Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 april 2013, 17:24:46 »

För att krångla till det lite så kan man koppla in en ukv på flera sätt. Som knäpptank i princip en bula på röret från vp funkar bra mot knäppningar samt ger mindre start stopp men man kan även koppla den som arbetstank med extern cp som naturligtvis drar lite ström om det är en ström snål ofta rätt dyr cp men då hjälper tanken även mot flödes problem tex att vp vill ha högre flöde än vp eller tvärtom och man kan använda termostater överallt om nån nu skulle vilja det. Sen finns det naturligtvis fler sätt att koppla in de båda alternativen på  :)
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 08 april 2013, 16:58:23 »

Hej,
Det bör vara ca 600 m slang för golvvärme och ca 100 meter rör för radiatorer/konvektor.
Räknar med 14 mm invändigt rör.
Grovt räknat ca 120 liter (+/- 20liter). Tillkommer ca 30 liter i radiatorer/konvektor.

Så totalt ca 150 liter för uppvärmning av bostaden. 8 kW = 18,75 kW/liter.
Alltså bör man ha en UKV om jag fattat det rätt?

I så fall - vilken storlek? 100 liter eller 200 liter? Är det dumt att ta i för mycket?

//Niclas
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 08 april 2013, 14:13:37 »

Skissa grovt upp ditt system med rördimensioner och längder, typ av radiatorer och golvvärmeslangens längd och  räkna sedan ungefärligt ut vattenvolymen. Ligger du sedan lite lågt så blir det bra med en UKV. Men ännu bättre är det med några fler radiatorer. Har man en värmepump som ger t ex 8 kW vid en viss temp så är det bra att se till så att man har golvvärme och radiatorer på helst betydligt än 8 kW.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 08 april 2013, 10:47:01 »

Du SKALL ha UKV om den lösning din slutligt valda leverantör presenterat en lösning som inte innebär att du har en vettig volym i din värmebärare kontra effekt på VP. Det finns inga nackdelar med UKV utöver ett par fjuttiga installationstimmar och en i sammanhanget fjuttig inköpskostnad. Du vinner comfort i flera plan, en gladare elräkning och en lyckligare VP.

Så jag säger så här: när en lösning presenterats i form av offert, räkna ut/fråga efter vilken volym VB som kommer värmas av VP och säkerställ att du får 20-30 liter/kW. Saknas UKV i offert och det borde finnas en så får du be om en.  tummenupp
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 08 april 2013, 09:37:02 »

Hej igen,
Med tanke på tre senaste inläggen så känns det som jag är tillbaks på ruta noll igen....
Skall man ha UKV eller inte?

UKV är ju den enhet som kostar absolut minst och ger den effekten av att det blir ett bättre system och mindre slitage på VP  - så är den väl värd det?
Skulle UKV däremot göra så att energiförbrukningen ökar - så är det väl läge att hoppa över den...

//Niclas
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 april 2013, 14:37:58 »

Har man golvvärme behöver man en ukv pga. att tanken har laddslinga, alltså radiatorvatten som snurrar i en slinga, istället för som ctc varmvattenbatteri.
Alltså tappvatten i slingan.
Omvänd varmvattenladdning alltså.
man har en 300 liters beredare  med nästan 300 liter v armvatten.
Men iallafall så när den laddar varmvatten och sedan växlar om till värme, så skickar den ut  55-60 gradigt och ibland mer, beroende på inställningar, vatten  på ditt värmesystem och då stänger golvvärmen, har man radiatorer kan man få knäppningar, det är cirkus 25-40 liter varmt vatten som skickas ut.  Har ma nsedan liten mängd vatten i systemet ja då stannar pumpen för att returen blir hög. Därav ukvtankarna.
Det är mycket effektiv varmvattenladdning, men knäppningar, returstrul är priset man får betala tyvärr.
Eva
Att det är en slingberedare har inget att göra med att den skickar ut en skvätt hett vatten när växelventilen växlar om mellan vv till värme finns ingen risk att en 1245a stoppar på hög retur den klarar 58 grader i retur har man det sen vattnet gått ett varv genom golvslingan då har man problem. Däremot är en ukv bra för att golven ska kunna få sitt flöde och vp sitt flöde och som bonus slipper man risken för knäppningar och får ok start stopp.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 06 april 2013, 13:28:40 »

Nej för ---
Hur kan du påtala att varmvatten laddningen
Skulle påverka returtempen på golvvärnen ??
Det är inte det som är avgörande om en tank ska in
I installationen eller inte.

