Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara bef. vedpanna.  (läst 7974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Spara bef. vedpanna.
« skrivet: 19 januari 2006, 01:48:18 »
En hel diskussioner kring bef pannor mm. har det varit. Jag tycker man ska koppla så här, enklast och så effektivt som möjligt! Det omöjliggör spetsning med vedpannan, men det är ändå olämpligt!.
Men man kan välja att enbart elda ved tex vid idiotkyla, och vid strömavbrott.
Jag har dubbla exp kärl det öppna kvar, inga acktankar.
Vedpannan rakt ned, VP till höger.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2006, 01:54:18 »
Bilder frÃ¥n Norra Sibirien  ;)
Här är kalla sidan och expansion, om ni glor riktigt ser ni kanske temperaturen (+1,4 resp -2,3). Det här var vid den hemska kallperioden vi hade. Nu ligger jag betydligt högre i temp!. Direkt när man får stopptider på VP poppar tempen upp rejält!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2006, 09:17:33 »
Men man kan välja att enbart elda ved tex vid idiotkyla, och vid strömavbrott.
Jag har dubbla exp kärl det öppna kvar, inga acktankar.

"Antingen-eller-dockning"
Precis så ser det ut i min installation, med tillägget att jag har en 2,5 bars övertrycksventil på radiatorsidan.
Man vet aldrig om nån stänger alla fyra ventilerna och rumstemperaturen därefter skulle gå upp av sol etc. Långsökt, men då blir det sprängtryck i radiatorkretsen. (jag som är lite omständigt pedantisk bara)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2006, 09:20:32 »
...och till ämnet:

Man ska behålla befintlig ved- kombi- eller oljepanna om så är möjligt och i varje fall inte ställa värmepumpen på dess plats.
Ingen vet vad framtiden har att bjuda. En eldningsplats med åtkomlig rökkanal är en resevtillgång - ingen plats för en VP. Basta!

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2006, 09:48:34 »
Har ni vatten kvar i pannan eller står den tom?

Jag hade tänkt slänga ut pannan men eftersom jag inte behöver platsen får den stå kvar. Jag har tömt den på vatten, men det kanske är bättre för livslängden om den står full med "dött" vatten?

Det vore ju synd om dagen kommer när den verkligen behövs och den har rostat sönder.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2006, 09:56:16 »
Eget expansionskärl (som i o för sig blivit trycklöst när pannan kallnat).
Full med "dött" vatten ja. Det innehåller ju ändå inget syre. HAr du den tom så plugga i alla fall alla inlopp så slipper du syretillförsel och döda möss som krupit in ;)
Stängda drag till skorstenen.

Kolla Bertils bild...
Med ytterligare en eller två ventiler "korskopplade" mellan stigare och returer på dom båda systemen så kan man också uppnå följande dockningar med rätt ventilkombinationsinställning:

-volymförstorare (stigaren från VP in i returen på gammal anläggning)
-returvärmare (stigaren från gammal anläggning in i returen på VP)

Frågan är om nyttan övertiger besväret? Och att värma returen som går tillbaka till VP är ett vanskligt företag.
« Senast ändrad: 03 februari 2006, 10:09:49 av maha6305 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2006, 11:31:08 »
Jag har svetsat min panna 2 ggr pga av läckage... vill inte använda den till volymförstorare. Kan iofs gå, men beakta ev. förluster via rökkanalen.

Att shunta från vedpannan vid svinkyla för att slippa elspets (som min inst ville) är dårskap enligt mitt sätt att se.
det är svÃ¥rt att fÃ¥ en ekonomisk drift pÃ¥ det! det mÃ¥ste va mycket exakt annars släcker det VP!!!   Sen är mitt tillskottsbehov sÃ¥ litet vid svinkyla sÃ¥ att det är direkt olämpligt
att starta vedpannan om det tex fattas 2 kw!!!

Men att gå över till enbart vedeldning nån period vid svinkyla kan va ok, om man har ved man vill elda upp.
Obs att man får eldningsförbud när man inte sotar/använder pannan.
Jag har min halvfull med vatten, det är dött vatten. Men det torde va bättre om man har pannan full, men jag va liite osäker på mitt expansionskärl på vindan.

Alla ev funderingar på att kunna spetsa med tex vedpanna, tycker jag faller.
Satsa pengarna det kostar (automatik mm) på en rejälare borra och ev en rejälare VP.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara bef. vedpanna.
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2006, 12:56:07 »
HÃ¥ller med Bertil (som vanligt ;) ).
La ner mina egna planer på att köra gammal panna som volymförstorare. Tror att det är svårt att bli kvitt skortsensdrag-förluster.

Allra bästa dockningsmetoden jag läst om på forumet vore att "bryta upp" mellan värmeväxlaren vid kondensorn, och elkasetten för att där shunta in tillskott med anpassad temperatur.
Fast det är bara lönsamt om man t ex lever med en kraftigt underdimensionerad VP.
För något högtemperatursystem kan man ju inte förvandla det till i alla fall.

Kontinuerlig dockning? Nej tack!

---

Jag har förresten gjort motsvarande "antingen-eller-dockning" på tappvarmvattnet (givetvis med erforderliga back och säkerhetsventiler). Kräver kombipanna med god volym eller vedpanna med ack förstås.
På så sätt kan man elda för tappvatten så att VP får arbeta mer ostört när det är riktigt kallt.

Om någon får ide att göra detsamma så tänk på att sätta de båda alternativens ventilers utlopp nära varandra i ett T-rör och dessutom hetta upp och spola ur det system som inte använts på ett tag. Leginella ni vet :(
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!