Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #120 skrivet: 23 september 2015, 13:48:51 »
Hmm, det är inte enkelt.

Här är lite flera datapunkter ur diagammet:

TempCop
-53,5
04,0
54,6
105,3
156,0
206,8

Ett annat diagram visar att effektförbrukningen i stort sett inte påverkas alls av brine-tempen på denna scrollmaskin, däremot stiger uteffekten naturligtvis kraftigt, från 8,8 kW vid -5° in till 15,8 kW vid 20° in.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #121 skrivet: 23 september 2015, 19:09:15 »

Nu en sista förklaring på "fenomenet" som uppstår i många av dom --- anläggningar som jag och några få byggt
till folk ...
vi tar en i min hemma kommun
flödet i radkretsen  är uppmätt till  9,5 lpm 
--- tanken är på 500 l med förvärmarslinga
Värme pumpen startar med +7↑ in pÃ¥ kb
42 lpm  och dryga dryga 4 ° delta  vid denna höga förÃ¥ngning som blir, 220m borrning  Max utag i kyleffekt  30800 kwh
 
jag kör 30 lpm i 7° delta frÃ¥n ¨Värmepumpen, 
det ger en gång tid på ca 30-45 minuter innan intergalet är nere på 0 och vi ligger 1-3° över börvärde,
nu ligger vi kvar och intergralet räknar upp till +100, Det tar ca 50 minuter innan den skiktade tanken är tom
då tempen ligger sjukt nära i sin tid för undertemperering sjunker intergralet sakta,
Nu står borrhålet still utan utag av värme i över 2 timmar.
Nu hinner berget och dess omgivande temperatur Ã¥terställa tempen  enligt tempgivarna som sitter i DUC ,
Det tar 14 minuter för KB att gÃ¥ ett varv,  den brukar tappa nÃ¥gon grad under den cykel som körs pÃ¥ 30-45 min
3-4 varv genom borrhÃ¥let ,  sen stÃ¥r det still i dryga 2 timmar igen  , ibland mer  dÃ¥ termostaterna tar ner flödet vid övertempereringar  men den tryckstyrda pumpen upprätthÃ¥ller rätt lyfthöjd för att säkerställa flödet över dem ventiler
som fortfarande ska ha sitt konstanta beräknade flöde. ,

Detta resultat var inget jag räkna med när jag 2001 byggde första anläggningen .
men såna är drift resultaten större delen av året
sen om någon betvivlar detta,,, dontknow
men så här ser det ut i alla anläggningar som byggts genom åren

Belastningen på borrhålet per m när jag tittar i mina beräkningar ligger på ca 95 kwh per meter aktivt borrhål.
Jag tycker nog att det skiljer en hel del i dimensioneringen på tillverkare som "förespråkar" grundare hål till sina anläggningar .

Cocacola

vad hade huset för förbrukning innan du kom dit?
vad är det för topp temp på radiatorerna.
vilken modell och storlek(kW) på bergvärmen monterade ni?
vad var grundtanken när du planerade systemet och då menar jag från värmepumpens perspektiv (från distributionssystemets sida vet vi var du står... ;) )
varför jag undrar är för att jag är alltid intresserad av olika lösningar för utnyttjandet av energibrunnen ibland är dom åt skogen ibland mediokra och ibland intressanta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #122 skrivet: 23 september 2015, 20:02:15 »
Ingen idé du förklarar mer CC .  Du vet det lika väl som jag .

Vi säger sÃ¥ här.   Inverters rockar resten suger.

Nu kan alla vara glada i sin bubbla igen.   

Den smarte väljer dock sÃ¥klart  en tank som säkerställer allt och iom det sÃ¥ tar han en billig on off maskin som tom en simpel röris som jag kan felsöka.

Fatta hur det blir när rörisar felsöker inverters  ::)

Keep it simple stupid.   Tank   1226 el diplomat eller 200 G    kan aldrig bli fel dÃ¥.

Har du ingen plats och dåliga raddar välj mindre effekt....kyl effekten skiljer in så jätte mkt ändå.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #123 skrivet: 23 september 2015, 22:49:26 »
Ingen idé du förklarar mer CC .  Du vet det lika väl som jag .