Hur du tänker när du skriver så där får du jättgärna förklara.
Jag är förespråkare av tankar . Men dom ska installeras av rätt anledning
Och när dom behövs.

Cc
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 06 april 2013, 11:14:45 »

Har man golvvärme behöver man en ukv pga. att tanken har laddslinga, alltså radiatorvatten som snurrar i en slinga, istället för som ctc varmvattenbatteri.
Alltså tappvatten i slingan.
Omvänd varmvattenladdning alltså.
man har en 300 liters beredare  med nästan 300 liter v armvatten.
Men iallafall så när den laddar varmvatten och sedan växlar om till värme, så skickar den ut  55-60 gradigt och ibland mer, beroende på inställningar, vatten  på ditt värmesystem och då stänger golvvärmen, har man radiatorer kan man få knäppningar, det är cirkus 25-40 liter varmt vatten som skickas ut.  Har ma nsedan liten mängd vatten i systemet ja då stannar pumpen för att returen blir hög. Därav ukvtankarna.
Det är mycket effektiv varmvattenladdning, men knäppningar, returstrul är priset man får betala tyvärr.
Eva
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 05 april 2013, 19:24:56 »

En eller två personer i karet är 70-160liter.

Verkar vansinnigt att fylla det till bredden ;)
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 05 april 2013, 19:14:39 »

För att fixa att få fyllt badkaret så behövs minst en varmvattenberedare på 300 liter (1245:an går bort). En VPB300 kopplad till VP ger ungefär lika mycket 37 gradigt varmvatten som den befintliga 200 liters Compacten om jag förstått det rätt. Kommer inte bli mycket varmvatten över efter en upptappning men det får vara mitt I-lands problem...

För att ditt badkar på 350 liter skall bli löjligt fullt så fyller du max 300 liter vatten, till det går det åt ca 200 liter varmvatten då resten är kallvatten (du badar omöjligt i 55-60 gradigt vatten). EN VPB 300 med 270 liters-kapacitet med 55 gradigt vatten lär ju ge dig 400 liter badvänligt vatten. Att VPB 300 och en Compact 200 skulle ge lika mycket/lite varmvatten måste du ha fått om bakfoten om du nu inte räknar med att du skall trycka upp vatten-tempen i compacten till minst 80 grader.

Som sagt, en 1245-8 + 300 Compact är billigare i inköp än 1145-8 med 300 VPB och ger dig löjligt bra vattenkapacitet. Enbart en 1245-8 som du ställer i lyx-läge fyller ditt badkar utan problem och att kort därefter duscha lär inte heller vara problem om vi inte pratar onödigt taskig synkning.

Kan inte se att det INTE skulle vara ett alternativ att stoppa in en 1245-8 med din befintliga 200-Compact i serie och se till att röris förbereder anslutningarna till compacten med kranar så du enkelt kan byta när den packar ihop eller när du anser dig ha råd med att köpa en ny Compact men en 300:a.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 april 2013, 17:55:53 »

Hur stort badkar har du ?
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 05 april 2013, 17:07:43 »

Tack igen allesammans,
Börjar återfå humöret igen. Tagit till mig en del av vad ni skrivit.

Frikylan har jag lagt ned för tillfället (avvaktar till efter sommaren när man bott in sig).
Lågtemps radiatorer/konvektorer är nog inget bra alternativ (skulle bla. krävas två stycken fläktkonvektorer istället för en för att klara det inglasade uterummet. Likaså lågtemps vattenradiatorer skulle kanske ge för lite effekt för att klara allrummet och förrådet.
(Jag bifogar en ritning över huset, så får ni en bättre bild över hur det ser ut).

För att fixa att få fyllt badkaret så behövs minst en varmvattenberedare på 300 liter (1245:an går bort). En VPB300 kopplad till VP ger ungefär lika mycket 37 gradigt varmvatten som den befintliga 200 liters Compacten om jag förstått det rätt. Kommer inte bli mycket varmvatten över efter en upptappning men det får vara mitt I-lands problem...

Till detta är nog inte en 200 liters arbetstank fel att ha (tänkt att jobba i 50 gradig miljö mot 1 st fläktkonvektor och 3 st radiatorer. Shuntas sen ned till 30 grader ut på golvvärmen. ECS41 verkar ju inte vara av bättre kvalitet - men det går väl att fixa till en bättre lösning?)

