Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 07 maj 2010, 09:52:58 »

Brukar rekomendera folk som bryr sig att försöka fixa sin egen kurva som passar önskemålen för just dem. Har gjort en beskrivning på hur det kan gå till.




När det gäller inställning och knäckningar är jag obstinat och förespråkar att man knäcker till sin egen kurva.

Det klassiska när man jobbar med kurvlutning och finjustering är att man hittar en lämplig inställning med vanlig temperatur för orten t.ex  0gradigt i Stockholm. Sen kommer en köldknäpp och det blir för varmt inne kurvan sänks och när det då blir varmare igen blir det för kallt inne. Det skruvas fram och tillbaka tills man tröttnar.

Med knäckning kan man göra sin egen kurva. Hittar snabbt lagom tempinställning för de vanligaste utetemperaturerna  och ändrar inte dem när ändring behövs för ovanligare utetemperaturföhålanden.

Hur gör man då. Jo, under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35
Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0, om det inte förekommit någon knäckning tidigare kommer det önskade börvärdet att vara 20 grader vid all utetemperaturförhållandena.

Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.
Nu är det bara att se vad som händer med innetempen, vill man ändra så titta vad styrningen
känner av för utetemp och gå in på knäckning vid motsvarande temp och höj eller sänk börvärdet  efter behag.  Ganska snabbt har ni fått fram en bra temp för den rådande utetempen
och när det blir kallare eller varmare ute och innetempen inte stämmer kan den enkelt åtgärdas utan att det som stämmer ändras. Dessutom kan man se ganska enkelt hur kurvan kommer att se ut med lite fantasi. Vilket innebär att man kan låta kurvan plana ut vid låga orimliga utetempförhållanden på orten.

Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 06 maj 2010, 17:21:47 »

Finns ett fenomen med Rego 600 som du har. Med "liten" effekt i pumpen tar det rätt lång tid för maskinen att få upp tempen i varmvattenberedaren.  Vid värmebehov och uppvärmning av tappvarmvattnet har Regon en förmåga att räkna ner tiden 8.1 tillskottstimern
vid förhållandevis höga utetemperaturer när den klarar sig alldeles utmärkt utan tillskott. Så öka tillskottstimern till minst 90 minuter, till att börja med. Finns åtskilliga som ökat till 300 min utan problem.

Med en större maskin typ 9 eller mer går uppvärmningen snabbare av tappvarmvattnet och problemet brukar inte uppstå. Med en liten 4-5 som fanns förut kan tillskottet gå in sommartid med 60 minuter inställningen.


Det andra som Lexus nämnde att jag skrivit om. Tar det ur huvudet så värdena stämmer kanske inte, men principen gör det.
Regon styr på returtemperaturen. Om tempen sjunker mer än 1 grad under börvärdet startar tidräknaren att räkna ned, men  om pumpen får returtempen att börja stiga eller kommer upp till mindre än 1 grad under så räknar den inte ned.
Fenomenet som kan uppstå då med ett trögt system/liten maskin är att med för hög diff på stopp och start för värmen kan pumpen hamna i läge där den tar så pass lång tid att värma upp så tillskottet går in in onödan. Men med mindre diff hinner tempen inte sjunka så mycket att tillskottet går in och resultatet blir att pumpen går betydligt längre eftersom tillskottet inte är med och värmer.
Sen har vi ramptiderna där min erfarenhet är att inte peta på dem.


Skrivet av: Wiggen
« skrivet: 06 maj 2010, 13:21:28 »

Tack skall du ha Lexus. Har som sagt förändrat kurvan nu så får vi se vad som händer.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2010, 11:39:26 »


Jag har sänkt kurvan till 2.3.
Kan det räcka med att jag sänkt till 2.3 för att lösa allt eller tror du jag måste förändra någon annan inställning?
Kommer värmen på radiatorerna(helt öppna termostater) att ge tillräcklig värme med 2.3?

Jag förutsätter att radiatorerna ger den effekt som behövs vid golvvärmetemperatur. I annat fall anser jag att värmesystemet är feldimensionerat.

Citera
Kan det vara att systemet är för trögt för att ha tillskottstimern på 60?
Den går in för tidigt.

Den gick in för tidigt för att du hade ett allt för högt börvärde. I alla fall när du har golvvärme i större delen av huset. Tror inte 60 minuter ska vara ett problem.

Citera
Hur fungerar tillskottet? när startar timern ?
Är det när temperaturen inte stigit på en timme? vad är det som jämförs?

Jag har ingen aning, men har läst ett inlägg som Fixaren skrivit där han beskriver funktion.

Tror det var att ärvärdet på returen ligger under börvärdet i mer än 1 timme så startar ramptiden (el-patron), samt nollar ramptiden vid börvärdet + 1°. Tillskottstimern ligger kvar med full pott d.v.s. ramptiden ligger och väntar på nästa dykning av returtempen. Tillskottstimern (ska) nollas vid kompressorstopp. Får hoppas att Fixaren ser det här och rättar mina misstag.

Citera
Jag är nöjd med komforten och med värmepumpen. Jag kommer inte att investera i några andra delar utan vill trimma in det jag har på bästa sätt(rumstermostater på varje slinga).

