Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LK Minishunt optimering  (läst 232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
LK Minishunt optimering
« skrivet: 26 januari 2024, 09:13:55 »
Hej,

Jag har i min bottenvåning, golvvärme genom en LK Minishunt, cirkus 30m2 totalt. 4 slingor.
Nu har jag sedan två år tillbaka, börjat vistas mycket mer där, då jag har flyttat mitt kontor dit, och är inte helnöjd med värmen på vinterna - ofta är det lite för kallt.

Eftersom jag är mätnörd, så monterade jag på tempmätare på minishuntens inkommande vatten, ut till slingorna, och returen på varje slinga. Jag tycker mig förstå varför det inte blir tillräckligt varmt - inkommande vattentemp till minishunten diffar enormt mycket, ffa när pumpen går, men &så beroende på utetemperaturen. Vilket är helt normalt, då minishuten sitter bredvid innedelen, så här är det ju mest differens i systemet.
Bifgogad bild är visserligen på badrummet, som är helt OK värmemässigt, då det är egen slinga och liten ytan.


Eftersom jag har läst att man inte ska mata ut mer än 40 grader till golvvärmen, så har jag justerat ner begränsningen så att detta inte sker när inkommande vatten är som varmast.
Dock innebär detta att i normalfallet så kommer det bara skvättar med varmt vatten ut till golvvärmen, golvvärmen har liksom ingen chans att värma upp plattan iom att vattentemperaturen är för låg och dessutom bara "pulserar".

Jag skulle behöva en begränsare som är termostatstyrd. Finns det något sådant, som man tex kan montera på till/från-rören till minishunten? Eller ska minishunten väck till förmån för något bättre?
Eller tänker jag fel?  :)




« Senast ändrad: 26 januari 2024, 09:15:47 av vespaman »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!