I WC/Dusch utrymmet och Entrén vill man ha komfortvärme på året runt. Nibe föreslog en tredelad ventil och cirkulationspump på arbetstanken och separat slinga till dessa utrymmen.
Alternativ har LK-system en elpatronslösning till just denna typ av begränsad yta. (Skulle i så fall placeras i väggen mellan Dusch och Hall.)

Vilken som är bäst av dessa två lösningar har jag ingen uppfattning om.

Att sätta en elmätare på VP´n är nog en väldigt bra idé.
(Hade gärna sett att det även fanns proppskåp som registrerade varje enskild säkringgrupps strömuttag i hela huset. Kopplat till en dator skulle man få 100% kontroll över energiförbrukningen. Finns väl redan säkert och kostar väl därefter....).

Vad tror ni - kommer detta bli bra?

//Niclas

PS. Hur bifogar man filer?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 april 2013, 10:54:02 »

Köp en 1245a en arbetstank på minst 300 liter skaffa radiatorer som klarar sig med samma framledning som golven se till att det finns plats om inte vv skulle räcka så du kan installera din gamla vv beredare i serie efter vp eller om du har stort badkar installera den direkt. Funderar du på frikyla installera avstick samt backventil redan nu så är det enkelt att dra frikyla senare. Installera en separat elmätare till vp så ser du vad den drar finns i webshopen till bra pris loggningen som är inbyggd i 1245an räcker rätt bra tycker jag.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 april 2013, 09:34:49 »

Instämmer fullständigt. Ofta försöker man nog lösa alla problem på en gång, inklusive dom som inte finns i praktiken. Keep i simple och lämna plats för framtida förändringar så blir det nog bra. Se till att det finns gott om kranar och lättillgängliga rör så blir det enkelt att koppla på ytterligare saker om/när det skulle behövas.
I stället för en massa extra tekniska finesser i systemet så skall du lägga ett par-tre tusen kronor på ett bra loggningssystem inklusive separat elmätare och ett par flödesmätare. Det kommer du att spara in på några år iom att du kan optimera driften och hitta dom verkliga flaskhalsarna i systemet.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 05 april 2013, 09:10:06 »

Hej igen,

Så den bästa lösningen är om jag fattat det rätt:

1 st Nibe 1145 (8kW)
1 st Nibe VPB 300
1 st Nibe UKV 100 (eller 200 liter? - i den allmänna konkursen är det ingen stor prisskillnad)

Tillbehör:
1 st Nibe ECS 41 (shuntgrupp för UKV´n)
1 st Nibe PCS 44 (passiv kyla)

Har jag då allt som behövs och kommer att bli nöjd?

//Niclas

Om det blir mycket att tänka på så kan det vara bra att prioritera vad det handlar om.

1 Värme
2 Varmvatten

långt efter kommer annat som frikyla. Så lägg åt sidan olika tillägg som PCS och ECS, de är dyra och det finns billigare och bättre lösningar, och man kan ta tag i det när det finns tid. UKV kan vara bra, men behöver ingen shunt, vad jag vet.

Gör en enkel installation och få värmen att fungera bra. 1245 är bra, 1145 väljer man bara om man måste, tex låg takhöjd eller att man behöver en värmepump över 12 kw.

Skulle varmvattnet mot förmodan inte räcka till, så finns det billigare lösning än VPB, tex att ställa en begagnad varmvattenberedare efter, den drar inte mycket, den matas ju med redan varmt vatten.

Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 05 april 2013, 08:12:48 »

Om de radiatorer du sätter in anpassas för låg-temp så slipper du shunt (spar både installationstid, plats och inköpskostnader) och pumpen får ett behagligare arbetsliv samtidigt som din framtida elräkning blir betydligt lägre då COP blir avsevärt bättre. Kanske borde du sätta in radiatorer även i fler delar av huset när du "ändå är igång", det kommer ju spara duktigt med el över tid jämfört med eluppvärming.

Med en volymtank på VB-fram borde inte knäppningar bli några problem då det varma vattnet som kommer ut i värmesystemet efter en VV-körning blandas upp i volymtanken.