Vi säger sÃ¥ här.   Inverters rockar resten suger.

Nu kan alla vara glada i sin bubbla igen.   

Den smarte väljer dock sÃ¥klart  en tank som säkerställer allt och iom det sÃ¥ tar han en billig on off maskin som tom en simpel röris som jag kan felsöka.

Fatta hur det blir när rörisar felsöker inverters  ::)

Keep it simple stupid.   Tank   1226 el diplomat eller 200 G    kan aldrig bli fel dÃ¥.

Har du ingen plats och dåliga raddar välj mindre effekt....kyl effekten skiljer in så jätte mkt ändå.

Var det något i mitt inlägg ovan som du uppfattade som illa ment eller liknande annars förstår jag inte din sarkasm.
Varför ska rörisar felsöka inverters  det finns det väl kyltekniker och folk med liknande kunskaper till.
En rörmokare jobbar inom Värme och sanitet dvs säga värmesystem, tappvatten och avlopp.
kylkretsar ingår inte i deras arbets beskrivning sen finns det givetvis en del som fuskar runt och lär sig en del och blir duktiga inom detta också.
men jag kan garantera att F-gas certifiering och kylutbildning och allmänbehörighet inom el inte ingår i deras utbildning i skolan eller i deras gesällprov.
sÃ¥ om du vill hoppa pÃ¥ mig för nÃ¥got jag skrivit inga problem men du hoppar fan i mig inte pÃ¥ en hel yrkesgrupp dÃ¥ är du mer är du mer än lovligt dum du gick över gränsen där (tror inte att jag är ensam om att tycka det)  fiR: knUp
Jag och CC må ha haft en irriterad dialog men han har inte rackat ner på den yrkesgrupp som trots allt ser till att allt kommer på plats.
4900 inlägg frÃ¥n din sida  help jisses skaffa dig ett liv istället för att sitta pÃ¥ vp forum varje kväll och slicka CC i röven  :P som en liten vovve han klarar sig själv han är en stor pojke vet du sÃ¥ gÃ¥ ut istället och träffa folk ha lite trevligt va social, att bete sig som folk det kan vara bra att träna pÃ¥ för din del sÃ¥ du lär dig lite folkvett.

till övriga som läser detta ber jag om ursäkt för språket och tonen men jag blev förbannad på riktigt! och till dig Oraklet ber jag om ursäkt för dom hårda orden men jag tycker helt ärligt att du förtjänar dom, i alla fall som jag känner just nu.... >:(
« Senast ändrad: 24 september 2015, 00:49:17 av lacrosse »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #124 skrivet: 24 september 2015, 07:04:01 »
För att slänga in ytterligare en pinne i brasan.
Skulle inte en stor plattvärmeväxlare som mellanväxlare mellan värmepump och radiatorkrets lösa alla flödesproblem pÃ¥ samma sätt som en arbetstank, men för typ halva kostnaden...  .,;-
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #125 skrivet: 24 september 2015, 07:05:08 »
Hmm, det är inte enkelt.

Här är lite flera datapunkter ur diagammet:

TempCop
-53,5
04,0
54,6
105,3
156,0
206,8

Ett annat diagram visar att effektförbrukningen i stort sett inte påverkas alls av brine-tempen på denna scrollmaskin, däremot stiger uteffekten naturligtvis kraftigt, från 8,8 kW vid -5° in till 15,8 kW vid 20° in.

Skillnaden i COP, om jag räknar rätt, ,ellan -5 och 0°C är alltså 5%/°C ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #126 skrivet: 24 september 2015, 07:09:56 »
Ingen märkvärdig kommentar då en som man faktiskt
Försöker hjälpa  undrar om man är pÃ¥ fyllan
Bara för att han har brister i sin erfarenhet

Har jag fel eller gör fel blir det som den här gången
Erkänner direkt !  Jag lider inte av ett  Napoleon
Komplex .

Fler borde kunna erkänna sina brister
Då blir det inte såna här tråkiga trådträtor.