Nja, nog finns det att göra som gör dig nöjdare.

Skrivet av: Wiggen
« skrivet: 06 maj 2010, 11:15:14 »

Jag har två fördelare en med 5 slingor och en med tre slingor. Radiatorerna ligger tillsammans med den på tre slingor.

Jag har sänkt kurvan till 2.3.
Kan det räcka med att jag sänkt till 2.3 för att lösa allt eller tror du jag måste förändra någon annan inställning?
Kommer värmen på radiatorerna(helt öppna termostater) att ge tillräcklig värme med 2.3?

Kan det vara att systemet är för trögt för att ha tillskottstimern på 60?
Den går in för tidigt.

Hur fungerar tillskottet? när startar timern ?
Är det när temperaturen inte stigit på en timme? vad är det som jämförs?

Jag är nöjd med komforten och med värmepumpen. Jag kommer inte att investera i några andra delar utan vill trimma in det jag har på bästa sätt(rumstermostater på varje slinga).

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2010, 08:58:29 »


Tanken är/var att eftersom jag har två radiatorer att värmepumpen värmer upp mer än slingorna behöver och termostaterna sköter om att släppa ut rätt värme till slingorna.

Hmm...ja det är det som brukar vara problemet när man blandar golvvärme och radiatorer. Har du radiatorer som är anpassad för golvvärmetemperaturer så har du betydligt högre verkningsgrad. Du får en reglering som fungerar bättre, samt en värmepump som har längre livslängd genom att den startar/stoppar färre gånger.

Skrivet av: Wiggen
« skrivet: 06 maj 2010, 07:41:41 »

Tack för tipset, jag har provat att ställa ner kurvan.

Jag kan hänga med i den logiken.

Tanken är/var att eftersom jag har två radiatorer att värmepumpen värmer upp mer än slingorna behöver och termostaterna sköter om att släppa ut rätt värme till slingorna.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 06 maj 2010, 07:38:31 »

Är kurva 4 verkligen en hög kurva på regon? Jag kör på 5,5!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 maj 2010, 21:06:42 »


Kurva 3 just nu. Hade nog 3.5 i vintras.


När du kör med så hög kurva, så har kompressorn svårt att komma upp till börvärdet innan el-patron triggas. När väl el-patron har aktiverats så stryper termostaterna flödet till slingorna och kompressorn stannar.

Plocka bort termostaterna och anslut rumsgivare till värmepumpen istället.

Sänk kurvan till 2,3 som ger 37° på returledningen vid -25°. Bör räcka länge med golvvärme.

Skrivet av: Wiggen
« skrivet: 05 maj 2010, 20:35:27 »

Kurva 3 just nu. Hade nog 3.5 i vintras.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 maj 2010, 20:17:15 »


Kör du på kurva 4?



Skrivet av: Wiggen
« skrivet: 05 maj 2010, 20:06:14 »

Hej

Jag får börja med att säga tack till ett bra forum, har läst till och från innan jag investerade i min värmepump.

Jag vill försöka trimma in pumpen att gå så effektivt som möjligt och skulle vilja ha lite ideer från er experter här.

Lite bakggrund om mig och mitt hus.

Jag bor i ett hus byggt 1978(73m2) som byggdes ut 2003 till ca 170 m2.
Gamla delen hade direktel och nya delen ingjuten golvvärme(5 slingor).

Vid inkopplingen av Värmepumpen så bytte jag ut direktelen i två rum mot golvvärme och i ett rum mot radiatorer.
Två gamla rum har blivit integrerade med nybyggnationen och med öppen planlösnings så värms dessa upp av angränsande rum.

Jag har även en täljstenskamin ungefär mitt i huset där jag kan och brukar elda ganska mycket. Den håller värmen
ca 5-7 timmar efter eldning och kan ge uppemot 12 kw enligt specifikationen. Flyttar även runt värmen via en värmeflyttare.

Utan eldning och värmepump skulle nog huset göra av med 25-30 000 kwh per år(inklusive hushållsel).
Har eldat ganska mycket senaste åren och legat på mellan 15-17 000 kwh.

Min värmepump har sedan i Oktober gått 1353 timmar och tillskottet har gått ca 123 timmar.
Vi har eldat ganska ofta om vi varit hemma men ville med värmepumpen göra oss lite mer fria.
Tanken är att elda i fortsättningen också för vi gillar värmen från brasan.

Anledningen till detta inlägg är att jag tycker att värmepumpen går på tillskott lite väl mycket.
Har läst här att många tycker att värmepumpen skall gå mycket och utan tillskott.

Tycker att det inte verkar ha spelat så stor roll om det varit milt eller när det var som kallast i vintras.
Värmepumpen gick ändå bara 10-13 timmar per dygn och så en 0,5-1,5 timmes tillskott.

Tillskottstimern är ställd på 60 min.

Har förstått att man kanske kan ställa upp den rejält.

Min "lekmannamässiga" tanke är ju att jag värmepumpen skall klara varmvatten och mycket av värmen utan tillskott
och så kan jag elda för att få upp värmen dom sista graderna.

Några tips på vad jag behöver tänka på och tänker jag rätt överhuvudtaget?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!