Vattnet kommer oavsett lösning räcka till badet och beroende på hur länge frugan duschar även räcka till en dusch, väntar hon 30 min med att duscha från det att du tappat upp ditt bad så lär hon kunna duscha utan bekymmer oavsett. Återvärmning sker ju även medans du tappar badet/hon duschar om inte värme prioriteras just då. Vill minnas att det tar ca 1h för en 1145-8 att värma en 200:a (170 liter) vv "fullt" igen, borde innebära 1,5h för 300 (270 liter). Det beror ju iofs vilken temp du har som mål för vv och vilken temp det är in på kallvatten för årstiden, men 1h är nog en bra gissning exklusive värme-prioritering. Default brukar det, om behov av både värme och vv finns samtidigt, vara 20 min prio värme, sedan 20 min vv, 20 min värme, 20 min vv etc etc. Men för att det skall ske krävs det ju att pumpen skall gå konstant pga DUT-temp ute vilket inte torde vara ngn stor del av året, resten av året lät det bli vv för i princip hela slanten när behov finnes.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 april 2013, 06:46:12 »

Den varmvattenberedare du har idag har bara två anslutningar, så den går tyvärr inte att använda som arbetstank.
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 04 april 2013, 22:36:16 »

Pengar är absolut ett stort problem.
Vet bara inte vad jag skall ta mig till. Håller på att knäckas av hela den här soppan....
Jag vill bara få det rätt från början nu när allt är utrivet så man inte behöver bila upp betonggolv etc. om en månad eller två.

Det finns tex. en Nibe 200 Compact CU från 1998 som används idag som varmvattensberedare i huset.
Återigen en oändligt massa frågor - kan man använda den som arbetstank? - är den tillräckligt isolerad? - hur många år kommer den hålla till? etc.

Försöker lära mig hur värmepumpssystemen fungerar men blir bara mer och mer konfunderad. Shuntar hit och dit - lågtemp/högtemp - knäppningar i rör - vatten ut i botten eller toppen....

Jag vill bara kunna ta mig ett varmt bad någon gång då och då utan att frugan blir förbannad över att det är kallvatten i duschen. Jag önskar att mina golv är varma och sköna och kan värma upp huset till en vettig årskostnad. Ju mer jag känner att jag lär mig och blir insatt i ämnet - desto dyrare och mer avlägsna känns målen.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 04 april 2013, 21:49:30 »

Hej igen,

Så den bästa lösningen är om jag fattat det rätt:

1 st Nibe 1145 (8kW)
1 st Nibe VPB 300
1 st Nibe UKV 100 (eller 200 liter? - i den allmänna konkursen är det ingen stor prisskillnad)

Tillbehör:
1 st Nibe ECS 41 (shuntgrupp för UKV´n)
1 st Nibe PCS 44 (passiv kyla)

Har jag då allt som behövs och kommer att bli nöjd?

//Niclas

Om inte pengar är ett problem, så...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 april 2013, 16:38:13 »

Hej igen,

Så den bästa lösningen är om jag fattat det rätt:

1 st Nibe 1145 (8kW)
1 st Nibe VPB 300
1 st Nibe UKV 100 (eller 200 liter? - i den allmänna konkursen är det ingen stor prisskillnad)

Tillbehör:
1 st Nibe ECS 41 (shuntgrupp för UKV´n)
1 st Nibe PCS 44 (passiv kyla)

Har jag då allt som behövs och kommer att bli nöjd?

//Niclas
Har för mig att jag läst att Nibes shunt var usel men kan vara av en annan modell. Jag skulle om det är möjligt välja radiatorer som klarar sig med samma temp som golven så slipper du shunten och får bättre cop.
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 04 april 2013, 15:18:41 »

Hej!

För att ytterligare öka förvirringen vill jag komma med ännu en lösning.
F1245 + volym/arbetstank med förvärmningsslinga och varmvattenslinga.
Lagom tankvolym kan vara 300 l. Då får du förvärmt varmvatten till bra COP som nära nog fördubblar din varmvattenkapacitet. Samtidigt ger du din VP ytterst bra förhållanden att jobba mot.
http://www.rinkabyror.se/artikel/kv-300-acktank/?select=true

/ErikB
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 04 april 2013, 13:57:51 »

Hej igen,

Så den bästa lösningen är om jag fattat det rätt:

1 st Nibe 1145 (8kW)
1 st Nibe VPB 300
1 st Nibe UKV 100 (eller 200 liter? - i den allmänna konkursen är det ingen stor prisskillnad)

Tillbehör:
1 st Nibe ECS 41 (shuntgrupp för UKV´n)
1 st Nibe PCS 44 (passiv kyla)

Har jag då allt som behövs och kommer att bli nöjd?

