Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Enl. Nibe fÃ¥r man ej trycksätta deras nivÃ¥kärl. Hur löser ni andra problemet?  (läst 19458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt Nibe's manual står det så här:

Går det inte att placera nivåkärlet på högsta punkt
ska expansionskärl användas (alt. 2).

Nibe säger att man inte får trycksätta deras nivåkärl, suck! Vad gör man då?
Jag skall ha både nivåkärl och kb-ledningar så högt upp i taket det går. Med andra ord hamnar inte nivåkärlet överst, däremot hamnar nivåkärlets översta punkt i höjd med köldbärarledning till VP. Därför måste ju kärlet vara trycksatt enligt Nibe. Men deras nivåkärl får jag ju inte trycksätta.

Medan IVT installatörer glatt öser på med 4 bar i deras så kallade expansionskärl, som ju egentligen också är vanliga nivåkärl som ej är till för att trycksättas.

Så hur skall man göra egentligen? Jag har aldrig sett en bergvärmeinstallation med ett riktigt expansionskärl på köldbärarsidan! I samtliga fall där nivåkärl hamnat under högsta punkt så har ju nivåkärl använts i alla fall, ej några expansionskärl.

Jag fattar inte hur det kan råda sådan förvirring mellan tillverkare och installatörer.
« Senast ändrad: 30 september 2013, 15:04:39 av Flinta »

Utloggad Blixt3n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Signaltekniker pÃ¥ södra stambanan, Arlöv-Alvesta
Min jordvärmeinstallation blev klar i augusti månad i år och där placerades nivåkärlet så att toppen av detta kärl kom under högsta punkten av köldbäraren, samt tryckt i ca 1bar i den...fungerar fint. tummenupp
Har påmonterat en manometer och påfyllnadsventil ovanpå nivåkärlet, för att enklast ha koll på tryck och en smidig påfyllning från tryckluftskompressorn. :)
« Senast ändrad: 30 september 2013, 17:08:56 av Blixt3n »
Nibe F-1145(8kW) + VPB200, installerad augusti 2013.
2st volymtankar: 1st 100L på fram och 1st 140L på returen, totalt 300L på radiatorkretsen.
Hus från 1930(1,5-plans) med tilläggsisolering på 2000-talet på hela 126m2+70m2 biyta, strax utanför centrala Skåne.
Totalkostnad av installation: ~128.000kr inkl återställning av tomt(60m3 jord/nysådd av gräs m.m)
Förbrukning före ombyggnad:
25-30m3 ved + ~5500kWh i hushållsel.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min jordvärmeinstallation blev klar i augusti månad i år och där placerades nivåkärlet så att toppen av detta kärl kom under högsta punkten av köldbäraren, samt tryckt i ca 1bar i den...fungerar fint. tummenupp
Har påmonterat en manometer och påfyllnadsventil ovanpå nivåkärlet, för att enklast ha koll på tryck och en smidig påfyllning från tryckluftskompressorn. :)

Utförde du installationen själv eller gjordes det av auktoriserad installatör? Nibe säger ju fullkomligt emot sina egna installatörer liksom... Likaså IVT. Fattar inte hur det kan råda sådan förvirring som det ändå är. Olika parter säger tvärt emot varandra när de pratar om exakt samma sak. Vem skall man lita på?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det sitter ju en säkerhetsventil på nivåkärlet, upp det trycket som den öppnar på ska ju kärlet klara.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter ju en säkerhetsventil på nivåkärlet, upp det trycket som den öppnar på ska ju kärlet klara.

Hahaha vad säger man, varför kom inte jag tänka på detta? Du har helt, 100% rätt! Det är ju självklart kärlet måste klara det. I Nibes manual står det 3 bar på säkerhetsventilen, så det måste ju kärlet klara också. Varför förstår inte Nibe detta själva? När man pratar med de hävdar de bestämt att man absolut inte får trycksätta nivåkärlet, det klarar den inte menar de.

Följande ritning finns i Nibe manualen.
Finns det någon anledning till att de placerar säkerhetsventilen under kärlet? Varför inte uppe på? Tycker jag ser oftare att den sitter på toppen, än under.
Om säkerhetsventilen löser ut och den är placerad under kärlet så släpper den ju ut brine, om den däremot sitter på toppen så släpps luft ut i första hand.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror att dom rekommenderar tryckkärl på grund av att plastburken kan vara svårt att få tät om den trycksätts tycker den känns lite billig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är IVT's (Bosch) bättre?
Eller finns det något annat plastkärl som är ämnad för ändamålet som man kan köpa löst?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Varför inte köpa ett tryckkärl om du ändÃ¥ ska köpa ett  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är en bild från ett tidigare inlägg med en variant med SÄV på toppen

Nu är det kanske inte NIBEs kärl men jag tror knappast att det är någon större skillnad.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför inte köpa ett tryckkärl om du ändÃ¥ ska köpa ett  Sc:,h

Jovisst kan köpa ett tryckkärl, bara det är genomskinligt. Jag vill ju gärna kunna se nivån i behållaren liksom :)

Problemet är bara att jag inte hittar några plasttryckkärl som är halvt genomskinliga som den på bilden ovan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
När man väl fått ut luften klarar man väl åtminstone teoretiskt upp mot 10 m höjd över kärlet utan att det skall innebära problem?

I mitt fall har jag ca 0,5 m från kärlets botten till högsta punkt i systemet, och det fungerar fint.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har i alla fall mitt nivåkärl trycksatt, har fått sätta lite gängtejp för att få det tätt, men i övrigt inga problem.
En annan sak man kan frÃ¥ga sig är ju om branskyddsreglerna helt plötsligt upphör att gälla just i nivÃ¥kärlet, uppenbarligen fÃ¥r man ju inte dra in kollektorslangarna av brandskäl, men kärlet...  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jag tror att dom rekommenderar tryckkärl på grund av att plastburken kan vara svårt att få tät om den trycksätts tycker den känns lite billig.

Min svåger är en Nibeinstallatör. Han har detaljerat berättat för mig hur svårt det kan vara att få detta kärl att funka med tryck, det finns en gjutskarv i toppen på gängorna, gjutskägg, svårt att få tätt. Detta kärl kallas för nivåkärl trots att det sitter en säkerhetsventil på 2,5 bar? på toppen. Det som verkar gälla är ett tryckärl som man får komplettera med.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo men vart hittar man tryckkärl som är genomskinliga som de nivåkärlen som följer med pumpen? Man vill ju kunna se nivån på köldbärarvätskan. Annars har man ju ingen koll på om den har sjunkit osv.
Har letat överallt men finner inget. Kanske letar på fel termer?
« Senast ändrad: 01 oktober 2013, 11:27:25 av Flinta »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Har nivån sjunkit så har trycket fallit också, och då ser man det på tryckmätaren som också ska monteras enligt ritningen.

Den enda, och stora, nackdelen med trycksatta vanliga expansionskärl är att man inte kan fylla på köldbärare själv (utan en stor extern tunna och cirkulationspump - samma som användes när systemet fylldes).

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!