Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver man montera knäpptank ?  (läst 10996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad salf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver man montera knäpptank ?
« skrivet: 01 januari 2014, 19:56:04 »
Ska montera en Ivt Ha 7,2 i Januari . Har ett enrörssystem , hus byggt 1983 . Har en ved / elpanna nu . Behövs det eller ? Kostnad ca 4000 i samband med mont av pannan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2014, 19:59:19 »
Har du inga befintliga acktankar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad salf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2014, 20:56:39 »
inga tankar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2014, 21:20:29 »
Det är inget som är ett måste men ibland kan det bli knäppningar i radiatorerna och har man lite vatten och stor vp så kan det bli mycket start stopp på vp. Så om det behövs beror på effekt behov och storlek på vp men det blir alltid bättre med knäpptank oavsett vatten volym i radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2014, 21:27:17 »
Vet inte om man "behöver" men våra radiatorer och rör låter lite efter varje varmvattenkörning, första gångerna reagerade vi på det och var tvungna att "undersöka" vad det var. Nu efter en månad, så bryr vi oss inte längre. Men vi har två rörssystem, vet inte om det beter sig annorlunda.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2014, 08:31:55 »
När du skriver knäpptank, menar du då det lilla kärlet på 40 liter? För, beroende på hur väldimensionerat ditt värmesystem är (och jag tänker då på antal slingor/antal radiatorer per slinga/ dimension på rören), så brukar jag installera ett 100-liters kärl med extern cirkulationspump som arbetstank. Den tar bort knäppningar också.

Har du få slingor, många radiatorer (fler än 4) per slinga och kanske bara 12mm rör så finns en stor risk att du får hög deltatemperatur på värmebäraren över värmepumpen. Det kan därför vara klokt att fråga om den här lösningen och betala lite extra för den.
Är ditt system bättre är ovan så kan det räcka med en knäpptank.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad salf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2014, 21:37:18 »
2 slingor .15 mm rör.11 element.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2014, 09:03:53 »
Jag hade föreslagit en 100-liters arbetstank. Mottrycket i ditt system är högt och deltatemperaturen på värmebäraren kan bli vad som helst.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2014, 09:38:55 »
Har du plats välj en större tank på tex 300 liter så minskar risken att vattnet genar genom tanken tillbaka till vp direkt utan att ha värmt huset först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2014, 10:20:37 »
Har du plats välj en större tank på tex 300 liter så minskar risken att vattnet genar genom tanken tillbaka till vp direkt utan att ha värmt huset först.

Det spelar ingen roll hur stor tanken är, det är hur den kopplas in som är viktigt. I det här fallet så skall tanken alltså vara en buffert mellan värmepumpen och värmesystemet och inte enbart en volym i systemet, vilket säkert installatören förstår.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2014, 14:55:28 »
Precis och flödet genom vp kommer att vara större än flödet genom radiatorerna. Vad händer då när vp gått en stund jo vattnet från vbut genar genom tanken till vbin utan att först ha varmt huset vilket inte förhindras med en större tank men det tar så pass lång tid innan så sker så då har troligtvis vp redan stoppat förutom när den går konstant då går det inte att undvika. Hur lång tid det tar innan vattnet genar beror på hur stor skillnad det är i flöde mellan de olika kretsarna vilket förhoppningsvis installatören förstår. Med en knäpptank däremot kan inte det problemet inte inträffa men den löser ju inga flödes problem heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2014, 17:08:53 »
Jag har ingen erfarenhet av att man vinner något på att gå upp lite i storlek eftersom flödet är för högt för att uppnå en skiktning i tanken. Går man upp till en 750-liters tank så fungerar skiktningen bättre men trögheten i systemet ökar med volymen och det är ingen fördel med värmepump. Temperaturskillnaden mellan fram- och returledning är också bara 6-8K vilket inte heller ger någon skiktning.
100-literstanken är avsedd för just denna typ av applikation och fungerar utmärkt, så den är i alla fall mitt förslag.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2014, 18:55:11 »
Flödet mellan övre och nedre anslutningen på tanken är endast skillnaden i flöde mellan de båda kretsarna sen beror det ju på hur den kopplas in med T-stycke på returen eller med 4 rörs inkoppling.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2014, 19:40:27 »
Kan du förklara vad du menar med T eller 4-rörsinkoppling.
Vad blir skillnaden och hur ser det ut vid tanken? Har du någon skiss på det?
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver man montera knäpptank ?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2014, 19:54:35 »
4-rörskoppling:


T-koppling:


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!