//Niclas
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 03 april 2013, 21:11:14 »

Man brukar rekommendera ca 25 liter per kW för att ha bra förutsättningar.

Gör ett försök att översätta detta till vad TS redovisat, ber om ursäkt för ev räknefel och tanke-fel på förhand.  :::_)

110 kvadrat golvvärme torde ge ca 400 meter 20mm-slinga (14 mm invändigt?) = ca 60 liter.
Expansionskärl och rördragning mellan GVF och pump = ca 20 liter?
2 raddar (okänd storlek) + rördragning + konvektor = ca 40 liter?

120 liter totalt, volymen i expansionskärlet cirkulerar ju just inget så jag avrundar lite slarvigt till 100 liter. Det ger med en 8:a endast 12,5 liter/kWh, för att uppnå det optimalare 25 liter/kW passar en 100 liters UKV som handsken. Om man har plats.

1145+270 liter varmvatten torde ge ett upptappat badkar och ca 10 minuter dusch om 200 liter hamnar i badkar (+ kallvatten) och duschen snor 10 liter varmvatten/minut. 1245 + 275 (Compact) liter torde ge ytterligare ca 20 min dusch om man bortser från återladdning under förbrukningen av vattnet. Storleksskillnaden vill jag minnas är 30 cm i höjd mellan 1145 och 1245:an, i övrigt samma mått. Att välja 1245 + 300 Compact istället för 1145 + 300 VPB är liiiiite billigare och ger betydligt mer vatten, det man torskar är underhållsel till Compacten samt uppvärmning om man tömmer väldigt mycket vatten. Samtidigt som "återladdningen" iofs blir snabbare med 1245+Compact i samma scenario med mycket avtappning av varmvatten. Pest eller kolera, mycket eller mer än mycket vatten. TS bestämmer.

/475 liter badkar, FLM + 1245-8 + 300 Compact, ca 850 meter 20mm-golvslinga men tyvärr ingen UKV
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2013, 18:28:09 »

Menar ni att man INTE behöver en volymtank (lågtemp) för golvvärmen om man kör på 1145+300 alternativet?

Nix, jag var väl inte så tydlig där, jag rekommenderar volymtank/arbetstank oavsett 1145/1245.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 april 2013, 17:21:25 »

Om man behöver volymtank eller inte beror på VP'ns uteffekt i förhållande till vattenvolymen i värmesystemet. Varmvattenberedarens volym har inget med det hela att göra. Man brukar rekommendera ca 25 liter per kW för att ha bra förutsättningar.
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 03 april 2013, 17:16:58 »

Om vi bortser från frikylan ett tag...

Menar ni att man INTE behöver en volymtank (lågtemp) för golvvärmen om man kör på 1145+300 alternativet?
Pratade med en Nibe installatör för nån timme sedan och han sa att man bör ha volymtank oavsett. Ganska många liter som rinner i golvet och man vill inte belasta pumpen med massa uppstarter i onödan.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 april 2013, 17:07:35 »

Nej.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2013, 16:42:00 »

Välj isolerade pexrör till konvektorn. Det går utmärkt att köra brine i dem,

Plaströr inomhus för brandfarlig vätska, är detta tillåtet? ???
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 03 april 2013, 16:38:50 »

Välj isolerade pexrör till konvektorn. Det går utmärkt att köra brine i dem,
LÄtt att bygga system för frikyla, två stick på brineledning, sedan en cirkpump och en tempgivare som styr den.
Man behöver inte borra mer för frikyla, eftersom man dumpar värmen  i borrhålet, så man "återladdar" hålet.
Eva
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 03 april 2013, 16:35:45 »

hej, välj en 1145 med 300 liters beredare, då har du två enheter och kan byta varje del för sig om de skulle gå sönder.
 Har du inte platsen, välj en 1245 med en extra varmvattenberedare.
Det stämmer att varmvattenladdningen är effektiv pga. dess laddslinga.
Skicka fler uppgifter på den totala ytan du tänker värma upp med din värmepump, alltså även framtida så skall jag köra en kalkyl till dig.
Eva
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2013, 16:34:47 »

