med lågt uttag.
Det är möjligt, det verkar vara ett komplicerat sammanhang. Blir det en längre kall period i vinter så att pumpen går hela tiden ska jag försöka studera vad som händer när man varierar köldbärarflödet och hur lång tid det tar innan man får stabila driftförhållanden igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #147 skrivet: 25 september 2015, 16:30:32 »
Var det något i mitt inlägg ovan som du uppfattade som illa ment eller liknande annars förstår jag inte din sarkasm.
Varför ska rörisar felsöka inverters  det finns det väl kyltekniker och folk med liknande kunskaper till.
En rörmokare jobbar inom Värme och sanitet dvs säga värmesystem, tappvatten och avlopp.
kylkretsar ingår inte i deras arbets beskrivning sen finns det givetvis en del som fuskar runt och lär sig en del och blir duktiga inom detta också.
men jag kan garantera att F-gas certifiering och kylutbildning och allmänbehörighet inom el inte ingår i deras utbildning i skolan eller i deras gesällprov.
sÃ¥ om du vill hoppa pÃ¥ mig för nÃ¥got jag skrivit inga problem men du hoppar fan i mig inte pÃ¥ en hel yrkesgrupp dÃ¥ är du mer är du mer än lovligt dum du gick över gränsen där (tror inte att jag är ensam om att tycka det)  fiR: knUp
Jag och CC må ha haft en irriterad dialog men han har inte rackat ner på den yrkesgrupp som trots allt ser till att allt kommer på plats.
4900 inlägg frÃ¥n din sida  help jisses skaffa dig ett liv istället för att sitta pÃ¥ vp forum varje kväll och slicka CC i röven  :P som en liten vovve han klarar sig själv han är en stor pojke vet du sÃ¥ gÃ¥ ut istället och träffa folk ha lite trevligt va social, att bete sig som folk det kan vara bra att träna pÃ¥ för din del sÃ¥ du lär dig lite folkvett.

till övriga som läser detta ber jag om ursäkt för språket och tonen men jag blev förbannad på riktigt! och till dig Oraklet ber jag om ursäkt för dom hårda orden men jag tycker helt ärligt att du förtjänar dom, i alla fall som jag känner just nu.... >:(
Vart sade jag nÃ¥got till dig nu dÃ¥ ?   Och hur sÃ¥gade jag en hel yrkeskÃ¥r ?   MIN yrkeskÃ¥r.  Om du varit med i detta forum ett tag sÃ¥ skulle du vetat att bland annat ägaren till det vid flertalet tillfällen hävdat att rörisar inte har sÃ¥ mkt koll pÃ¥ värmepumpar och framförallt deras kyltekniska bit.   Jag hävdar dÃ¥ att det är bättre att bygga ENKLA anläggningar utan inverters o andra grejer som försvÃ¥rar det hela. 

Vad gäller F-gas certifiering sÃ¥ är ju det enbart rent fjantiga saker.  Det vet jag eftersom jag innehar KAT 1 cert .  Men jag kallar mig inte kyltekniker, jag är RÖRIS och licens svetsare ( inte ngn fejk svetsare som idioten Lövén som drar skam över hela den yrkeskÃ¥ren )

Vad gäller CC:s röv sÃ¥ skulle jag inte slicka den för allt smör i SmÃ¥land.  Men sÃ¥ mkt vet jag, om du träffade honom sÃ¥ skulle du precis som jag säga  - daamn    han har koll pÃ¥ grejer.

SÃ¥ tagga ned lite,,, lär dig läsa ironiska inlägg   som tex detta.  -   Lacrosse !!   Ã¤r inte det den där löjliga sporten där man jagar en boll med fjärilshÃ¥var ?

  SÃ¥ skulle jag ju inte säga pÃ¥ riktigt, utan det ju ironi  :)

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #148 skrivet: 25 september 2015, 22:13:34 »
Konstigt med så många kompetenta installatörer i tråden, och ingen vill kommentera det, som jag ser det, enda riktiga råd som trådstartaren fått...

Jag väntar fortfarande på svar angående mitt (så vitt jag kan se det enda) råd till trådstartaren, att en CTC EcoHeat som har inbyggd arbetstank torde vara det bästa råd han kan få mot bakgrund av att han har enrörssystem och inte har plats för en arbetstank.
Alternativet är om man kan få tag i, eller räkna ut tryckfallen över de olika enrörsslingorna. Ligger dessa väldigt nära varann så skulle även en väl effektanpassad inverter kunna fungera acceptabelt.

Kommentarer på detta?

Det här skulle jag också vilja ha kommentarer på!

Sedan undrar jag vad det är med en arbetstank som skulle förbättra mina förutsättningar?
Flera har ju rekommenderat detta, för att kompensera mitt "smala" enrörsystem, men jag har inte riktigt fattat varför. Men så är jag ju ingen VVS- eller värmepumpskille, utan bara en "vanlig" (lite frågvis, kanske) konsument. :-)
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #149 skrivet: 26 september 2015, 09:59:55 »
Det har förklarats minst tio gånger....

Alla värmepumpar skall ha ca 7-10 graders deltaT över den värmeväxlare som värmer radiatorerna, och på en inverter så justeras cirkpumpens hastighet i takt med att uteffekten varierar, vid låg uteffekt kan det bli så låga flöden i radiatorkretsen att alla slingor inte får flöde och det blir kallt i de rummen.
Vid höga uteffekter kan det bli så höga flöden att man får ökat slitage i ledningarna och störande brus från radiatorer och rör.
Flödesbalansen i ett radiatorsystem skall justeras in enligt protokoll vid installationen, och detta med specificerat flöde, så snart man ändrar flödet kommer balansen i systemet att ändras.
Beroende på hur stora skillnader det finns i tryckfall på dina tre enrörsslingor kan flödet variera rätt kraftigt.
Har man arbetstank så har man en extern cirkpump som sköter flödet i radiatorkretsen, och cirkpumpen i värmepumpen sköter cirkulationen mellan värmepump och tank.
Då de två kretsarna fungera helt oberoende av varann kan man alltså säkerställa rätt flöde/deltaT över värmepumpens värmeväxlare oavsett uteffekt, och man kan garantera ett stabilt flöde i radiatorkretsen, vilket i sin tur garanterar värme i alla slingor/radiatorer utan risk för slitage eller störande ljud.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!