Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig  (läst 1232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2024, 07:40:06 »
Mitt råd är att du tittar på PC22-typen av radiatorer, kollar på utrymmet under fönstren, och försöker dimensionera så rejält som möjligt utifrån den typen av radiatorer, och var du har plats att sätta dem.
PC33-radiatorer vill man egentligen inte sätta i möblerade rum.
Det var lite så jag gjorde, och kunde då om jag minns rätt dimensionera för typ 47/42.
I min kalkyl använde jag mig av 55/45, men överdimensionerade effekten så att jag skulle kunna köra med lägre temp.
Om du kollar på tredje bilden i länken jag la in i mitt förra inlägg så ser du att effekten i vissa rum låg på över 80W/m2, och så mycket effekt behövs absolut inte hos oss.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2024, 13:29:31 »
Hitta denna text på purmo

Tryckfallet över slingan (inkl. ev. strypventil) bör ej understiga 10 kPa. Högre tryck ger bättre stabilitet och luft blåsor drivs lättare ur slingan.

Så som jag förstår det är det minst 10 000pa/10kpa och Max 100 000pa/100kpa över hela kretsen? Vp-vp tex.
Eller är det minst 10kpa över varige radiator stick från stammledningen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2024, 15:03:39 »
Allt stämmer.
Därav rejäla stammar så man kan garantera tillräckligt tryckfall över alla radiatorer.
Hellre lite för grovt än för klent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2024, 16:57:02 »
Då är det något jag blandar ihop.
Jag tänker att tryckfall är ett motstånd som ökar vid högre flöde eller mindre diameter på rör och mäts i kpa/pa. Tex systemtryck 1bar, sammanlagt tryckfall 20kpa. Detta ger då systemtryck 0,8 bar före och 1.0bar efter pumpen i systemtryck.

När jag läser vad du skriver så måste kpa/pa vara systemtrycket?

För 0pa i systemets tryckfall borde väl vara det bästa även fast det inte går att dimensionera för 0.

Ju större rör desto lägre tryckfall. Men i purmos text vill man inte ha lägre än x. ? :)

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #19 skrivet: 21 februari 2024, 20:38:24 »
Har du lust att förklara tryckfall. Varför vill man säkerställa ett tryckfall bakom ventilen?


om vi har 3st fläktluftvärmare. Det totala tryckfallet är 40kpa. När flv 1 stänger minskar tryckfallet över pumpen  till 30kpa. Vi har dÃ¥ 10kpa över ventilen?

Men isf blir det konstigt om det är 1m grova rör från stammen till flv 1 och det är en kraftigt överdimensionerad flv med lågt tryckfall vid det låga flödet vi ger för att tillfredsställa effekt behovet?

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2024, 06:32:43 »
Eller menas det att tex med ett flöde på 1,2l/s får ventilen 5kpa tryckfall. Vid flöde på 2,4l/s får ventilen 10kpa tryckfall?