OK, 350 liters badkar är en annan sak, man kan kanske fylla det med varmvatten från en 1245:a, men inte duscha direkt efteråt.
Jag har själv ett 300 liters badkar och det gick att få i ca 200 liter badvatten i detta med min 160 l VVB, men sen kan man inte duscha på ett bra tag.
Själv har jag numera en extra el-VVB i serie med VP:n men har du plats och pengar så är nog 1145 + VPB300 ett bättre val
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 03 april 2013, 16:26:08 »

Tack Carl,
Nu får jag krupp igen. Jag googlade på badkaret som heter Svedbergs 160 (som jag trodde stod för 160 liter - men som visar sig rymma 350 liter!!!)
Vad gör jag nu? En 1245:a med 180 liter kommer väl aldrig klara att ens fylla det badkaret till behaglig temperatur (än mindre kunna duscha samtidigt).

Beträffande svart armaflex - vilken storlek (tjocklek) skall man ha för att undvika kondens?

//Niclas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2013, 16:17:00 »

UKV funkar utmärkt, ja.
Och det är en bra ide att använda den som en arbetstank för golvvärmen.

Själv har jag en fläktkonvektor med 2 element, en för värme och en för frikyla, det funkar bra.
Tänk på att ta till storleken, min är väl egentligen en storlek för liten för att kunna kyla riktigt effektivt.
Det finns många modeller på fläktkonvektorer, själv har jag en veneto.
Men jag är inte säker på att det finns väggmodeller som har dubbla element, däremot finns det många golvmodeller.
Rören måste kondensisoleras med typ svart armaflex.
Skrivet av: larslindberg
« skrivet: 03 april 2013, 15:53:41 »

Jag har offert på Thermia Opt G3 och Nibe 1245, båda 6 Kw
14 000 skiljer, är det värt den skillnaden ?
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 03 april 2013, 15:09:56 »

Nu satte ni ännu mer frågetecken i huvudet på mig.... :'(

Så den bästa lösningen verkar vara Nibe 1245 8kW + volymtank på 100 liter ? (Är det då en UKV eller vad heter de?).
Om jag fattat det hela rätt så kommer 1245:an ge varmvatten till hushåll samt 2 radiatorer/fläktkonvektorer (högtemp) och volymtanken ombesörjer golvvärmen (lågtemp)?

Beträffande fläktkonvektorn så är jag inne på både värme och frikyla. Vi har idag nämligen ett helt inglasat uterum ca 25 m3 (glastak och glas-skjutpartier) som vi kommer att inreda. I klinkergolvet ligger en elslinga. På vintern lär denna elslinga dra enormt med ström och på sommaren kommer det att bli olidligt varmt.
Tänkte sätta in en fläktkonvektor som sprutar värme och dra ned elslingan till minimum under vintern - och frikyla uterummet under sommaren.

Låter detta som en vettig idé?

I så fall - någon som har ett bra tips på väggmonterad fläktkonvektor? (Kommer ha ca 25 meter mellan pump och konvektor och tänkte dra rören under ett Nivellgolv. Vad skall man ha för rör med tanke på kondensen? Funkar sådana isolerade rör som man har till luft/luft pumpar eller behövs det andra grejer?
(Såg på ett annat forum att någon skulle ha 1300:- metern för isolerade rör!!!). Hittade annars luft/luft rör för 3000:- för 30 meter.

Många frågor från - hoppas på en del svar från er!

Tack Niclas

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2013, 08:42:15 »

Det enda jag vill flika in är att ta med en volymtank, 110 m2 golvvärme + några raddar och konvektorer är för lite vattenvolym.
Storleken beror på hur välisolerat huset är?
Hur gammalt hus, och har du nån siffra på nuvarande energibehov?

200 liter badkar är inte särskilt stort, detta klarar en 1245:a lugnt.
Man bräddfyller ju inte badkaret, man måste ju få plats i det själv också.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 03 april 2013, 08:23:52 »

Jag är ganska så säker på en 1245 INTE klarar av att fylla ett 200 liters badkar och ett par ungdomar som skall duscha samtidigt.

Om du redan var säker, varför fråga?  ::)
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 03 april 2013, 01:06:12 »

Om 180 liter VV inte kommer räcka torde det vara på håret med 275?  dontknow Att kombinera och få 180 + 275 kostar inte mycket utrymme och inte några jätte pengar.  Sc:,h

Ditt totala energibehov är okänt, vad du behöver för effekt för att säkra framtiden är svårt att avgöra.