Nja, du försökte nog inte hjälpa enligt hans (och kanske andras ögen) du förskte klart och tydligt säga honom att han gjorde fuskjobb som berodde på inkompetens, att lacrosse gav svar på tal startade "röran" i tråden, som dessutom eskalerade i takt med de allt fler inläggen.

INGEN, så vitt jag kan se har sagt att du gör fel, bara att det finns andra sätt att göra, som är billigare och som därför väljs av rätt många KUNDER, och som dessutom i de flesta fall fungerar tillräckligt bra och troligen blir ekonomiskt lika vettigt som det "perfekta alternativ" som du försespråkar, men som är svårt att sälja in till mindre kunder då det blir för dyrt.
Om man blandar ihop vad som är "rätt sätt" och vad som gÃ¥r sälja och skall träta om det sÃ¥ fÃ¥r man träta hur länge som helst - det har vi ju erfarenhet av sedan länge, t.ex. när det gäller värmepumpar och termostater...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #127 skrivet: 24 september 2015, 07:16:48 »
En liten undran bara, är "värmeströmningen" i berget lika oavsett delta mellan brine och omgivande berg?

Det undrar jag också, det enda som kan förklara att en stor värmepump som går intermittent skulle ge högre brine är ju om värmen transporteras snabbare av att man tillåter temperaturen på kollektorn variera kraftigt - känns absolut inte logiskt.
Anledningen?

Ja, i ett borrhål som belastas i 45 minuter och sedan vilar i 2 timmar kanske kommer att ha utjämnat tempen med 90% efter 1 timma, den andra timmen kommer extremt lite energi att transporteras av berget.
Den riktigt kalla kollektorn i slutet av den 45 minuter lÃ¥nga körsekvensen (16 kW)  skulle i sÃ¥ fall göra att värmetransporten blev oerhört mycket högre än om borran istället belastades kontinuerligt med ca 6 kW och en kontinuerlig värmeström som motsvarar det exakta effektuttaget.

I min värld borde ett kontinuerligt effektuttag som motsvarar huset energibehov vara det mest effektiva sett till värmetransport i berg, vatten, slang och brine.

Daikin har tydligen i sina tester sett att de genom att oberoende av effektuttag tjänar på att löra KB-pumpen på max, så turbulent strömning i kollektor och vvx KAN vara en mer avgörande detalj än vad man tidigare antagit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #128 skrivet: 24 september 2015, 07:40:23 »
Varför skulle en inverter ge flödes problem man kan ställa min hastighet pÃ¥ cp samt max hastighet pÃ¥ cp hänger inte med där riktigt  Sc:,h och tex Daikin vp ökar ju deltat vid högre framledning just för att den inte ska behöva ha sÃ¥ högt flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #129 skrivet: 24 september 2015, 07:58:03 »
Visst.
Men

Lågt flöde = risk för dålig funktion på radiatorer och golvvärme.
Högt flöde = risk för ljudproblem och slitage på rörledningar
Lågt eller högt deltaT över värmeväxlaren innebär sämre COP på värmepumpen.

Alla värmepumpar har en sweetspot där de levererar som bäst (Nominellt flöde på en on/off-värmepump) och det kommer alltid att vara en kompromiss med en inverter om man inte har arbetstank eller mellanväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #130 skrivet: 24 september 2015, 08:52:02 »
Skillnaden i COP, om jag räknar rätt, ,ellan -5 och 0°C är alltså 5%/°C ???
Jag fÃ¥r det till ungefär halva värdet, 2,75 %. FrÃ¥n -5 till 0 är ändringen 0,5, frÃ¥n 0 till +5 0,6. DÃ¥ bör ändringen vid noll grader vara (0,5+0,6)/2/5 per grad vilket blir 2,75 % av 4.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #131 skrivet: 24 september 2015, 09:23:48 »
I min värld borde ett kontinuerligt effektuttag som motsvarar huset energibehov vara det mest effektiva sett till värmetransport i berg, vatten, slang och brine.

Daikin har tydligen i sina tester sett att de genom att oberoende av effektuttag tjänar på att löra KB-pumpen på max, så turbulent strömning i kollektor och vvx KAN vara en mer avgörande detalj än vad man tidigare antagit.
Så är det i min värld också.

