Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av Nokrian 14  (läst 5255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wederbrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation av Nokrian 14
« skrivet: 31 augusti 2011, 12:38:24 »
Hej!

Vi har tittat på att installera en Nokrian 14 hemma hos oss. Dels för att den är så låg och dels för att det verkar vara en av de bästa pumparna på marknaden just nu.
Innedelen är 25 cm hög, det hittar jag på varenda site jag kollar på, men jag har två ytterligare frågor:
1. Hur mycket luft behövs ovanför?
2. Hur nära underkant på pumpen sitter fästet?

Jag har 29cm mellan dörrkarmens ovandel och taket och karmen är nog ytterligare 8-9 cm. Jag får alltså minst 4 cm ovanför, kanske mer om den kan hänga ner lite över karmen.

Vad säger ni som är experter? :)

Tack.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #1 skrivet: 02 september 2011, 00:32:02 »
Inget svar på din fråga men jag har för mig, från vad jag själv läst här, att det brukar räcka med ett par centimeter ovanför innerdelen. Men nocran har ju massor med pulver.

Finns det ingen installationsmanual att ladda ner från nätet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #2 skrivet: 03 september 2011, 00:12:11 »
Hej!

Vi har tittat på att installera en Nokrian 14 hemma hos oss. Dels för att den är så låg och dels för att det verkar vara en av de bästa pumparna på marknaden just nu.
Innedelen är 25 cm hög, det hittar jag på varenda site jag kollar på, men jag har två ytterligare frågor:
1. Hur mycket luft behövs ovanför?
2. Hur nära underkant på pumpen sitter fästet?

Jag har 29cm mellan dörrkarmens ovandel och taket och karmen är nog ytterligare 8-9 cm. Jag får alltså minst 4 cm ovanför, kanske mer om den kan hänga ner lite över karmen.

Vad säger ni som är experter? :)

Tack.
Hejsan!
Jag har ca 29.5 cm från nederkanten av innedelen upp till tak. Således har jag då 4.5 cm upp till tak. Funkar ypperligt för mig.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #3 skrivet: 04 september 2011, 17:09:20 »
Nocrian Kan du montera så nära taket du vill.....det som begränsar är att du ska kunna haka på innerdelen på fästplåten. Men för funktionens skulle spelar det ingen roll hur när den sitter mot taket pga av luftintagets utforming.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #4 skrivet: 04 september 2011, 20:08:34 »
Ursäkta. Men hur är intagen konstruerade?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #5 skrivet: 04 september 2011, 21:44:21 »
Ursäkta. Men hur är intagen konstruerade?

Lite svårt att exakt förklara men om du ser innedelen från sidan så sluttar den ganska mycket neråt alltså den är högst längst bak mot väggen och avsmalnar framtill vilket i princip innebär att man kan ha den ända upp mot taket då den sluttar framåt för luftintaget sitter ju ovanpå pumpen och det är ju där den sluttar framåt så den kan ändå ta inte tillräckligt med luft trots att den tjockaste delen (längst in bak) på pumpen är mot väggen/taket.
Hoppas att du förstod hur jag nu menar  :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #6 skrivet: 04 september 2011, 22:10:17 »
Tack.  Sc:,h
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad wederbrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #7 skrivet: 05 september 2011, 08:08:05 »
Fantastiskt. Då blir det att beställa :)

Två olika installatörer har sagt 4 resp "mer än 4" men jag antar att de vill sälja något med mer provision :)

Nocrian Kan du montera så nära taket du vill.....det som begränsar är att du ska kunna haka på innerdelen på fästplåten. Men för funktionens skulle spelar det ingen roll hur när den sitter mot taket pga av luftintagets utforming.

//Krister

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #8 skrivet: 05 september 2011, 08:26:41 »
Har du lister/foder runt dörren?
Det är inte så ovanligt att man lossar den övre listen och sågar ur en bit så att man kan sätta pumpen lite längre ned.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #9 skrivet: 05 september 2011, 16:49:26 »
Fantastiskt. Då blir det att beställa :)

Två olika installatörer har sagt 4 resp "mer än 4" men jag antar att de vill sälja något med mer provision :)

Ok men vet inte exakt hur nära taket du kan montera den för att säkerställa att du kan haka pÃ¥ inndelen pÃ¥ fästplÃ¥ten.....men det kan säkert nÃ¥gon montör svara pÃ¥. Men som jag skrev tidigare sÃ¥ är det ok för pumpens intag av luft att den sitter tätt mot taket sÃ¥vitt jag förstÃ¥r. Men kolla helt säkert med nÃ¥gon rutinerad montör  Thumbsup

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad wederbrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #10 skrivet: 20 september 2011, 21:22:34 »
Jag hade en installatör här idag och han monterade inte en nokrian.

Dels påstår han att den är 26 cm (jag har kollat typ 10 siter och faktablad sen dess och _alla_ säger 25 cm) och dels påstår han att den egentligen behöver 15cm ovanför för att funka bra och att om den kommer för nära taken så suger den in sin egen luft och får alltså problem att korrekt detektera temperaturen längre in i rummet.

Han rekommenderar istället en Mitsubishi monterad på ett helt annat ställe men det blir bra fult.

Lite bittert just nu.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #11 skrivet: 20 september 2011, 21:36:07 »
Om man ska tro apan blÃ¥ser ju denna maskin luften rakt ner  ::)

Och då lär väl problemet med att den suger sin egen luft vara tämligen litet.

Sålde installatören i fråga även nocria. Kan det finnas andra incitamentsstrukturer som gör att hans val faller på en annan maskin?

 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wederbrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #12 skrivet: 22 september 2011, 10:34:18 »
De säljer nocrian och han hade den med sig för att installera den. Jag vet inte vad de har mest provision på, kanske inte på nocrian :) Fast han fick åka hem och det tror jag ingen provisionsskillnad kan ersätta. En förmiddag utan jobb ju.

Nu kan vi inte bestämma oss för en ny placering som funkar att installera på. Där han rekommenderade och som säkert är bäst för luftflöden och sånt är jag skeptisk till. Det blir rätt ner i soffan när man ser på tv. Känns båda nära vad det gäller ljud och luftström.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #13 skrivet: 22 september 2011, 11:21:19 »
Ok men då verkade ju installatören vettig alla fall

Svårt det där med placering. Jag satt i 4 år och funderade i förra huset. Kom ingen vart. Elräkningen tickade på :/

Grannen mitt emot mig installerade en golvenhet i köket och det fungerade klockrent. Och där satt jag som ett fån.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Nokrian 14
« Svar #14 skrivet: 22 september 2011, 13:23:57 »
De säljer nocrian och han hade den med sig för att installera den. Jag vet inte vad de har mest provision på, kanske inte på nocrian :) Fast han fick åka hem och det tror jag ingen provisionsskillnad kan ersätta. En förmiddag utan jobb ju.

Nu kan vi inte bestämma oss för en ny placering som funkar att installera på. Där han rekommenderade och som säkert är bäst för luftflöden och sånt är jag skeptisk till. Det blir rätt ner i soffan när man ser på tv. Känns båda nära vad det gäller ljud och luftström.

Antingen sÃ¥ flyttar du soffan eller söker annan placering av pumpen för jag skulle aldrig vilja ha min innedel ocanför soffan dÃ¥ jag kännt hur mycket den värmer upp fotstegen i vÃ¥ran vindstrappa som den blÃ¥ser igenom. Skulle nog inte bli lÃ¥nga pass framför tv´n med pumpen igÃ¥ng  fiR:
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!