Så man behöver ha en regler/styrventil anpassad för förbrukaren? Så om förbrukaren kräver 1,2l/s kommer ventilen i detta fall inte bli bra. Större förbrukare eller mindre styrventil?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #21 skrivet: 22 februari 2024, 07:48:18 »
Jag är inte någon expert på tryckfall, men så länge du dimensionerar radiatorerna för 10 graders deltaT och köper standard rörkoppel så borde tryckfallet blir det som rekommenderas, det är i alla fall så jag ser på saken.
Har du för klena stammar kan det tillgängliga tryckfallet över radiatorns koppel bli för lågt och du får inte tillräckligt flöde över radiatorer sent i systemet.
De flesta cirkpumparna har 6-7 hg tryckfall över sig, och det räcker förmodligen till för att det ska fungera helt OK om systemet är dimensionerat för låga tryckfall.
Sätter du in för klena stammar kan det bli för högt på radiatorer tidigt i systemet och för lågt på radiatorer sent i systemet.
Som sagt, jag är ingen expert på det där, vill du känna dig mer säker måste du nog använda dig av ett dimensioneringsprogram, det tar inte så lång tid att lära sig använda dem.
15 mm avstick och 22 mm stammar fungerade i alla fall på alla radiatorer för mig.
28 mm var rekommenderat fram till första förgrening, men min första värmepump hade bara 22 mm rör intern i sig, så jag drig bara 22 mm fram till första förgrening som låg en halv meter från värmepumpens anslutningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2024, 09:36:03 »
Jag tror vi börjar närma oss min tankevurpa.
Jag tänker att tex en cirkel med dn 54 rör och en pump där man pumpar 0,1l/h har 0 i tryckfall. Det är kanske rätt men du menar att utöver tryckfallet i systemet så ska man öka hastigheten på pumpen så man får ett övertryck på minst 0,1bar?
Men dÃ¥ kommer även l/s öka  Sc:,h
Om systemet kräver 1l/s så får man då beroende på förutsättningar öka pumpen till tex 1,05l/s för att få övertrycket. Medans man justerar radiator ventilernas flöden korrekt? Så vi ger våra förbrukare 1l/s medans T/R har ett flöde på 1,05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2024, 09:48:57 »
Allt flöde i ett tvårörs system måste passera radiatorerna för att "hitta hem".
Cirkpumpen bistår med ett tryckfall över systemet och det skapar det flöde som krävs över varje enskild radiator.
I ett optimalt injusterat system har man inga termostater som stryper och då har man stabila tryckfall över alla radiatorer.
Ju fler termostater som tillåts strypa desto längre bort från optimum kommer man normalt, både vad gäller tryckfall, oljud från systemet, och hur väl värmepumpen fungerar.

Nu finns det olika typer av cirkpumpar, dels kan man ställa flödet/tryckfallet grovt via (normalt) 3 olika hastigheter, t.ex. sänka om det brusar i radiatorkoppel, eller så kan man ställa dem på tryckreglering så sköter de varvtalsregleringen på egen hand.
Vissa värmepumpar styr också hastigheten och kapaciteten på cirkpumpen för att värmepumpen ska få ett flöde som den behöver för att fungera optimalt och inte lösa ut av någon anledning.

Termostater som stryper, och värmepumpstillverkare som laborerar med flöden utan att veta vad som händer ute i systemet är mycket större riskfaktorer än hur du dimensionerar stammarna, och det är därför vi rekommenderar dig att nöja dig med att använda dig av schabloner.

Ett system som fungerar optimalt bör ha en arbetstank som värmepumpen arbetar emot (ger optimalt flöde för värmepumpen), och ett separat flöde från arbetstanken som går mot radiatorerna, alla termostater ska stå fullt öppna, och man reglerar temperaturen med en reglercentral som styr utifrån utetemp och rumstemperatur.
Med en helt korrekt dimensionering av stammar, kV-värden på radiatorkoppel, och dimensionering av radiatorer så får man på så sätt ett helt optimalt system (om man bortser från att vissa rum kan bli för varma eller kalla om man styr på bara en rumsgivare).
Så snart termostater stryper kommer tryckfall och flöden att ändras och man avviker från optimum.
« Senast ändrad: 22 februari 2024, 09:54:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2024, 18:39:10 »
Så om man har en styrventil som kräver minst 10kpa i tillgängligt tryck så räknar man ihop systemets totala tryckfall, tex 40kpa och plussar på 10kpa = 50kpa.
Pumpen ska då ställas in så att tryckhöjden överstiger 50kpa/0,5bar?

Utöver det så behöver vi se till att 0,5 bar tryckhöjd leverera tillräckligt flöde för effektbehovet. Om behovet är 1,1l/s och 0,5 bar i tryckhöjd bara levererar 1,0bar bör vi öka tryckhöjden till tillräckligt flöde uppnås.

Är det här korrekt?
Tryckhöjd=tillgängligt tryck

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av komplett värmesystem. Okunnig
« Svar #25 skrivet: 23 februari 2024, 10:26:42 »
Tryckskillnaden över cirkulationspumpen måste vara högre än det gemensamma tryckfallet i stammar och radiatorer.
Dimensionerar man enligt schablonen brukar det vara med marginal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!