Vad jag kommer ihåg testade David Rinnan olika hastigheter på köldbärarpumpen och kom också fram till att högsta hastighet gav bäst resultat. Frågan är om testerna har gjorts under tillräckligt lång tid. Det räcker inte att köra någon timme då det tar betydligt längre tid för temperaturerna i borrhålet att ändras.

Jag förstÃ¥r inte varför det skulle vara sÃ¥. Jag tycker att optimalt värde pÃ¥ deltaT för köldbäraren borde vara större delen av gliden (en del av köldmediet är ju redan förÃ¥ngat när det kommer in i förÃ¥ngaren) plus överhettningen vilket skulle bli 5-6 grader men det verkar inte vara sÃ¥. En förklaring kan vara att det till skillnad mot kondensorn inte handlar om värmeöverföring i motström utan det är ordentlig omrörning pÃ¥ köldmediesidan i förÃ¥ngaren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #132 skrivet: 24 september 2015, 09:24:13 »
Mmm, jag räknade fort men fel, frågan är dock om det inte är 3 man skall räkna på, COP 1 = ingen verkningsgrad alls.
Och i så fall blir det väl ca 3.33% / °C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #133 skrivet: 24 september 2015, 11:09:22 »
Så är det i min värld också.

Vad jag kommer ihåg testade David Rinnan olika hastigheter på köldbärarpumpen och kom också fram till att högsta hastighet gav bäst resultat. Frågan är om testerna har gjorts under tillräckligt lång tid. Det räcker inte att köra någon timme då det tar betydligt längre tid för temperaturerna i borrhålet att ändras.

Jag förstår inte varför det skulle vara så. Jag tycker att optimalt värde på deltaT för köldbäraren borde vara större delen av gliden (en del av köldmediet är ju redan förångat när det kommer in i förångaren) plus överhettningen vilket skulle bli 5-6 grader men det verkar inte vara så. En förklaring kan vara att det till skillnad mot kondensorn inte handlar om värmeöverföring i motström utan det är ordentlig omrörning på köldmediesidan i förångaren.
Erfarenhetsmässigt så tycks det vara bäst att ha ett högt flöde över värmepumpen men lågt i berget, de anläggningar med två hål går oftast mycket bättre (varmare KB, högre cop) än anläggningar med ett hål men totalt samma borrdjup.
Givetvis är det många andra faktorer som spelar in och det är för få anläggningar som jag har att luta mig emot, men det är min uppfattning..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #134 skrivet: 24 september 2015, 11:22:28 »
Så är det i min värld också.

Vad jag kommer ihåg testade David Rinnan olika hastigheter på köldbärarpumpen och kom också fram till att högsta hastighet gav bäst resultat. Frågan är om testerna har gjorts under tillräckligt lång tid. Det räcker inte att köra någon timme då det tar betydligt längre tid för temperaturerna i borrhålet att ändras.

Jag förstår inte varför det skulle vara så. Jag tycker att optimalt värde på deltaT för köldbäraren borde vara större delen av gliden (en del av köldmediet är ju redan förångat när det kommer in i förångaren) plus överhettningen vilket skulle bli 5-6 grader men det verkar inte vara så. En förklaring kan vara att det till skillnad mot kondensorn inte handlar om värmeöverföring i motström utan det är ordentlig omrörning på köldmediesidan i förångaren.
Om det var Rinnan som testade pÃ¥ sin anläggning sÃ¥ har han kraftig vp och djup borra och har rätt högt delta även med cp pÃ¥ max vad det nu spelar för roll. Mina helt ovetenskapliga tester hemma visar inte pÃ¥ nÃ¥n större skillnad i effekt om jag ökar kb hastighet till max. Framledningsgivaren visar pÃ¥ 0,1 grad och en effekt ökning borde märkas rätt snabbt. En annan lite konstig grej är att min 1245 som har auto hastighet pÃ¥ kb cp styrd av deltat verkar när kb är varmt som nu ca 8-9 grader vilja ha högt delta när kb sjunker hÃ¥ller den deltat lägre antar att nÃ¥n pÃ¥ Nibe programmerat den till det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!