Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika gaser?  (läst 8067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
Olika gaser?
« skrivet: 09 april 2013, 10:34:05 »
Hej!

Känns som jag skriver mycket här nu, men är nyfiken och läser det mesta här inne!

Min fundering nu är de olika gaserna som man kan använda i värmepumpanläggningar och deras effektiva arbetsområde.

Skulle man i t.ex. kunna ha först en pump med r134 som använder köldmedium kring 0c och drar upp det till krint 50grader. Skulle man sedan kunna ha en till pump i kaskad med denna som använder dessa 50grader som köldmedium och drar upp ytterligare, säg 90grader? Eller varför inte 2 olika gaser där man får hösta möjliga cop vid lägsta temperatur, t.ex. -20c -> +20c -> +60c.

Och en annan fundering, varför använder vi egentligen f-gaser?
Propan är förvisso brandfarligt, ammoniak hyfsat giftig..
Hur skall framtidens miljövänliga värmepump se ut?

Spåna på :)
//Daniel
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Olika gaser?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2013, 10:40:27 »
Med tanke på vad man läst här om läckage, miljö, certifiering o kostnader så verkar ju HC, som Propan o Isobutan vara framtiden.
De ger normalt rejält bättre cop än de traditionella köldmedierna dessutom.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Olika gaser?
« Svar #2 skrivet: 09 april 2013, 11:27:38 »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Olika gaser?
« Svar #3 skrivet: 09 april 2013, 12:56:25 »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Olika gaser?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2013, 15:23:43 »
Skulle man i t.ex. kunna ha först en pump med r134 som använder köldmedium kring 0c och drar upp det till krint 50grader. Skulle man sedan kunna ha en till pump i kaskad med denna som använder dessa 50grader som köldmedium och drar upp ytterligare, säg 90grader? Eller varför inte 2 olika gaser där man får hösta möjliga cop vid lägsta temperatur, t.ex. -20c -> +20c -> +60c.

Daikin Altherma HT gör väl ungefär på det sättet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olika gaser?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2013, 16:28:59 »
Qvantum har en variant de kallar "parasit" som bygger på varianten att ha 2 värmepumpar i kaskad.
Men COP blir som bekant sämre ju större tempdiffen är mellan köldbärare och värmebärare, sÃ¥ total COP för tvÃ¥ värmepumpar i kaskad med 80 °C tempskillnad blir nog inte sÃ¥ jätteimponerande.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Olika gaser?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2013, 16:29:23 »
Jag är nyfiken på både propan och DME.
Men tänk på att propan man har i vanliga p11 o liknande flaskor är väldigt smutsig.. Den innehåller klorider och bunden olja som fälls ut vid uppvärmning och tryckreducering. Den torkar ut tätningar och packningar. Oljan efter hand blir som en ser beläggning som är svår att få bort.
Ibland jobbar jag även med DME, Skall kolla möjligheten att plocka med mig lite av det faktiskt. Har hört att det är svårt att få tag på!
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Olika gaser?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2013, 16:49:53 »
Jag är nyfiken på både propan och DME.
Men tänk på att propan man har i vanliga p11 o liknande flaskor är väldigt smutsig.. Den innehåller klorider och bunden olja som fälls ut vid uppvärmning och tryckreducering. Den torkar ut tätningar och packningar. Oljan efter hand blir som en ser beläggning som är svår att få bort.
Ibland jobbar jag även med DME, Skall kolla möjligheten att plocka med mig lite av det faktiskt. Har hört att det är svårt att få tag på!

 :o
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Olika gaser?
« Svar #8 skrivet: 09 april 2013, 19:00:40 »
Jag är nyfiken på både propan och DME.
Men tänk på att propan man har i vanliga p11 o liknande flaskor är väldigt smutsig.. Den innehåller klorider och bunden olja som fälls ut vid uppvärmning och tryckreducering. Den torkar ut tätningar och packningar. Oljan efter hand blir som en ser beläggning som är svår att få bort.
Ibland jobbar jag även med DME, Skall kolla möjligheten att plocka med mig lite av det faktiskt. Har hört att det är svårt att få tag på!
Jag har fyllt min värmepump hemma med vanlig gasol direkt från P11 tuben till grillen som ett experiment.
jag fyllde bara genom ett vanligt 1/4" torkfilter.
Det går inte att mäta sig till till någon skillnad mellan gasol och R290 iaf, vi får se hur länge den håller.

Kolla denna tråden för xxargs (som alltid) underhållande och utförliga redogörelse för DME: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42639.0
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Olika gaser?
« Svar #9 skrivet: 09 april 2013, 19:38:22 »
Intressant om DME!

Menade mer att just p11-gas-hanteringen är ganska smutsig, men såna små blå burkar man har till gaskök är renare, innehåller dock etylmerkaptan för att lukta. Tror det är svårt att få tag ren propan utan luktämne. Jag tror att det var en väldigt bra ide att köra genom ett torkfilter, dessutom körde du då gasfas misstänker jag? då hamnade de flesta oljorna kvar i flaskan.. :)

Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Olika gaser?
« Svar #10 skrivet: 09 april 2013, 21:07:04 »
Intressant om DME!

