Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8  (läst 4763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« skrivet: 17 februari 2009, 17:23:00 »
Hej!
Startar på inrådan en egen tråd, gällande min VP, har läst av värdena i dag när kompressorn varit igång. Pumpen installerades i torsdags.

Vi bor i ett 2 planshus, 100m2 med källare ca 45 m2, Pump nibe 1225-8 150 m Aktiv borra.

Dagens värden:

Utetemp -4

VBf   43(39)
VBr   39(53)

VVstart 46

KBf   4
KBr   1
119 starter(24 starter/dygn)
VPdrift 84h (står still 7 h/dygn)

Gradmin -43

VB diff VP 13

Diff VP-TS 3

VP interv 20 min

Vp min 60 och Ts min 300

Kurvlutning 9

"Ratten" står på -2 och innetemp är 21 grader.


Alla inställningar är gjorda av installatör.

Så ni som kan lite mer om Vp; hur ska jag få anläggningen så optimal som möjligt; drifttimmar, hållbarhet och elförbrukning(ligger på totalt 50 kwh/dygn sedan installationen). Jag vill/kan inte meka själv men pilla på displayen går bra ;D

Tack på förhand
Therese


Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2009, 18:37:19 »
Hej igen!

En frÃ¥ga till;  Sc:,h har det nÃ¥gon roll för tex antal starter och elförbrukning om jag har "ratten" pÃ¥ -2 eller om den stÃ¥r pÃ¥ 0?? *vinkar*

Tack igen
Therese
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2009, 18:50:00 »
Hej!
Kan du öppna underluckan och ställa ner den främre cirkpumpen ett snäpp?
Vredet sitter på vänster sida om cirkpumpen.

Ställer du ner ratten till -2 så minskar elförbrukningen men det kan bli lite kallare inne.

Du har väl alla radiatortermostater fullt öppna?
Minska på kurvlutningen om det blir för varmt inne.
« Senast ändrad: 17 februari 2009, 18:56:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2009, 19:38:52 »
Hej Carl!

"ratten" står på -2 och det är 20-21 grader inne, helt ok. Vad händer när jag vrider ner cirkpumpen? Varför?
Kanske du fråga men jag är helt lost, försöker läsa manualen men det ger inte så mycket rent intrimningsmässigt b00k
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2009, 20:22:39 »
Du skriver...Alla inställningar är gjorda av installatör.

Men jag pÃ¥stÃ¥r att det inte är installatören som ställt in din VP .Utan vad du har är en installatör som bara tryckt pÃ¥ startknappen. Dina inställningar är de som VP levereras med som standard. SÃ¥ kanske t.o.m kurva 9 är en chansning. Men till och med den stämmer med manualens ex.  meny 9b...  eller 3 (vv start 44grader) FrÃ¥gade han dig ens om ditt varmvattenbehov? Listan blir lika lÃ¥ng som standardinställningar...

Eller vad tror du Karl N??? Är jag ute och cyklar om jag säger att installatören bara tryckt pÃ¥ start?  Redan efter nÃ¥gra minuter borde installatören insett att pumpen levererar för mycket volym värmebärande vatten till elementen. Om han lämnat pumpen med en VB diff pÃ¥ 10 sÃ¥ hade den kanske hamnat i närheten av en VB diff pÃ¥ 8 grader när allt planat ut. Men som sakt det beror pÃ¥ hur kallt vattnet var under uppstart. Min 7kw nibe matar över 10 kw dÃ¥ VB in är väldigt lÃ¥gt enligt Nibe, som därför skickade mig en större plattväxlare kostnadsfritt, eftersom deras beräkningar var gjorda pÃ¥ ett varmare grundvatten. Nere i söder'n! haha!!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2009, 11:26:58 »
Jo, installatören brukar tyvärr bara trycka pÃ¥ "start" och lämna grejorna.  :'(

Man bör ha en tempdiff mellan VB-f och VB-r på ca 7 ºC (mellan 5 och 10 enligt manualen) när kompressorn värmer radiatorerna, du har 4 ºC tempdiff vilket är lite för lågt. Troligen går då VB-cirkpumpen onödigt fort och bör sänkas ett snäpp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2009, 13:39:05 »
Lånar tessos tråd lite, men tror inte det gör något, för vi är båda inne på VB pumpens hastigheter. Jag har kört min golvvärme på 3 och legat på en VB tempdiff på 6-7 grader. Längsta tiden på 7 grader. Jag sänkte nyss farten på VBpumpen till 2 och hamnar då på en tempdiff på 8-9 grader där 8 grader är mest stabilt i tempdiff.

MEN Vad ska man välja .Läge 2 eller 3?.