140 meter AKTIVT borra (som jag förutsätter att det pratas om) till en 8:a låter lite klent, med frikyla sparar du snarare borrdjup än ökar behovet då återladdning sker av borrat sommartid.

Med all tillskottsenergi från husets nuvarande lösning och den lilla vattenvolym du får i din VB torde ge väldigt många starter för din 8:a, du borde beakta en volymtank av optimeringsskäl. Skulle du gå på röris linje med en 10:a så torde volymutökning av VB vara än mer önskvärt.

Samma sak med borrdjupet, 140 meter aktivt till en 10:a låter än mer klent. Visserligen kan du komplettera med ett andra borra eller jordvärme i efterhand om behovet uppstår i framtiden vartefter du konverterar värmesystemet från el till mer VP-drift.
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 02 april 2013, 22:13:03 »

Tack för svaren,
Beträffande befintlig elvärme så är den relativt nylagd och skulle kosta för mycket att riva upp i dagsläget. Om ett par år däremot...så jag vill gärna ha en pump som klarar det behovet. Någon som vet om man skall välja en högre effekt på pumpen. Om 8 kW räcker och blir över för 100m2 vattenburen golvvärme - hur många kW behövs då för 200m2?

Har även funderingar på frikyla för fläktkonvektorerna. Skall man borra djupare då?

Gällande val av pump så lutar det nog ändå åt en Nibe 1145+300VPB.
Jag är ganska så säker på en 1245 INTE klarar av att fylla ett 200 liters badkar och ett par ungdomar som skall duscha samtidigt.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 02 april 2013, 00:46:06 »

1245, du skulle antagligen inte kunna märka skillnaden. Men den viktiga frågan är elvärmen, inte varmvattnet. Kan man ersätta elslingorna med vpvärme tex radiatorer så är det väldigt lönsamt.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 02 april 2013, 00:09:26 »

Jag har en 1245-8 + 300 liter VVB så jag är väl inte bäst referens, bekanta har dock lösningar utan VVB. Är vi då flera som duschar och man aktiverat "tillfällig lyx" så har jag hittills ännu inte varit med om att varmvattnet tagit slut trots 4-5 personer som duschat. Så med motsvarande lyx-temp-inställningar för VV som "normal" så lär vattnet räcka med bara en 1245:a, bara att testa sig fram mellan temperaturerna. Visst återladdas vattentempen snabbt, så medans damerna borstar håret och sminkar sig hinner det bli många nya liter VV så länge VP inte gör värme de minutrarna.

Du verkar ju ha plats en VVB, men taget de övriga uppgifterna du lämnar skulle jag satsat på  en 1245-8 och en volymtank på den ytan istället för VVB.
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 01 april 2013, 23:37:07 »

Det skiljer ju drygt 100 liter.

Är det någon som installerat det ena eller det andra och sedan önskat att man gjorde tvärt om?

//Niclas
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 01 april 2013, 23:04:07 »

1245 är samma som 1145 fast med en 200l VVB.

Det är nog ingen skillnad på lösningarna.
Skrivet av: nikoliner
« skrivet: 01 april 2013, 22:57:57 »

Hej,
Jag måste bestämma mig väldigt fort för vilken bergvärmepumpslösning vi skall installera.
Som läget är idag så har vi rivit upp stora delar av golven i vårt hus (fuktskador - oisolerad platta på mark) och har bestämt mig för att lägga in:

Golvvärme - ca 110m3 (Enplansvilla - Huset är på totalt ca 200m3 med elvärme under befintliga klinkergolv som vi inte river upp).
1-2 Fläktkonvektorer.
1-2 Radiatorer.
Vi är en familj på 4 personer varav 3 gillar att duscha mycket, medan jag hellre tar ett bad (stort badkar).
Bor i Göteborg.

Pratade med Nibe som föreslog en Nibe 1245 8 kW eller en Nibe 1145 8kW+VPB300. Borrdjup 140 meter.
Vår VVS-kille menar att en Nibe 1245 8 kW kommer att räcka, menar hellre att gå upp på en 10 kW än att välja 1145+VPB300.
Han anser att de nya pumparna är så effektiva att de i stort sett värmer vattnet samtidigt som man tappar upp det (kanske lite överdrivet:-)).

Vad tror ni? - Räcker det med en 1245:a eller vad skall jag göra?

Tack på förhand // Niclas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!