Menade mer att just p11-gas-hanteringen är ganska smutsig, men såna små blå burkar man har till gaskök är renare, innehåller dock etylmerkaptan för att lukta. Tror det är svårt att få tag ren propan utan luktämne. Jag tror att det var en väldigt bra ide att köra genom ett torkfilter, dessutom körde du då gasfas misstänker jag? då hamnade de flesta oljorna kvar i flaskan.. :)

Det är inte så svårt att få tag på ren R290 eller R600a, jag har kollat med AGA, samt importerat via ebay (småflaskor i det fallet). (Kan "köpa ut" från AGA om du är intresserad)
Det sägs att den svenska gasolen är mkt nära ren Propan, till skillnad från nere på kontinenten men jag tyckte det kunde vara värt det att få riktiga grejor.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Olika gaser?
« Svar #11 skrivet: 09 april 2013, 21:21:13 »
Svensk gasol är minst 95% propan, ofta 98%. Produktblad nedan stämmer med de flesta märken på svenska marknaden:
http://www.preem.se/templates/ProductInformation____1303.aspx
Vad som inte framgår är att det ofta följer med en hel del kompressorolja och lite annat godis som följer med processen, men kör man gasfas från flaskan så slipper man ju mycket av skiten. 1-5% butan skulle man faktiskt kunna bli av med om man kör gasfas och låter flaskan hålla -10c.. :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Olika gaser?
« Svar #12 skrivet: 09 april 2013, 21:33:57 »
Kvalitén på gasolen i P11'or är det nog lite si och så med då dessa flaskor kan vara ganska gamla och säkert både rostiga och fulla med fukt invändigt.
Gasol i PA11 eller PK10 är antagligen ett säkrare kort.

Mina erfarenheter med gasol ur en till synes helt ny PK10'a från AGA (köpt på Rusta) är att den är väldigt ren. Den luktar inte så överdrivet mycket och lämnar inga synbara rester då den kokar bort.
Men man bör nog ha som vana att alltid fylla i gasfas oavsett.

Sen är väl problemet med gasol/propan/R290 och andra HC att det kräver en större och dyrare kompressor, jämfört med främst R410a? Känns ju trots allt som om tillverkarna mest är ute efter att spara pengar..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Olika gaser?
« Svar #13 skrivet: 09 april 2013, 22:54:57 »
FrÃ¥gan är om det gÃ¥r att köpa  Etan hos AGA utan att man blir helt rÃ¥nad.

Med refprop ser det ut som att 20 viktprocent etan och 80 viktprocent propylen/propen skulle kunna vara en användbar substitut för R410A - dock med ganska stor glide men trots allt ändå inte så mycket värre än R407C...

Att hitta en enkomponent HC som ersätter R410A är svÃ¥rt - närmast enkomponet köldmedie - dock av HCF-typ  skulle  kanske vara R32 (som är 50% i R410A och är den delen i soppan som kör köldjobbet och med lÃ¥g GWP)  - men visst ja, dÃ¥ är den ju brandfarlig med samma klassning som propan...

En sak som talar mot ren R32 är att den blir väldigt varm vid kompression - lite åt ammoniakhållet och behövde egentligen komprimeras i två steg med mellankylning då det är oftast oljetemperaturen som sätter gränsen...

Om man inte vill ha köldmedie som bildar giftiga gaser vid hetta och förbränning så skall man nog undvika R32...

---

Jag har torkat gas med hjälp i ugn vid 200 grader  och samtigt vakumsugen silikagel och sedan använder det i rör eller slangfilter - hÃ¥rt packat. det är ocksÃ¥ billigt om man använder kattsand av silikagelmodell och man kan kassera det efter användning - jobbet är att torka sanden i förberedelse bara ...

Extremtorr silikagel är ocksÃ¥ jättebra  pÃ¥ att ta föroreningar av polär typ - sÃ¥ som etanol/metanol/propanol utöver vatten - även etymerkapan etc. och har lite bredare upptagning av olika föroreningar är vad zeoliter i kyl-torkfilter tar dÃ¥ dessa är nästa enbart fokuserade pÃ¥ vattenÃ¥nga - silikagel är ocksÃ¥ väldigt snabbt arbetande och i regel räcker det med 1 pass filtrering typ 3-5 gram i minuten (filtreras gasform) genom 50 cm 22 mm slangfilter med supertorkad silikagel för att torka HCF134a frÃ¥n i mitt fall ett sällsynt fall med 400 ppm (40% Rh) vÃ¥t gas till 10 ppm 1% Rh) med hemmasnickrade bitar (oftast ligger ful-HCF134a pÃ¥ 40 ppm (4% Rh) fukt).

Gasol(blandning) som jag testat är i regel ganska torr - typ 25 ppm fukt ur en campingasolflaska och även här fungera supertorkad silikagel som filter för att torka och även tar bort ev. spritinblandning (används för frostkydd vintertid för att inte få ispärlor som stoppar kranar och ventiler i gasdistrubitionen ) och minskar på etymerkaptanet - med lite vakumsugen och samtidogt i 200 grader värma torkad aktivt kol i slangfiltret så kanske det fångar lite tyngre kolväten då aktiv kol främst passar när det skall fånga opolära kolväten - den delen har jag dock inte provat men har man ändå gjord en burk att torka torkmedel i vakum i ugn samtidigt så är det inte så svårt att torka aktivt kol.

(det är därför som aktiv kol är populär för rening av hembränt - alkohol är polär och är inte så benägen att fastna i aktivt kol och lossnar lätt igen om det kommer andra molekyler som är mer benägen att fästa medans finkeoljor är ganska opolära och fastnar gärna i kol - med andra ord använder principen 'lika löser lika'
 
« Senast ändrad: 09 april 2013, 22:56:42 av xxargs »

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Olika gaser?
« Svar #14 skrivet: 10 april 2013, 07:28:10 »
 tummenupp

Hur är det med DME ?

Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!