Sedan en direkt följdfrÃ¥ga om svaret blir läge 2.... Det varmare ut vattnet gör att gradminuterna räknas ner fortare och jag fÃ¥r kortare gÃ¥ngtid med övriga inställningar orörda...  Kommer innetempen att sjunka därefter eller gör en ökning av effekten pÃ¥ VP sÃ¥ pass mycket att jag inte fÃ¥r nÃ¥gon temp sänkning innomhus? (jag kan ju'e smyg höjja tempen redan nu i förebyggande syfte)
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2009, 15:15:04 »
 studs Nu sÃ¥! Vredet pÃ¥ cp är pÃ¥ 1 och diffen är 8 grader VBf och VBr, dessutom är börvärdet pÃ¥ VBf högre än tidigare(mer värme ;) till mig) MÃ¥ste säga att det är skumt att installatören sätter cp pÃ¥ fullt när det uppenbarligen inte behövs...

Nåja ska bli kul att avläsa diagrammen här om några dagar för att se vad som skett med starter, förbrukning mm.

Tack igen för all hjälp!
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2009, 15:40:31 »
"klappar händerna"  GRATTIS! Du ser att det inte är sÃ¥ farligt att mecka lite med Pumpen. Och inte behövde du ta pÃ¥ dig grovarbetarklänningen heller! Den kan du hänga undan tills du ska baxa in en acktank eller bygga om till golvvärme. Snickardressen räckte till dessa finjusteringar. Nu är det bara väntans tider och se om vi fryser ihjäl med vÃ¥ra nya inställningar,eller kanske man hinner höjja pÃ¥ ratten innan det är för sent? -19 nu. det gÃ¥r fort utför här uppe i norr.

Stig-H
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2009, 15:43:52 »
Det kan bli lite fler start/stopp med lägre fart på cirkpumpen, du kan ge dig in i meny 9b och ställa upp VP-°min till 90-100 kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2009, 17:09:34 »
Ska ske chefen!

Vi får väl höra från Tesso hur det gått där nere i söderhavsvärmen. Kanske det är dax att skruva upp gradminuterna. På med snickarklänningen igen och börja mecka me pumpen! Tufft att våga pilla inuti pumpen i alla fall. Men 4 grader lät lite väl lite i VB diff.

På köpet fick jag min VBpump ändrad, så nu är det framtiden som får utvisa hur man placerat sina pengar i piteenergis kassa. Men någon tempskillnad innomhus har då inte jag märkt av ännu i alla fall. Men jag har 18 kubik varm betong och flera 1000 kilo fästmassa och sten under ändan så det kan ta lite tid innan det märks. Tesso kör med radiatorer så hon kanske har frusit fast vid köksbordet nu??

90-100 gradminuter får tesso testa. Jag har ingen skräck för start och stopp så jag ligger kvar på 120 ett tag till. Jag har 10500 timmar och 12000 starter så jag tror inte min VP kommer att dö på grund av start och stopp. Så jag går ut löst och försöker hålla arbetstempen lite lägre. Nu när det är kallt går den 50-70 min och står i 20... men under -15 så går den 40 min och står 20 då med. Så kaffepausen är oftast den samma för VP'n. några minuter hit eller dit.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2009, 17:49:03 »
Men hallÃ¥ där! Här fryser vi inte, det är 21-22 grader inne, sÃ¥ det har blivit varmare... flyt att man flytta till söderhavet och inte nordpolen som vissa andra(läs Stig-H) ::)Tänka avvakta med att ställa om Vp min tills jag ser utfallet pÃ¥ antal starter i morgon, men är det för mÃ¥nga dÃ¥ är det fram med petfingret trycka lite.  men vp min pÃ¥ -90  ska ge ts pÃ¥ 450 eller hur?

ciao
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2009, 18:07:45 »
Meny 9a "Gradminuter" och sedan trycker du på + eller - så hamnar du på meny 9b. Där ställer du bara om VP-min från 60 till 90. Thats itt! Sedan pilar du dig bara därifrån så är det klart. Längre gångtid och färre starter på köpet.

TS-min 300 kan du låta vara kvar så länge, för du ser på tillsatselen om den börjar gå igång. Eller att lampan med blixten lyser konstant.

Föresten!!!   Blinkar lampan med blixten hos dig ?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2009, 18:21:02 »
Jepp den blinkar, det ska den sa installatören...om man ställer vp min ska inte ts min var vpmin*500? eller det kanske inte spelar någon roll, huvuddunk lite så känns det men jag lär mig dag för dag. Sambon han skakar bara på huvudet och dillar något om kontrollbehov... >:D
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2009, 18:36:34 »
Haha!!  Jag vet inte vad det kallas, men har hört talas om män som bosatt sig i pannrummet med VP'en och div läsbart och glömt tid och rum. Men grannens mamma har en luftpump som hon hÃ¥ller koll pÃ¥, sÃ¥ kanske det är fördelat lite mellan hanar och honor.
18,48 ska min VP stanna för nu står utetempen stilla på -21 grader! hahaha!!! Faasiken om den går en minut för länge!

Är det föresten kontrollbehov eller nyfikenhet då man håller koll? Någon som vet?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!